1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Hoe ik mijn score behaald heb.

Discussie in 'XFX / Komplett.nl / Hardware.Info Overklok Competi' gestart door zYAp, 16 feb 2008.

1. zYAp

zYAp Senior Member

Sinds:
    3 jan 2008
    het levensverhaal van mijn 8400gs begon net als die van jullie. Hij kwam binnen in een prachtige doos waar hij niet lang in heeft gezeten.

als eerst heb ik een tijdje op lucht gedraait, gewoon stock koeler erop, extra fannetje erbij en draaien maar. Tijdens de Fur benchmark wilde mijn kaart nog wel de 600/1380/460 doen, maar nadat de overstap gemaakt was naar 3dmark zakte dit, voor de core, in tot 550/1380/455 waar ik niet echt over te spreken was.

Hiermee ben ik zo'n 2 weken bezig geweest, alles geprobeerd, ik snapte gewoon niet waarom de kaart geen hogere clocks wilde doen en dan vooral m'n shader was ongeloofelijk laag als ik een goede kans wilde maken. Conclusie: ik had gewoon een zwaar brakke kaart, behalve over het mem mocht ik niet klagen.

Vervolgens overgegaan op waterkoeling maar dat mocht, op stock voltage niet baten. Daarna dus de voltmods erop en ook een boostermod aangebracht. Ook hier heb ik weer een paar dagen mee gespeeld, maar het bleek weer, m'n kaart was gewoon brak. Op de 1.82V die ik de kaart gaf wilde de core maximaal 900 en de shade rniet hoger dan 2200, wat in mijn ogen echt zwaar brak is. Alleen het mem viel mee wat op 2.05V 489 mhz deed. Hoger voltage hielp in geen enkel opzicht en lagere resulteerde in vastlopers.

Het bericht van dawan gelezen over peltiers waarna ik besloot een peltier te kopen. Via dawan een peltier gekocht en deze kon de kaart redelijk koel houden op stock, maar zekerop de 1.8V kon ik beter m'n waterkoeling erop zetten. Dus grotere peltier bestelt van 180W, het dubbele van de vorige. Helaas kon m'n waterkoeling de 250W warmte niet wegwerken zoals ik wilde en werden de temperatuur ook niet zoals ik ze wilde hebben ( onder nul dus)

Omdat ik verder niet over de middelen beschik om m'n kaart af te koelen naar onder nul en ik mijn kaart nou niet dermate goed vond overklokken, heb ik besloten mezelf eens goed te verdiepen in tweaks, wat vooral door de score van syngrow komt in het efficiency topic komt. Ik dacht wat hij kan, kan ik ook.

Hierna heb ik dus echt vele uren doorgebracht achter m'n ouder pentium III opzoek naar tweaks. Als eerst heb ik de mogelijkheden van nvhardpage getest, waarbij ik tot de conclusie kwam dat alleen de force texture to low mipmap een invloed heeft op de score.

volgende tweaks die ik vond waren de gebruikelijke register tweaks. Ik heb ze allemaal, 1 voor 1 geprobeerd en de resultaten bijgehouden, ze hielpen geen van alle. Dat geen van alle werken, komt denk ik omdat ik al een windows gebruikte, waarin eigelijk niks meer aanwezig was, ofterwijl: stripped to the bone.

Daarna heb ik de beeldscherminstellingen onderzocht, zoals lagere bureablad resoluties, 16 bit en 8 bit kleurdiepte, een bureaublad zonder pictrogrammen, taakbalkminimaliseren, het afsluiten van explorer en 3dmark op realtime zetten in taskmanager. Ook hier bleek er niks te werken, mijn score bleef stug hetzelfde en ook dit heeft weer dezelfde oorzaak als hierboven.

Vervolgens heb ik de Ricky pedro tweak geprobeerd, waar ik al wat over gevonden had, maar niet het toepassen ervan. Na een tijdje zoeken kwam ik er toch achter en hoopte ik dus ook op een kleine fps boost. Helaas bleek het ook hier weer niet mee te lukken.

Vervolgens ben ik opzoek gegaan naar de beste drivers. ik heb 169.04/169.21/169.28 en 171.XX (de beta hier op het forum) geprobeerd maar ook hier weer geen resultaten om blij van te worden.

