Hou oud is je monitor?

Hoe oud is je (vaakst gebruikte) monitor?

• < 1 jaar

Stemmen: 121 17,1%
  • 1-2 jaar

Stemmen: 137 19,4%
  • 2-3 jaar

Stemmen: 105 14,8%
  • 3-5 jaar

Stemmen: 139 19,6%
  • > 5 jaar

Stemmen: 206 29,1%

• Total voters
    708
Deze Samsung SyncMaster205BW ongeveer 10 jaar. Daarvoor een LG die na twee jaar al een kapotte pixellijn had en het na nog eens twee jaar begaf.

Even de nota erbij gezocht, type LG W2042S-PF niet zo'n beste dus, zeker niet vergeleken met m'n huidige.

Laatst bewerkt:

Forum m8

Senior Member
User systemen
Een monitor met een maximale resolutie van 2048 x 1536 op 86 Hz
Ja, dat doen al die 130-133 kHz monitoren. Maar vaak beginnen ze boven 1600x1200 wel wat aan detail te verliezen. Ook niet op het gemiddelde Ikea bureau'tje plaatsen. Hier een plank van twee keer 18mm (36mm dus) aan elkaar gelijmd MDF op drie XXL plankendragers die met kijlbouten in de muur zitten. CRT's zijn allang vertrokken overigens, nu staat er een 30", een 20" en een Chieftec Bigtower

division

Senior Member
User systemen
Eerlijk gezegd vond ik het beeld wel altijd mooi van die crt schermen. Ik had vroeger ook een 19 inch philips brilliance. Bakbeest was het!! maar wel heel mooi beeld!

Forum m8

Senior Member
User systemen
Eerlijk gezegd vond ik het beeld wel altijd mooi van die crt schermen. Ik had vroeger ook een 19 inch philips brilliance. Bakbeest was het!! maar wel heel mooi beeld!
Ze stralen ook minder warmte uit naar voren dan de CCFL LCD's, maar naar boven toch flink wat meer warme lucht...

En inputlag nul. Maar voor de ogen zijn de huidige flicker-free LCD's toch een stuk rustiger.

division

Senior Member
User systemen
Ze stralen ook minder warmte uit naar voren dan de CCFL LCD's, maar naar boven toch flink wat meer warme lucht...

En inputlag nul. Maar voor de ogen zijn de huidige flicker-free LCD's toch een stuk rustiger.
En die mooie trillingen die je kreeg als je je luidsprekers te dicht op je monitor had.. Haha hele beeld vertrok dan.

Bij mijn volgende monitor wil ik echt 144Hz of hoger. Ik wil het liefst met een 32 inch 4K VA of een OLED paneel wegens de responstijden met HDR10 en goede kleurweergave.

Een van mijn collega's heeft nu 240Hz monitor en heeft 144Hz gehad. Hij vertelde mij als ik eenmaal 144Hz heb wil ik niets anders meer

Een VA paneel is beter in responstijden dan IPS

Laatst bewerkt:
Zo'n 12 jaar geleden bezochten we met één van onze kinderen een open dag bij een grafisch bedrijf. Daar gaven ze toen nog heel duidelijk de voorkeur aan crt, zij het dan heel dure met zes kleurenkanonnen in plaats van de gebruikelijke RGB. D.w.z. ook de complementaire kleuren. Mooi spul toen.

Wormwiel

Senior Member
User systemen
Toen ik overstapte van CRT -> LCD -> XTC -> LSD ging de hele muur hier op en neer!
Maar de mix van CRT met LCD is prima.
OMG m'n TFT is DOA!
Maar de CRT en de LCD met CFL op MDF zijn OK.

Laatst bewerkt:
1) Philips 242G5DJEB (1920x1080 @144hz) uit 2014: https://nl.hardware.info/product/192840/philips-242g5djeb
2) Philips 190B4CS (1280x1024 @75hz) uit 2003: https://tweakers.net/pricewatch/60575/philips-190b4cs-(19-inch-25ms-d-sub)/specificaties/

Hierbij is 1) aan vervanging toe, ben al een tijdje aan het kijken naar een 1440p ultrawide, maar wacht nog op de nieuwe LG's die deze maand uitkomen. Daarnaast heb ik 2) drie jaar geleden van de zolder van mijn ouders gejat, perfect als 2e monitor als je weinig ruimte hebt. ;)

Bijna twee jaar oud: LG 27UD58, voor iets van €300 gekocht in de aanbieding. Hele nette prijs voor een 27" 4K IPS scherm toen. Nog steeds erg tevreden mee. Een nog veel oudere LG 22" FullHD TN staat ernaast voor nog wat extra schermruimte.

ik heb net een nieuw hoofdscherm dat mijn oude hoofdscherm (3 jaar oud) opschoof naar de zijkant en het scherm dat daar hing terug verdreef naar de doos. Het scherm dat nu in de doos ligt is 7 jaar oud en heeft de eerste 4 jaar als enige scherm gewerkt.

bokuohn

Senior Member
User systemen
Ik heb mijn Acer 27inch 1080p alweer zo'n 5 jaar maar heb niet de behoefte aan wat groters of anders. Het voldoet prima. Het kost de ogen geen moeite om alles te lezen/zien erop. En de Acer heeft slanke bessels. Geeft hem nogsteeds een modern uiterlijk.

Mocht het wat anders worden de komende jaren, dan denk ik wellicht een 28inch op WQHD.

Bovenaan