Het algemene BSOD topic

Yoshji

Senior Member
User systemen
Het algemene BSOD topic (de BSOD FAQ)

BSOD's (Blue screen of Death), iedereen kent ze wel en ze zijn altijd lastig, daarom heb ik besloten deze FAQ samen te stellen.

Een BSOD is een fatale fout die Windows niet kan oplossen zonder opnieuw op te starten. De oorzaken kunnen sterk varieren, drivers die niet goed werken, een slechte harde schijf, kapot geheugen en ga zo maar even door. Ik heb de laatste tijd het Hardware.Info forum doorgezocht en de meest voorkomende fouten hier omschreven.

Allereerst zullen er mensen zijn die de BSOD melding niet lang genoeg te zien krijgen om de foutmelding te noteren. In dat geval is het volgende aan te raden:
Systeem > Onder opstart en herstelinstellingen op instellingen klikken > De computer automatisch opnieuw opstarten uitschakelen.

0x0000000A: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Een kernelmode proces of driver heeft geprobeerd een plek in het geheugen te benaderen waarvoor deze geen permissie heeft of het Interrupt ReQuest Level (IRQL) was te hoog. (Een kernelmode proces kan alleen maar processen aanspreken met een lagere of gelijke IRQL dan/als het proces zelf).

Parameter opbouw
De parameters achter de fout betekenen het volgende:
Parameter 1: Geheugenadres waarnaar wordt verwezen
Parameter 2: IRQL
Parameter 3: Het type toegang, 0 = leesbewerking, 1 = schrijfbewerking
Parameter 4: Adres van de instructie waarmee verwezen is naar geheugen in parameter 1

Oorzaak en oplossing
Dit probleem wordt meestal veroorzaakt door een probleem met drivers, de drivers werken niet goed of zijn beschadigd. Wanneer je voor deze foutmelding kreeg nog drivers hebt toegevoegd, moet je deze drivers verwijderen en opnieuw installeren.

Zie ook de volgende artikelen van Microsoft
http://support.microsoft.com/?kbid=165863&sd=RMVP
http://support.microsoft.com/?kbid=244617&sd=RMVP

0x00000024: NTFS_FILE_SYSTEM
Er is een probleem opgetreden in het stuurprogramma van het NTFS-bestandssysteem (ntfs.sys).

Mogelijke oorzaken
De harde schijf wordt slecht, een IRP (Interrupt Request Package) is beschadigd of de schijf is hevig gefragmenteerd. Ook kan incompactibaliteit met sommige mirroring- of antivirussoftware dit probleem veroorzaken.

Oplossing
Voer in ieder geval schijfcontrole uit en test je schijf met het bijbehorende tooltje van de fabrikant van de harde schijf. (Ik zal proberen deze programma's ook in deze FAQ publiceren)

0x00000050: PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
Windows heeft iets uit het geheugen of het wisselbestand opgevraagd wat niet aanwezig was.

Mogelijke oorzaken
Dit kan worden veroorzaakt door slecht of defect geheugen, defecte L2-cache of defect video-RAM. Meestal is de eerste optie het probleem, maar de fout kan ook worden veroorzaakt door niet goed functionerende of incompatibele software zoals antivirusprogramma's. Andere hardwareproblemen zoals een incorrecte SCSI terminatie of slecht functionerende PCI kaart, kunnen deze fout ook genereren.
Toevoeging op 31 mei 2010: In sommige gevallen kan ook een uitgevallen of slecht functionerende processorventilator (oververhitte processor) of het moederbord de veroorzaker zijn.

Oplossing
Test in ieder geval je geheugen met Memtest, het beste is om iedere module afzonderlijk te testen. Het moederbord kun je visueel inspecteren op bol staande of lekkende condensatoren.

Zie ook de volgende artikelen van Microsoft:
http://support.microsoft.com/?kbid=894278&sd=RMVP
http://support.microsoft.com/?kbid=183169&sd=RMVP

0x000007A: KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR
Een deel van van de kernelgegevens konden niet in het geheugen worden geladen omdat het niet aanwezig is.

Mogelijke oorzaken
Dit kan worden veroorzaakt door incompatibele schijf of schijfcontroller drivers, firmware of hardware. Ook is het mogelijk dat de Windows installatie corrupt is geraakt.

Mogelijke oplossingen
Controleer de instellingen van de harde schijf, zorg ervoor dat deze op master staat. Verplaats zonodig andere apparatuur (indien mogelijk) naar het secondaire kanaal. Voor SATA controleer je of deze op kanaal 1 is aangesloten. Indien niks helpt probeer je Windows opnieuw te installeren.

Zie ook het volgende artikel van Microsoft
http://support.microsoft.com/?kbid=330100&sd=RMVP

0x000007B: INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE
Windows heeft het beheer van de systeempartitie of opstartvolume verloren.

