1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

I7 4790K delid...waarom niet?

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Polar-eX, 4 jan 2017.

1. Polar-eX

Polar-eX Member

Sinds:
    21 jan 2013
    Wat ik doe als ik mij verveel? Dan ga ik iets doen aan m'n racestoel of PC. Onlangs nieuwe Noiseblocker fans gekocht met Arctic Silver MX 5. Mijn Corsair H110i voorzien van twee NB B14-PS fans en het koelblok van nieuwe MX5 pasta. Prime95 + realtemp gaf mijn I7 4790K rond de 100 graden aan op max turbostand (4,4 ghz + HT)

Dat kon koeler dus heb ik op You Tube een delid filmpje gekeken, bankschroef uit de schuur gehaald en *plop* het kappie van mijn I7 4790K verwijderd. Beetje schoongemaakt, MX5 op CPU, kappie terug, blok erop en met klotsende oksels (dat was best spannend) de PC weer aangezet....die startte keurig op (THANK U!!)

Ik heb geen spannende grafieken en of meetgegevens maar ik heb geen reden om niet de waarheid te spreken.

Voor de delid kwam de temp op de 4 cores uit op 30-35 graden. Core 2 het koelste en Core 1 het warmste.
    Bij de Prime95 stresstest ging Core 1 naar 100 graden. De rest bleef er 2 - 3 graden onder.

NA de delid zie ik idle dezelfde temps: 30-35 graden. Maar nu is Core 0 het warmst en Core 1 het koelst.
    Met Prime95 stresstest: Core 0 haalt 100 graden en Core 1 blijft steken op 96-97 (de rest ook).

Dus...mijn hele delid avontuur heeft opgeleverd dat Core 1 koeler is geworden en Core 0 warmer.
    Toch maar iets anders doen als ik mij verveel...

Bee out

Wormwiel vindt dit nuttig.
  2. willemc700

willemc700 Senior Member

Sinds:
    10 mei 2010
    Met een beetje meer onderzoek had je liquid pro of ander "vloeibaar metaal" gebruikt icm lak op smd componenten naast de die

3. Nozem 24/7

Nozem 24/7 Senior Member

Sinds:
    24 nov 2012
    Waarschijnlijk een slechte mount van de Corsair of een veel te hoog voltage.

4. 5erveD

5erveD Senior Member

Sinds:
    3 mrt 2014
    Delid maar gebruikt mx-5.....
    Hoe en hoeveel pasta heb je aangebracht ?

5. stoffie

stoffie Senior Member

Sinds:
    13 jun 2002
  6. stoffie

stoffie Senior Member

Sinds:
    13 jun 2002
  7. huntedjohan

huntedjohan Member

Sinds:
    30 dec 2010
    heb zelf al meerdere keren gekeken naar filmpjes omtrent deliden, maar heb het lef niet om mijn 4690K te deliden. ben heel handig, maar ook heel ongeduldig, dus de kans dat er wat fout gaat is bij mij altijd best groot :p

8. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Er zijn nu delid tools.
    Kopen is vrij prijzig voor 1 processor, maar misschien kan je er een van iemand lenen?
    Je kan ze ook printen zie ik nu: http://www.thingiverse.com/thing:1630652

9. Polar-eX

Polar-eX Member

Sinds:
    21 jan 2013
    Check, is besteld.

10. Polar-eX

Polar-eX Member

Sinds:
    21 jan 2013
    Ik heb veel geprobeerd. Ik ben qua temps zels 10 graden gedaald maar core 0 blijft warm. Alleen maar door de hoeveelheid pasta te verminderen tussen hsi en cpu (en er zat al heel weinig op. Ik zie ook dat het blok van de H110i niet lekker op de cpu zit. Hoe ik hem ook aandraai...zit gewoon niet lekker.
    Vandaag kijken of ik de h110i op de cpu zonder hsi kan plaatsen

11. willemc700

willemc700 Senior Member

Sinds:
    10 mei 2010
    Ik adviseer je het niet te doen. silicium is kwetsbaar..
    Ihs heeft 2 functies.. beschermen van het silicium en oppervlakte vergroten.
    De beste resultaten krijg je toch echt met vloeibaar metaal tussen ihs en die en dan een goede pasta tussen ihs en koeler.

12. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Denk dat hier je hoofdprobleem zit, de IHS wel goed teruggeplaatst ?

13. XeG

XeG Senior Member

Sinds:
    25 mrt 2009
    Ik ben geen fan van liquid pro, dit spul werkt goed maar laat zoveel troep achter.

14. stoffie

stoffie Senior Member

Sinds:
    13 jun 2002
    Ja dat wel, ik heb een poosje geleden het koelblok er af gehad en het was gewoon allemaal hard geworden zoals soldeer.
    Heb toen het er af moeten schuren en opnieuw moeten lappen.
    Vervolgens heb ik Phobia liquid metal aangebracht, deze blijft (als het goed is) wel vloeibaar na lange tijd.

Laatst bewerkt: 5 jan 2017
  15. XeG

XeG Senior Member

Sinds:
    25 mrt 2009
    Phobia liquid heb ik nog niet eerder gehad, ik zal het nog even proberen.
    Na het gebruik van liquid pro deed afuture al moeilijk omdat het serienummer niet meer leesbaar zou zijn. Wij kregen een 4770k die het blijkbaar nodig vond om onder waterkoeling en dus liquid pro alsnog 100 graden aan te tikken.

16. willemc700

willemc700 Senior Member

Sinds:
    10 mei 2010
    Der8auer Delid tool halen.. gaat NOOIT fout.. maakt het delidden easy..

17. stoffie

stoffie Senior Member

Sinds:
    13 jun 2002
    Hoe ver had je deze overclocked dan? 5+ GHz met 1.4 volt ofzo?

18. XeG

XeG Senior Member

Sinds:
    25 mrt 2009
    Geen overclock.
    We hebben hem geinstalleerd en getest met aida64, toen merkten we de hoge temperaturen op waarna we gecheckt hebben of de koeler er goed op zat, dit was tot 2 keer toe het geval. Uiteraard was de waterkoeler ook ontlucht.

Na contact te hebben gehad met Intel zelf omdat afuture geen vervangend product wou verlenen, hebben we ons gelijk gekregen van intel en een nieuwe cpu gekregen.

19. willemc700

willemc700 Senior Member

Sinds:
    10 mei 2010
    Zonder delid liquid metal gebruiken is zinloos. de BN betreffende warmte overdracht zit tussen die en ihs. das dus gelijk de locatie om liquid metal te gebruiken.

20. XeG

XeG Senior Member

Sinds:
    25 mrt 2009
    Dit waren wij dus ook van plan maar wouden we er eerst zeker van zijn of de cpu goed was. Wij hadden ook alleen maar liquid pro, anders hadden wij een goedje als noctua gebruikt.