Intel core i7 4790 bottleneck voor 1080ti?

seb83

Senior Member
Zou mooi zijn als Zen 2 dan inderdaad op de markt komt. Tot die tijd zou je in KC Deliverance met deze settings kunnen spelen, als je die strategisch verlaagt zal dat je frametime consistentie ten goede komen:
Object distance
LOD distance
Vegetation draw distance

PredCaliber

Senior Member
Hoezo is een 9900k beter dan een 9700k voor Kingdom Come Deliverance? Die game maakt toch maximaal gebruik van 6 fysieke cores?

jurrian120

Senior Member
Hoezo is een 9900k beter dan een 9700k voor Kingdom Come Deliverance? Die game maakt toch maximaal gebruik van 6 fysieke cores?
Nope. Zelf in een andere forum al eerder aangehaald. Ik heb een 5820k (6 core met ht) Zet ik HT uit met een hogere OC (4.4 GHz) haal ik minder fps en schommelt het alle kanten op (CPU 100% load met regelmaat). Zet ik HT aan dus 12 threads met een iets lagere OC (4.2 GHz) en de game is consistent met z'n fps en zit ik aan de 80/85% CPU load.

Dus die extra threads heeft die game echt wel nodig. Iets wat bij de meeste games niet nodig is.

PredCaliber

Senior Member
Bijzonder merkwaardig om eerlijk te zijn, ik snap af en toe helemaal niks van hyperthreading met gaming in benchmarks, maar dat zal wel aan mij liggen. :( Maar als dat zo is heb ik stiekem wel een beetje spijt dat ik geen 9900k heb genomen ipv mijn 9700k. Al ben ik wel benieuwd hoe een 9700k met 8 pure fysieke cores zich stand houd vs een 6core/12threads zoals de 8700k of jouw 5820k. Wat vreemd dat KCD dan wel echt die HT gebruikt, omdat de gaming benchmarks van HWinfo destijds aangaven namelijk dat de 9700k in alle gevallen minstens net zo snel of zelfs sneller was in gaming. o_O

Al is KCD ook misschien niet een ''normale'' game te noemen ;)

jurrian120

Senior Member
Bijzonder merkwaardig om eerlijk te zijn, ik snap af en toe helemaal niks van hyperthreading met gaming in benchmarks, maar dat zal wel aan mij liggen. :( Maar als dat zo is heb ik stiekem wel een beetje spijt dat ik geen 9900k heb genomen ipv mijn 9700k. Al ben ik wel benieuwd hoe een 9700k met 8 pure fysieke cores zich stand houd vs een 6core/12threads zoals de 8700k of jouw 5820k. Wat vreemd dat KCD dan wel echt die HT gebruikt, omdat de gaming benchmarks van HWinfo destijds aangaven namelijk dat de 9700k in alle gevallen minstens net zo snel of zelfs sneller was in gaming. o_O

Al is KCD ook misschien niet een ''normale'' game te noemen ;)

Dit is heel simpel te testen. Een 9900K kan je omtoveren tot een 9700K. Wat je hiervoor moet doen is in het BIOS Hyperthreading uit schakelen.

Zet je HT uit zal de single core hoger zijn. DIt is voor veel oude games (let op die 1 of 2 cores gebruiken beter). Maar KDC is weer een game die wel gebruik kan maken van meerdere cores. En uit tests is dit gebleken rond de 10 threads/cores.

Dus HT aan heb je effectief minder sterke single thread tov HT uit. Bij Intel is het zo dat je om en nabij 30% single thread inlevert op moment dat je van 1 core 2 threads gaat maken. Maar de 2 threads die weer op 1 core draaien zijn samen krachtiger.

• Like
Waarderingen: JMM

fiberpower

Senior Member
Ik vraag mezelf alleen wel af. Heeft het zoveel zin om mijn cpu te upgraden als games in de toekomst dx12 gaan ondersteunen? Dit zou er toch voor moeten zorgen dat games significante lichter worden voor cpu's?

jurrian120

Senior Member
Ik vraag mezelf alleen wel af. Heeft het zoveel zin om mijn cpu te upgraden als games in de toekomst dx12 gaan ondersteunen? Dit zou er toch voor moeten zorgen dat games significante lichter worden voor cpu's?
Deels waar. DX 12 schaalt beter over meerdere cores/threads. bij DX 11 of eerder moet de eerste core/thread per se bepaalde dingen afhandelen. En hier zat de limitatie. Maar ook engines blijven niet stil zitten en zullen ook meer vragen van een CPU.

fiberpower

Senior Member
Enrom bedankt voor de goede hulp! Ik ben intussen overgestapt op een 9900K met 16gb ram van gskill en een gigabyte aorus z390 ultra moederbord. Ik merk een norm verschil tegenover mijn vorige build! Ik kan kingdom come nu vloeiend op high aan inplaats van medium. Battlefield 1 en 5 draaien ook stukken beter!

Bovenaan