Mogelijke oorzaken:
Het installeren van verkeerde drivers wanneer je Windows installeert of het upgraden van schijfcontrollers of de drivers daarvan. Mogelijk kan dit ook worden veroorzaakt door een virus.

Mogelijke oplossingen:
Probeer in de veilige modus de problematische driver te verwijderen en controleer of de schijfcontrollers gevonden worden. Controleer tevens je computer op virussen.

Zie ook de volgende artikelen van Microsoft:
http://support.microsoft.com/?kbid=316401&sd=RMVP
http://support.microsoft.com/?kbid=839210&sd=RMVP
http://support.microsoft.com/?kbid=303786&sd=RMVP

0x0000007E: SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED
Een systeemproces heeft een uitzondering veroorzaakt dat de probleemafhandelingsroutine van de kernel niet heeft verwerkt.

Mogelijke oorzaken:
Deze fout kan worden veroorzaakt door incorrect functionerende drivers, incompatibele hardware of niet goed werkende software.

Mogelijke oplossingen:
Wanneer je recentelijk drivers of software hebt geïnstalleerd, kun je deze verwijderen om te kijken of het probleem nog steeds optreedt. Controleer ook of de hardware niet incompatibel is.

0x0000007F: UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP
Er is een trap in de kernelmodes opgetreden, de kernel mag hier niet op ingrijpen of een fatale fout waardoor de kernel niet meer kan functioneren.

Parameters
De eerste parameter is in dit geval de belangrijkste, er zijn natuurlijk meerdere parameters, echter niet allemaal met een duidelijke oplosssing. In iedergeval heb ik deze wel kunnen vinden:

Parameter 1 is 0x00000001
Dit is een deelfout die optreed als een DIV-instructie wordt uitgevoerd en de deler 0 is, deze dergelijke fout kan optreden door beschadigd geheugen, ik adviseer dus in iedergeval met memtest je geheugen te controleren.

Oorzaak:
Dit kan worden veroorzaakt door slecht geheugen of een verkeerd uitgevallen overclock. Ook kan het moederbord defect zijn.

Mogelijke oplossingen
Controleer je geheugen met Memtest en maak een eventuele overclock ongedaan.

Zie ook het volgende Microsoft artikel:
http://support.microsoft.com/?kbid=137539&sd=RMVP

0x0000008E: KERNEL_MODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED
Er is een fout opgetreden in een kernelproces waarvan de foutafhandeling de fout niet heeft opgepakt.

Oplossing
Dit is een zeer moeilijke foutmelding waar ik niet zo makkelijk de oplossing kan omschrijven, Microsoft adviseerd het volgende om te doen: controleer of je voldoende vrije schrijfruimte hebt. Mocht er een driver worden genoemd in het BSOD, schakel deze driver dan uit of kijk of er driver updates beschikbaar zijn. Vervang je grafische kaart. Kijk of er bios-updates zijn en schakel opties als caching en shadowing in het bios uit. Ik adviseer ook even de link van Microsoft te bekijken.

Zie ook het volgende artikel van Microsoft:
Lange link naar de MSDN van Microsoft

0x000000C2: BAD_POOL_CALLER
Een kernel-mode proces of driver heeft het geheugen verkeerd aangesproken.

Oorzaak
Dit kan worden veroorzaakt door slecht functionerende drivers.

Oplossing
Wanneer deze fout is ontstaan nadat je drivers heb geinstalleerd, kun je het beste de drivers deïnstalleren.

http://support.microsoft.com/?kbid=265879&sd=RMVP

0x0000009C: MACHINE_CHECK_EXCEPTION
De processor heeft een hardwarerfout gedetecteerd en doorgegeven aan Windows.

Mogelijke oorzaken:
Mogelijk worden sommige componenten te heet, heb je slecht functionerende of defecte hardware (zoals processor, geheugen, moederbord, voeding enz.) of is je overclock niet goed gegaan.

Oplossingen:
Controleer de temperatuur van je systeem, controleer je geheugen met Memtest en maak een eventuele overclock ongedaan.

http://support.microsoft.com/?kbid=329284

0x000000D1: DRIVER_IRQL_NOT _LESS_OR_EQUAL
Het systeem probeerde met een te hoog kernel proces IRQL toegang te krijgen tot het geheugen

Oorzaken
Dit kan worden veroorzaakt door niet goed functionerende drivers, beschadigd of defect geheugen of een corrupt wisselbestand.

