Fixed Het verdwijnen van overzicht door infinite scroll

Maulwurfje

Senior Member
Ik ervaar grote moeite met het behouden van mijn overzicht* tijdens het lezen van reviews. Ik verlies dit overzicht doordat de site werkt met infinite scroll. Hierdoor hoef ik niet zelf naar de volgende pagina te browsen en wordt alles automatisch onder elkaar geladen. Dit gevoel motiveert mij niet om jullie inhoudelijke reviews te lezen.

Dit bevordert het gemak, maar dit bevordert niet het (chronologisch) overzicht. Het feit dat jij een handel moet verrichten helpt met het beter onthouden van structuur van de tekst. Je kunt je beter herinneren waar bepaalde passages staan. Dit verschil is komt ook duidelijk terug bij de discussie over ereaders vs. boeken. Als je een boek leest dan kun je beter terughalen wanneer wat is gebeurt hoe ver ongeveer in het boek.

De keuze voor infinite scrollen komt voort uit de ondersteuning voor andere apparaten met touch vermoed ik.

* het feit dat de pagina op de desktop zo opgeblazen is versterkt het effect van het ontbreken van pagina's.

Karel Souffriau

Developer
Dank voor de melding @Maulwurfje

Nergens in de website doen wij aan "infinite scroll". Dat zou wegens verschillende redenen ook niet wenselijk zijn. Maar wat jij waarschijnlijk ervaart zijn de grafieken in reviews die we lazy loaden, waardoor de inhoud van de review verschuift. Dat fenomeen heet "reflow". Omdat dat tegen te gaan hebben de placeholders voor de grafieken voortaan een fixed height, waardoor de inhoud nu niet meer verschuift.

Op de middellange termijn gaan de de inhoudsopgave nog wat aanpassen zodat duidelijker is waar iemand zich precies bevindt in de review.

bazs2000

Member
Liever gaat men weer terug naar het opknippen van de reviews over meerdere pagina's.

Het lezen van reviews is op dit moment een vervelende aangelegenheid op een telefoon of tablet omdat de content vaak verspringt waardoor je niet weet waar je bent gebleven. Met een mobiel apparaat in gedachte snap ik de keuze niet om alles onder elkaar te zetten, je weet dat gebruikers dan zeer veel moeten scrollen en dat het moeilijk is om het overzicht te bewaren.

In de oude situatie was het lekker makkelijk om naar een specifieke pagina van een review te gaan, nu moet je scrollen totdat je er bent maar omdat de pagina niet even lekker laadt scroll je er snel voorbij. Alles onder elkaar is niet geschikt voor mobiele apparaten.

Karel Souffriau

Developer
Het lezen van reviews is op dit moment een vervelende aangelegenheid op een telefoon of tablet omdat de content vaak verspringt waardoor je niet weet waar je bent gebleven. Met een mobiel apparaat in gedachte snap ik de keuze niet om alles onder elkaar te zetten, je weet dat gebruikers dan zeer veel moeten scrollen en dat het moeilijk is om het overzicht te bewaren.
Alle elementen in de review hebben een inmiddels een fixed height. Als er nog wat verspringt hoort dat in de eerste plaats niet te gebeuren.

aghos

Member
Ikzelf gebruik een scriptje (zeer snel geschreven in tampermonkey) om de pagina's terug te verdelen in aparte stukken, het scriptje heeft nog een paar andere functies ( max-width eruit halen, related content eruit gooien, ... ) om het zo allemaal net iets overzichtelijker te maken.

het scriptje zelf kan je vinden op http://project-serenity.be/hardwareinfo/Hardware.info.user.js het is zeker geen top code maar het lijkt te doet wat het moet doen.

Bovenaan