Hou oud is je monitor?

Hoe oud is je (vaakst gebruikte) monitor?

• < 1 jaar

Stemmen: 121 17,1%
  • 1-2 jaar

Stemmen: 137 19,4%
  • 2-3 jaar

Stemmen: 105 14,8%
  • 3-5 jaar

Stemmen: 139 19,6%
  • > 5 jaar

Stemmen: 206 29,1%

• Total voters
    708

David van Dantzig

Hoofdredacteur Hardware Info
User systemen
Monitoren ontwikkelen zich net zozeer als andere techniek, maar lijken toch aanmerkelijk minder snel vervangen te worden. Klopt dat? We zijn benieuwd hoe lang jij al met je huidige beeldscherm doet en dan wel met het model dat je het vaakst gebruikt - dus degene die je het meest frequent voor je neus hebt.

(De vorige keer dat we dit vroegen is bijna 5 jaar geleden).

wouter99

Senior Member
User systemen
Ik heb mijn simpele Asus VS247HR nu bijna 3 jaar en die heb ik destijds eigenlijk alleen gekocht omdat de Benq die ik toen gebruikte met 20" toch wat aan de kleine kant was.

Heb met monitoren altijd als ik in een winkel o.i.d. een heel erg mooie (lees 300+) en een simpele (~100) vergelijk, ik de simpele net zo prima vind. Unpopular opninion I know ;) Gebruik als 2de scherm ook nog steeds een 5:4 scherm uit 2009

Mijn scherm is nu een Benq XL2430T speciaal gekocht voor shooters om zijn 144hz en snelle respons time.

Deze wil ik wel gaan vervangen omdat midden in het scherm op de plaats waar je Crosshair is een paar vage vlekjes zitten die storend zijn :mad:

En nee vochtig doekje helpt niet, het lijkt wel of een van mijn katten een klauw op het scherm
Heeft geslagen z'n soort afdruk is het. :confused:

David van Dantzig

Hoofdredacteur Hardware Info
User systemen
Zie de hele zin: ook monitortechniek wordt steeds beter. Hogere resoluties, beter contrast, hogere helderheid, betere kleurechtheid - en dan hebben we het nog niet gehad over HDR of bijzondere formaten. Dus 'zonder enige verbetering' is dan niet van toepassing. Een videokaart is veelal aanmerkelijk duurder dan veel schermen, maar wordt wel sneller vervangen - dus de hoogte van de investering hoeft niet per se de enige factor te zijn.

CoBo

Senior Member
User systemen
Ik gebruik twee monitoren tegelijk. Een Iiyama ProLite XB2483HSU-B1 van 3 Jaar oud en één hp L1955 van ongeveer 12 jaar oud. Beide bevalt mij nog prima.

Inmiddels bijna 3 jaar omdat ik in begin 2016 een Asus PG279Q had aangeschaft.

Het was wel nodig want de inmiddels 5-6 jaar oude LG E2260V was gewoon te klein geworden op het huidige bureau.
Daarbij kon die monitor niet versteld worden in de hoogte dus dat was erg onhandig, nu zit het weer netjes op ooghoogte.

Maar verder blijven de monitoren hier gemiddeld erg lang in gebruik.

Heb kort geleden een van de twee BenQ G2110W's uit 2008 moeten vervangen voor een BenQ GW2270HM omdat de monitor spontaan bleef uitvallen, dus dat was eerder uit noodzaak.
De monitor begon al een tijdje kuren te geven met flikkerend beeld op willekeurige momenten, ook buiten Windows om.
Wel een monitor met redelijk net beeld trouwens voor die prijs met een VA paneel, zijwaarts gezien verlies je saturatie van kleuren maar je zit er toch voornamelijk voor, qua kleuren en scherpte komt het redelijk in de buurt van de PG279Q.
Hoefde geen 'performance' monitor te zijn overigens want daarvoor wordt die PC niet echt gebruikt. (en die persoon merkt het minder)

Maar ja goed, een monitor van destijds €179,99 die het 10 jaar doet met vaak wel meer dan 10 branduren per dag en vaak 's nachts terwijl niemand er gebruik van maakt.
Dan heb je voor €0,20 per dag dus een monitor gehad, en ze zijn best redelijk voor een LCD.

Bij m'n huidige set-up gebruik ik ook nog een 10 jaar oude BenQ G2110W.
Heeft al wel jarenlang een kapotte powerbutton en in 2011 viel deze spontaan uit na enkele seconden bij het schakelen naar standby en zo, een beetje vaag, zelfs de OSD knoppen reageerden niet.
Afgelopen jaar een paar keer gehad dat het beeld compleet 'bevroor' en volledig wit begon uit te slaan met wat corruptie van het beeld wat erachter stond, maar het herstelde zich weer na korte tijd. OSD knoppen werkten waarschijnlijk wel maar is dan niks zichtbaar op de monitor zelf...

Dus waarschijnlijk iets versleten intern en kan binnen afzienbare tijd kapot gaan (toevallig rond dezelfde tijd als de andere) en misschien het is gekomen door de recente afwijking in het stroomnet waardoor tevens klokken achter gingen lopen maar dat zou ik sterk vinden.
Maar goed het is een 2e monitor dus het is niet echt belangrijk hoe goed deze is, als ik er maar wat spullen op kan plaatsen, ik verslijt het tot het echt kapot is of er niet meer mee te werken valt.

Verder is er nog een andere BenQ uit die zelfde jaartallen van 19" inch die het ook nog doet en dienst doet als 2e monitor op een andere PC.
Wel apart dat deze nog functioneert na vanaf een meter loodrecht met een van de bovenste hoeken op de grond was gevallen, even de bezel vastklikken en gaan.

En nog een hoop oude CRT monitoren op zolder, veelal 17" modellen maar ook enkele kleinere, zelfs nog een werkende 15" van de eerste PC uit begin van het millennium maar deze is een statische die je niet kan verstellen.
En ja, soms worden ze nog gebruikt op de inmiddels antieke PC's.

Laatst bewerkt:
Bovenaan