Hoe snel is jouw monitor?

Hoe snel is jouw monitor?

• 60 Hz

Stemmen: 259 45,6%
  • 75 Hz

Stemmen: 57 10,0%
  • 100 Hz

Stemmen: 38 6,7%
  • 120 Hz

Stemmen: 19 3,3%
  • 144 Hz

Stemmen: 131 23,1%
  • 165 Hz

Stemmen: 33 5,8%
  • 200 Hz

Stemmen: 1 0,2%
  • 240 Hz

Stemmen: 11 1,9%
  • Ik weet het niet.

Stemmen: 12 2,1%
  • Anders, namelijk (ik reageer in de comments)

Stemmen: 7 1,2%

• Total voters
    568

Roel1966

Senior Member
User systemen
Sommige komen heel dicht bij hoe het er echt uit zag, en sommige zien er gewoon mooi uit.
Klopt, alhoewel je bij foto's nog wel kan zeggen dat een beetje natuurlijke look beter zou zijn.
maar ik vind het ook prettig dat ik foto's op het scherm zie zoals ze er op de print ook uitzien
Dat is ook het enigste wat ik zelf dan soms wel mis en kleuren niet altijd op print eruit zien als verwacht, maar ja, ook dat is weer afhankelijk van de printer zelf. Heb hier 2 verschillende inktjets staan en beiden printen soms dezelfde afbeelding met afwijkende kleuren, vooral b.v. geel verschilt nogal van de ene tot de andere printer.

JB56

Senior Member
User systemen
Dat is ook het enigste wat ik zelf dan soms wel mis en kleuren niet altijd op print eruit zien als verwacht, maar ja, ook dat is weer afhankelijk van de printer zelf. Heb hier 2 verschillende inktjets staan en beiden printen soms dezelfde afbeelding met afwijkende kleuren, vooral b.v. geel verschilt nogal van de ene tot de andere printer.
Het zou anders zijn als het er écht niet uitzag, maar ik heb zelf iets tegen die "verschoven werkelijkheid" van HDR enz. Ik heb dat ook met nieuwere muziekmixen, waar heel sterk de nadruk wordt gelegd op bas, voor mij klinkt dat nogal onnatuurlijk. Maar nogmaals, het blijft een kwestie van smaak.
De verschillen in kleuren van printers zijn er inderdaad. Ik heb wel de ervaring, als je alles op één standaard instelt (ik gebruik in principe sRGB op de printer en het scherm, waar ik vroeger Adobe gebruikte) dat de verschillen erg klein worden. Ik had verwacht dat het gebruik van niet OEM-inkt de verschillen zou vergroten, maar mijn ervaring is dat het nauwelijks verschil maakt.

Maar als je weet naar waar je moet kijken zoals je zelf zegt, zit er dus geen wereld van verschil in.
Als er een wereld van verschil is te zien zal iedereen dat direct moeten waarnemen ongeacht de persoon.
Ik zie het meer als game settings. Als je de game settings van high naar ultra zet zit er verschil in maar het is bijna of niet waarneembaar.

Net nog even mijn scherm van 100hz naar 60hz gezet en een game gespeeld, sorry maar ik zie echt geen verschil.
Ligt er een beetje aan wat voor game je speelt. In FPS en vooral TPS games merk ik duidelijk verschil, maar bij iets zoals een MOBA merk ik ook amper verschil.

Roel1966

Senior Member
User systemen
maar ik heb zelf iets tegen die "verschoven werkelijkheid" van HDR
Beetje extra kleurtjes vind ik wel mooi maar zondermeer met je eens dat HDR wel wat teveel van het goede is. Op mijn Samsung S8 heb ik wel eens een paar demo's ervan gezien maar nee, dat is mij veel te fel en onwerkelijk.
ls je alles op één standaard instelt (ik gebruik in principe sRGB op de printer en het scherm
Ga ik zeker eens uitproberen, thx voor de tip !

