1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

hobbyprojectje, is die 8pins connector op het mobo écht nodig?

Discussie in 'CPU's, moederborden en geheugen' gestart door dennis_rsb, 6 nov 2018.

1. dennis_rsb

dennis_rsb Member

Sinds:
    12 sep 2015
    Ik heb hier een am3 bordje ( gigabyte 880gm-ud2h ) liggen wat ik 2 jaar terug gratis kreeg bij een cpu ruil met iemand. Ik heb het nooit gebruikt omdat ik geen cpu over had. Nu heb ik vandaag op de bak ''afval'' op mijn werk 2 cpu's gevonden. Een phenom 9650 (trage quadcore dus uit +- 2006) en een athlon II x2 270. De pinnetjes waren bij beide cpu's verbogen. Bij de athlon het minste, en de kloksnelheid is een stuk hoger bij die. Na wat gepruts past hij het én doet hij het.

Nu is het ding alleen, die voeding die ik had liggen is een oude met een 4 pins connector. En dan ook nog van een vaag merk huntkey ofzo. Maar hij doet het wel. Komt dit door de lage TDP van 65 watt van die athlon? Ik draai nu cinebench singlebenchmark en hij houd netjes de 3.4 ghz vast (ik zit er niet continue bij maar wel regelmatig) Dus wat is jullie mening, leid dit tot instabiliteit of andere problemen? Kan ik deze cpu ook overklokken met die voeding? Mij lijkt dat dat gewoon kan ondanks die 4 pins, mits ik het voltage niet verhoog. Nu staat hij denk ik op auto, maar ik kan het natuurlijk zo laag mogelijk zetten en dan op 3.6 of 3.8 ghz en dan kijken tot hij stabiel draait. Zolang het maar gelijk of ónder het stockvoltage zit van die cpu lijkt mij.

2. Aptenodytes

Aptenodytes Senior Member

Sinds:
    12 jan 2010
    Een 8pin connector is totaal onnodig voor zo'n CPU, ik zou me eerder zorgen maken over de kwaliteit van die voeding.

Ik gebruik een i7-3770 met een 4pin en eentje met een 8pin en daar zit geen verschil tussen.

3. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Zonder overclock i draait u gewoon op 4 pins.

4. dennis_rsb

dennis_rsb Member

Sinds:
    12 sep 2015
    Ook met overklokken is een 8 pin connector onnodig? De cpu heeft een stock tdp van 65 watt. De kwaliteit van die voeding vind ik ook twijfelachtig. Zolang het veilig blijft maakt het mij niet uit, het is toch al oud spul met nagenoeg 0 waarde. In mijn ''belangrijke'' systemen heb ik degelijke voedingen. Maar deze pc wordt ook amper belast. Er zit geen flinke GPU in bijvoorbeeld.
    Met overclock gaat het niet zonder 8 pins? Kijk ik weet er belange na niet alles van, maar wel dat het een AM3 bord is (geen am3+) en dat de cpu een TDP van 65 watt heeft. Als ik overklok met het voltage omhoog lijkt het mij niet dat de TDP plots verdubbelt.

5. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Het zou kunnen maar "kans" dat systeem dan onstabiel word.

6. dennis_rsb

dennis_rsb Member

Sinds:
    12 sep 2015
    Oké, maaar ja dat heb je altijd die kans met een overklok uiteraard. Maar dan rest de vraag, komt dat dan doordat je een 4pins pakt ipv 8 pins? Maar goed wat ik kan doen is eerst even wat meer stresstesten draaien met deze 4pins kabel en als dat stabiel is wat gaan overklokken.

7. ruftman

ruftman Senior Member

Sinds:
    5 sep 2003
    Huntkey voedingen stonden/staan bekend als zijnde plofvoedingen. Ook wel eens in een HWI test met een negatief resultaat langs zien komen. Toch heb ik er jaren lang eentje zonder problemen gebruikt in een simpel systeem (ik had de Huntkey destijds gekocht zonder nog van de negatieve berichten af te weten).

Zo te horen is jouw PC ook een soort low budget hobbybak. Als de Huntkey voeding het doet, kun je je afvragen of de PC de moeite waard is om een nieuwe voeding te kopen.

8. dennis_rsb

dennis_rsb Member

Sinds:
    12 sep 2015
    Dat is ook wat ik bedoel te zeggen. In the worst case zou alles gefrituurd worden, maar er hangt niks van waarde in. Ja DDR3 geheugen misschien. Ik kan bij mijn vrijwilligerswerk wel een tweedehands voeding kopen voor 5 euro, ze hebben vaak ook wel bekendere merken. Maar ook bekende merken hebben budgetlijnen, daarnaast zijn die voedingen vaak ook al minimaal 5 jaar oud, vaak eerder richting de 10. Dus of ik daar nu zoveel mee opschiet :p Enige waar ik enigsinds ongerust over ben is over brandveiligheid. Ik weet niet of dat kan met zulke dingen.

9. ruftman

ruftman Senior Member

Sinds:
    5 sep 2003
    Bij niet gebruik stekker er uit trekker en als je hem gebruikt de brandblusser binnen handbereik houden?

10. dennis_rsb

dennis_rsb Member

Sinds:
    12 sep 2015
    Ja dat kan natuurlijk :p Overigens denk ik dat vooral het risico bij dit soort ´no-name´ voedingen is dat je teveel stroom door die kabels jaagt. Overigens zit er in mijn Phenom X4 955 BE die aan de tv aangesloten staat ook een voeding van coolermaster die al 6,5 jaar oud is. Alleen eigenlijk geld daar hetzelfde bij, mocht het het begeven tja niet het einde van de wereld. In mijn i3 6100 en i5 8400 systemen heb ik wel degelijke voedingen zitten uiteraard.

