Hoe groot is je televisie?

Hoe groot is je televisie?

• Kleiner dan 32 inch

Stemmen: 4 1,5%
  • 32-39 inch

Stemmen: 44 16,8%
  • 40-49 inch

Stemmen: 119 45,4%
  • 50-59 inch

Stemmen: 57 21,8%
  • 60-69 inch

Stemmen: 14 5,3%
  • 70-79 inch

Stemmen: 3 1,1%
  • 79 inch of groter

Stemmen: 2 0,8%
  • Ik heb geen televisie (maar gebruik een monitor)

Stemmen: 13 5,0%
  • Ik heb geen televisie / doe niets wat lijkt op tv-gebruik

Stemmen: 6 2,3%

• Total voters
    262

bokuohn

Senior Member
User systemen
42inch Sony, en dat wordt binnen wat jaren een 43inch Sony. Voor de 2.5-3.5m afstand prima.

Ik denk ook om de ogen en niet alleen maar de drang naar meer. Een thuisbioscoop wordt de woonkamer toch nooit.

Slaapkamer is 32inch maar wordt ook een 42-43inch (vooral gaming met consoles). Games hebben ontzettend kleine tekst tegenwoordig en op een 2-3 meter afstand slecht te zien op een 32inch.

Als je de meest bekeken erbij pakt op tweakers.net kan je wel zien dat daar 55 inch de nieuwe 40 inch is.
Ik heb 43 inch omdat aangeraden wordt de afstand tot de TV door 2,4 te delen voor het juiste formaat.

Misschien heeft deze verschuiving er ook mee te maken dat de nieuwste features en mooiste beeld kwaliteit alleen in de grotere televisies te koop zijn.

Wat vind je er dan zo onrustig aan?
Ik zit zelf op 4 meter met 75"en zou maar al te graag 85 willen ik vind het echt geweldig mooi en kan alles nog steeds in een oogopslag zien.
Groter dan 43 inch op 2,5 meter en ik begin de pixels te zien , je ziet de onscherpte bv op het voetbalveld.
Daarom voor mij liefst een toptoestel met OLED en goede HDR in 40 of 43 inch hooguit.
Daar wacht ik op en hoop dat dit binnen 2 jaar op de markt is.

Zou voor mij te klein zijn maar ik ben in dat opzich ook verwend.
Maar voor de meeste mensen is 42" dan nog de maat. Al weet ik zeker dat als je een 50-55 neer zou zetten en je dan na een week terug zou moeten die 42" ineens klein is en je graag die grotere tv terug zou willen.
Ik ga eerder terug naar een 40 inch ;) groter is niet beter, zeker iet in mijn geval, maar ik blijf bij 42 inch voorlopig.

King Horse

Senior Member
User systemen
In de woonkamer een prima TV staan van 37 inch. Wat voor ons thuis prima is. Zo lang hij nog mee gaat komt er geen andere. Een groter tv past ook niet op het meubel als je er nog wat boxjes naast wilt zetten en enkele foto's

Alleen al de ondertitels kijken op een te groot scherm zorgt er voor dat je veel van een film mist.
Nou gaan ze hier in Nederland na synchroniseren wat echt door een stel hoog opgeleide idioten is bedacht en niet meer dan achterlijk is te noemen dus zou je denken dat het in de toekomst zonder ondertiteling zou kunnen.
Maar als ik 5 min daar naar zit te kijken zet ik de tv maar over, synchroon? misschien als je blind bent ja en het klinkt ook net als wat in Duitsland gebeurt gewoon emotieloos en te gemaakt net alsof je op een feestje bent en je steeds moet horen dat het "Oh zo gezellig is" terwijl je bij jezelf denkt van waar is de achterdeur zodat ik hier weg kan vluchten.

TrueTactiX

Senior Member
User systemen
Alleen al de ondertitels kijken op een te groot scherm zorgt er voor dat je veel van een film mist.
Nou gaan ze hier in Nederland na synchroniseren wat echt door een stel hoog opgeleide idioten is bedacht en niet meer dan achterlijk is te noemen dus zou je denken dat het in de toekomst zonder ondertiteling zou kunnen.
Maar als ik 5 min daar naar zit te kijken zet ik de tv maar over, synchroon? misschien als je blind bent ja en het klinkt ook net als wat in Duitsland gebeurt gewoon emotieloos en te gemaakt net alsof je op een feestje bent en je steeds moet horen dat het "Oh zo gezellig is" terwijl je bij jezelf denkt van waar is de achterdeur zodat ik hier weg kan vluchten.

Qua verhouding zijn de ondertitels op elke scherm even beeld vullend (als je film via een tv zender kijkt dan).. mkv etc kun je via de meeste afspeelprogjes gewoon ondertiteling qua hoogte instellen. Zelf vind ik films kijken op een groot scherm (75") echt wat toevoegen..

Over het nasynchroniseren ben ik het met je eens.

