Helpt een extra wifi router?

Ik heb al een paar jaar last van trage WiFi en heb laatst een nieuwe geïnstalleerd door mijn internet provider xs4all. Het is de fritz box 7581CC. Als ik een speedtest doe heb ik 16 down en 3 up. Wat zou hier het probleem zijn en zou het helpen als ik een extra wifi router haal? Zoals de:TP-LINK TL-WR841N N300 WiFi Router

wailingwimmy

Senior Member
heb je trage wifi of gewoon een trage internetverbinding ?
Als je data langzaam binnenkomt gaat een andere router niks uitmaken.

evers512

Member
Houd in gedachten dat de wifi niet sneller zal werken dan de kabel.
Letterlijk defecte kabels wat zeer zelden voorkomt en defecte UTP poorten daar gelaten natuurlijk maar dat is zo uit te sluiten.

Wat is jouw provider?
Als je op een koper verbinding zit kan het maar zo zijn dat de maximale snelheid helaas beperkt is.

Via deze link kan je bekijken wat er theoretisch (ligt vaak iets daar onder door onder andere afstand naar de centrale) mogelijk is op jouw adres indien bovenstaande inderdaad van toepassing is.
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search

Mocht het significant hoger liggen dan wat je nu hebt, neem dan contact op met de provider.

Het kan zijn dat je bijvoorbeeld technisch nog via ADSL geleverd wordt i.p.v. bijvoorbeeld (B)vdsl of soms zelfs vplus.
De provider kan dan met je kijken naar het omzetten naar 1 van de bovenstaande technieken.

Tevens degraderen ISRA (aansluit) punten ook nog wel eens waardoor er verlies op treedt.

Laatst bewerkt:

ruftman

Senior Member
Als je via je provider een internetabonnement van 15 mb/s downloadsnelheid hebt, dan zal deze via wifi en een extra router geen megabit sneller worden. Het is namelijk het maximum wat je binnenkrijgt.
De enige oplossing is in dat geval je abonnement upgraden.

Antilochos

Senior Member
Waar je woont bepaalt ook een deel van je snelheid. Ondanks dat je bijv. een abbonnement voor 20 mb hebt, kan het toch zijn dat je maar max 15 binnen krijgt. Dit heeft te maken met de infra buiten; woon je ver van een verdeelpunt of veel mensen in de omgeving over die lijn, dan daalt snelheid.

Ik geloof niet dat een extra router voor snelheid zorgt, zeker niet tov een kabel. Wel kan deze signaal beter cq sterker verspreiden. Of zo'n multi band gebeuren instellen (weet even niet hoe dit heet), waardoor apparaten in huis "gespreid" worden en snelheid toeneemt (maar niet vlugger dan kabel).

taXoudant

Senior Member
Is de Isra vernieuwd? Koper al een keer uitgemeten? Meet deze schoon? Hoeveel nF (meters)? Oftewel laat een monteur van Xs4all/KPN langskomen. Verder is 15 a 16 Mpbs niet eens zo slecht als je een 20Mbps abonnement hebt. WiFi wel te verstaan. Bekabeld zou je toch wel 18 Mbps moeten halen.

Bovenaan