1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Hoge temperatuur i7 7700K ?

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door Terminator, 5 jan 2019.

1. 5erveD

5erveD Senior Member

Sinds:
    3 mrt 2014
    Je vergeet dat door het delidden je ook de levensduur verlengd.

2. Nozem 24/7

Nozem 24/7 Senior Member

Sinds:
    24 nov 2012
    Als het ff kan dan je vcore checken onder stress. Ik vermoed dat je LLC je voltage drastisch verhoogd.

3. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    Nu ontdek je waarom mensen die CPU's na Sandy Bridge overklokken delidden. Die 95% fans heb je niets aan behalve een bak herrie, omdat je niet helemaal begrijpt hoe het werkt. Ik heb maar een snel paint doodle gemaakt om het je te illustreren.

upload_2019-1-6_10-19-2.png

Voordat de warmte je radiator bereikt moet het eerst door de Thermal Interface Material (TIM) van Intel zelf, die zit rond de 4-5 w/mk. Daarna moet het geleid worden door de IHS, gemaakt van koper (~390 w/mk), daarna via de thermal paste die je zelf erop hebt gedaan tussen de waterkoeler baseplate (ergens tussen de 5/10 w/mk). Daarna gaat het door de koperen baseplate heen (~390 w/mk). Deze moet dan via een finstack worden overgedragen aan de vloeistof, die door de radiator wordt gepompt en wordt afgekoeld via je fans. Nu zie je dus in waar hem de bottleneck in het verhaal zit. Die 5-10 w/mk op de IHS (blauw) is voldoende omdat je een oppervlakte hebt van ~4 x 4 cm = 16 cm^2, of 1600mm^2. Maar je 7700K chip is maar 126 mm^2. Dus om diezelfde thermische overdracht te halen moet die TIM dus 1600/126 = 12.7x beter zijn. Dus dat is dan 60-127 w/mk. Vloeibaar metaal TIM oplossingen zitten zo rond de 72-80 w/mk tegenwoordig.

Moraal: Wil je die temperaturen lager hebben moet je delidden. Lawaai maken met je fans heeft weinig nut. De warmte zit 'vast' onder de deksel en hoe meer volt je erdoor stuurt, hoe heter hij wordt. Ongeacht je fanspeed.

Terminator, UFO7 en Gronaldo vinden dit nuttig.
  4. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Zoals eerder opgemerkt, check je voltage tijdens stressen, bijv. met CPUZ en post deze, zo kan er beter geanalyseerd worden.

5. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Volgens mij heb je gewoon de te verwachten temps voor een 7700k @1,3v icm een X62.
    Zoals gezegd kan je de LLC nog ff checken, die kan onder beslasting het voltage nog omhoog gooien.
    Wil je lagere temps dan zou ik met 1,25v kijken hoever je komt, een goede chip haalt dan ook 4,7.
    wil je richting de 5 ghz zal je hem moeten delidden.

philpend vindt dit nuttig.
  6. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Yep, mijn 8600K bijv. lust absoluut ook geen 1.3V terwijl dat bij andere cpu's vrij makkelijk kan. 1.24V is voor mijn cpu de sweet spot.

Na veel testen draait die dus nu, volgens het bios op 1.24V (+0.65V offset) en tijdens stressen daalt dat naar 1.188/1.2V wat na ongeveer een half uur resulteert in 71gr. met prime 95, small FFT's op 4.7GHz, onder een X62 koeler met 2 fans.
    Heeft mij echt een hoop tijd gekost om deze sweet spot te vinden, vooral omdat mijn kl*te bios een alles of niets LLC heeft. :mad:

4.8/4.9 GHz lukt ook maar dan moet ik richting 1.3/1.34V gaan en dan wordt die veel te heet. (+90gr. :eek:)
    Delidden zou voor mij ook een oplossing zijn maar dat hoeft niet echt.

