1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Intel core i7 4790 bottleneck voor 1080ti?

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door fiberpower, 20 mrt 2019.

1. fiberpower

fiberpower Senior Member

Sinds:
    24 sep 2013
    Hallo Allen,

Ik heb momenteel een intel core i7 4790 icm GTX1080TI waarvan ik het idee krijg dat mijn cpu de bottleneck is.
    In games als Battlefield 5, Anthem en ook Kingdom Come Deliverance krijg ik het idee dat ik eerder cpu bound ben dan gpu maar ben in twijfel omdat cpu wordt niet volledig belast.
    Mijn cpu is tussen de 70 en 80% utilised en mijn gpu tussen de 50 en 70%.
    Kan er bij een niet volledige cpu utilasation nog steeds spraken zijn van een cpu bottleneck of ligt dit aan de game engines?

Laatst bewerkt: 20 mrt 2019
  2. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Zijn meerdere factoren natuurlijk, maar je cpu lijkt me dan idd de bottleneck.

3. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Dat klinkt natuurlijk tegenstrijdig, een cpu die niet vol wordt belast en toch de bottleneck vormt. We zullen meer informatie moeten hebben.
    - Waarom denk je dat je cpu een bottleneck vormt? Wat neem je waar in de games waarvan je denkt dat het niet klopt? In welke situatie(s)?
    - Gebruik je dit scherm? https://nl.hardware.info/product/270169/dell-ultrasharp-u2715h/specificaties.
    WQHD 60 Hz, geen gsync/freesync. Gebruik je vsync?

Het beste zou zijn als je via afterburner data verzamelt. Hoe dat moet vind je hier: https://nl.hardware.info/forum/threads/hulp-bij-stotteren-in-games-of-slechte-prestaties.294553/. Eerste post, scroll naar beneden tot je "Nu het lastige gedeelte, we moeten ook data hebben verzameld tijdens het spelen van de games in kwestie waar de problemen zich voordoen. Het meest voor de hand liggende programma hiervoor is MSI Afterburner" ziet en volg vervolgens nauwgezet stap voor stap de instructies. Post de resultaten hier en wie weet kunnen we je verder helpen.

4. CriticalHit_NL

CriticalHit_NL Senior Member

Sinds:
    22 nov 2013
    Dat is niet tegenstrijdig maar simpelweg mogelijk in deze tijden van multi-core processoren.
    De spellen benutten deze threads van iedere (virtuele) core niet of niet evenredig, dit heeft als effect dat een van de threads de bottleneck voor de rest gaat vormen (single-threaded bottleneck) en dus het totaalverbruik dus niet het maximum zal bereiken.
    Met spellen is het sowieso bijna onmogelijk dat te halen, dit soort 100% verbruik scenario's zie je vaak enkel bij programma's die goed multi-threaded werken zoals bij het converteren van media en renderen om een voorbeeld te noemen.

Ik zou dus zeker de topic starter aanraden te kijken naar een wat betere processor gezien in ieder geval Battlefield 5 zwaar trekt aan de processor in mijn ervaring.
    In single-player is het mogelijk wat minder maar in multiplayer met 64 spelers gaat de processor parten spelen, vooral als je de framerate ongelimiteerd (boven 60 bijv.) zijn gang wilt laten gaan.

Dat de GPU dus niet volledig benut wordt is al een groot teken aan de wand dat de processor het niet bijhoudt en dus de GPU niet van genoeg data kan voorzien.
    Een processor moet niet als 2e rangs prioriteit gezien worden met gamen want het is het hart van het systeem waar alles van afhankelijk is, mocht de processor het niet bijbenen zijn de effecten daarvan vaak veel irritanter dan een videokaart die op volle belasting even wat minder frames geproduceerd krijgt.

Zelf draai ik een 1080Ti samen met een inmiddels 7,5 jaar oude i7 3930K processor, en de processor loopt in Battlefield V al af en toe met pieken richting de 80%, veel hoger zal hij waarschijnlijk ook niet komen gezien de single-threaded bottlenecks.
    De framerate is hierbij onder DirectX11 en maximale FOV wel nog 100-120+ in veel gevallen (2560x1440), terwijl de GPU drivers nog uit 2017 zijn toen de videokaart gelanceerd was. (382.05 WHQL)
    De graphics verlagen geeft dus niet echt een hogere framerate maar wel een lager GPU verbruik.

Probeer eens in Battlefield V bij de instellingen de Resolution Scale aan te passen naar 150% op het 1440P beeldscherm en je zult vrijwel gegarandeerd zien dat het GPU verbruik omhoog schiet, dan heb je eigenlijk je antwoord al dat de processor niet toereikend is om de GPU van genoeg data te voorzien en een nog hogere framerate te kunnen halen met dezelfde instellingen.

xzandr vindt dit nuttig.
  5. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Ik zou TS toch echt adviseren om eerst de data te analyseren voordat je een conclusie trekt.

Overigens: KC Deliverance is een slecht geoptimaliseerde game die problemen geeft bij bepaalde cpu/gpu combinaties: https://nl.hardware.info/reviews/79...-benchmarks-deel-2-hoeveel-cores-heb-je-nodig. En Anthem staat ook bekend als een game die onevenredig zwaar aan de cpu trekt.

Maar nogmaals, eerst maar eens horen wat nu eigenlijk het probleem is, en de data bekijken.

6. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    KC Del. is wel gepatched sindsdien, maar geen idee hoeveel dat scheelt. Wil je overigens weten welke functie de CPU heeft in een game en hoe je op basis van die informatie je prestaties wilt verbeteren kijk hier:
    https://nl.hardware.info/forum/threads/cpu-benchmarking-m-b-t-games-onderzocht-deel-1.293301/

Verwacht je dat er iets mis is met je systeem, gebruik dan deze post om het te laten analyzeren (niet daar posten, maar die methode gebruiken).
    https://nl.hardware.info/forum/threads/hulp-bij-stotteren-in-games-of-slechte-prestaties.294553/

Manyuken vindt dit nuttig.
  7. PredCaliber

PredCaliber Senior Member

Sinds:
    11 jun 2013
    Ik heb ook een GTX 1080ti en had tot eind vorig jaar een 4790k. Vrijwel dezelfde setup dus. Ik heb een Ryzen 2700x (8c16t) gehad, en draai nu een i7 9700k (8c) met nog steeds dezelfde GTX 1080ti. (alleen nu dan DDR4 RAM ipv DDR3 vanwege een nieuw platform.) Het verschil met games die jij opnoemt is wel degelijk te merken.

Zeker een wat slechter geoptimaliseerde game als Kingdom Come Deliverance, daar was het verschil echt 10tallen fps op 1440p. Kun je dus nagaan dat je op 1080p nog meer verschil hebt. Al wil ik je als tip geven bij KCD dat je op high settings als hele goede beeldkwaliteit hebt. Als je heel dapper bent kun je very high ook proberen, maar blijf weg van ultra settings! Die draait nog steeds niet fatsoenlijk op de nieuwste hardware!

Wat is je resolutie waarop je speelt eigenlijk? (als ik daar niet overheen gelezen heb ergens per ongeluk) Op 1440p en 4k is de vuistregel dat je GPU meer de bottleneck is namelijk. Al moet ik zeggen dat ik op 1440p al best wel wat verschil merk, dus mocht je op 1080p spelen ga je zeker een groot verschil merken met een upgrade. (tenzij je dus al overal 60fps aantikt)

8. fiberpower

fiberpower Senior Member

Sinds:
    24 sep 2013
    Enrom complexe theorie maar ben er wel weg wijs door geworden! Ik game op 2560x1440@60hz. Het plan wordt om volgend jaar een 144hz paneel aan te schafen. Ik post morgen mijn test resultaten van msi afterburner op de hulp bij stotteren in games of slechte prestatie pagina!

9. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Post ze liever hier op dit topic.

10. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    CPU. Speel een aantal van die games zelf en zit met een 5820K (zelfde geeratie als jouw CPU alleen een 6 core 12 threads). En daar zit mn CPU met regelmaat boven de 80% belasting en 100 als ik hyperthreading uit zet. Al zit mn GPU dan ook wel op de 90-100% belasting. Zal zelf kijken naar een 9700k en als het geld er is de 9900k (met name Kingdome Come zal die 9900k waarderen.

Verder een schone Windows installatie wil ook helpen met de random framedrops en/of de hoeveelheid frames er gegenereerd word.

11. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Of heel ff geduld en kijken wat ryzen 3 doet...

12. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Net zoals ik en andere al jaren zeggen. Nooit wachten. Tegen de tijd dat het ook echt leverbaar is heeft Intel al weer een antwoord op AMD. Zo blijf je aan het wachten. Koop het wanneer het nodig is.

13. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    mja, maar ryzen 2 en intel 9 serie is al een aardige tijd op de markt.. Vandaar ;)

14. fiberpower

fiberpower Senior Member

Sinds:
    24 sep 2013
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2019
  15. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Hieruit valt dus duidelijk op dat je CPU het probleem is. Die frametimes zijn ook overal en nergens.

Een 9900k is the way to go voor gaming. Is dat te duur een 9700k.

16. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Niet lullig bedoeld hoor maar je gaat met deze advies wel erg kort mee door de bocht..

JMM vindt dit nuttig.
  17. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Hoezo. TS geeft aan dat hij denk dat z'n CPU het probleem is (de bottleneck). Verder kijk ik na wat dus op moment de beste CPU voor gaming is. Dat is de 9700k op single thread, en met games zoals KCD is een 9900k geen overbodige luxe (kijkende naar de aantal threads).

18. TJM de Groot

TJM de Groot Senior Member

Sinds:
    26 dec 2009
    Ik kom ook van een 4790 af in combinatie met een GTX 1080 en ik moet zeggen met een 8700k + 3200mhz DDR4 loopt het vele malen beter.

Zeker in Battlefield merk ik een veel soepeler ervaring :)

19. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Bij kingdom come zie ik behoorlijk wat frametime spikes richting de 50ms. Je cpu threads zijn behoorlijk verzadigd, met name thread 1. Gpu gedrag ziet er normaal uit (erg warm maar zal voor dit model wel normaal zijn). GPU clocks zijn stabiel dus hij throttelt niet.

CPU clocks zijn stabiel en temps zijn supernetjes. Wat je zou kunnen proberen is, als je moederbord het toelaat, om multicore enhancement aan te zetten. Dan boosten alle cores naar 4,0 GHz en heb je net een beetje meer ademruimte.

20. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Kingdome Come moet je ook echt helemaal finetunen. Die heeft echt belachelijk veel Geometrie en is qua drawcalls niet echt gemaakt voor DirectX11. Die moeten ze echt eens poorten naar Vulkan of DX12.

Ik heb die game op 23K drawcalls gezien. Ter vergelijking, Rise of the Tomb Raider, een andere game die redelijk zwaar op de CPU is in regio's als Geothermal Valley, trekt er maar 3,5-5K.

@fiberpower wat je kunt doen in Battlefield 5 is bijvoorbeeld MSAA of Resolution scaling omhoog gooien totdat je meer richting de 90-95% of liever 99% GPU load zit. Je hebt de GPU capaciteit.

Als je meer GPU bound bent en de CPU niet zo hard laat lopen zullen je framerates en frametimes uitsmoothen. Wil je meer fps of betere prestaties, zit er niets anders op dan het platform vernieuwen. Die CPU loopt op z'n tenen nu.