Hoe (on)betrouwbaar zijn reviews, een aantal cijfers en feiten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Recent ben ik vierkant opgelicht door een bedrijf dat goed bekend leek te staan dus heb ik wat onderzoek gedaan hoe dat mogelijk was. Dat heeft het volgende opgeleverd;

Nepreviews zijn meestal hooguit 2 regels en vermelden vrijwel nooit wat er gekocht is, maar spreken van het product of het artikel. In echte reviews wordt het product wél vaak vermeld, want daar is men toch trots op. Vaak vallen in nepreviews bepaalde kernwoorden op zoals in het geval van XXX vooral “snel” wat in vrijwel elke review staat of “doen wat ze beloven” dat vaker precies zo terugkomt en toevallig ook zo in de missie van dat bedrijf staat, maar dan natuurlijk “we” ipv “ze”. Verder weerspreken ze graag wat negatieve reviews beweren.

Negatieve reviews zijn vrijwel altijd langer dan 2 regels, die zijn bijna altijd echt.
Veel daarvan worden met een smoes geweigerd en krijg je niet te lezen.
Dat kan ook later pas, zo had XXX op 13 november precies 2600 reviews op Tweakers en anderhalve dag later waren er daar nog 2597 van over, terwijl er 8 bij waren gekomen, dus zijn er die dag 11 reviews verwijderd.

De top 5 populairste shops op Tweakers zijn XXX, Azerty, Cool Blue, Bol.com en Amazon, die (op 13 november) respectievelijk 2600, 1719, 1012, 19 en 16 reviews hadden, dus XXX heeft liefst 162.5 keer zo veel reviews als Amazon. Dat is een zeer significant verschil.

Het aantal reviews van CoolBlue is overigens veel groter, want die schrijven ook veel negatieve reviews over hun concurrenten als XXX en het zou me niets verbazen als die hetzelfde doen. En Amazon vraagt ook bij elke aankoop om een review, maar dan op hun site, waar ze 'm desgewenst kunnen verwijderen heb ik persoonlijk mogen ervaren. Is de bestelling niet vlekkeloos verlopen krijg je die uitnodiging pas na een aantal weken, anders dezelfde week.

Op relevante forums worden negatieve topics in no time verwijderd.
Logisch natuurlijk als XXX één van je grote adverteerders is.

Het relatief onbekende Kiyoh heeft meer dan 6 x zo veel reviews over XXX verzameld dan het bekende Trustpilot en de helft daarvan in het afgelopen jaar.
Dat komt oa door hun Easy Invite Link, waarmee geselecteerde klanten worden benaderd om een review achter te laten, al dan niet tegen een beloning.
Uiteraard nodigen ze uitsluitend klanten uit waarbij de bestelling goed is verlopen. https://www.kiyoh.com/prices.html

Alle reviewsites hebben dit soort systemen, vroeger werd klanten nog gevraagd reviews op Trustpilot achter te laten, maar dat bestrijdt valse reviews en meldt het als klanten gevraagd wordt reviews te schrijven vandaar dat ze het daar nu rustiger aan doen en zijn overgestapt naar Kiyoh.

Vaak worden positieve reviews gedupliceerd, soms zijn er ineens 10 of 20 positieve reviews van dezelfde gebruiker (m.n. op Amazon), iets wat je bij negatieve reviews nooit zult zien.
Bij XXX gebeurt dat ook, zij het niet zo vaak en gortig, waardoor het minder snel opvalt.

Om scores verder te beïnvloeden hebben ze “Review Alarm” een “email alert for low ratings, so you can react fast”. Dan bieden ze een compensatie aan om de review te wijzigen of verwijderen. Ook dat gebeurt op alle reviewsites.

Een aantal reacties van klanten m.b.t. XXX:

* WOW, ben door XXX gevraagd deze review te verwijderen als ik gecompenseerd wil worden voor mijn langere levertijd!

* Wel ontvang ik de vraag een review achter te laten op Trustpilot

* Naar aanleiding van de review met XXX goed en vlot mailcontact gehad.

* Na plaatsing van deze review tot een acceptabele compromis gekomen.

* Na het plaatsen van deze review heeft een medewerkster ook nog het lef te vragen mijn review te nuanceren.

* OOK MOET ER BIJ ZETTEN DAT JE GEEN REVIEW LINK KRIJGT ALS JE BESTELLING TE LAAT WERD BEZORGT, niet 100% betrouwbaar daar

* Tip: Verbeter de email waarin gevraagd word om een review. Het komt nu totaal verkeerd over!

* Heb een review geplaatst op hun eigen site, alleen daar staan positieve berichten. Mijn ervaring wordt niet gepost

* Beoordelingen lager dan een 5 komen hier niet te staan

* Op de site staan alleen positieve reviews, negatieve reviews worden gefilterd.