JB56

Senior Member
User systemen
Beetje extra kleurtjes vind ik wel mooi maar zondermeer met je eens dat HDR wel wat teveel van het goede is. Op mijn Samsung S8 heb ik wel eens een paar demo's ervan gezien maar nee, dat is mij veel te fel en onwerkelijk.
Tja, het valt me elke keer weer op als ik een nieuwe tv afstel. Dan heb je de neiging de kleuren wat "warmer" en wat meer verzadigd te zetten, puur omdat je het er uit wil laten knallen. Maar na een paar dagen zet ik het toch weer terug naar wat "natuurlijker" (een ander zal het flets noemen), omdat het me toch gaat tegenstaan.

King Horse

Senior Member
User systemen
Op stage een 30hz 4K scherm, dat werkt voor geen. Alles voelt vertraagd. Thuiswerken gaat beter dan werken op kantoor hierdoor.
Mijn eigen schermen zijn wel 60hz. Nog geen ervaring met hoger verversingssnelheden.

7

78134

Gast
User systemen
oud beestje, zal wel rond de 60Hz zitten. Ik vind het ook niet zo belangrijk.
Zolang het volgende scherm maar WQHD of 4K is, en groter is als 27 inch

fiberpower

Senior Member
User systemen
Op het moment nog een 60hz Dell U2715H. Ben vanplan volgend jaar over te stappen naar een tripple screen setup.De bedoeling wordt dan dat mijn u2715h en p2717 mijn linker en rechter screen wordt en nieuwe 32inch middel/main. Ik zit tzt welk 32inch 144hz+hdr scherm het beste uit de bus komt voor een prijs kaartje van rond de 600euro. Tot nu toe is de Samsung C32HG70QQU het enige scherm die aan mijn eisen voldoet. Zit atm ook nog op een I7 4790 die het niet gaat trekken op 144hz(soms amper 60). Dit jaar dus eerst eens een platform upgrade doen :p

Sinds 1.5 jaar heb ik een 27 inch de LG 27UD68P een 4K Ultra-HD IPS 60Hz. Ik wil mijn huidige monitor vervangen met een 144Hz 4K als dat betaalbarder is. Momenteel zijn die 144Hz met 4K monitoren al gauw rond de €1000,-

Ik wil 144Hz puur voor gamen en wil daarbij een monitor met extra lage toegangstijden. Mijn collega heeft 144Hz Full-HD en hij zegt als je eenmaal 144Hz hebt wil je niet meer terug op 60Hz

Laatst bewerkt:

division

Senior Member
User systemen
Draai nog steeds op een samsung 24 inch 1920x1080 60Hz. Ik vind het allemaal wel prima. Vroeger toen ik stuk jonger was wou ik altijd beste van het beste hebben maar naar mate je ouder word boeit dat allemaal niet meer zo..

Ik merkte zelf dat ik heel weinig verschil ervaar tussen een 60- en een 144Hz scherm, ook bij gaming. Daarom heb ik mijn geld geinvesteerd in een ultrawide scherm @60Hz waar ik nog elke dag van geniet. En dubbel blij daarmee gezien de grote stijging van de kosten van een videokaart, een gtx1070 is nog voldoende om ruim 60fps te halen op hoge instellingen.
Weet je zeker dat 144Hz wel aan stond in de display settings dan? ;). Dit probleem zie ik zo vaak voorbij komen, mensen die een 144hz scherm kopen en dan klagen dat ze geen verschil merken (of heel weinig) terwijl 144hz helemaal niet aan staat.

Ik stond 2 jaar geleden voor de keuze om qua financiën hetzij een goed 60Hz scherm te kopen, hetzij een minder goed scherm met een hogere refreshrate.
Ik heb geprobeerd het te zien, maar zag erg weinig/geen verschil bij schermen met een hogere refreshrate.
Ik zag wel dat een goed afgesteld en gecalibreerd 60Hz scherm veel meer kwaliteitsverschil te zien geeft, dus heb ik een Dell Ultrasharp FullHD op 60 Hz gekocht. Nog steeds geen cent spijt van.
Het blijft natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak/voorkeur en budget.
Hoe heb je verschil getest dan? Toch niet in de winkel he?

Bovenaan