Oplossingen
Wanneer je onlangs nieuwe drivers hebt geinstalleerd, kun je deze het beste verwijderen om te kijken of het probleem zo is opgelost. Test daarnaast je geheugen met Memtest. In geval van een corrupt wisselbestand doe je indien je Windows XP hebt het volgende: Verwijder het wisselbestand door 'geen wisselbestand' aan te geven in Systeem > Geavanceerd > Klik onder prestaties onder instellingen > Open het tabblad geavanceerd > Wisselbestand > Klik bij virtueel geheugen op wijzigen, Start de computer opnieuw op en pas dan het wisselbestand opnieuw toe, de beste keus is het wisselbestand door Windows te laten beheren, dus de optie door het systeem beheerde grootte.

http://support.microsoft.com/?kbid=810093&sd=RMVP

0xC00000218: UNKNOWN_HARD_ERROR
Een benodigd onderdeel van het register kon niet worden geladen, het kan beschadigd of verwijderd zijn.

Oorzaken:
De oorzaak van het probleem zijn mogelijk 1 van de volgende mogelijkheden: Het register (of een onderdeel daarvan) is verwijderd of beschadigd of de harde schijf is slecht (waardoor de corruptie van de bestanden wordt veroorzaakt)

Oplossing:
Test in ieder geval je geheugen met Memtest en test je harde schijf met een diagnostisch programma van de fabrikant van de harde schijf.

http://support.microsoft.com/?kbid=156640&sd=RMVP

Tootljes voor testen:
Powermax voor Quantum en Maxtor schijven
Seatools voor Seagate schijven
Memtest voor het testen van het geheugen

Credits:
Deze FAQ is mede mogelijk gemaakt door:
Het Windows Support Center (www.aumha.org/win5/kbestop.htm) en verschillende lopende topics op Hardware.Info voor een overzicht van de meest voorkomende BSOD's.

Wanneer iemand nog suggesties of verzoeken heeft, zoals een nog niet vermelde foutmelding, zou ik het zeer op prijs stellen dat te horen. Ik zal proberen deze FAQ zoveel mogelijk aan jullie wensen aan te passen.

Mvg,

Yoshji

Laatst bewerkt:

Yoshji

Senior Member
User systemen
Geen FAQ zonder updates, dus ik vermeld hier even mijn aanpassingen:

24 oktober 2006 - Foutmelding KERNEL_MODE_EXEPTION_NOT_HANDLED
(0x0000008E) toegevoegd
24 oktober 2006 - Foutmelding UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F) uitgebreid.

benzzie

Senior Member
User systemen
Yoshji zei:
Geen FAQ zonder updates, dus ik vermeld hier even mijn aanpassingen:

24 oktober 2006 -
(0x0000008E) toegevoegd
24 oktober 2006 - Foutmelding UNEXPECTED_KERNEL_MODE_TRAP (0x0000007F) uitgebreid.

ik krijg steeds Foutmelding KERNEL_MODE_EXEPTION_NOT_HANDLED (0x0000001E)

die vermeld een fout met de nvidia drivers.
en na psychicalram dump start systeem en dan boot disknotfound.

enig idee dat optelossen ?

ik vind namelijk geen melding tot betrekking van (0x0000001E) ( is na mijn weten toch nog cache ram ? of is dat de module ?

benzzie

Senior Member
User systemen
ik krijg steeds in vista de melding: MEMORY_MANAGEMENT in BSOD

maar met alle ram test blijkt het ram fijnloos tewerken ook onder stressed tests.

waar kan dat dan aan liggen.
zie het namelijk niet in het lijstje staan

het prbleem doet zich voor tijdens testen zoals 3dmarkt 05 en 06

geheugen voltage en timing settings zijn ook belangrijk om niet over het hoofd te zien.
De meest vreemde BSoD's kunnen zich voordoen als deze settings niet correct zijn ingesteld.

SmallOne

Senior Member
User systemen
hallo, ik had vandaag de nieuwe nvidia drivers geinstalleerd en wou ze ff testen in een game maar dat ging niet echt goed want na 20 minuten te spelen kreeg ik denk ik een bsod hij ging te snel weg om het goed te kunnen lezen maargoed wat ik wel kon lezen was: memory damaged, ik had die dag daarvoor de timings van mn ram goed gezet en het voltage (zoals ze standaard moesten lopen) en had een uurtje stress testen gedaan etc. werkte goed alleen vandaag na de nieuwe nvidia drivers ging het dus fout heb nu dus timings en voltage van ram terug gezet en oude drivers er weer opgezet maar is mn ram dan echt beschadigd?

