Hoe snel is jouw monitor?

Hoe snel is jouw monitor?

• 60 Hz

Stemmen: 259 45,6%
  • 75 Hz

Stemmen: 57 10,0%
  • 100 Hz

Stemmen: 38 6,7%
  • 120 Hz

Stemmen: 19 3,3%
  • 144 Hz

Stemmen: 131 23,1%
  • 165 Hz

Stemmen: 33 5,8%
  • 200 Hz

Stemmen: 1 0,2%
  • 240 Hz

Stemmen: 11 1,9%
  • Ik weet het niet.

Stemmen: 12 2,1%
  • Anders, namelijk (ik reageer in de comments)

Stemmen: 7 1,2%

• Total voters
    568

philpend

Senior Member
User systemen
Dit was tijdens een event van HWI waarbij diverse monitoren naast elkaar getest konden worden. Was een heel rijtje met 60Hz en een rijtje met 144Hz. Ik neem aan dat er wel aandacht was besteed aan de instellingen. Zo niet had de ruim 80% die wel verschil zag last van waandenkbeelden?

Laatst bewerkt:
Ik stond 2 jaar geleden voor de keuze om qua financiën hetzij een goed 60Hz scherm te kopen, hetzij een minder goed scherm met een hogere refreshrate.
Ik heb geprobeerd het te zien, maar zag erg weinig/geen verschil bij schermen met een hogere refreshrate.
Ik zag wel dat een goed afgesteld en gecalibreerd 60Hz scherm veel meer kwaliteitsverschil te zien geeft, dus heb ik een Dell Ultrasharp FullHD op 60 Hz gekocht. Nog steeds geen cent spijt van.
Het blijft natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak/voorkeur en budget.
Dit was tijdens een event van HWI waarbij diverse monitoren naast elkaar getest kon worden. Was een heel rijtje met 60Hz en een rijtje met 144Hz. Ik neem aan dat er wel aandacht was besteed aan de instellingen. Zo niet had de ruim 80% die wel verschil zag last van waandenkbeelden?
Ah, 80% zag het verschil dus wel. Dan zullen de instellingen wel goed hebben gestaan en ligt het (gelukkig) aan jou. Aan de ene kant natuurlijk mooi dat jij het verschil niet ziet en dus niet meer geld uit hoeft te geven ;). Aan de andere kant.. Tja, die is er in jouw geval niet gezien je het verschil toch niet ziet.

JB56

Senior Member
User systemen
Ah, 80% zag het verschil dus wel. Dan zullen de instellingen wel goed hebben gestaan en ligt het (gelukkig) aan jou. Aan de ene kant natuurlijk mooi dat jij het verschil niet ziet en dus niet meer geld uit hoeft te geven ;). Aan de andere kant.. Tja, die is er in jouw geval niet gezien je het verschil toch niet ziet.
Ik zag wel degelijk verschil, alleen betrof dat de kwaliteit van de beelden en de calibratie, niet zozeer de refreshrate. Voor mij is dat belangrijker dan het aantal keren dat je beeld ververst wordt. Ik ben ook minder een gamer dan een fotobewerker.

Heb 2 Dell S2417DG schermen staan 1440p@165hz. Wellicht dat ik overtap op één WQHD scherm maar dat moet nog even uitgezocht worden gezien ik graag zowel 1440p als 165hz als minimale eisen stel.

JB56

Senior Member
User systemen
Oh oh, dat moet de slechtste monitor ooit zijn.... Dat je zelfs nog iets kan waarnemen op dat ding. :confused:
Een echt goede monitor heeft natuurlijk een ongeloveloze hoeveelheid pixels en een tigvoud aan Herzjes, anders ziet het er niet uit.... ;)
Of... speelt er meer mee?

Heb wel op 60Hz gestemd, maar stiekem draait mn scherm op 59,9 Hz... :p
Ik denk dat dit eigenlijk wel bij veel monitoren het geval is en dus niet perfect op een afgerond getal draaien.
Misschien dat deze test wellicht redelijk accuraat de verversingssnelheid kan tonen:
testufo.com - refreshrate

Bij m'n 165Hz monitor wordt 164.775Hz aangegeven en bij de 60Hz monitor 59.950Hz
Als ik bij de 60Hz monitor deze op 60Hz instel in Windows schakelt het vrolijk terug naar 59Hz, had ik bij een andere BenQ ook al.

Kunnen de >60Hz mensen wel terug naar een TV of merk je dan ook dat er iets ontbreekt? Of schakelt je brein gewoon om en is TV kijken iets anders dan voor een monitor zitten en merk je het niet?

jurrian120

Senior Member
User systemen
Kunnen de >60Hz mensen wel terug naar een TV of merk je dan ook dat er iets ontbreekt? Of schakelt je brein gewoon om en is TV kijken iets anders dan voor een monitor zitten en merk je het niet?
Lastig te vertellen. TV's doen veelal al 60 of meer. Het is de bron die leidend is. Dus kijk je een film (meestal 23/24 Hz) ziet het net zo schokkend op een monitor als TV uit. En als je je TV aansluit op een PC is hij net zo vloeiend als een monitor.

Maar het is zeker merkbaar.

Mijn dell u3415w draait op 60hz.

Ik zou graag een snellere monitor willen hebben. Ik heb ooit eens een 144hz scherm mogen gebruiken, en het verschil was overduidelijk. Ik wacht nu op betaalbare 'high-refresh ultrawides'. Het aanbod wordt steeds beter, maar de prijzen zijn nog tamelijk hoog. Geen haast.

Forum m8

Senior Member
User systemen
Mijn dell u3415w draait op 60hz.

Ik zou graag een snellere monitor willen hebben. Ik heb ooit eens een 144hz scherm mogen gebruiken, en het verschil was overduidelijk. Ik wacht nu op betaalbare 'high-refresh ultrawides'. Het aanbod wordt steeds beter, maar de prijzen zijn nog tamelijk hoog. Geen haast.
Ultrawide is gewoon een marketingnaam voor "we hebben nog een stuk van de verticale ruimte weggelaten".

Bovenaan