Hoe iPad met 256gb benutten om foto's op te slaan en photo's bibliotheek min 5gb iCloud houden?

riji

Senior Member
User systemen
Mijn vrouw heeft onlangs een iPad Pro gekocht met 256 gb opslag geheugen.
Daar staat maar een deel van haar beeldmateriaal op teneinde de 5gb gratis opslag van iCloud niet te overschrijden.
De rest van dit materiaal staat op haar iMac in een bijgemaakte map naast de standaard map "Afbeeldingen", waar haar Foto library staat.
Dit is zo uitgevoerd om binnen de 5gb gratis opslag voor iCloud van Apple te blijven en omdat ze het synchroniseren tussen haar toestellen wil behouden.
Ik kan op de iPad (met iOS 11) zelf geen gelijkaardige extra map zoals op de iMac maken voor extra foto's.
Met iTunes heb ik op de iPad wel de video bestanden uit die bibliotheek kunnen halen en opslaan bij Video's, die dan kunnen bekeken worden met de standaard app Video's. Ik kan op die manier ook haar audio bestanden overzetten en openen met de Music app. Evenwel met afbeeldingsbestanden kan ik dit niet.
Weet iemand een uitweg voor ons probleem?

Manyuken

Senior Member
User systemen
Hoeveel GB aan foto's praten we over??
Een mooie app om een verkenner te krijgen en je zelf mapjes in kan maken is FileExplorer (betaalde variant nemen). Die verschijnt dan ook automatisch in de nieuwe app op de iPad sinds iOS 11 namelijk 'Bestanden'

Maar als je praat over zeg maar 10-20GB aan foto's zou je ook kunnen overwegen om te werken met een vergroting van je iCloud. voor €0,99 per maand heb je namelijk al 50GB tot je beschikking.

riji

Senior Member
User systemen
Dank voor je reactie.
De bedoeling is precies om binnen de 5 GB gratis iCloud te blijven en toch het syncen van sommige en van de nieuwste foto's met iPhone en iMac te behouden.
De foto's library moet hiertoe beperkt blijven.
Op een iMac kun je dit door je foto's buiten die bibliotheek te houden.
Zo doen we dit met een zelf gemaakte map "Foto", waarvan maar een deel in de foto's library steekt.
Voor video bestanden is dit op de iPad gelukt met iTunes, waar de App Video's ze dan vindt.
Maar dit lukt niet met afbeeldingen....
Je zit daar met 256 GB flash geheugen in de iPad, je zou dit toch hiertoe moeten kunnen benutten....

Manyuken

Senior Member
User systemen
Denk dat je het dan eventjes anders moet gaan proberen. Probeer een eigen fotostream aan te maken en die te delen met je zelf op zowel je iPad als je iMac. Wat je dan kan doen is zelf foto's uploaden naar die fotostream die op allebei moet komen te staan en dan is het een kwestie op beide apparaten het op te slaan in de aparte map (iMac) in de filmrol (iPad).

Volgens mij moet dat werken zonder boven je 5GB te komen.

riji

Senior Member
User systemen
Sorry, maar "filmrol" ken ik niet.
Fotostream ken ik wel (beperkt in omvang en tijd), maar hoe verplaats ik afbeeldingen van fotostream naar filmrol op de iPad?

Manyuken

Senior Member
User systemen
In principe is de filmrol gewoon foto's -> alle foto's. Dat is je filmrol zeg maar.
Maar van fotostream naar filmrol is een kwestie van opslaan naar apparaat. Dan worden ze automatisch in je filmrol/foto's gezet.

riji

Senior Member
User systemen
OK, maar komen ze dan niet meteen in mijn foto bibliotheek en zo in de iCloud, die dan te groot wordt (+ 5 GB) zodat ik die helemaal uit de cloud moet halen en dat wil mijn vrouw weer niet...

Bovenaan