Hoe snel is jouw monitor?

Hoe snel is jouw monitor?

• 60 Hz

Stemmen: 259 45,6%
  • 75 Hz

Stemmen: 57 10,0%
  • 100 Hz

Stemmen: 38 6,7%
  • 120 Hz

Stemmen: 19 3,3%
  • 144 Hz

Stemmen: 131 23,1%
  • 165 Hz

Stemmen: 33 5,8%
  • 200 Hz

Stemmen: 1 0,2%
  • 240 Hz

Stemmen: 11 1,9%
  • Ik weet het niet.

Stemmen: 12 2,1%
  • Anders, namelijk (ik reageer in de comments)

Stemmen: 7 1,2%

• Total voters
    568

philpend

Senior Member
User systemen
Ik merkte zelf dat ik heel weinig verschil ervaar tussen een 60- en een 144Hz scherm, ook bij gaming. Daarom heb ik mijn geld geinvesteerd in een ultrawide scherm @60Hz waar ik nog elke dag van geniet. En dubbel blij daarmee gezien de grote stijging van de kosten van een videokaart, een gtx1070 is nog voldoende om ruim 60fps te halen op hoge instellingen.

Laatst bewerkt:
HP Omen 27, staat op 144hz, kan naar 165 in theorie.

Me zus heeft me oude 24" 60hz monitor, nog even kijken of ze die permanent wilt houden en dat
ik dan misschien een 2e 27" cheap 144 hz 2e monitor er bij koop.

100hz heb ik nu maar merkte geen enkel verschil met 60hz.
Ook op een 144hz gegamed en ook hier geen verschil, ik denk dan ook dat het veel meer marketing is om jouw een duurder scherm te laten kopen.

Overigens heb ik de 100hz niet gekocht voor de 100hz maar voor 3440x1440.

Luuk0161

Senior Member
User systemen
Ik merkte zelf dat ik heel weinig verschil ervaar tussen een 60- en een 144Hz scherm, ook bij gaming. Daarom heb ik mijn geld geinvesteerd in een ultrawide scherm @60Hz waar ik nog elke dag van geniet. En dubbel blij daarmee gezien de grote stijging van de kosten van een videokaart, een gtx1070 is nog voldoende om ruim 60fps te halen op hoge instellingen.
Ik vindt het al geweldig om met de muis over mijn bureaublad te laten gaan in 165 hz, als je dan het verschil met 60 hz ziet wil je niks anders.

Luuk0161

Senior Member
User systemen
100hz heb ik nu maar merkte geen enkel verschil met 60hz.
Ook op een 144hz gegamed en ook hier geen verschil, ik denk dan ook dat het veel meer marketing is om jouw een duurder scherm te laten kopen.

Overigens heb ik de 100hz niet gekocht voor de 100hz maar voor 3440x1440.
Het is echt niet alleen maar marketing hoor, je ziet een duidelijk verschil en als je een tijd een 144 hz paneel hebt gebruikt wil je niet meer terug naar 60.

De Asus PG279Q @165Hz voor een paar jaartjes en inmiddels een andere nieuwere BenQ, een BL2411PT @60Hz.

Echt een wereld van verschil t.a.v de reguliere 60Hz monitoren en ik zou als hoofdmonitor ook niet zonder meer willen.
Zoiets moet je ervaren hebben voor je het geloofd, maar er zijn ook genoeg mensen die niet precies snappen waar ze precies op moeten letten en het dus maar wegzetten als 'snake-oil'.

Het lijkt erop trouwens dat de BL2411PT bovengemiddeld zichtbaar tearing laat zien zonder V-sync, maar gezien ik al lange tijd niet meer op 60Hz speel en de oude BenQ G2110W daarvoor al tijden niet meer heb gebruikt weet ik niet of het ook daadwerkelijk echt erger is dan de oude monitor of enkel mijn perceptie op dit model.
Met V-sync actief en een stabiele 60fps is het beeld overigens erg vloeiend voor een 60Hz model.

Voor mij maakt het minder uit dat een secundair scherm een lagere snelheid heeft, want daar worden geen games op gespeeld maar veel statische dingen. Zorgt er tevens voor dat de GPU minder kracht nodig heeft om het allemaal aan te sturen en dus mooi met idle kloksnelheden kan blijven werken in de meeste gevallen.
Dat is wel zo met G-sync actief overigens, anders moet de hoofdmonitor ook terug naar 120Hz of 144Hz.

Apart detail, G-sync werkt niet in windowed indien DWM niet actief is, maar het lampje van de monitor schakelt wel over naar G-sync mode indien ik even Windows+L indruk en weer aanmeld na stand-by of even DWM heractiveer en weer uitschakel.
Ondanks dat G-sync zonder DWM zijn werk niet kan doen, heeft het wel het gewenste effect op Windows 7 dat de GPU terug schakelt naar idle kloksnelheden, geeft de indicator geen G-sync aan dan blijft de GPU vrolijk hogere kloksnelheden aanhouden.

Zit liever zonder DWM i.v.m V-sync (en dus slechtere muis respons) en gezien de GUI in het algemeen trager gaat reageren van Windows.
Discord kan overigens niet goed overweg met G-sync actief met hardware acceleratie ingeschakeld waardoor alles enorm begint te schokkeren door fluctuaties in de framerate. DxTory heeft dit ook maar die raak je gelukkig weinig aan.
Hardware acceleratie in Discord uitzetten verhelpt het, maar de performance van Discord zelf wordt er dan niet beter op met het bekijken van geanimeerde beelden e.d

Wat dat betreft zou ik daar een schijthekel aan krijgen als ik zou moeten downgraden naar Windows 10 ooit wat alles alleen maar stroperiger zou maken.

Nvidia Inspector Multi Display Energy Saver is overigens geen heilige oplossing want deze zorgt ervoor nadat deze vele uren actief is geweest dat er in flitsen een soort flickers over het scherm schieten als de GPU tussen 2D en 3D snelheden schakelt, na een reboot is dat weer weg.

Echt een wereld van verschil t.a.v de reguliere 60Hz monitoren en ik zou als hoofdmonitor ook niet zonder meer willen.
Zoiets moet je ervaren hebben voor je het geloofd, maar er zijn ook genoeg mensen die niet precies snappen waar ze precies op moeten letten en het dus maar wegzetten als 'snake-oil'.
Maar als je weet naar waar je moet kijken zoals je zelf zegt, zit er dus geen wereld van verschil in.
Als er een wereld van verschil is te zien zal iedereen dat direct moeten waarnemen ongeacht de persoon.
Ik zie het meer als game settings. Als je de game settings van high naar ultra zet zit er verschil in maar het is bijna of niet waarneembaar.

Net nog even mijn scherm van 100hz naar 60hz gezet en een game gespeeld, sorry maar ik zie echt geen verschil.

Bovenaan