Hoe log je in op je pc/laptop?

Hoe log je in op je pc/laptop?

• Met een wachtwoord

Stemmen: 189 37,3%
  • Met een pincode

Stemmen: 133 26,2%
  • Met een vingerafdruk

Stemmen: 31 6,1%
  • Met gezichtsherkenning

Stemmen: 13 2,6%
  • Met een foto

Stemmen: 1 0,2%
  • USB dongle en 2FA via een VPN-tunnel met 1024-bits encryptie

Stemmen: 10 2,0%
  • One time pad met self destruct failsafe

Stemmen: 2 0,4%
  • Ik zet hem aan

Stemmen: 116 22,9%
  • Anders (vertel ik in de reacties)

Stemmen: 12 2,4%

• Total voters
    507

Forum m8

Senior Member
User systemen
Allemaal met wachtwoord. Op de laptop deed ik W7 met vingerafdruk. Met W10 kon vingerafdruk alleen als je PIN aanzetten, en daar heb ik geen trek in. Kon zelfs op vingerafdruk de laptop aanzetten + aanmelden in één.

Wachtwoord op bijna alle pcs, tablet, smartphones.
Alleen op de smartphone die ik bij me heb is het wachtwoord en vingerafdruk en af en toe dat die om een extra pincode vraagt na zoveel dagen als derde veiligheid.

Laptops: Bios wachtwoord, bitlocker en smartcard.
Server: RSA token en de disks zijn encrypted met iets "speciaals".
Hoofd PC: Smartcard + pincode
Additionele PCs: AD Domain credentials.
Telefoon1: Pincode
Telefoon2: NFC+Pincode

Quercus

Senior Member
User systemen
Telefoon: pincode
PC thuis heeft geen beveiliging zodra ik voor mijn werk inlog doe ik dat met mijn gebruikersnaam+wachtwoord+pincode+RSAtoken
Laptop werk: vingerscan

Wel een wachtwoord maar laat de pc automatisch inloggen, vind het anders iedere keer zo'n gedoe. Daarbij komt dat als iemand de pc (of iets anders) zou komen stelen hij eerst langs de rottweiler moet zien te komen, als laatste redmiddel heb ik dan nog mijn vrouw aangezien ik ook nog getrouwd ben. Ik wens ze bij beide erg veel sterkte toe en mocht het ze lukken, tja, dan hebben ze hem ook verdient ;-)

Roel1966

Senior Member
User systemen
Er staat wel een ww in mijn pc maar dat laat ik automatisch invullen via netplwiz want ik heb er een hekel aan telkens dat wachtwoord in te moeten voeren. Ben de enigste gebruiker van deze pc die geeneens in een openbare ruimte staat dus beetje zinloos daar een ww in te gaan zetten voor anderen.

Laptopje wat ik heb word ook het ww automatisch in gevuld want ook daar staat niets bijzonders op en word alleen gebruikt om wat pdf bestanden te lezen.

Ik moet twee sleutels tegelijk omdraaien, dan een pasje breken en daar staat een code in die ik dan moet intoesten, dan moet ik me vingerafdruk gebruiken en een Iris scan doen, dan nog een 16 cijferen pincode en dan alleen nog een normaal wachtwoord en dan kan ik beginnen.

Het is minder als me pc een paar keer opnieuw moet opstarten vanwege een update of iets degelijks.

PC thuis geen wachtwoord. Wil gewoon dat die via remote desktop direct opstart, want anders moet ik nadat Steam Link een WOL stuurt naar de PC nog steeds naar de PC lopen om het wachtwoord in te geven.... dus password-loos.

Op de laptop van werk een wind0ws-wachtwoord en als je de PC aanzet vóór de BIOS al een wachtwoord voor je überhaupt ergens heen kan.

Windows Hello etc allemaal leuke ideeën. Maar ik gebruik de laptop vaak dicht (docking station) waardoor die toch niets zou zien :p

Crewz

Senior Member
User systemen
Niet? Waarom zou ik.

Alsof een simpel wachtwoord een blokkade is voor iemand die inbreekt en lokaal bij de hardware kan, laat staan malware die gewoon bezig is in je actieve aangelogde sessie met overal toegang tot. Hierom is 2FA op hetzelfde systeem ook minder nuttig behalve als extern een database of zo wordt gestolen.
Zooi als bitlocker ga ik nooit gebruiken om mezelf niet in de weg te zitten, soms kan je erg doorslaan op beveiliging en jezelf tegenwerken waardoor je zelf de toegang verliest. (uiteraard zijn er meerdere back-ups & offline)

Van UAC maak ik ook geen gebruik want ik heb een schijthekel aan Windows zijn vertragingen met dit ingeschakeld omdat Windows zich injecteert in allerlei processen om de controles mogelijk te maken, dit vertraagd zelfs erg lichtelijk het laden van pictogrammen van snelkoppelingen e.d.
Systeem is verder adequaat beveiligd tegen malware & exploits en javascript is enkel op whitelist basis en verder natuurlijk een goed verstand, UAC heb ik daar niet bepaald bij nodig.
Soms heb je kinderen in huis die er niet op mogen ;)

Bovenaan