1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Het grote videokaart aanschafadvies topic!

Discussie in 'Videokaarten & 3D-chips' gestart door mentvlo, 1 apr 2011.

1. mentvlo

mentvlo Senior Member

Sinds:
    28 nov 2008
    Dag beste bezoekers,

Ik heb deze lijst weer eens helemaal up-to-date gemaakt.
    Ik heb hierbij onderstaande vraag aangehouden aangezien dat volgens mij de manier is waarop de meeste mensen een videokaart uitzoeken.

''Oke ik heb 200 euro, met welke kaart krijg ik het meeste bang for buck?''

Hieronder staan een paar punten die je even in je achterhoofd moet houden als je dit leest.

1. Om deze lijst te maken maak ik gebruik van 3dMark scores van HWI zelf, zoniet dan staat de bron erachter vermeld.

2. Ik hou er ook rekening mee of de kaart nog voldoende leverbaar is.

3. Ik zal altijd minimaal 1 kaart van AMD-Ati plaatsen, en 1 van Nvidia. ( Ik ben overigens ook geen fanboy van het ene of het andere merk. Ik heb van beide kampen meerdere kaarten gehad. )

4a. De specifieke kaarten die ik plaats, hebben meestal als voordeel dat ze een aftermarket koeler hebben, en overclocked zijn. Als je een ander merk kaart met dezelfde chip wilt, kan dat natuurlijk ook.

4b. Het verschil in snelheid van een overclock tussen de kaarten van verschillende merken met dezelfde chip is vrijwel altijd zon 10%. Of dat nuttig is mag je zelf bepalen. Bij het al onspeelbare 20 fps zal je in het uiterste geval uitkomen op 22 fps, wat nog steeds onspeelbaar is. Het omgekeerde geld voor 100 fps waarbij je in het meest gunstige geval uitkomt op 110 fps, een verschil dat voor de speelbaarheid eigenlijk ook totaal niet uitmaakt.

5. Deze lijst is bedoeld voor gamers.

6. Ik ben uitgegaan van de laagste prijs in de prijsvergelijker, dus niet de gemiddelde prijs. Dit omdat je hem daar ook kan kopen ( zie punt 2 )

7. Sli en CrossfireX komen pas voor bij de duurdere opties, het is namelijk altijd het beste om 1 duurdere kaart te kopen als 2 goedkopere die in totaal op hetzelfde bedrag komen.

8. Ik ben begonnen bij een budget van €150,- dit i.v.m. nog goedkopere kaarten niet echt super zijn om te gamen, en voor facebook spellen voor je zusje is de onboard gpu ook geschikt.

Hieronder volgt de lijst.

+- €150,-
    AMD-Ati
    R9 270
    http://nl.hardware.info/productinfo/202555/msi-radeon-r9-270-gaming-2gb#tab:overzicht
    3D Mark fire strike score = 5.274
    Geluidsproductie Load = 36,9 dB(A)

De reden dat ik hier voor een heb gekozen is omdat deze wel degelijk een meerwaarde bied over de R7 265 kaarten ( voornamelijk een veel lagere geluidsproductie onder load ) en omdat je voor dit bedrag al behoorlijk kan gamen op 1080p.

+- €150,-
    Nvidia
    N750 TI
    http://nl.hardware.info/productinfo/206746/msi-n750-ti-tf-2gd5oc#tab:overzicht
    3D Mark fire strike score = 4.224
    Geluidsproductie Load = 32,2 dB(A)

Deze kaart is iets goedkoper dan het alternatief van AMD maar is ook iets minder snel, echter geldt ook hier dat je met deze kaart op 1080p prima kan gamen, je kan niet elk spel op turbo-ultra spelen maar met 1 stapje terug kan je prima schieten, racen en levellen.

+- €225,-
    AMD-Ati
    R9 280
    http://nl.hardware.info/productinfo/210433/msi-radeon-r9-280-gaming-3gb#tab:overzicht
    3D Mark fire strike score = 6.706
    Geluidsproductie Load = 43,3 dB(A)

Prima kaart voor het bedrag dat je ervoor neer moet leggen.

+- €225,-
    Nvidia
    GTX 960
    http://nl.hardware.info/productinfo/274607/msi-geforce-gtx-960-gaming-2gb#tab:overzicht
    3D Mark fire strike score = 6.874
    Geluidsproductie Load = 27,5 dB(A)

Een fantastisch kaartje, onhoorbaar stil en prima prestaties om mee te gamen. In sli gaan 2 stuks zelfs de gtx 980 voorbij, je frametimes worden daar echter niet beter van dus of het aan te raden is durf ik niet voor je te beslissen aangezien je dan ook maar met een 2GB frame buffer zit.

