1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Intel onder de gordel aanval op AMD Epyc

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door LaCrimosa, 15 jul 2017.

1. LaCrimosa

LaCrimosa Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2012
    We weten allemaal dat het soms niet goed botert tussen Intel en AMD zowel op hoger zakelijk vlak en op fan base, en in mijn opinie is dat normaal. Het zijn concurrenten van mekaar. Maar zoals Intel de nieuwe Epyc CPU's afschilderde in hun business slides voor de nieuwe Xeon CPU's roept bij mij de vraag of Intel zijn waardigheid en geloofwaardigheid heeft verloren en zich voordoen als "King Of The Mountain". Hieronder ga je enkele slides terugvinden en ik laat jullie zelf beslissen wat je ervan vindt.

Voordoen dat dit nog steeds 1997 is en dat virtualisatie niet bestaat.

Gemakshalve vergeten dat 3 UPI links nog steeds trager zijn dan Infinity Fabric

Zoals gezegd: Ik laat het aan jullie over wat jullie hiervan vinden.

2. Sprakeloos

Sprakeloos Senior Member

Sinds:
    30 jun 2007
    In de 20 jaar dat ik werkzaam ben in de IT heb ik dit soort slides van zo'n beetje iedere fabrikant gezien over de concurrent(en), mij doet het helemaal niets. AMD heeft ongetwijfeld soortgelijke slides over Intel.

3. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    Had de AdoredTV video gezien, maar het is nu niet bepaald uniek nee. Het geeft alleen aan dat Intel de hete adem voelt, anders deed het dit niet.

4. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    M'n eerste gedachte over deze thread..kleurrijk geheel. Verderop bevind ik me in een "te triest voor woorden" en denk: Zou het niet beter zijn i.p.v. oorlogvoerende bedrijven, zij de koppen bij elkaar steken om ons 'de consument' het beste van twee werelden aan te bieden?

Een negatieve marketing strategie is gewoon niet productief en creëert verdeeltheid onder de gemoederen en is naar mijn mening, totaal niet interessant. Ik laat mij daar niet zozeer door beinvloeden of in meesleuren.

Ook al hebben de intel en amd huisbazen de verplichting om de markt geloofwaardig te betreden, doen zij dat in werkelijkheid niet. Zelf kan ik wel uitmaken of het nut heeft voor het een en/of ander te kiezen.

5. raven bridge

raven bridge Geband

Sinds:
    23 mrt 2017
    Ja had het gezien, zeer zeer onprofessioneel van Intel. Op het moment lijkt het bij Intel wel een kleuterschool.
    En ze zitten er nog aardig naast ook.

6. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Niks bijzonders,business as usual.

7. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Hoewel ik het liever zie dat de beide kampen volop in gevecht blijven (met de consument als winnaar, uiteindelijk), weet je natuurlijk nooit hoe de relaties achter de schermen zijn... Soms is er bij grote concurrenten overleg op niveaus wat zelfs etische bezwaren met zich mee kan brengen.

8. Nahoj Gnileh

Nahoj Gnileh Geband

Sinds:
    18 aug 2015
    Harde marketing, niet mijn ding maar ergens wel begrijpelijk als je concurrentie krijgt. Als AMD on de top stond zullen ze ook dit soort valse marketing toepassen.

9. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    business as useual zou ik zeggen.
    zolang ze het bij de feiten houden niks mis mee.

Laatst bewerkt: 15 jul 2017
  10. Enigma147

Enigma147 Senior Member

Sinds:
    19 apr 2009
    Als ik met mijn systeembeheerders pet op naar de slides kijk zie ik toch wel een paar punten waarop Intel gelijk heeft. Hun platform is al jaren doorontwikkeld, veel server software en ontwikkeltools zijn geoptimaliseerd voor Xeon’s, Intel heeft een goed supportsysteem voor systeembeheerders/ontwikkelaars en AMD’s track record op het gebied van Server CPU’s is niet bepaald denderend.
    Als ik als systeembeheerder nu zou moeten investeren in een nieuwe (zware) server is de kans dat ik voor een Epyc zou gaan klein.

Als ik een probleem heb met applicatie X op een Intel platform is de kans heel groot dat ik ergens wat vind over een gebruiker met hetzelfde probleem op hetzelfde platform. Als ik een AMD gebruik is die kans kleiner, plus ik mij moet gaan afvragen of het soms komt doordat de AMD CPU dingen anders doet dan een Intel.

Intel heeft zich in mijn ogen al jarenlang bewezen als een goede leverancier van rekencapaciteit. AMD moet dat nog bewijzen.

Natuurlijk zijn die slides zo pro Intel als het maar kan, het is marketing. En het zou goed zijn als AMD een echte concurrent zou worden van Intel op het gebied van desktop en server cpu’s. Maar voorlopig zie ik dat nog niet gebeuren.

11. raven bridge

raven bridge Geband

Sinds:
    23 mrt 2017
    Maar AMD komt nu met een gelijkwaardig of zelfs beter product die meer als de helft goedkoper is, minder stroom verbruikt (wat ook niet onbelangrijk is in de server markt), als er dan bedrijven zijn die net als jou denken kan in dit geval AMD zich eigen niet bewijzen. Google, Microsoft, Facebook en nog een grootte ben even de naam kwijt, gaan al Epyc nemen dat doen ze echt niet zomaar.
    Wat Intel nu aan het doen is is gewoon erg kinderachtig.