Twee recente voorbeelden van gewijzigde reviews nadat Team XXX een compensatie aanbood.
Die eerste ging even mis, want daar zijn ze vergeten hun standaard reactie te verwijderen en die tweede is ook niet echt handig, want daar kun je de originele beoordeling nog lezen.
Het toont mooi aan hoe onbetrouwbaar 5 sterren reviews over XXX zijn:

Vb 1) Uitstekend

Meermaals besteld bij XXX. Altijd keurig op tijd en goed verpakt geleverd.
  • Aanbevelen? Ja
31-10-2019 Denny , Heerlen

Reactie van het bedrijf

Beste Denny, Bedankt voor je reactie en feedback. Wat vervelend om te zien dat je bestelling vertraging op heeft gelopen. Kun je ons voorzien van je ordernummer zodat we kunnen achterhalen wat er aan had is/was met je bestelling. We willen graag toelichting geven of eventueel je probleem oplossen. Graag vernemen we je reactie. Met vriendelijke groeten, Nicky Team XXX

Vb 2) Originele beoordeling

2
Troep voor échte mannen

Ik ben een vrouw en ik heb een bestelling gedaan. Later zag ik op de doos dat XXX.nl blijkbaar voor mannen is: 'de webshop voor échte mannen'. Vrouwen zijn daar dus niet welkom. Maar goed. Het geheugen lag verder los in de doos en de condensatoren staan bol. En dat bij een nieuw moederbord? Schaam je. Koop niets bij XXX.nl!
  • Aanbevelen? Nee
20-10-2019 Jade , Hoofddorp

Nieuwe beoordeling

7
  • Aanbevelen? Ja
23-10-2019 Jade , Hoofddorp

Forum m8

Senior Member
User systemen
Oke, dus je bent "opgelicht" door Megekko? Maar daar krijgen we natuurlijk geen details over.

Die voorbeelden zijn wel hilarisch

Ik ben een vrouw en ik heb een bestelling gedaan. Later zag ik op de doos dat XXX.nl blijkbaar voor mannen is: 'de webshop voor échte mannen'. Vrouwen zijn daar dus niet welkom.
Ergens zal er wel zo'n centenknijper / zielenknijper combi bedacht hebben dat dat meer geld oplevert. Net zoals Promovendum (die van voormalig minster Klink) (de verzekeraar) zich in reclames richt op hoger opgeleiden ook al mogen ze anderen niet weigeren.

Deze toko zal wel uitgevogeld hebben dat hun doelpubliek toch al 99% man is en dat het aantal mensen dat aanstoot neemt aan die slogan kleiner is dan het aantal klanten dat ze er mee winnen.

Ik heb daar ook wel eens wat besteld, en de slogan is mij eerlijk gezegd nooit opgevallen. Ik let niet zo veel op dingen die er niet toe doen.

de condensatoren staan bol. En dat bij een nieuw moederbord? Schaam je. Koop niets bij XXX.nl!
Het is inderdaad redelijk normaal dat een goede winkel geen zegels gaat verbreken om de boel te inspecteren...

Laatst bewerkt:

nutty

Senior Member
User systemen
En daarom zou er een autoriteit moeten zijn die inspecteert of reviews daadwerkelijk zijn gedaan door kopers.
Want het betreft hier wel degelijk misleiding,en dat is bij wet verboden.

Forum m8

Senior Member
User systemen
En daarom zou er een autoriteit moeten zijn die inspecteert of reviews daadwerkelijk zijn gedaan door kopers.
Want het betreft hier wel degelijk misleiding,en dat is bij wet verboden.
Zo rolt Nederland... geen handhaving. Niet op drugs, niet op asomobilisten, niet op mensen die hun buren uitroken met afval in de kachel, niet op de grenzen. Niks, noppes nada.

De Engelstalige Wikipedia levert bezoekers ondertussen direct af op de pagina "Drug policy of the Netherlands" als je op "gedoogbeleid" zoekt.

Nog even en dat woord wordt gewoon overgenomen. Net zoals de rest van de wereld geen woord had voor "Apartheid".

Wat denk je waarom het aantal verkeersdoden weer stijgt...? Nul handhaving natuurlijk. Hang maar gewoon zo'n camera aan een portaal. Bumperkleven? Gewoon bonnetje thuis. Niet binnen de lijnen en een telefoon in de hand? Bonnetje. Mistlicht aan? Na waarschuwing toch telkens weer met mislicht aan rijden? Bonnetje.

Zet ook maar wat undercover agenten op de fiets op 60 km/h wegen. Te krap inhalen > bonnetje. Twee keer binnen 5 jaar gepakt? Rijbewijs weg.

Laatst bewerkt:
Het is niet duidelijk waar dit over gaat, maar dit forum is hier niet voor bedoeld. Als je een negatieve ervaring met een winkel hebt die is vermeld in onze productvergelijker, laat er vooral een - eerlijke - review over achter. Bezoekers kunnen een review niet achteraf verwijderen of aanpassen, juist om te voorkomen dat winkels een slechte ervaring compenseren op voorwaarde dat het verslag van die ervaring wordt verwijderd of aangepast.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan