Hoe snel is jouw monitor?

Hoe snel is jouw monitor?

• 60 Hz

Stemmen: 259 45,6%
  • 75 Hz

Stemmen: 57 10,0%
  • 100 Hz

Stemmen: 38 6,7%
  • 120 Hz

Stemmen: 19 3,3%
  • 144 Hz

Stemmen: 131 23,1%
  • 165 Hz

Stemmen: 33 5,8%
  • 200 Hz

Stemmen: 1 0,2%
  • 240 Hz

Stemmen: 11 1,9%
  • Ik weet het niet.

Stemmen: 12 2,1%
  • Anders, namelijk (ik reageer in de comments)

Stemmen: 7 1,2%

• Total voters
    568
Maar als je weet naar waar je moet kijken zoals je zelf zegt, zit er dus geen wereld van verschil in.
Als er een wereld van verschil is te zien zal iedereen dat direct moeten waarnemen ongeacht de persoon.
Ik zie het meer als game settings. Als je de game settings van high naar ultra zet zit er verschil in maar het is bijna of niet waarneembaar.

Net nog even mijn scherm van 100hz naar 60hz gezet en een game gespeeld, sorry maar ik zie echt geen verschil.
Het verschil is voor mij een wereld van verschil.

Daarbij is het veel fijner muizen met de muis gezien de input veel verfijnder wordt weergegeven, dat helpt ook zeker bij het richten in games maar daar zitten meer variabelen aan vast.
Velen zullen met mij eens zijn, velen oneens, ieder zijn meug, dat maakt mij weinig uit gezien ik er persoonlijk wel van kan profiteren, maakt het helaas wel wat duurder.

Het verschil is wel minder aanzienlijk dan 30 tegenover 60 als voorbeeld, maar het stuk tussen 60 en 120 is enorm merkbaar voor mij, zelfs als ik schakel tussen 120 naar 144 of 165Hz merk ik aan de cursor alleen al dat het directer gaat reageren.

Maar hé, de snappyness van Windows 7 zonder DWM helpt hierbij enorm. :cool:

philpend

Senior Member
User systemen
Er zit redelijk wat verschil tussen hoe de ogen en hersenen beelden zien en interpreteren. Voor de een is een groter aantal frames per seconde meteen en overduidelijk zichtbaar, een ander (zoals ik) ziet alleen een beetje verschil in een directe a/b vergelijking. HWI heeft dit een paar maal getest en er bleek elke keer een redelijke minderheid (ongeveer 15%) te zijn die nauwelijks verschil opmerkte tussen bijvoorbeeld 60 en 120Hz. Dit is geen verschil tussen goede en slechte ogen, maar wel in de wijze waarop onze ogen beelden registreren die vervolgens door onze hersenen in beeld worden omgezet.

https://nl.hardware.info/reviews/4588/5/120-hz-in-de-praktijk-meerwaarde-definitief-aangetoond-conclusie

Roel1966

Senior Member
User systemen
Dit is geen verschil tussen goede en slechte ogen, maar wel in de wijze waarop onze ogen beelden registreren die vervolgens door onze hersenen in beeld worden omgezet.
Ik heb zelf een oogafwijking met de naam nystagmus en er bij mij een afwijking zit bij het registreren van beelden hetgeen deels komt doordat de oogspieren afwijkende lengtes hebben. Hierdoor blijft de oogbol constant in beweging plus dat de beelden door de hersenen vertraagd binnenkomen. Bij mij kan het dus zo zijn dat een 120 Hz scherm minder plezierig kijkt dan een 60 Hz scherm door die oogafwijking, m.a.w. het beeld kan onrustiger voor mij worden. Maar verder zondermeer eens met wat je schrijft en elke ogen het weer anders kunnen interpreteren, ook bij mensen zonder oogafwijking.

royrc

Senior Member
User systemen
Monitor kan 144 Hz, maar ik heb hem op 120 Hz ingesteld.

Reden daarvoor was voornamelijk omdat ik met mijn GPU bij de meeste games de 144 fps niet haalde.

Scrollen op een 60Hz scherm is de hel.
Op 144Hz (of hoger) zijn je pagina's lekker smooth.
Om hier even op terug te komen, dit is inderdaad zo.
Een makkelijke manier om dit te vergelijken is even een test te draaien van deze website:
Testufo.com - Frame Rate Comparison with Vertical Scrolling Text

Hier bij 165Hz is de blur eigenlijk zo goed als afwezig (op mijn paneel dan met overdrive op 'normal' wat optimaal is) terwijl de lagere framerates toch een waas blijven tonen, dat is toch een stuk prettiger aan de ogen en dit geldt net zo goed voor bewegende beelden in spellen e.d.

Moet wel zeggen dat ik persoonlijk 'smooth-scrolling' overal uitzet gezien het me irriteert dat ik het scrolwiel vaker om moet laten wentelen om even ver te komen. (afstand aanpassen in muis instellingen bij Windows kan maar geen pracht oplossing)
Maar goed, font anti-aliasing staat hier ook uit, lekker alles pixelated, leest voor mij persoonlijk prettiger van verder af. :p

JB56

Senior Member
User systemen
Ik stond 2 jaar geleden voor de keuze om qua financiën hetzij een goed 60Hz scherm te kopen, hetzij een minder goed scherm met een hogere refreshrate.
Ik heb geprobeerd het te zien, maar zag erg weinig/geen verschil bij schermen met een hogere refreshrate.
Ik zag wel dat een goed afgesteld en gecalibreerd 60Hz scherm veel meer kwaliteitsverschil te zien geeft, dus heb ik een Dell Ultrasharp FullHD op 60 Hz gekocht. Nog steeds geen cent spijt van.
Het blijft natuurlijk een kwestie van persoonlijke smaak/voorkeur en budget.

Gaat niet samen
Je kan prima een goed kwaliteitsscherm op kleiner formaat hebben, ik zou niet weten waarom dit niet mogelijk zou moeten zijn.
Full-HD is misschien wat gewoontjes geworden de afgelopen jaren, maar meer dan 10 jaar geleden was je het mannetje.

Wat dat betreft heb je ook een hoop slechte grote schermen met hogere resoluties waarbij er flinke afwijkingen zijn in kleur e.d.

JB56

Senior Member
User systemen
Je kan prima een goed kwaliteitsscherm op kleiner formaat hebben, ik zou niet weten waarom dit niet mogelijk zou moeten zijn.
Full-HD is misschien wat gewoontjes geworden de afgelopen jaren, maar meer dan 10 jaar geleden was je het mannetje.

Wat dat betreft heb je ook een hoop slechte grote schermen met hogere resoluties waarbij er flinke afwijkingen zijn in kleur e.d.
Mee eens. Ook al zijn er grote 4k schermen met hoge refreshrates, dan wil dat niet zeggen dat ze kwalitatief beter zijn dan een écht goed fullHD scherm..... en dat geldt zeker qua kleurechtheid. De Dell is bv. prima gecalibreerd...... iets dat niet veel schermen bieden.

Van

Senior Member
User systemen
Mee eens. Ook al zijn er grote 4k schermen met hoge refreshrates, dan wil dat niet zeggen dat ze kwalitatief beter zijn dan een écht goed fullHD scherm..... en dat geldt zeker qua kleurechtheid. De Dell is bv. prima gecalibreerd...... iets dat niet veel schermen bieden.
|

Mja hoe belangrijk is kleurechtheid? Voor mij niet heel echt, ben niet bezig met het bewerken van foto's die geen of weinig afwijkingen mogen vertonen qua kleuren.
Met games of films is het niet belangrijk in elk geval...

Roel1966

Senior Member
User systemen
Mja hoe belangrijk is kleurechtheid?
Ik heb voor dat ik mijn 4K LG monitor gekocht had een volgens de specs en reviews perfect gekalibreerd scherm in huis gehad. Eerlijk gezegd vond ik het niet om aan te zien, heel kil en allemaal veel te strak in tegenstelling tot de LG die ik nu heb. Qua kalibratie zal die er misschien goed naast zitten maar de kleuren zijn mooi warm en plezierig om naar te kijken, met mijn ogen dan.

Crewz

Senior Member
User systemen
Ik heb voor dat ik mijn 4K LG monitor gekocht had een volgens de specs en reviews perfect gekalibreerd scherm in huis gehad. Eerlijk gezegd vond ik het niet om aan te zien, heel kil en allemaal veel te strak in tegenstelling tot de LG die ik nu heb. Qua kalibratie zal die er misschien goed naast zitten maar de kleuren zijn mooi warm en plezierig om naar te kijken, met mijn ogen dan.
Zelfde verhaal met de foto's van telefoons tegenwoordig. Sommige komen heel dicht bij hoe het er echt uit zag, en sommige zien er gewoon mooi uit.

JB56

Senior Member
User systemen
|
Mja hoe belangrijk is kleurechtheid? Voor mij niet heel echt, ben niet bezig met het bewerken van foto's die geen of weinig afwijkingen mogen vertonen qua kleuren.
Met games of films is het niet belangrijk in elk geval...
Voor mij meer dan de nogal overtrokken kleuren bij games, bij films stel ik ook prijs op een meer neutrale/natuurlijke kleur. Dat heeft uiteraard met persoonlijke smaak/voorkeur te maken, maar ik vind het ook prettig dat ik foto's op het scherm zie zoals ze er op de print ook uitzien. De Dell heeft ook een gestoken scherp beeld, dat vind ik ook wel zo prettig en heel weinig andere afwijkingen zoals backlight bleeding. Voor het geld (iets van 400 eurie) had ik ook al een 4k scherm kunnen kopen met hogere refreshrate, maar....

Bovenaan