12. Enigma147

Enigma147 Senior Member

Sinds:
    19 apr 2009
    Dat Google en consorten ook Epyc gaat gebruiken is te verklaren. Ze zullen (bijna) niets betalen voor de CPU. Dit zijn gewoon marketingdeals, die leuke nieuwsberichten opleveren voor beide partijen. Maar geloof mij maar dat die partijen die CPU's niet gaan inzetten voor bedrijfskritische processen Ze gaan er mee spelen/testen. Misschien dat ze een machine na verloop van tijd eens gaan inzetten voor een niet bedrijfskritisch proces.
    Vergeet ook niet dat dit soort bedrijven mensen in dienst hebben die problemen veroorzaakt door een andere architectuur kunnen oplossen.

In het bedrijfsleven kijken we maar naar twee dingen, uptime en TCO Total Cost of Ownership). Wat kost het mij om die server x jaar lang in mijn organisatie te laten draaien en wat levert het mij op. Stel dat een AMD CPU 400 euro goedkoper is als een even snelle Xeon. Een keer een uurtje uitval die veroorzaakt wordt door de andere CPU, waardoor een afdeling van 40 mensen niets doet kost al meer dan het prijsverschil van de server. En bij dat soort problemen blijft het meestal niet bij een uurtje, zeker niet als je afhankelijk bent van andere partijen om het op te lossen.

13. raven bridge

raven bridge Geband

Sinds:
    23 mrt 2017
    Maak maar van die €400, €6000 van, per CPU!

Intel kan nooit de "beste" zijn zonder "vals" te spelen, dat weten we allemaal.
    En sta er niet raar van te kijken als ze het weer gaan proberen, maar of ze er nu wel makkelijk mee weg komen....... word vervolgd.

14. Enigma147

Enigma147 Senior Member

Sinds:
    19 apr 2009
    Ja en? dat is nog steeds peanuts als het mogelijk problemen veroorzaakt waardoor afdelingen stil komen te liggen. Om het over vervolgschade maar niet te hebben.

15. raven bridge

raven bridge Geband

Sinds:
    23 mrt 2017
    Dat weet je niet. Misschien vallen de nieuwe xeons wel vaak uit. In het verleden behaalde resultaten........

16. JensTX

JensTX Senior Member

Sinds:
    19 dec 2015
    Aan die slides te zien pakt AMD Intel in een segment die hun zeer doet, anders zeggen ze zulke dingen nooit

17. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Ik weet van niks, leg eens uit ?

18. raven bridge

raven bridge Geband

Sinds:
    23 mrt 2017
    Onder andere.

"Intel heeft als grote concurrent Advanced Micro Devices AMD waarmee Intel een volledige samenwerkingsovereenkomst heeft sinds 1976. In 2008 vielen ambtenaren van de Europese Commissiede Duitse vestiging van Intel binnen. Het bedrijf werd verdacht van misbruik van zijn dominante marktpositie, na een klacht van AMD. Op 13 mei 2009 deelde eurocommissaris Neelie Kroes voor mededinging en concurrentie een boete van 1,06 miljard euro uit.[4] Dit was tot dan toe de grootste boete die de EC heeft uitgedeeld voor dit soort vergrijpen.[4] Volgens Kroes schond Intel, met een marktaandeel van 80%, Europese regels door korting te geven aan diverse computerfabrikanten als deze chips van Intel zouden gebruiken in plaats van die van de kleinere concurrent AMD.[4] Dit was een bewuste strategie om AMD van de markt te weren"

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Intel

Wat overigens nog steeds de vruchten voor Intel afwerpt.

En niet alleen in de EU!
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Intel

JensTX vindt dit nuttig.
  19. LaCrimosa

LaCrimosa Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2012
    Enigma147: zelfs al heeft Intel een ongelofelijk trackrecord in de serverwereld, dan heb ik, met mijn systeembeheerders pet op, maar met huidige technische bagage en informatie, een wrang gevoel met deze slides. Eén van: een firma met zulk een reputatie moet zich niet zo verlagen tot modder slingeren naar de concurrent, tenzij ze de waarheid over hun eigen product verbergen. Wat ook zo blijkt door een benchmark van Anandtech: http://www.anandtech.com/show/11544/intel-skylake-ep-vs-amd-epyc-7000-cpu-battle-of-the-decade/15. Toegegeven, het is niet overal denderend, maar het opent wel de ogen.

Een tweede aspect is een die men nogal lichtelijk vergeet in de zakenwereld: "Politiek correctheid". Kan ik als firma, datacenter of wat dan ook, toelaten dat mijn naam wordt verbonden aan een producent die leugens verkoopt, halve waarheden verteld of dingen uit context haalt. Ik kan moeilijk mijn reputatie van bvb groen en ecologisch hooghouden als ik met wagens van de VAG of zoals nu is gebleken van Mercedez rond tuf. Dat gaat me klanten kosten en een blaam op mijn eigen naam die de firma lang zal meedragen.

20. Nahoj Gnileh

Nahoj Gnileh Geband

Sinds:
    18 aug 2015
    AMD moet zich eerst bewijzen in de semi pro mark, er is ook nog zo iets als vertrouwen waar Ernigma op doelt. In het lange verleden hoefde intel ook niet te cheaten om de beste te zijn, dat doen ze nu omdat er ook echte concurrentie is. Vanaf 2006 tot 2016 had intel geen concurrentie behalve Nvidia die eigenlijk nog wat beter is in bepaalde taken met de GPU, ook op dit moment.

Laatst bewerkt: 16 jul 2017