Ik werd er nogal gek van dat helemaal niks lukte en heb dan op msn ook een beetje lopen graven wat ook niet echt mocht baten. Vervolgens besloot ik eens alle screenshots te bekijken die hier op HWI staan, waar ik toch nog wel wat leuke programma's uitgehaald heb. Zoals DXtweaker uit de screenshot van Detmar in het efficienty topic. Mijn eerste succesvolle tweak heb ik dan ook danzij hem gevonden (thanks!!). Het is de tweak die Tristard heeft beschreven in zijn topic. Op internet zijn er hierover genoeg guides te vinden hoe deze tweak toe te passen.

Ik ben na het vinden van deze tweak nog verder gegaan met zoeken, uitpluizen en rondneuzen naar andere tweaks en hulpmiddeltjes. Uiteindelijk heb ik na lang rondneuzen en uitproberen de tweak gevonden die me aan deze score heeft geholpen.

Toen ik hem gevonden had geloofde ik het eerst zelf niet en heb ik gekeken of het niet gewoon een wireframe hack was of een ander soort hack. Ook hier heb ik uren en uren naar gezocht wat het mogelijk kon zijn maar op internet heb ik er nergens iets over kunnen vinden.

Wat de tweak precies is ga ik hier verder niet onthullen omdat ik vind dat ik er werk genoeg in heb gestoken om erachter te komen en alles netjes bij te houden. Wat ik kan, kan iedereen hier en dit is voor mij een klein bewijsje dat je ook een goede prestatie neer kan zetten zonder extreme koeling. Ik hoop dat mensen dat kunnen begrijpen.

\EDIT
    Hoe ik nu dus uiteindelijk tot deze score ben gekomen in door gebruik te maken van de werkende tweaks. LOD, zoals ik hem noem, de tristard tweak dan maar en mijn eigen tweak.
    en vervolgens de kaart zo vermogelijk over te klokken, zover dat ging met mijn koeling wat dus uiteindelijk resulteerde in 199.1 fps op een voltage van 1.82 volt.

Tot slot:
    Wat ik verder nog over gisteravond wil zeggen is het volgende. Mijn taakbalk was niet te zien op de screenshots om de hele simpele reden dat deze gewoon geminimaliseerd was en in de regels stond ook nergens dat deze te zien moest zijn. In een laatste poging om deze toch te laten zien is mijn 8400gs helaas gestorven.

De kaart liep al niet zo lekker meer. Dit kwam omdat het ijzeren vierkantje rondom de core was gaan schuiven door een niet gelijke druk aan beide kanten. Hierbij was een van de weerstandjes beschadigt op het groene plaatje rondom de core. In mijn gestreste toestand van gisteravond liep het uiteindelijk helemaal fout en zijn alle weerstanden verdwenen. Vannochtend heb ik nog geprobeerd of de kaart wilde werken als ik de puntjes gewoon doorverbond, maar dat mocht niet meer baten. Wat leerde ik hiervan: verwijder dat ongeloofelijk irritante vierkantje meteen als je met lijmtangen gaat werken :razz:

Als laatste wil ik graag m'n vader, reg-edit, dawan en rye (C4-rocket) enorm bedanken voor hun hulp, advies en luisterend oor. :cool:

als er nog vragen zijn hoor ik het wel :razz:

2. Boxman

Boxman

Sinds:
    30 dec 2007
    Ik denk dat je jezelf in de vingers snijdt als je die tweak niet onthult, aangezien er dan niet objectief beslist kan wordne of het wel of geen cheat-tweak is. Ik denk dat er dan eerder voor een cheat-tweak beslist zal worden, aangezien er onduidelijkheid is en het toch wel om een serieuze prijs gaat. Dus je kan beter gewoon die tweak posten of hem tenminste aan Koen vertellen, zodat er een echte beslissing voor gemaakt kan worden, in plaats van dat er door twijfel en onduidelijkheid/verdachtheid wordt gekozen voor een verwerping van je score ;)

3. Robin Burggraaf

Robin Burggraaf Senior Member

Sinds:
    31 jan 2008
    Geweldige prestatie :D
    Mooi verhaal ook over je 8400 tje :p
    Je moet gewoon alleen aan koen vertellen via pb ofzo zodat hij hem kan goedkeuren en hem voorderest voor jezelf houden ;)
    succes voorderest met de 2e ronde :D

4. limbulgel

limbulgel Senior Member

Sinds:
    30 dec 2007
    Na dat verhaal heeft het nog alle waarschijnlijkheid van een hack?
    En ik zie nergens het antwoord op jouw topictitel? ;)

5. zYAp

zYAp Senior Member

Sinds:
    3 jan 2008
    je hebt helemaal gelijk limulgel, ik zal het even aanpassen :razz:

6. haroldpee

haroldpee Senior Member

Sinds:
    28 mei 2005
    Het valt best te begrijpen dat je de gevonden ''uber tweak'' voor jezelf wilt houden, maar er staat ook in het reglement dat de scores naderhand nog goedgekeurd moeten worden (in geval van twijfel).

Er zal op een bepaalde manier toch duidelijkheid moeten komen over deze score en als je voet bij stuk houdt, kan je dat duur komen te staan en is uitsluiting (staat ook in het reglement) niet ondenkbaar.

Ik zeg niet dat er gecheat is (daar heb ik de inhoudelijke kennis niet voor om een dergelijke conclusie te trekken), maar ik denk wel dat het verifieerbaar moet zijn hoe de scores tot stand zijn gekomen.

Je zult dan ook (desnoods alleen aan Koen Crijns per pb) openheid van zaken moeten geven over de wijze van totstandkoming van deze score zodat het toetsbaar is of deze score valide is. Als je je alleen beroept op je recht om deze super tweak geheim te houden, moet je niet raar staan te kijken als daar consequenties aan worden verbonden.

7. Syngrow

Syngrow Senior Member

Sinds:
    21 jun 2004
    Ik denk dat je die tweak maar even moet PM'en of mailen naar een 3DMark guru die niet binnen de top 5 is gevallen om hem te laten bepalen of deze geldig is of niet.

Je zou hem bv. naar Massman kunnen sturen (moderator op HWBot, dus heeft er wel verstand van ;)) en dan hem laten kijken hoe het zit.

Hij zit niet in de top 5 en ik denk dat hij ook wel zo netjes zal zijn om deze tweak voor zichzelf te houden tot het einde van de contest (of langer indien je dat zelf wenst)

Op deze manier kan niemand inschatten of je score terecht is want hacks bestaan gewoon en hacks zijn geen tweaks meer....

8. Mod_Aap

Mod_Aap Senior Member

Sinds:
    23 okt 2007
    Helemaal mee eens, alhoewel ik wel vind dat dit de taak is van HWI.

9. Syngrow

Syngrow Senior Member

Sinds:
    21 jun 2004
    Klopt, maar ik denk niet (nofi hoor) dat er binnen de crew van HWI mensen zitten die er genoeg verstand van hebben om zoiets te bepalen...

10. Mod_Aap

Mod_Aap Senior Member

Sinds:
    23 okt 2007
    Dan zullen die een hulplijn moeten aanroepen.
    Maar ik heb er nu nog even vertrouwen in dat HwI dit helemaal goed gaat aanpakken. :cool:
    Ongeacht of dat in mijn voordeel is of niet, gaat mij er vooral om dat de waarheid boven tafel komt. Als je dit namelijk niet goed aanpakt of toestaat zonder duidelijk te maken waarom het wel of niet een cheat is wordt de volgende ronde denk een groot wireframe en andere cheats festijn. Ik denk dat dit hoe dan ook invloed gaat hebben op volgende contests en dat de regels steeds strenger zullen worden.

Ook denk ik dat Zyap het netter heeft kunnen aanpakken. Het feit dat hij de score de laatste avond post geeft al aan dat ie zelf ook wel weet dat hij in een grijs gebied zit. Tevens vind ik zijn attitude behoorlijk sfeer verpestend en niet aansluiten op de ervaringen die ik met andere contests heb waar iedereen wel mans genoeg was om zijn tweaks na de contest of zelfs tijdens de contest bekend te maken.