JMM

Senior Member
User systemen
Hier wil ik ook nog even offtopic reageren: ...En die hoogopgeleide idioten snappen blijkbaar niet dat door nasynchronisatie de mogelijkheid wegvalt om gaandeweg met de jaren de Engelse taal min of meer te leren of toch te leren begrijpen,..erg is dat. :mad:

Zelf heb ik eerder een probleem met die waardeloze zwarte balken bij sommige films, pakt gelijk een deel van je schermoppervlak weg, samen met je kijkplezier..:(

Groter dan 43 inch op 2,5 meter en ik begin de pixels te zien , je ziet de onscherpte bv op het voetbalveld.
Daarom voor mij liefst een toptoestel met OLED en goede HDR in 40 of 43 inch hooguit.
Daar wacht ik op en hoop dat dit binnen 2 jaar op de markt is.
Dan heb je extreem ogen. Dan moeten alle pc en laptop schermen een ramp voor je zijn want zelfs 4k is dan niet genoeg meer. Bij mij ligt die grens bij iets van 65" op die afstand en 1080p. 4k gaat prima. Gezien ik op 4k meter zit verwacht ik geen issues met een 85" 4k scherm in de toekomt en 8k komt er ook al aan.

Ik ga eerder terug naar een 40 inch ;) groter is niet beter, zeker iet in mijn geval, maar ik blijf bij 42 inch voorlopig.
Waarom is dat niet beter? Leg dat maat eens uit. 40" zou voor mij pieterpeuterig klein zijn op 4 meter afstand dan kijk ik nog liever op mijn pc scherm.

High end schermen met goede hdr beginnen bij 55" en in sommige gevallen moet je zelfs naar 65" om de top beeld eigenschappen te hebben.

High end 40/42" schermen bestaan niet meer is allemaal midrange en low end geworden. Dus heb je helaas pech als je dat zoekt.

Dan heb je extreem ogen. Dan moeten alle pc en laptop schermen een ramp voor je zijn want zelfs 4k is dan niet genoeg meer. Bij mij ligt die grens bij iets van 65" op die afstand en 1080p. 4k gaat prima. Gezien ik op 4k meter zit verwacht ik geen issues met een 85" 4k scherm in de toekomt en 8k komt er ook al aan.

Waarom is dat niet beter? Leg dat maat eens uit. 40" zou voor mij pieterpeuterig klein zijn op 4 meter afstand dan kijk ik nog liever op mijn pc scherm.

High end schermen met goede hdr beginnen bij 55" en in sommige gevallen moet je zelfs naar 65" om de top beeld eigenschappen te hebben.

High end 40/42" schermen bestaan niet meer is allemaal midrange en low end geworden. Dus heb je helaas pech als je dat zoekt.
Omdat ik er anders te dicht op zit ik zit er dan ook geen 4 meter van af maar 2 meter. HDR enzv is gen must, 4k ook niet.

Omdat ik er anders te dicht op zit ik zit er dan ook geen 4 meter van af maar 2 meter. HDR enzv is gen must, 4k ook niet.
Op twee meter vind ik 40/42 te klein.

En nu ik eenmaal hdr gehad heb kan en wil ik niet meer terug naar een tv zonder. Contrast is dan gewoon bagger en bij LCD's is zwart dan niet zwart omdat ze geen of slechte local dimming hebben. En highlights zijn dan ook maar dof + met 1080p zie ik de pixels.

Maat goed iedereen z'n eigen voorkeur

JMM

Senior Member
User systemen
Vollerdig mee eens,....alleen die 1080p pixels zien op twee meter afstand vind ik wel wat overdreven want dan zit je constant tegen een matrix aan te kijken, tenminste, zo stel ik mij dat toch voor....

Vollerdig mee eens,....alleen die 1080p pixels zien op twee meter afstand vind ik wel wat overdreven want dan zit je constant tegen een matrix aan te kijken, tenminste, zo stel ik mij dat toch voor....
Ligt er aan hoe goed je ogen zijn.
Bij een PC scherm kan ik het bij een 27"1080P scherm zien bij 24"niet echt meer dan wordt het voor mij klein genoeg. (heb zelf een 27"1440p en had voorheen een 30"2560x1600 scherm daar had ik het niet bij)
Als je dan 2 meter afstand pakt en een 55" of grotere TV hebt met 1080p kan dat weer een issue worden. Dus in die gevallen kan 4K wel meerwaarde bieden. Je kan dan soms een beetje dat grid zien. Ga maar eens dichter naar je PC scherm toe op een gegeven moment zie je duidelijk vierkantjes en de lijntjes er tussen. Dat kunnen sommige mensen al op grotere afstanden zien.

De meerwaarde van 8K zie ik nog niet direct dat zou ik eerst moeten ervaren. De helderheid gaat met 8K tov 4K wat omlaag en ik denk dat ik dan toch liever die extra helderheid heb voor 75/85" op 3/4meter afstand.

JMM

Senior Member
User systemen
Als ik met mijn neus op het scherm plak (27" 1080p) met een +1 leesbril dan zie ik ook die super fijne matrix dus kan ik mij moeilijk voorstellen dat je die, zelfs met arendsogen, ook ziet op een afstand van 2m.

Langs de andere kant moet ik wel toegeven dat arendsogen niet te vergelijken zijn met "geholpen" ogen en dus de reële waarneming totaal anders zou kunnen zijn...of blijkbaar is, aan je uitleg te begrijpen.

Bovenaan