11. JWL92

JWL92 Member

Sinds:
    9 jun 2017

GPU, heeft in principe niks met de 4 pin vd cpu te maken. (tenzij je de voeding gwn zwaarder belast dan die kan hebben ofc.. maar dan zou n 8 pins nog niks helpen :p)

TDP met overclock, hangt n beetje van je overclock af.. paar mhz zal niet heel veel uitmaken, gezien je uit n 4 pin alsnog tot 150watt haalt dacht ik, volgens gamersnexus. (met de kanttekening of de voeding dat daadwerkelijk kan leveren?) maar als je voltages omhoog schieten loopt de TDP echt mee, probeer dus gwn na overclocken, je voltages lager in te stellen in de bios, &wel testen op stabiliteit. scheelt in de long run, onder load ook weer n heel klein beetje stroom kosten en waarschijnlijker fan noise.

12. dennis_rsb

dennis_rsb Member

Sinds:
    12 sep 2015
    Thanks voor je tips! tot 150 watt volgens gamersnexus zeg je? Gaat dat specifiek over dit type voeding? Of is dat in het algemeen zo dat een 4 pins tot 150 watt kan leveren. Snap ik, ik kan helaas niet vinden wat het stock voltage van de x2 270 is, maar als ik het goed zie op internet is het 1,400 volt. Dus veel hoger dan dat zal ik niet gaan voor de zekerheid. Overklokken is overigens geen must, maar wel leuk als het kan. Ik heb er nu 6 gb ram ingepropt. (net wat meer dan die 4 gb die ik in gedachte had) wellicht als hij goed voldoet dat ik hem als ''reserve''mediacenter aan de tv hang. Maar dan zal ik voor de zekerheid zoals hierboven besproken is de stekker er uit trekken als ik hem niet gebruik voor het geval dat.

13. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Geruime tijd heb ik een naar 4,2 GHz overklokte X2 280 op een MSI 890GXM-G65 gehad. Dat bord heeft ook een 4 pins en dat ging probleemloos. Voeding was een Seasonic S12II 330w. Verbruik aan de muur ging met die overklok maximaal 30w omhoog.

14. dennis_rsb

dennis_rsb Member

Sinds:
    12 sep 2015
    Hoeveel volt had je de vcore verhoogd? Ik ga sowieso niet al te ver omdat dat bord maar 4+1 ongekoeld is en omdat het een stock koeler is van de phenom II X4 955 BE. Dus het is wel een betere koeler dan van een standaard athlon, maar nu ook weer niet zo goed als een goede aftermarket. Ik kijk wel, misschien is de werking al prima op de standaard 3.4 ghz. Belangrijkste is dat ik nu weet dat ik een 4 pins genoeg aan heb met deze cpu, mits ik zoals @JWL92 al aangaf de TDP in de gaten hou als ik de vcore teveel zou verhogen.

15. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Niets. Het was alleen een verhoging van de FSB en de multiplier als ik het mij goed herinner.

16. JWL92

JWL92 Member

Sinds:
    9 jun 2017
    @dennis_rsb , Zei die n keer tijdens n stream / vid met cpu overclock, geen idee welke vd velen t geweest is tho..
    Die hunkey... Idk, heb r hier ook eentje, lang gebruikt met n s775 boardje, maar echt veilig voel ik me 'r niet bij gezien voor zn tijd t al n budget dingetje was:p (ligt hier nu stof te happen mocht mn jongere OCZ n keertje klappen op mijn hobby dingo_O)
    Gevaar is voornamelijk, met die budget dingen, dat ze wel proberen de stroom te leveren, terwijl ze t eigelijk niet kunnen.. en als r geen beveiliging op zit, dan zegt ie ka-boem of branden je connectoren gewoon door. De kans op echte brand lijkt me daarintegen niet heel groot, maar misschien heb ik tot nog toe mazzel gehad:cool:

edit; @Etxalar, Vcore op auto dan wss?
    @dennis_rsb, overclocken met "stock" cooler kan prima, zolang je temps in de gate houd.
    Hier iets te lang een e8400 over de 4.2ghz gedraaid tot ie r mee op hield... (caps op t mobo stonden bol en what not)

17. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Het blijven wonderbaarlijke cpu's die e8400.

18. dennis_rsb

dennis_rsb Member

Sinds:
    12 sep 2015
    Ja ik snap wat je bedoeld, anderzijds zolang ik zorg dat de TDP niet te hoog gaat zal hij het wel aankunnen lijkt mij. Deze slurpt standaard weinig, in vergelijking met sommige FX cpu's of sommige phenom's. Ik weet ook niet meer waar deze voeding vandaan komt, ik heb hem in ieder geval zelf niet gekocht. Waarschijnlijk uit een gekregen pc ooit. Zelf heb in mijn main pc en mijn i3 een Be Quiet Pure Power 10 (400 watt) cm voeding. En in de Phenom x4 955 BE pc een coolermaster gx lite . Die laatste is ook geen topper overigens.

19. dennis_rsb

dennis_rsb Member

Sinds:
    12 sep 2015
    Weet je wat ik mij wel afvraag, eigenlijk al langer. Kan een monitor of tv ook kapot gaan (zoals de hdmi poort in de tv) op het moment dat je voeding van je pc kapot gaat. (ongeacht of het nu een goede voeding is die kapot gaat of een slechte kwaliteit voeding) Als dat zo is, dan vervang ik voor de zekerheid even die coolermastervoeding in die phenom pc, want die staat aangekoppeld aan de tv beneden voor dingen als videoland, rtlxl, npo, plex en ´retrogamen´

20. Etxalar

Etxalar Senior Member

Sinds:
    11 mrt 2018
    Ja