Kijk bijvoorbeeld naar de HD2600PRO contest op tweakers waar zowel alle hardware als software tweaks met elkaar zijn uitgewisseld. Alle mods waren zelfs vanaf dag 1 open voor iedereen.

Ik snap best dat hij heel trots en zuinig is op zijn tweak. Alleen ik vind het zeer zwak en verdacht dat hij de tweak nu nog niet openbaar wil maken. En tevens klopt zijn verhaal wat betreft de screenshots niet als je bijvoorbeeld naar de resolutie kijkt van de screenshots.

Ik vind het persoonlijk een zeer vaag verhaal, maar ik ben natuurlijk niet de gene die dit moet beoordelen.

En ik denk dat Zyap maar eens heel goed moet gaan nadenken of hij zichzelf een aanvulling voelt voor deze communitie of alleen maar zijn zakken komt vullen. Hij maakt namelijk wel dankbaar gebruik van tweaks die door andere zijn aangedragen denk bijvoorbeeld aan de vmods maar is te beroerd om er ook maar iets voor terug te doen.

Ik hoop voor Zyap echt dat hij niet heeft gecheated anders kan hij niet heeft gecheat kijk bijvoorbeeld naar michel en symon die nu nergens meer welkom zijn.

Hoe dan ook zijn naar mijn mening mensen als Zyap gaan aanvulling voor de OC communitie, maar dat is mijn mening.

Ilja de Roode vindt dit nuttig.
  11. ownage

ownage Senior Member

Sinds:
    30 aug 2007
    Ach, het is ook wel wat te begrijpen natuurlijk. Met die tweak zou hij ook weinig moeite hebben om in de top3 te komen met de tweede ronde.

12. Syngrow

Syngrow Senior Member

Sinds:
    21 jun 2004
    Top 3? nee man, met die tweak wordt hij no. 1.

Als die tweak niet bekend wordt, dan ga ik niet eens de moeite nemen om de stock koeler van die 8800GT af te halen, heeft toch geen zin want je kunt zYAp toch nooit bijhouden.

13. Mod_Aap

Mod_Aap Senior Member

Sinds:
    23 okt 2007
    We zullen zien. Zoals ik al zei de regels/grensen worden dan verlegd,

14. Tristard

Tristard Senior Member

Sinds:
    3 jan 2008
    Je zou mischien zelf nog kunnen gaan zoeken naar deze/andere tweaks.
    Ik had er zelf ook aardig wat tijd ingestoken, alleen met weinig resultaat (alleen die van d3d overrider dan).

Er was aan het begin van de contest al bekent dat je gewoon alle tweaks mocht gebruiken, als hij er gewoon 1 gevonden heeft, en de rest niet, dan moet je hem toch niet gaan blamen?.
    Hij zal waarschijnlijk de tweak wel naar koen moeten sturen, als hij deze goedkeurt, lijkt mij er niks aan de hand.
    Wat hij in een paar uur kan vinden, lukt jou mischien ook wel?

Het blijft gewoon een wedstrijd, en hij heeft het recht om niet al zijn ''trucjes'' bekent te maken, ik vind dat die al best wat heeft uitgelegd, en zie er verder ook niks verkeerts in.

Mijn kennis van elektronica was erg laag waardoor ik niet zover had kunnen komen (hele circuit was opgeblazen).

Ik zou gewoon tegen jou zeggen syngrow, besteed wat meer tijd in de tweaks ipv de clocks, aangezien deze je ook erg goed kunnen helpen ;).

En nog naar zYAp, erg gefeliciteerd met je score, en veel succes in de volgende ronde, trouwens voor alle 5, veel succes, jullie hebben er veel tijd in gestoken en het was zeker de moeite waard, het was spannend tot de laatste dag :cool: .