0x0000000A: IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Een kernelmode proces of driver heeft geprobeerd een plek in het geheugen te benaderen waarvoor deze geen permissie heeft of het Interrupt ReQuest Level (IRQL) was te hoog. (Een kernelmode proces kan alleen maar processen aanspreken met een lagere of gelijke IRQL dan/als het proces zelf).
--------

Dit zijn vaak fouten in het geheugen of een te krappe voeding waardoor en fouten onstaan in de data.
Ik denk wel de bekendste BSOD :)

Eelkon

Senior Member
User systemen
Mijn pc die loopt telkens vast, en als ik dan reset krijg ik de volgende melding:

Problem signature:
Problem Event Name: BlueScreen
OS Version: 6.1.7600.2.0.0.256.1
Locale ID: 1043

Additional information about the problem:
BCCode: 124
BCP1: 0000000000000000
BCP2: FFFFFA800551E8F8
BCP3: 0000000000000000
BCP4: 0000000000000000
OS Version: 6_1_7600
Service Pack: 0_0
Product: 256_1

Files that help describe the problem:
C:\Windows\Minidump\051310-15562-01.dmp
C:\Users\Eelkon\AppData\Local\Temp\WER-23593-0.sysdata.xml

Read our privacy statement online:
http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=104288&clcid=0x0409

If the online privacy statement is not available, please read our privacy statement offline:
C:\Windows\system32\en-US\erofflps.txt

Weet iemand waaraan het kan liggen ?
Ik draai met Windows 7 Ultimate 64 bit

Laatst bewerkt:

Yoshji

Senior Member
User systemen
Renegade, phoebink heeft over 0x50 heengelezen, deze staat onder 0x24 NTFS_FILE_SYSTEM. Je hebt gelijk dat 0x24 met de harde schijf te maken kan hebben, dat is hier echter niet het geval. Hij krijgt de stopfout PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA en dat is meestal geheugengerelateerd.
Ik bedoelde dus te zeggen voor hem dat de informatie die hij zoekt onder NTFS_FILE_SYSTEM staat.

Renegade, phoebink heeft over 0x50 heengelezen, deze staat onder 0x24 NTFS_FILE_SYSTEM. Je hebt gelijk dat 0x24 met de harde schijf te maken kan hebben, dat is hier echter niet het geval. Hij krijgt de stopfout PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA en dat is meestal geheugengerelateerd.
Ik bedoelde dus te zeggen voor hem dat de informatie die hij zoekt onder NTFS_FILE_SYSTEM staat.
idd overheen gelezen. nu zag ik hem gelijk.

Ik heb al een keer een memtest gedaan maar daar kwamen geen fouten naar voren. Ga het nog een keer proberen om allebei de modules apart te testen.

Zijn er nog meer makkelijke testjes die ik kan doen?

idd overheen gelezen. nu zag ik hem gelijk.

Ik heb al een keer een memtest gedaan maar daar kwamen geen fouten naar voren. Ga het nog een keer proberen om allebei de modules apart te testen.

Zijn er nog meer makkelijke testjes die ik kan doen?
Het begint nu echt uit de hand te lopen. heb de afgelopen 2 uur de volgende bsod's gehad:
0x000000FE
0x0000000A
0x000000D1
0x0000007E (weet ik niet zeker)
0x00000050

Iemand een idee? :(

Ik heb een vraagje?

Als het echt mis gaat en je krijgt een blauw scherm, weet je dan op dat moment al die foutcodes die hier staan uit je hoofd?

Ik denk dat het probleem van een blauw scherm wat dieper ligt en als je er een krijgt is er iets heel errg niet in orde en moet je dat oplossen.

Het enigste wat ik wel weet is dat een blauw scherm in veel gevallen met hardware te maken heeft of met hele beroerde drivers.
Ik kom ze zelden tegen en laatst had ik er een, maar dat was omdat ik teveel wenste van mijn RAM.

Nee ik weet ze niet uit mijn hoofd. hehehe. ik heb ze opgeschreven toen ze voorbij kwamen. Ik heb inderdaad ook het idee dat het aan mijn hardware ligt, maar welke?

Nee ik weet ze niet uit mijn hoofd. hehehe. ik heb ze opgeschreven toen ze voorbij kwamen. Ik heb inderdaad ook het idee dat het aan mijn hardware ligt, maar welke?
Goede vraag!

Zover ik mij verdiept heb in mijn hobby is de processor een stuk techniek dat de minste steken laat vallen. De videokaart idem.
Moederborden kunnen slachtoffer zijn van ESD (ElectroStatic damage ?!) en het geheugen kan ook wel eens wat steken laten vallen, maar dan gaat dat eerder over een incompatibiliteit of verkeerd voltage, whatever.

Ja, pak die pen maar en dat papier en houdt eens een logboekje op papier bij. Na uren of weken kun je terugkijken en misschien ontdek je een patroon en kun je de fout achterhalen.

De meeste mobiele telefoontjes beschikken over een prima camera met zoom functie en post een screenshot na de herinstallatie. Misschien kun je even teren op een kale installatie totdat je het probleem weet.

Ik denk even hardop.

Expliciet.
Dit gaat vaak weer een herinstallatie worden. En zoals ik de foto zag in de openingspost kan ik als aspirant hobbyist hier nog voldoende informatie uit halen om mijn Sherlock Holmes tactiek toe te passen ;)

Laatst bewerkt:
Bovenaan