1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Hulp bij GPU aan- verkoop

Discussie in 'Videokaarten & 3D-chips' gestart door Speuler, 19 jun 2017.

1. Speuler

Speuler Member

Sinds:
    7 okt 2016
    Hallo allemaal,

Ik heb een tijd geleden een volledig tweedehands systeem gekocht met daarin een MSI R9 390X 8GB.

Nu kan ik deze kaart los verkopen voor zo'n 250-300 met de gekte die aan de gang is en dat leek mij wel vrij interessant om dat geld te stoppen in de aankoop van een 1070. Voor zover de achtergrond van het verhaal.

Maar nu heb ik wel een paar vragen.

Namelijk wat ik allemaal moet doen om de 390x veilig eruit te kunnen halen voor de verkoop. Ik lees steeds verschillende verhalen over de drivers wel of niet verwijderen.

En wat ik precies moet doen voor de installatie van de eventueel nieuwe GPU qua drivers? Moet ik dan eerst mijn monitor direct aansluiten op het moederbord en de drivers installeren voordat ik hem direct op mijn GPU aansluit?

En of ik daadwerkelijk een betere ervaring krijg op 1440p60? Dit is wel de minst belangrijkste vraag van de drie maar toch een antwoord zou fijn zijn.

Iedereen alvast hartstikke bedankt voor het tot zover lezen van mijn post ik hoor graag jullie meningen.

Met vriendelijke groet,

Sven

2. Themeanmachine

Themeanmachine Senior Member

Sinds:
    31 mrt 2002
    Van smaak wisselen doe je door eerst de huidige Radeon drivers te deinstalleren en daarna de computer uit te schakelen. Dan stroom eraf, powerknop een aantal seconden ingedrukt houden zodat de voeding leeg trekt, dan de monitorkabel los halen en de kaart wisselen. Als de computer weer word gestart zal Windows al wel e.a. aan drivers installeren, daarna kun je de Nvidia drivers installeren en dan zou het goed moeten zijn.

Het verschil tussen een 1070 en een 390X zal wel aanwezig zijn maar hoeveel dat zal zijn kan ik niet over meepraten.

Succes,
    B.

Speuler vindt dit nuttig.
  3. Ruud Rutten

Ruud Rutten Senior Member

Sinds:
    19 aug 2013
    Zo zit je altijd safe:

1. AMD drivers verwijderen
    2. AMD kaart verwijderen
    3. Nvidia kaart plaatsen
    4. Scherm aansluiten op je Nvidia kaart
    5. Nvidia drivers installeren (gewoon de laatste versie even downloaden van www.nvidia.com)
    6. herstarten en gaan met die banaan.

WEBPC en Speuler vinden dit nuttig.
  4. Speuler

Speuler Member

Sinds:
    7 okt 2016
    Hartstikke bedankt voor zover,
    misschien hele domme vraag maar hoe verwijder je je drivers?

En denken jullie dat 250 een redelijke prijs is?

5. Themeanmachine

Sinds:
    31 mrt 2002
    Drivers verwijderen gewoon in het configuratiescherm->programma's en onderdelen. Ik doe even een wilde gok maar mocht je ook Vulkan drivers erbij hebben staan dan zou ik die voor de zekerheid ook verwijderen.

Bij de buren zie wat vreemde prijzen voorbij komen voor de 390X.
    Stel je vraag hier eens, ik ben wel benieuwd wat alle commotie is omtrent dit onderwerp.

6. Speuler

Speuler Member

Sinds:
    7 okt 2016
    Ja daarom kwam ik ook op het idee om te upgraden. Zag ineens hoge prijzen voorbij komen in eerste instantie vooral voor de 580. Blijkt te komen door het minen waar mensen weer mee beginnen.

Maar goed 280 voor een 390x is wel een erg goede prijs voor die kaart toch? Heb namelijk niet genoeg rechten om daar te mogen posten.

Nogmaals hartstikke bedankt voor alle hulp. Ik ga er wel uitkomen als ik het zo lees. Dacht er veel te moeilijk over.

Sven

7. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Wil nog even toevoegen, gebruik om de drivers te uninstallen, ddu:
    http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html
    Die zorgt dat echt alles weg is, qua amd files. Als je gewoon het amd programma gebruikt, blijven er altijd dingen achter, en die kunnen misschien voor problemen zorgen. Is onwaarschijnlijk, maar als je van fabrikant overstapt, zou ik wel ddu gebruiken.

.

