Het algemene BSOD topic

Yoshji

Senior Member
User systemen
Ik ben het zeker met Ext eens dat de processor het stuk hardware is dat zelden defect gaat. Videokaarten blijven het over het algemeen ook lang volhouden, al heb ik sinds mijn hobby er al wel een of twee zien sneuvelen (van ouderdom). Eveneens 2 of 3geheugenmodules en 2 moederborden. (Heb er nu 9 waarvan er zeven al defect waren voordat ik ze had)

Oorzaken achterhalen van stopfouten vergt inderdaad altijd wat analysewerk. Maar met iedereen bij elkaar zouden we er wel uit moeten kunnen komen. Wellicht zou een analyse van de minidump met WinDebug wat meer informatie op kunnen leveren, maar ik zou als eerst de tip van Ext volgen.

hallo, ik had vandaag de nieuwe nvidia drivers geinstalleerd en wou ze ff testen in een game maar dat ging niet echt goed want na 20 minuten te spelen kreeg ik denk ik een bsod hij ging te snel weg om het goed te kunnen lezen maargoed wat ik wel kon lezen was: memory damaged, ik had die dag daarvoor de timings van mn ram goed gezet en het voltage (zoals ze standaard moesten lopen) en had een uurtje stress testen gedaan etc. werkte goed alleen vandaag na de nieuwe nvidia drivers ging het dus fout heb nu dus timings en voltage van ram terug gezet en oude drivers er weer opgezet maar is mn ram dan echt beschadigd?
Deze valt me op.

Begrijp ik het goed dat jij bedoeld dat je het voltage van je RAM omlaag hebt gezet naar het correcte voltage?

Even ter duidelijkheid: als je het voltage verlaagt kan het geheugen ook minder snel zijn en zul je de timings in het BIOS even handmatig vast moeten zetten. Misschien leest jouw moederbord/BIOS of wat het beheerd jouw SPD niet goed in en met CPUID kun je deze achterhalen. Schrijf ze even op en zet ze ook in het BIOS mits het de originele timings zijn en de fouten moeten verdwijnen.

Dus je zet de de timing zoals CPUID deze aangeeft als originele timing.

Staat er onder 400 MHz bijvoorbeeld 6-6-6-15-52 vermeld dan zet jij deze timings ook op deze manier exact in je BIOS. Vaak is de volgorde ook de volgorde in het BIOS van boven naar onder anders herken je de timings wel. Dat lukt jou wel, weet ik zeker en als het dan fout gaat is er een echt probleem.

Mijn RAM is nu:
2.000 volt
4-5-5-15-44 op 800 MHz (400*2)
Dus van 333 MHz RAM even 400 MHz RAM gemaakt op CAS 4!
Dat gaat heel hard, vooral in games ga je dit zeer duidelijk merken.

Zorg voor goede koeling!

Ik bedoel de timings die CPUID jou weergeeft bij die frequentie waarvoor jouw RAM gemaakt is.

Je weet niet zeker of het BIOS jouw SPD kan uitlezen en CPUID doet dit foutloos.

Laatst bewerkt:
Ik ben het zeker met Ext eens dat de processor het stuk hardware is dat zelden defect gaat. Videokaarten blijven het over het algemeen ook lang volhouden, al heb ik sinds mijn hobby er al wel een of twee zien sneuvelen (van ouderdom). Eveneens 2 of 3geheugenmodules en 2 moederborden. (Heb er nu 9 waarvan er zeven al defect waren voordat ik ze had)

Oorzaken achterhalen van stopfouten vergt inderdaad altijd wat analysewerk. Maar met iedereen bij elkaar zouden we er wel uit moeten kunnen komen. Wellicht zou een analyse van de minidump met WinDebug wat meer informatie op kunnen leveren, maar ik zou als eerst de tip van Ext volgen.
Deze is ook het vermelden waard vind ik. Onderschat jezelf niet ;)

Maar zeven moederborden defect van de negen! voor ontvangst?!
Lijkt me zeldzaam, maar dat weet ik niet. Dit is mijn derde systeem en alleen ooit een defecte harddisk gehad die dood was bij aankomst en niet eens op kwam spinnen. Niets.

