Hoe log je in op je pc/laptop?

Hoe log je in op je pc/laptop?

• Met een wachtwoord

Stemmen: 189 37,3%
  • Met een pincode

Stemmen: 133 26,2%
  • Met een vingerafdruk

Stemmen: 31 6,1%
  • Met gezichtsherkenning

Stemmen: 13 2,6%
  • Met een foto

Stemmen: 1 0,2%
  • USB dongle en 2FA via een VPN-tunnel met 1024-bits encryptie

Stemmen: 10 2,0%
  • One time pad met self destruct failsafe

Stemmen: 2 0,4%
  • Ik zet hem aan

Stemmen: 116 22,9%
  • Anders (vertel ik in de reacties)

Stemmen: 12 2,4%

• Total voters
    507

David van Dantzig

Hoofdredacteur Hardware Info
User systemen
Windows Hello bestaat inmiddels een tijdje en biedt een aantal mogelijkheden om anders dan met een wachtwoord in te loggen. Op een laptop is dat wat eenvoudiger dan een pc, want tegenwoordig zien we steeds meer vingerafdruklezers en/of 3D-camera's, op de desktop moet je er speciaal iets voor aanschaffen. Hardware Info lezers zijn natuurlijk verwoede desktopgebruikers, dus wij vroegen ons af of jullie randapparatuur gebruiken of gewoon een wachtwoord - of iets anders.

MZw

Senior Member
User systemen
Om misbruik te voorkomen deel ik liever geen persoonskenmerken. Want wat vinden jullie van HWI van de beveiliging en risico's van al die nieuwe mogelijkheden?

joz

Senior Member
User systemen
Ik heb ook een vrij oude PC (Sandy Bridge). Een dik jaar geleden er wel deze Windows Hello cam op aangesloten;
https://www.amazon.com/LilBit-Recognition-Camera-Microphone-Conference/dp/B06Y2WLNFN

Bevalt echt super goed, scheelt dat vrij lange wachtwoord steeds intypen :)

Om misbruik te voorkomen deel ik liever geen persoonskenmerken. Want wat vinden jullie van HWI van de beveiliging en risico's van al die nieuwe mogelijkheden?
Ik vind persoonlijk dat dit nogal overtrokken word.
Beveiliging moet je in context zien; Fort Knox beveilig je anders dan Jan met de lange achternaam, die totaal oninteressant is om uren aan te besteden om in te breken.

Gewone gebruikers worden "gehacked" doordat ze dom omgaan met hun wachtwoorden, of mass phishing emails etc. Niet bij " gerichte hacks", waarbij je toch wel vrij veel skills moet inzetten om in te breken. Skills die maar weinig mensen hebben.

In mijn geval zal er iemand in mijn huis moeten inbreken (want ik neem mijn desktop niet zo vaak mee op pad :p) en dan ook nog een foto van mij op een (pas)pop moeten plakken zodat de IR scanner ook ge-fooled kan worden.

Laatst bewerkt:

Terw_Dan

Senior Member
User systemen
Ik prak mijn Ubikey erin en log daarmee in. Gezien ik dat ongeveer 100 keer op een drukke dag doe, scheelt me dat heel wat tikken (m'n password is 25+ karakters)

Crewz

Senior Member
User systemen
Ik gebruik een wachtwoord om in te loggen op mijn PC.
Op mijn smartwatch gebruik ik een pin.
Op mijn mobiele telefoon een 6x6 Patroon, en vingerafdruk scanner. En FaceID

Niet? Waarom zou ik.

Alsof een simpel wachtwoord een blokkade is voor iemand die inbreekt en lokaal bij de hardware kan, laat staan malware die gewoon bezig is in je actieve aangelogde sessie met overal toegang tot. Hierom is 2FA op hetzelfde systeem ook minder nuttig behalve als extern een database of zo wordt gestolen.
Zooi als bitlocker ga ik nooit gebruiken om mezelf niet in de weg te zitten, soms kan je erg doorslaan op beveiliging en jezelf tegenwerken waardoor je zelf de toegang verliest. (uiteraard zijn er meerdere back-ups & offline)

Van UAC maak ik ook geen gebruik want ik heb een schijthekel aan Windows zijn vertragingen met dit ingeschakeld omdat Windows zich injecteert in allerlei processen om de controles mogelijk te maken, dit vertraagd zelfs erg lichtelijk het laden van pictogrammen van snelkoppelingen e.d.
Systeem is verder adequaat beveiligd tegen malware & exploits en javascript is enkel op whitelist basis en verder natuurlijk een goed verstand, UAC heb ik daar niet bepaald bij nodig.

Sprakeloos

Senior Member
User systemen
Niets geregeld voor de pc's in huis, voegt niets toe en zit alleen maar in de weg. Tablets ook niets geregeld, zakelijke telefoon (heb er geen privé) vingerafdruk en via de bedrijfspolicy wordt eens in de zoveel tijd inloggen met pin afgedwongen en ook het wijzigen van de pin.

Bovenaan