Ik ontving vandaag een email "De ondersteuning voor Windows 7 loopt bijna ten einde."

joz

Senior Member
User systemen
Een goede vriend van mij woont in india daar is het pure armoede voor een nieuwe computer moeten ze 4 jaar sparen dan nog is het een budget model met een of andere Celeron processor. Velen zullen daar gewoon Windows7 blijven gebruiken even als andere arme landen in Azie en Afrika zuid Amerika.
Laten daar nou windows installaties ook vaak 1 van de minder legale alternatieven zijn.
MS moet dan maar gewoon een liefdadigheidsinstantie worden voor deze wereld delen, als ik de TS zijn standpunt moet verdedigen.

Enigma147

Senior Member
User systemen
Mijn ervaring is dat Windows 10, zeker in de 32 Bit variant erg goed draait met 2 GB ram.
Mijn reismaatje was jaren een 10.1 tablet met een toetsenbord, 2 GB ram en 32 GB MMC opslag. Een USB stickje erin met 128 GB en daar was de voldoende schijfruimte. Ik geef gelijk toe dat Photoshoppen er niet in zit maar Paint.NET draaide goed genoeg om even een printscreen aan te passen. Office? Draaide met voldoende snelheid, ondanks het Atom processortje die al het werk moest doen. Natuurlijk is het geen snelheidswonder, maar Excel en Word was meer dan bruikbaar. Natuurlijk, als ik meer power nodig heb dan maak ik even verbinding met mijn werkstation thuis, of ik maak even gebruik van een van de servers op mijn werk. En ja, ik gebruik hem niet meer maar om nu te zeggen dat zijn vervanger een snelheidsduivel is, nou, niet echt. De belangrijkste reden dat ik ben overgestapt naar mijn nieuwe reismaatje is het full-HD scherm. Ik logde nogal eens op een server bij problemen, en het 1280x800 scherm was daarvoor te klein.

Ik zou zeggen, probeer het gewoon om die oude bak eens onder Windows 10 te draaien. Het beste is om bij Microsoft even een 32 bit iso van windows 10 te downloaden en die op een UBS stick te zetten. Het Gebruik het Windows 7 serienummer en je hebt gratis een legale windows 10 installatie.

Mijn vraag was:
Is ooit de vraag wel eens beantwoord hoe groot die risico's zijn als je gewoon met zo'n product doorgaat na het beëindigen van de ondersteuning door Microsoft?
Hierop werd geantwoord:
Hangt compleet af wat er na de ondersteuning periode gebeurt op exploit vlak uiteraard. Welke gaten er gevonden worden en hoe makkelijk die uit te buiten zijn, al dan niet dat het moeilijkere werk door iemand anders word gedaan (tegen betaling bv).
Ik bedoelde dat dit beëindigen van de ondersteuning in het verleden al heel vaak heeft plaats gevonden, zoals Windows 95, -98, -ME, -XP, dat deze vraag vast wel al eens eerder aan de orde is geweest. Als er gaten waren, dan was dat bij die voorgaande versies van Windows ongetwijfeld ook wel opgetreden. Is het bekend wat daarop door deskundigen is geantwoord? Of (vast ook wel eerder gevraagd) worden/werden de gevaren doelbewust zeer sterk overdreven.

Laatst bewerkt:

joz

Senior Member
User systemen
Ik bedoelde dat dit beëindigen van de ondersteuning in het verleden al heel vaak heeft plaats gevonden, zoals Windows 95, -98, -ME, -XP, dat deze vraag vast wel al eens eerder aan de orde is geweest. Als er gaten waren, dan was dat bij die voorgaande versies van Windows ongetwijfeld ook wel opgetreden. Is het bekend wat daarop door deskundigen is geantwoord? Of (vast ook wel eerder gevraagd) worden/werden de gevaren doelbewust zeer sterk overdreven.
Wat ik dus aangaf is dat dit voor elk OS afzonderlijk bekeken moet worden.
Uit je post haal ik dat je dus een bron wilt hebben? Gewoon zoeken in Metasploit verteld genoeg;
https://www.cvedetails.com/metasploit-modules/product-739/Microsoft-Windows-Xp.html

Metasploit is een framework voor penetration testers waar kant en klare modules inzitten die je als pentester of black hat kan inzetten om bepaalde vulnerabilities uit te buiten op een makkelijke (gescripte) manier.

Als dat te ingewikkeld is om zelf een conclusie uit te trekken dan is dit artikel uit 2004! Wellicht wat
https://www.theregister.co.uk/2004/08/19/infected_in20_minutes/

Laatst bewerkt:

lex63

Senior Member
User systemen
Hoi

Zoals ik al melde zal er wel alternatieve software komen, Windows 7 is zeer gewild en nog steeds populair. Bovendien kan er op Windows7 computers nog gewoon beveiliging software geïnstalleerd worden, "zo lang het duurt"

eismc2

Senior Member
User systemen
Laten daar nou windows installaties ook vaak 1 van de minder legale alternatieven zijn.
Heb je daar een bron van?
MS moet dan maar gewoon een liefdadigheidsinstantie worden voor deze wereld delen, als ik de TS zijn standpunt moet verdedigen.
Naja, dat heeft MS dus ook wereldwijd ook getracht te bewerkstelligen door hun vlaggeschip OS 'gratis' weg te geven. Iedereen had een jaar de tijd om over te stappen. Nu met EOL van verouderde W7 wordt de laatste twijfelaars nog even over de streep getrokken.
Ik zie daar geen probleem in.. waarom zou je zo'n fantastisch OS als W10 (start op in één oogwenk) ook niet gebruiken. Het heeft voor een ieder een lage instapdrempel. En ach, die telemetry harvesting.. hier op hwi worden je persoonsgegevens ook op e.o.a. wijze uitgebuit (GGL addsense/trackers).

lex63

Senior Member
User systemen
Hmm politiek en het volk met een oude windows7 computer, wat heeft dat met elkaar te maken?
Het volk heeft daar geen nagel om aan hun reed te krabben maar een kleine groep leeft daar in weelde.

Dat is trouwens niet alleen in India.

Ik denk dat ze in India beter hun geld kunnen besteden aan geboortebeperking en het afschaffen van het achterlijke kastenstelsel. Heb je geen computer voor nodig. Dat is mijn principe.

Gronaldo

Senior Member
User systemen
Zoals meerdere personen al hebben aangegeven draait W10, ook op oudere hardware prima en naar mijn ervaringen zelfs soepeler dan W7.
Helaas is het wel zo dat de opeenvolgende releases een nagenoeg nieuwe installatie doen, gepaard zijn gegaan met de nodige problemen en missers en iedere keer toch wat garbage achterlaten. Een geheel schone herinstallatie is daarom zeker te heroverwegen, eens in de 2(?) jaar.

xzandr

Senior Member
User systemen
Zoals meerdere personen al hebben aangegeven draait W10, ook op oudere hardware prima en naar mijn ervaringen zelfs soepeler dan W7.
Helaas is het wel zo dat de opeenvolgende releases een nagenoeg nieuwe installatie doen, gepaard zijn gegaan met de nodige problemen en missers en iedere keer toch wat garbage achterlaten. Een geheel schone herinstallatie is daarom zeker te heroverwegen, eens in de 2(?) jaar.
De grote update gaan ze nu 1x per jaar doen, dus bij mij word het 1x per jaar een schone installatie, avondje prutsen en je hebt weer een vlot en soepel draaiend systeem.

lex63

Senior Member
User systemen
De grote update gaan ze nu 1x per jaar doen, dus bij mij word het 1x per jaar een schone installatie, avondje prutsen en je hebt weer een vlot en soepel draaiend systeem.
Heel verstandig hopelijk hebben ze nu de tijd om een update goed te testen voor ze het aanbieden.
Niet dat mensen hun computer opnieuw moeten installeren of het systeem moeten herstellen met een back-up of kloon.

Lex

Ook het opnieuw installeren van Windows is zelden nodig. Als je er zelf geen rotzooi van maakt hoef je ook niets te herstellen. Ik beheer verschillende PC's en heb nog nooit Windows opnieuw hoeven installeren.

Als je eens software wil proberen dan doe je dat het beste onder VMWare.

lex63

Senior Member
User systemen
Ook het opnieuw installeren van Windows is zelden nodig. Als je er zelf geen rotzooi van maakt hoef je ook niets te herstellen. Ik beheer verschillende PC's en heb nog nooit Windows opnieuw hoeven installeren.

Als je eens software wil proberen dan doe je dat het beste onder VMWare.
Ga maar eens een beetje Googelen moet je kijk wat voor ellende er allemaal voorbij scrolt. Vooral de laatste 1903 update heeft voor heel veel ellende gezorgd.

Ja, vooral bij de gasten die de eerste willen zijn met iedere update. Ik heb rustig gewacht tot de update zichzelf aandiende. Vorige maand zijn alle PC's en laptops van deze update voorzien.

Mee eens, ik wacht ook altijd rustig af, ik heb die 1903 ook nog niet en ik lig er beslist niet van wakker. Aan de andere kant, de fouten komen aan het licht via die mensen die zo'n haast hebben. Dus moeten we ze misschien wel bedanken voor elke keer weer die haast.

joz

Senior Member
User systemen
Mee eens, ik wacht ook altijd rustig af, ik heb die 1903 ook nog niet en ik lig er beslist niet van wakker. Aan de andere kant, de fouten komen aan het licht via die mensen die zo'n haast hebben. Dus moeten we ze misschien wel bedanken voor elke keer weer die haast.
Geen dank hoor :)
Zit al vanaf het begin op 1903, geen problemen gehad. Ben vaak early adopter, en idd soms bijt je dat. Maar je leert er ook van, zeker op *Nix omdat je ineens in zaken moet duiken wat ik nog niet eerder heb aangeraakt. Ik zie het dan ook als leertraject.
In Windows is dat vaak wel lastiger, omdat alles zo dicht is van nature (geen broncode etc).

Ik geloof niet dat Win10 zwaarder is dan Win7,en is er dus eigenlijk geen reden niet te updaten,al helemaal niet om de kosten.
Mee eens, zelf de upgrade gedaan een tijd terug en m'n PC, die niet de allerbeste is, loopt naar mijn idee nog net zo soepel.
Als iemand twijfelt of je PC het aan kan is hier een blog over aan welke voorwaarde je PC moet voldoen: https://www.esdstore.nl/blogs/microsoft/windows-7-wordt-niet-meer-ondersteund-vanaf-14-jan/ Heb het idee dat de meeste PC's dit toch wel aan zouden moeten kunnen.

Trouwens als Microsoft 10 jaar ondersteuning zou geven dan zou Microsoft Windows 7 moeten ondersteunen tot 2024.
Dit is een hele gekke. Iemand zei het al eerder maar Windows 7 werd inderdaad uitgebracht halverwege 2009. Ze gaan nu door tot 14 januari 2020 dus dat is al winst voor de W7 gebruiker in mijn ogen

Bovenaan