Maar dat is 1 keer en geen 7 keer, dus welke defecten zijn het dan?
Heb je ooit antwoord gehad van de fabrikant wat er defect was? (dat is je recht namelijk)
Want 7/9 is toch redelijk richting 1 (alles kapot) en niet ideale 0 (niets defect/geen defect).

In mijn jargon van compleet vegetatief leven (0) tot een perfect gelukkig leven (1). Hoeveel procent is uw leven u waard?

Jemig, nou, als het nu goed werkt, klop af en denk er niet meer aan.
Mijn advies.

Houd je papieren op orde en bewaar de aankoopbon goed. Nog een advies is om je wat te verdiepen in consumentenrecht want je staat sterker in je schoenen dan je zelf denkt ;)

Neem desnoods heel de kast mee.

Hopen dat de pech nu wel voorbij is voor je.
Kan begrijpen dat je daar behoorlijk chagrijnig van kan worden.

""misschien komt het omdat er in mijn profiel staat 'psychiater' , maar mijn hersenen wegen ook 1500 gram, ik zie eruit als een mens en ik ben zomaar een mens. Ik had voor hetzelfde geld kok kunnen zijn, al is mijn kookkunst niet beroerd te noemen, maar ik ben geen kok, maar een psychiater en zonder politie ook verloedering, oid.
Ieder zijn specialiteit en menig lid weet 10x meer van computers dan ik weet!
Snap je hem? Je mag gewoon jij zeggen want dit is mijn vrije tijd en deze kan ik prima scheiden van het werk want daarvoor ben ik hier niet. Beschouw me als normaal lid want ik weet eigenlijk helemaal niks als ik besef dat we maan beter kennen dan onze eigen oceaan, enfin.

Daarom mijn intense verbazing want als ik medicatie bestel mag ik hopen dat ze de juiste medicatie leveren want anders zijn de gevolgen niet te overzien. Dit wordt ook lastiger want zo spraakzaam zijn die gasten van farmaceutica niet.

Letterlijk vissen op zalmforel in de winter aan de Rijn...

Laatst bewerkt:

Yoshji

Senior Member
User systemen
Ah, ik zie dat ik iets vergeten ben er bij te zeggen. :oops:

Ik mag dan wel zeven defecte borden hebben, maar die waren al in de leeftijd van 8 - 15 jaar (Op een S775 van Asus na dan, maar daar was op een of andere manier het socket compleet van gesloopt...) en vaak op een manier van "Het is toch al kapot, neem maar mee'' (dat geld ook voor de Asus)

Als verzamelaar maakt het mij niet uit of het werkt of niet, bovendien... een defect bord is toch altijd handig om processoren tegen verbogen pinnen te beschermen;)

En om even toe te voegen:
Laat ik zeggen dat het 9 van 100+ is (Ik heb er zoveel dat ik de tel ben kwijt geraakt)
En bij geheugenmodules 3 van 200+ (Geen zin om die volle doos leeg te halen)
Als het gaat om defecten, heb ik eigenlijk eerder veel geluk dan pech.

Aan nieuw aangekochte pc's heb ik/hebben wij thuis zo goed als nooit defecten, op een overleden brander/kaartlezer na en mijn eigen pc draait nu al 3 jaar zelfs nog zonder enige programmachrash.

En chagrijnig ben ik niet zo snel.

Laatst bewerkt:
Renegade, phoebink heeft over 0x50 heengelezen, deze staat onder 0x24 NTFS_FILE_SYSTEM. Je hebt gelijk dat 0x24 met de harde schijf te maken kan hebben, dat is hier echter niet het geval. Hij krijgt de stopfout PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA en dat is meestal geheugengerelateerd.
Ik bedoelde dus te zeggen voor hem dat de informatie die hij zoekt onder NTFS_FILE_SYSTEM staat.
Mijn verwijzing was naar de NTFS_FILE_SYSTEM voor harde schijf related problemen. PAGE_FAULTSzijn inderdaad heel vaak geheugenproblemen.

