1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Hulp nodig bij overklokken i7 8700k

Discussie in 'Koeling en overklokken' gestart door DutchLennart, 11 feb 2019.

1. DutchLennart

DutchLennart Senior Member

Sinds:
    9 jun 2016
    Hallo allemaal,

Ik hoop dat dit niet tegen de forumregels is om een nieuw topic te starten puur gericht op het overklokken.

Ik heb geen ervaring met overklokken, ik heb wel wat onderzoek gedaan op youtube, en andere sites.

Dit is mijn systeem:

https://nl.hardware.info/usersystemen/27965/game-pc-2018

Ik heb wat zitten testen omdat ik toch wat hogere temps kreeg bij het gebruiken van aida64.
    Aida64 5 min.png
    Dit zijn de resultaten met 5 minuten aida64. Hierna heb ik multi core enhancement en bclk adaptive voltage uitgezet en kreeg ik het volgende resultaat.
    Schermopname (34).png

De reden hiervan is dat met de hoge temperaturen ik niet moet gaan proberen om te overklokken, is er nog iets te veranderen in de bios om de temps naar beneden te krijgen voordat ik ga overklokken?

Zo niet, wat is een goed startvoltage en mhz om te beginnen? Moeten er essentiële dingen aan/uit of veranderd worden in de bios voordat ik start?

Alvast bedankt!

2. JWL92

JWL92 Senior Member

Sinds:
    9 jun 2017
    Aida is een stresstest, logish dat t warm word.
    Je heb zon 10 graden tot tjmax, dus of je wilt spelen is aan jou. maar zorg voor voldoende koeling.
    start voltage om te beginnen? 1.2-1.3v
    Maar als je mce uitzet vanwege temps, wat is dan je exacte doel?
    mhz? Niet aankomen tenzij je weet wat je doet, je wil de multiplier verhogen, als je begint met overclocken.

Ik zou je eerst verder inlezen voordat je je systeem omzeep helpt.

3. Enterprise1701

Enterprise1701 Senior Member

Sinds:
    5 dec 2010
    Ikzelf heb nog een 3770K, oudje natuurlijk maar ik heb zelf de turbo boost omhoog gegooit, waar deze normaal naar 3,9GHz gaat staat deze nu op 4,3GHz en temparaturen zijn prima op een Mugen 2 rev B, ten alle tijden boost hij gewoon naar 4,3GHz, nu word de 8700K een stuk warmer dan een 3770K, maar je zou het kunnen proberen, Zorg inderdaad wel voor goeie koeling.

4. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Dat was mijn tip, die MCE gooit toch hogere voltages op de CPU ?
    Je ziet de vcore al zakken van 1,33v naar 1,28v na het uitzetten van MCE
    Maar ik zit nog in het x79 tijdperk vandaar mijn advies aan TS om dit topic te starten en hulp te vragen aan members met ervaring met de 8700K

5. JWL92

JWL92 Senior Member

Sinds:
    9 jun 2017
    MCE gooit naar van wat ik gehoord heb alle cores tot de maximale boost freq, waardoor bijv asus bordjes beter scoorde dan sommige andere producten met de zelfde CPU.
    Daar zal ongetwijfeld iets meer voltage voor nodig zijn, net als overclocken in de meeste gevallen.

Maar misschien kijk ik verkeerd, maar ik zie een lagere current volt volgens cpu z, maar bij hwinfo per core stijgt t juist flink..
    Geeft mij t idee dat r meer waarden aangepast zijn. Ring/lcc clock & Uncore?

Bovendien, word de boost van 4.7Ghz niet eens bereikt als ik de screenshots moet geloven .. dan zou ik eerst daar op aimen, voordat je gaat kijken naar daadwerkelijk overclocken.

6. willemc700

willemc700 Senior Member

Sinds:
    10 mei 2010
    Ik mis de aller eerste stap..
    Delidden.. als je niet gaat delidden laat het overklokken dan zitten.