15. Bauke van den Berg

Bauke van den Berg Senior Member

Sinds:
    24 apr 2004
    @ Snot_aap:

Ik snap wel dat hij die tweak niet openbaar maakt, zeker niet tot het einde van de contest. Zoals je ziet is die tweak zwaar efficiënt en daarmee kan hij dus zorgen dat hij die 3 8800GT's in de wacht sleept, ik zou niet anders handelen als hij doet, als ik zo'n uber tweak zou vinden. We hebben het wel over 400+ eurie's aan hardware ;)

16. Massman

Massman Senior Member

Sinds:
    25 nov 2007
    En wat als de tweak een cheat is en hij sleept 3 8800gt's in de wacht? Ga je het dan nog altijd allemaal zo eerlijk vinden?

Er is twijfel, waarom niet direct oplossen :). Het kan allemaal héél eenvoudig.

17. ownage

ownage Senior Member

Sinds:
    30 aug 2007
    Daarom vind ik 3DM01 ook een * benchmark. Te tweakable en dan weet je ook al snel niet wat wel of niet mag. Bijvoorbeeld D3Doverride, dat gebeurd op DirectX niveau, maar wireframe hacking is ook een tweak op DirectX niveau. Het is duidelijk dat Wireframe cheaten is, maar het kan lastig zijn om te bepalen wat wel en niet mag.

18. Syngrow

Syngrow Senior Member

Sinds:
    21 jun 2004
    Waar zie jij mij hem blamen voor het hebben van deze tweak? ik zeg gewoon dat ik zelf niet zwaar ga oc'en wanneer ik die tweak niet heb. Je ziet mij nergens zeggen dat ik dit erg vind of net wat. Als het een legit tweak is, dan is het gewoon terecht dat zYAp ermee wint.

Ik weet echt nog wel een paar tweaks die hetzelfde effect hebben als deze hoor. Alleen hiervan is algemeen bekend dat het cheats/hacks zijn, dus ik pas ze niet toe. Maybe zijn het wel dezelfde tweaks, maar dat kunnen we atm niet checken...

Dat zeg ik toch ook nergens?

Nee, dat doe ik niet want ik weet dat ik dan grenzen overschrijdt die ik niet wil overschrijden. 3DMark01 is nu al 7 jaar uit en alle geaccepteerde tweaks zijn allang uitgevonden en mijn kennis rijkt gewoon niet ver genoeg om nog nieuwe dingen te vinden.

Mensen met 1000x zoveel kennis van dit onderwerp als ik (maybe herrinneren sommige mensen zich hier "macci" bv. nog wel) hebben dagen/weken/maanden/jaren geinvesteerd in het vinden van tweaks en zijn niks verder gekomen toentertijd dan wat ik atm weet, dus ik denk niet dat er nog zoveel is.

Dat zYAp dit wel lukt vind ik alleen maar mooi vooor hem, alleen ga ik het gewoon niet eens proberen omdat ik al weet dat het mij niet gaat lukken.

Hier sluit ik me volledig bij aan :)

19. Rye

Rye

Sinds:
    3 jan 2008
    Tjah, Joost (Zyap). Lastig pakket dit. Ik weet dat je score legit is, iig voor zo ver ik je tweak ken, en dat is zeg tweederde.

Je hebt wel constant de scores ook aan mij verteld en laten zien en mij lijkt een enorme WOOOOOOHOHOOOOOOO en een andere rare kreet op TeamSpeak voldoende bewijs om aan te nemen dat je score legit is. Al begreep je sommige dingen niet helemaal en ondanks mijn harde gehamer van: NOU EN, ZO LANG HET MAAR WERKT!, het is je toch gelukt. Gratz met je score. Jammer dat mijn kaart een vroege dood moest sterven aan "geheugenverlies"

20. Stallone

Stallone Senior Member

Sinds:
    3 dec 2001
    Ik begrijp ook wel waarom hij zijn tweak niet vertellen wil, is hij meteen zijn voorpsrong voor de 2de ronde kwijt. Ik geef wel toe dat zijn score's op die clocks, en de vage screenshots verdacht zijn.

En wanneer is het cheaten? Wireframehack is cheaten?
    Met die LODtweak ziet de bench er ook al niet meer uit, het is gewoon omdat iedereen dat doet dat die geaccepteerd is. Toen ik de LODtweak voor het eerst gebruikte(las het in het forum) toen was mijn eerste gedachte , "dat kan toch niet de bedoeling zijn, wordt zo net een slechte tekenfilm"