Laatst bewerkt: 19 jun 2017
  8. Themeanmachine

Sinds:
    31 mrt 2002
    De goedkoopste leverbaar in de prijsvergelijker staat er voor €484,- op; Plemp hem voor 300 op Tweakers en Marktplaats, wie weet bijt er wel een minoholic..

9. Speuler

Speuler Member

Sinds:
    7 okt 2016
    Hartstikke bedankt

En ja voor 300 knijp ik mijn handen dicht.
    Maar dat zou iedereen wel doen. Nu je voor kleine 420 een 1070 kunt halen.

Moet wel zeggen dat dit verreweg het meest behulpzame forum is op dit onderwerp.

10. Speuler

Speuler Member

Sinds:
    7 okt 2016
    Ik wil jullie allemaal bedanken voor de hulp.

Heb mijn kaart inmiddels verkocht voor 310,- en hij komt hem vrijdag ophalen. Dacht stuur nog even een update
    dat alles is gelukt.

Probeer allemaal nog even te genieten van dit weer, weet dat het lastig is maar toch.

Met vriendelijke groet,

Sven

11. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Lol! Dat is dan nog eens mazzel hebben. Heb je voor €1,25 per week een high-end GPU gehad. Dat is niet verkeerd.

Maar, mensen gaan toch niet minen met een R9 390X? Die stookt daar toch te veel voor? Toch?

12. Speuler

Speuler Member

Sinds:
    7 okt 2016
    Ik kreeg binnen 25 minuten ongeveer 30 reacties binnen. Ging helemaal nergens over maar toch.

Volgens mij gaat hij wel ethereum minen maar daar hoef ik mij niet druk over te maken.

Ben wel erg blij dat ik nu al bijna meteen een 1070 bij elkaar heb.

13. raven bridge

raven bridge Geband

Sinds:
    23 mrt 2017
    €310 dat is een zeer mooie deal, voor een 390X. Heb je mooi voor €110 een 1070 ;)

14. Speuler

Speuler Member

Sinds:
    7 okt 2016
    Ja precies, ik ga denk ik voor de gigabyte g1. Die zijn nog beschikbaar, eventueel tweedehands weer, maar wel ietsje duurder.

Heb toch een gevoel dat een backplate handig is voor kaarten van die grootte.

15. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Gewoon voor de sier.

16. Themeanmachine

Sinds:
    31 mrt 2002
    Mijn 7870XT hangt behoorlijk door aan de achterkant; Ik durf te wedden dat dat niet het geval was geweest als 'ie een backplate had gehad. Maar das wel nen betske offtopic.

17. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Maar, heeft 'ie er onder geleden...?

Nee > backplate is voor de sier

18. Van der berg

Van der berg Senior Member

Sinds:
    18 apr 2005
    Drivers verwijderen van je oude videokaart en vervolgens je computer afsluiten en van de stroom halen. Open je behuizing en zorg er voor dat je een schroevendraaier bij de hand hebt en dit is afhankelijk van de behuizing die je hebt. Nu komt het tweede stap om eventueel de interne voedingskabel van de videokaart los te maken en vervolgens schroef je of draai de schroef los en haal je heel voorzichtig de videokaart eruit

Heel simpel, je installeert namelijk waar je de oude videokaart eruit heb gehaald en vervolgens plaatst je jouw nieuwe videokaart in het moederbord en sluit je alles aan en zet je jouw behuizing terug met alles gewoon aansluiten op de nieuwe videokaart en dit vervolgens te installeren via de drivers. Onboard wordt automatisch afgesloten en kan je niet meer gebruiken. Start gewoon Windows op en installeer de drivers en je kan er gebruik van maken.

Ik heb nog nooit op een resolutie van 1440p gespeeld (behalve dan op een smartphone), maar van andere hoor is dat dit goed speelbaar is met een GTX 1070 en waar je geen zorgen om hoef te maken!

Succes verder!

19. Speuler

Speuler Member

Sinds:
    7 okt 2016
    Je zegt hier installeren waar ik mijn oude videokaart eruit heb gehaald en daarna plaatsen. Nu snap ik dat niet helemaal. Moet ik eerst drivers installeren en daarna mijn nieuwe videokaart plaatsen? En daarna direct alles aansluiten op de videokaart zelf?

20. raven bridge

raven bridge Geband

Sinds:
    23 mrt 2017
    Nee eerst de nieuwe kaart erin daarna de drivers installeren, zet wel eventueel de automatische updates uit van Windows tijdelijk uit.