Ah, ik zie dat ik iets vergeten ben er bij te zeggen. :oops:

Ik mag dan wel zeven defecte borden hebben, maar die waren al in de leeftijd van 8 - 15 jaar (Op een S775 van Asus na dan, maar daar was op een of andere manier het socket compleet van gesloopt...) en vaak op een manier van "Het is toch al kapot, neem maar mee'' (dat geld ook voor de Asus)

Als verzamelaar maakt het mij niet uit of het werkt of niet, bovendien... een defect bord is toch altijd handig om processoren tegen verbogen pinnen te beschermen;)

En om even toe te voegen:
Laat ik zeggen dat het 9 van 100+ is (Ik heb er zoveel dat ik de tel ben kwijt geraakt)
En bij geheugenmodules 3 van 200+ (Geen zin om die volle doos leeg te halen)
Als het gaat om defecten, heb ik eigenlijk eerder veel geluk dan pech.

Aan nieuw aangekochte pc's heb ik/hebben wij thuis zo goed als nooit defecten, op een overleden brander/kaartlezer na en mijn eigen pc draait nu al 3 jaar zelfs nog zonder enige programmachrash.

En chagrijnig ben ik niet zo snel.
En jij staat op de vrijmarkt in Cuijk?
Gelukkig is het geluk met je. Houden zo!

Yoshji

Senior Member
User systemen
Nee. Dat is mijn bedoeling niet. Ik was er toch bij vergeten te zeggen dat ze tweede hans waren, zie niet in waarom ik boos zou moeten zijn. Bovendien, dat ben ik ook niet.;)

Fonsoy

Senior Member
User systemen
Wat betreft de page fault in nonpaged area;

Laatst was de fan op mijn CPU koeler kapotgegaan. Dat merkte ik doordat ik deze error kreeg. De CPU was ook overgeklokt. Door de overklok terug te draaien en een nieuw fannetje erop te plakken was het probleem opgelost. Misschien kan deze toegevoegd worden aan de OP.

Yoshji

Senior Member
User systemen
Dat is inderdaad heel goed mogelijk. de PAGE_FAULT stopfout kan om legio redenen optreden. Ik heb het eens gehad een pc gehad waar op het moederbord een tiental condensatoren bol stonden, waarvan een compleet van z'n kern was geduwd. Overduidelijk dus.

In ieder geval bedankt voor je tip.

Laatst bewerkt:
Dit gebeurd vaak als men van een torrent-site driver-software download:
resultaat staat hier onder:

Drivers updaten met software is erg makkelijk, maar wel met mogelijke problemen.
De kans is aanwezig dat je met deze software een driver update, die niet 100% compatible is met je hardware. Wat kan resulteren in een B.S.O.D. (Blue Screen)
Daarom toch even een melding erbij dat je het beste resultaat krijgt door je drivers bij de fabrikant van je hardware weg te halen.

Zie hier op hardware.info meerdere malen het verhaal...Weet iemand waaraan het kan liggen ?

Ook een versie van een :"Verkeerde O.S" is vaak het probleem.

Laatst bewerkt:
Ik heb zo'n beetje alle meldingen gehad die hierboven genoemd worden sinds de update W8 naar W8.1 begin dit jaar.
Voornamelijk bij opstarten uit slaapstand. Gisteren had ik weer een nieuwe: Critical Structure Coruption, CLFS.SYS.
Het lijkt wel expres, welke zullen we nu eens nemen. En van zo'n programmaatje als WhoCrashes word je ook niks wijzer.
Heb alles geprobeerd wat er op de diverse fora aanbevolen wordt maar ben er nu zo moe van dat ik er niks meer aan doe. Ik hoop dat W10 de problemen oplost, afwachten maar.

Bovenaan