+- €325,-
    AMD-Ati
    R9 290x
    http://nl.hardware.info/productinfo/205787/msi-radeon-r9-290x-gaming-4gb#tab:overzicht
    3D Mark fire strike score = 9.907
    Geluidsproductie Load = 51,6 dB(A)

Het topmodel van AMD is behoorlijk in prijs verlaagd, dit om concurrentie te bieden aan nvidia die zijn nieuwe generatie videokaarten al een tijdje in de winkel heeft liggen.
    Prima prestaties, helaas met een hoog stroomverbruik daardoor wordt hij warm, met weer veel geluidsproductie als gevolg om te koelen.

+- €325,-
    Nvidia
    GTX 970
    http://nl.hardware.info/productinfo/253092/asus-geforce-gtx-970-strix-4gb#tab:overzicht
    3D Mark fire strike score = 10.276
    Geluidsproductie Load = 38,6 dB(A)

Bij Nvidia gekozen voor de 970 strix ( de msi is echter vergelijkbaar ).
    Fantastische kaart, super prestaties, lekker stil en in idle ( tijdens browsen etc ) staan de fans zelfs stil.

€400+
    Amd-Ati
    R9 290x
    http://nl.hardware.info/productinfo/208617/msi-radeon-r9-290x-lightning-4gb#tab:overzicht
    3D Mark fire strike score = 10.141
    Geluidsproductie Load = 51,9 dB(A)

Dit is een beetje een lastige prijs aangezien AMD topkaarten voor minder te krijgen zijn ) first world problems anyone^^ )
    Misschien is een crossfire opstelling van bijvoorbeeld de R9 280 een betere oplossing, let op dit levert meer fps op maar met onstabielere frame times.

€400+
    Nvidia
    GTX 980
    http://nl.hardware.info/productinfo...gtx-980-superclocked-acx-20-4gb#tab:overzicht
    3D Mark fire strike score = 12.735
    Geluidsproductie Load = 40,5 dB(A)

Een heerlijke kaart, hiermee kan je alle games heerlijk spelen, op 4K zal je echter nog wel wat water bij de wijn moeten doen. Ook van deze kaart staan de fans stil in idle.

De loterij gewonnen!
    AMD-Ati
    Asus Ares III 8GB
    http://nl.hardware.info/productinfo/248613/asus-ares-iii-8gb#tab:overzicht
    3D Mark fire strike score = 21.908
    Geluidsproductie Load = 0,0

Crossfire op 1 kaart, top ding en nog watergekoeld ook.
    Je kan er zelfs 2 in crossfireX zetten, gewoon omdat het kan.

De loterij gewonnen!
    Nvidia
    Ook de Nvidia fans kunnen lekker shoppen als ze wat geld over hebben.

4x GTX980 in SLI
    http://nl.hardware.info/productinfo/256688/evga-geforce-gtx-980-hydro-copper-4gb#tab:overzicht
    3D Mark fire strike score = 27.819+++
    Geluidsproductie Load = 0,0

Heerlijk ultiem gamen, alle toeters en bellen aan.

Let wel op de voeding en ruime kast die aan te raden zijn voor de laatste 2 opties.

Ik hoop dat jullie met deze lijst makkelijk tot de juiste aanschaf kunnen komen.

Mochten jullie een ander idee hebben dat misschien beter is, laat het mij weten dan kijk ik het na en pas ik het eventueel aan.

Succes met kiezen.

Laatst bewerkt: 12 feb 2015
  2. Multihax

Multihax Senior Member

Sinds:
    30 mrt 2011
    nice job maar had toch liever de 470/480 GTX er bij gezien.

3. Mark van de Luijtgaarden

Mark van de Luijtgaarden HWI Redactie

Sinds:
    16 mei 2009
    @ Multi
    En waarom dan? De GTX570 en GTX580 zijn de opvolgers daarvan!

4. Jaap Terlouw

Jaap Terlouw Hardware.Info Crew alumnus

Sinds:
    17 jun 2006
  5. Mark van de Luijtgaarden

Sinds:
    16 mei 2009
    Inderdaad, die is nog uit het GT200b chip tijdperk... haha. Het is trouwens nog redelijk veel moeite om zo'n topic bij te houden, dus ik begrijp het wel. Overigens zou de TS ook even een paar dingen uit het andere topic kunnen kopiëren.

Laatst bewerkt: 1 apr 2011
  6. tommienator

tommienator Senior Member

Sinds:
    11 aug 2010
    Zeer mooi initiatief, maar ik vraag me af of dit inderdaad doenbaar is om bij te houden? Er komen om de 5 'botten' wel nieuwe grafische kaarten uit dusja?
    Verder :p, wat zeg je nou xD? 'ik heb geen Nederlands gestudeerd! '

7. MW1F

MW1F Senior Member

Sinds:
    9 jan 2008
    Ik prijs het initiatief alleen is het noemen van een bepaald type misschien niet noodzakelijk. Neem de HD6850, er wordt een vrij dure MSI Cyclone geadviseerd terwijl je ook prima de Sappire kan nemen;
    - productinfo: Sapphire Radeon HD 6850 1GB
    Die is bijna 20,- goedkoper en juist in dat segment vind ik 20,- erg veel!

