1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

high end cinema samenstellen 2ehands

Discussie in 'Consumentenelektronica' gestart door buzzbuzz40, 16 jan 2019.

1. buzzbuzz40

buzzbuzz40 Member

Sinds:
    16 jan 2019
    hallo allemaal,
    ik heb nu een samsung ht-j5500 home cinema set maar ik wil beter geluid dus meer subliem geluid waarvan ik van muziek meer details kan horen.
    ik weet heb een receiver nodig dus losse componenten.
    boxen vind ik mooi van b&w maar anders mag ook. elk ander is naar mijn mening beter dan wat ik nu heb.
    ik luister radio/muziek af en toe een cd.
    geluid van tv.
    en ps4.
    wie kan mij helpen om te kijken welke receiver en speakers top zijn via mark plaats. evt met prijs erbij.
    omgeving zoetermeer.
    bedankt alvast.

2. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Welkom op het forum @buzzbuzz40. We willen je graag helpen met advies, maar het zoekwerk op Marktplaats mag je zelf doen. Dus zoek iets waarvan je denkt dat het binnen je eisen/wensen valt, post hier een link en dan geven wij commentaar.

3. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    En een indicatie van je budget is misschien handig.

En wat wil je nu echt? Een Home Cinema installatie met veel lawaai of echt van muziek genieten. Dat is toch wel een verschilletje.

4. buzzbuzz40

buzzbuzz40 Member

Sinds:
    16 jan 2019
    Heb besloten om mijn dolby set te houden voor films etc maar wil puur alleen muziek en radio met losse componenten en budget ja zie mooie boxen staan sommige 200 a 300 daarbij nog een receiver en tuner maar ik hoef niet alles in een keer. wat raden jullie aan mogen bookshelf boxen of zuilen zijn

5. Black Eagle

Black Eagle Senior Member

Sinds:
    6 aug 2006
    Je wil dus een hifi set ipv home cinema wat je in je titel aangeeft?
    Wat heb je nu precies nodig, geef even specifiek aan wat je wil bv, een versterker, tuner, cdspeler.
    Waarom wil je een reciever en daarnaast ook nog een losse tuner?
    Ja speakers is een kwestie van luisteren.
    Heb je nog losse kabels nodig voor je speakers en interlinks?
    Maar misschien even wat duidelijker in je post zijn Ts want tis een beetje verwarrend.
    Wat voor bronmateriaal gebruik je, bv cd, sacd, lp, stream, usb sticks of externe hd.
    Daarnaast even duidelijk aangeven wat je hebt voor het totale budget.

6. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Zelf eerst iets meer moeite doen.
    Zoals gezagt , kom eerst met concrete opties

7. buzzbuzz40

buzzbuzz40 Member

Sinds:
    16 jan 2019
    ik wil gewoon 2 boxen voor hooff zakelijk muziek zat te kijken naar b&w boxen wel alles 2ehands.
    aangezien tegenwoordig 2ehands goedkoop is.
    radio
    cdspeler
    versterker
    budget goed geluid voor 2ehands
    dolby set hou ik voor films en ps4 en tv
    mischien de vraag welke versterker mischien stereo versterker past bij welke boxen van b&w

8. Black Eagle

Sinds:
    6 aug 2006
    En je budget voor de componenten is en het budget voor je speakers is?

9. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Je denkt verkeerd om. Een hi-fi set begint bij de speakers. Die moeten passen bij je smaak (zowel qua looks als geluid) en de ruimte waarin ze geplaatst worden. Vervolgens kies je een receiver die de features heeft die je nodig hebt, en die binnen je budget past. Maar de hoofdmoot van je budget moet naar je speakers gaan, want die bepalen voor 90% de geluidskwaliteit, zeker in het segment waarin jij shopt.

10. buzzbuzz40

buzzbuzz40 Member

Sinds:
    16 jan 2019
    Heb op mp gekeken en heb intresse in
    b&w DM 601 of dali SL7
    allebei redelijk betaalbaar, wat zouden jullie hierbij adviseren?

wailingwimmy vindt dit nuttig.
  11. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Ik heb Dali Ikon 6'en en die zijn fantastisch, zeker voor de prijsklasse waar ze in vallen. SL-7 zegt mij alleen niks.

12. Black Eagle

Sinds:
    6 aug 2006
    Zijn 2 totaal verschillende speakers, de ene zijn zuilen en de andere boekenkast speakers of je moet ze op goede stands met spikes plaatsen.
    Welke vd beter is tja, je zal ze zelf moeten beluisteren bij die persoon met een paar goede cds.
    Maar gezien de prijs zijn ze verre van high end, wat je aangeeft in je titel van je onderwerp.
    Want dan shop je naar hele andere speakers, laat staan wat je voor losse componenten erbij koopt.

13. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Als eerste wil ik je aanraden eens even niet te kijken naar hoe een luidsprekerbox uit ziet want op grond daarvan een keuze maken kan naderhand erg gaan tegenvallen. Zoals ook al meerdere mensen je proberen duidelijk te maken zal je toch eerst eens zelf moeten gaan luisteren of jou het geluid van die boxen wel bevalt. Daarbij speelt ook de receiver een belangrijke rol mee want ook die bepaald het geluid en niet alleen het soort boxen wat je pakt.