Dit alles om maar aan te geven dat sommige cpu's enkel maar een kleine voltageverhoging accepteren omdat het gewoon vervelende heethoofden zijn. (silicon lottery loosers)

Laatst bewerkt: 6 jan 2019
    wailingwimmy vindt dit nuttig.
  7. TrueTactiX

TrueTactiX Senior Member

Sinds:
    11 mei 2016

Als je het goed doet wel, haha

5erveD vindt dit nuttig.
  8. Terminator

Terminator Senior Member

Sinds:
    23 nov 1999
    Ik heb CPUZ geïnstalleerd en ik draai nu ongeveer 10min Prime95 small FPT

Bijgevoegde bestanden:

9. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    28.1. AVX workload dus. Dat is niet zo vreemd. Test het maar eens met Prime95 25.11 om een non-AVX workload te testen.

10. Terminator

Terminator Senior Member

Sinds:
    23 nov 1999
    Nu getest met Prime 25.11
    De temp is iets lager maar maakt niet veel uit.

Bijgevoegde bestanden:

11. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Yep, die 1.248V vind je cpu niet lekker, ik krijg ongeveer dezelfde temps met mijn cpu onder dat voltage.
    Een vervelende heethoofd dus.
    Mijn stress test is overigens wel met die zware AVX erbij.

Probeer eens of je met een lager voltage dezelfde snelheid kan halen..hoort overigens wel wat geduld bij..;)

12. Terminator

Terminator Senior Member

Sinds:
    23 nov 1999
    Temperatuur is beter nu.
    Tot hoe laag kan ik veilig gaan ?

Bijgevoegde bestanden:

13. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Je vccio en systen agent voltages staan ook erg hoog voor 3000mhz , dat zijn voltages voor DDR4>4000.
    daar valt ook nog winst te behalen.
    je zou deze guide eens kunnen lezen;
    https://rog.asus.com/articles/guides/the-kaby-lake-overclocking-guide/

Verder valt me op dat de verschillende monitor apps andere waardes geven, HWIinfo geeft 1,32 vcore en CPUZ en dip5 1,24 vcore.
    Ik vermoed dat HWInfo het juist heeft, heb slechte ervaringen met die asus tools.
    Hij geeft in je eerste screen shot een watage van 212 op de cpu en bij de 2de 103w, die laatse is realistisch.

Terminator vindt dit nuttig.
  14. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Je kan net zo laag gaan todat je PC vastloop of een bsod krijgt, dit kan geen kwaad.
    Alleen bij ram overclocken moet je uitkijken voor data verlies.

dit zijn trouwens best nette temps nu, ik zou inplaats van omlaag met het voltage nu omhoog met de multiplier gaan.

15. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Prima temps hoor. Die van mij werd op stock clocks nog hoger kwa temps!

16. Terminator

Terminator Senior Member

Sinds:
    23 nov 1999

17. Terminator

Terminator Senior Member

Sinds:
    23 nov 1999
    Ik had nu 1.2V ingesteld en multiplier 48 dit ging 8 min goed met een temperatuur van 72 graden bij Prime95.
    Dus ik dacht ik zoek op Google even iets op en toen helaas een BSOD, had ik Prime gewoon zijn gang moeten laten gaan en niet moeten googlen ? of moet de voltage nu toch iets omhoog ?

18. wailingwimmy

Sinds:
    15 feb 2010
    Check die link ff voor het VVCIO en SA voltage.
    Verlaging van die voltages heeft ook invloed op de CPU temp.
    Wat betreft de vcore kan je of het voltage iets verhogen of de LLC iets aanpassen.
    LLC heeft met vdroop te maken, onder belasting zakt de vcore vaak iets in.
    LLC zorgt ervoor dat die vcore drop minder wordt.
    Soms is een vcore verhoging beter en soms een LLC aanpassing, dit zal je gewoon moeten proberen.

Terminator vindt dit nuttig.
  19. Terminator

Terminator Senior Member

Sinds:
    23 nov 1999
    Ik zal die link even aandachtig lezen maar ik ben nu even druk met andere dingen.
    Even snel tussen door Prime aanzetten en weer weg gaan lukt wel.
    Ik zal de voltage iets omhoog doen kijken wat het resultaat is. maar die 70 graden bij 4.7 ghz ben ik zeer blij mee