Ander nadeel is dat een kaart als de HD6950 1gb en de HD6870 nu verder niet eens aan bod komen. En juist een HD6870 voor rond de ~170,- is uiterst interessant;
    - overzicht: Sapphire Radeon HD 6870 V2 1GB (Mini DP)

Daarbij wordt het denk ik een zware opgave om dit bij te houden. Er hoeft maar ergens een kaart in de aanbieding te gaan (zoals een tijdje terug de MSI HD6950 2gb voor 180,-) en je moet de boel alweer aanpassen....

Dus, zoals ik al zei, mooi idee, maar erg lastig bij te houden en er wordt op deze manier mijn inziens iets teveel op één bepaald model gefocused terwijl er andere, zo niet betere opties zijn.

Laatst bewerkt: 1 apr 2011
  8. Mark van de Luijtgaarden

Sinds:
    16 mei 2009
    Bericht aangepast, was een woordje vergeten door het aanpassing van mijn zin. ;)
    de TS (= topic starter) kan dus ook informatie uit het andere topic halen. ;)

9. mentvlo

mentvlo Senior Member

Sinds:
    28 nov 2008
    Ik vind het een beetje jammer dat de meeste reacties een negatieve ondertoon hebben. Maar goed even als antwoord om sommige vragen.
    Dat bijhouden dat ligt aan mjj of het te doen is, dat het jullie moeilijk lijkt zegt niet dat het dat ook is.
    En ja MW1F als jij nou eens goed leest dan zie je dat ik de 6870 2x noem. 1x als SLI opstelling. En 1x zeg ik dat de 6950 toch net iets meer bang for buck geeft in die prijsklasse. De meeste mensen die een nieuwe kaart willen, die hebben een vast budget. Ik bedoel je hoort altijd "welke kan ik het beste kopen voor

Laatst bewerkt: 2 apr 2011
  10. MW1F

MW1F Senior Member

Sinds:
    9 jan 2008
    Meer zinvolle reacties? Ik geef mijn mening over bepaalde keuzes en dan is het niet zinvol? Wat voor een reacties had je dan verwacht? Succes verder.

EDIT: En als je de HD6870 dan toch noemt, waarom dan een duurder Asus reference model? En niet een goedkopere variant met een betere koeler?

11. mentvlo

mentvlo Senior Member

Sinds:
    28 nov 2008
    Ik zal dat van de 6870 wel even aanpassen. En verder had ik blijere reacties verwacht:p

12. bazookie_

bazookie_ Senior Member

Sinds:
    18 jan 2011
    goed werk ;)

13. Razer46

Razer46 Senior Member

Sinds:
    11 jun 2010
    Ik zocht naar zo' n topic:p Mooi dit.;)

14. MW1F

MW1F Senior Member

Sinds:
    9 jan 2008
    Ik zal het volgende keer met een positievere manier brengen!

15. mentvlo

mentvlo Senior Member

Sinds:
    28 nov 2008
    Even een paar dingetjes aangepast!

16. Razer46

Razer46 Senior Member

Sinds:
    11 jun 2010
    Hey allemaal, de eerste echte vraag in dit topic:D

Ik had laatst een topic gemaakt over mijn 4870 x2 die kapot is. Ik heb geen garantie meer dus moet een nieuwe kaart kopen.

Ik kan nu waarschijnlijk voor

Laatst bewerkt: 6 apr 2011
  17. larsg

larsg Senior Member

Sinds:
    28 aug 2010

18. Razer46

Razer46 Senior Member

Sinds:
    11 jun 2010
    Nee ik bedoelde of de games CF ondersteunen. Soms had ik een game die ik ineens niet aan kon omdat de helft werd uitgeschakeld van mijn kaart.

Maar jullie zeggen dat ik makkelijk 5 jaar met deze kaart kan doen? (niet kwa prestaties maar of de kaart heel blijft?)

19. larsg

larsg Senior Member

Sinds:
    28 aug 2010
    Eum ik zou dat wat donkerder inzien...

elke keer dat je gamed bakt dit ding zichzelf naar 90+ °C.
    lijkt me niet zo goed op lange termijn

en bij de meeste games zit dit wel redelijk Ok.

20. Razer46

Razer46 Senior Member

Sinds:
    11 jun 2010
    Oke nee 90+ heeft mijn 4870 x2 net 2,5 jaar volgehouden. Ik wil nu een kaart die ik echt 5 jaar kan gaan gebruiken. Dit doordat ik straks meer met school bezig ga zijn en dan niks nieuws wil kopen voor mijn pc.

De GTX 580 is dan een beter idee of wordt deze ook zo heet? en gaat die dan wel 5 jaar mee?