Zelf ben ik b.v. een liefhebber van KEF boxen en dan liefst de oudere serie om rede dat deze bekend staan dat ze een warme volle klank hebben. Daarbij heb ik dan een Marantz receiver die ook bekend staan om hun warme volle klank en de combinatie met KEF boxen is dus best wel een vrij goede combinatie. Maar het kan heel goed zijn dat jij die klank b.v. weer niet mooi vind en dat heel persoonlijk is.

Er zijn ook b.v. mensen die zweren bij het geluid van elektrostaten, ook een soort van luidsprekerboxen, terwijl ik het afgrijselijk klinken vind. Electrostaten hebben doorgaans een vrij strak geluidsbeeld zonder maar iets van franje of kleur en dat is een typische klank die ik niet prettig vind.

Maar samengevat, niemand van ons kan jou precies zeggen wat je kan kopen omdat dit te persoonlijk is en je toch echt zelf op zoek zal moeten gaan. Ook raad ik je aan niet op afstand via MP iets te kopen omdat het er op de foto mooi uit ziet, zeker al bij luidsprekers moet je daar nooit op vertrouwen. Niet alleen vanwege de klank die je moet bevallen maar een speaker kan ook b.v. aanlopen en dat kan je op afstand dus nooit te weten komen.

Beef Stallmer vindt dit nuttig.
  14. Beef Stallmer

Beef Stallmer Member

Sinds:
    7 jan 2019
    Stel dat hij in de buurt een goede set speakers tegenkomt en die wil testen (als deze al aangesloten zijn op een versterker), als de speakers 'goed' of 'mooi' klinken, wat is een goede methode om ze te testen? Op defecten bedoel ik.

15. Manyuken

Manyuken Senior Member

Sinds:
    20 feb 2013
    Kijk ook eens Driade zuilen. Ik heb er laatst ook een paar overgenomen van een vriend van mij. Klinken echt mooi, vooral zeer neutraal dus mooi in balans. Maar je moet speakers wel koppelen aan een receiver die ook zo'n signaal uitgeeft. Ik zou zelf bijv geen Harman kardon of Sony receiver nemen aangezien die vaak nog wel eens willen oversturen op bass of op hoge tonen..
    https://www.marktplaats.nl/a/audio-...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr Zoiets bijv.

Receiver erbij kopen zoals een goede Denon AVR-1800 (of hoger) serie of een goede Onkyo/NAD receiver, maar sluit alles ook aan met goed speakerdraad en bananenstekkers ;)

16. Alan Z

Alan Z Senior Member

Sinds:
    13 jul 2011
    Testen of jouw muzieksmaak er een beetje goed op klinkt. Je zou nog met allerlei frequenties kunnen gaan testen/luisteren, maar in mijn ogen (oren) is "of het goed klinkt" het belangrijkste. Zeker als je zegt:
    Kijken of de drivers niet beschadigd zijn, of de buitenkant niet opzienbarende beschadigingen heeft. Even aan de balance draaien om te kijken of L en R wel hetzelfde geluid geven.

17. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    O.a. wat @Alan Z al schrijft, dus kijken of er geen optische schade is te zien aan de conus, waarbij optische schade aan de kast zelf op zich niet zoveel uit maakt maar dat spreekt voor zich. Een 2de test die ik zelf altijd doe is de conus voorzicht aan 2 kanten licht naar binnen drukken en dan luisteren of je geen schurende geluiden hoort. Dit kan trouwens alleen met mid en bas speakers en meestal niet met de hoge tonen speakers. Doe dit wel uiteraard heel voorzichtig en als je dus lichte schurende geluiden hoort dan noemen ze dit ook wel aanlopen van de speakers.

Moet daar wel nog iets bij schrijven namelijk bij b.v. ( oudere ) KEF speakers kunnen ze wel iets aanlopen aan de onderkant en dit verder geen kwaad kan. Vooral de KEF speakers met eliptische vorm hebben namelijk de eigenschap ietwat uit te gaan hangen en dit een kwestie is van de speaker van tijd tot tijd een kwartslag te draaien. Daarna verdwijnt dat aanlopen weer maar dat is maar even een weetje mocht je richting KEF gaan.

Bij de hoge tonen moet je goed luisteren of er geen bijgeluiden te horen zijn en ook even vragen aan de verkoper om treble ( hoge tonen ) even helemaal open te draaien. Let wel, veel volume is onzin om te testen of speakers wel of niet goed zijn en dit vaak alleen iets zegt in welke staat een receiver is.

O ja, nog een tip, neem wat van je eigen muziek mee en vraag of de verkoper daarvan wat kan afspelen.

Dit is een typisch voorbeeld van "klinken mooi" namelijk een neutrale klank hoeft niet altijd voor iedereen en voor elke muzieksoort goed te klinken. Ik houd er dus b.v. totaal niet van als een speaker neutraal klinkt en dat ook vooral wel de rede is dat je het beste zelf kan gaan luisteren.

Laatst bewerkt: 17 jan 2019
    Beef Stallmer vindt dit nuttig.
  18. buzzbuzz40

buzzbuzz40 Member

Sinds:
    16 jan 2019

wat denk je van deze?
    Onkyo Tx sr 507
    € 175,00
    http://link.marktplaats.nl/m1362909...ium=android_social&utm_campaign=socialbuttons

19. maxfi

maxfi Member

Sinds:
    2 nov 2017
    Buzzbuzz, gaat het hier nou om stereo of surround, die versterker is namelijk het tweede? Verder, ga vooral luisteren! dat is de enige manier om speakers te kopen.

20. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016