1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Help me kiezen! Gaming monitor 27 inch

Discussie in 'Monitoren' gestart door suppie, 15 jun 2017.

1. suppie

suppie Senior Member

Sinds:
    12 jun 2008
    Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb nu een Samsung Syncmaster P2770. Super tevreden mee maar ik heb wel geld over voor wat nieuws. Heb deze inmiddels een aantal jaren. Ik heb me er in verdiept, maar er is zoveel keus en ik kan geen goede afweging maken tussen refreshrate, resolutie en reactietijd. Ik heb wel wat geld te besteden, maar het hoeft niet te gek te worden. Hoe beter prijs/prestatieverhouding hoe beter natuurlijk. Denk aan een euro of 250-500 euro. 27 inch heb ik nu, ietsjes groter zou niet erg zijn. Natuurlijk is prestatie belangrijk, maar ik ben geen hardcore online gamer, vind singleplayers die er supermooi uitzien net zo mooi. Ik zat vooral naar UHD te kijken eigenlijk. Hebben jullie nog meer info nodig? Hebben jullie misschien een paar goede revieuws, vergelijkingstesten voor mij? Mijn dank is zoals altijd groot!

Hieronder mijn huidige systeem. Ik ga nog een videokaart kopen: GTX980 zit ik aan te denken.
    https://nl.hardware.info/wensenlijst/2438446/suppie/wensenlijst-15-06-2017-1723

2. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    Prijs/prestatie is bij een monitor vaak lastig. Iedere monitor heeft zo'n voor en nadelen. Maar de fatsoenlijke 27" paneeltjes beginnen toch echt past bij 500 euro.

Zoiets als dit bijvoorbeeld.
    https://nl.hardware.info/product/393101/samsung-c27h711q

1440p is met een GTX 980 of 1070 nog wel te doen. UHD is echt te hoog gegrepen. Maar wat zijn aspecten van een scherm wat je belangrijk vind?

3. Van

Van Senior Member

Sinds:
    27 okt 2009
    Dan kan je beter nog even wachten op de nieuwe 27 inch van Samsung?
    https://nl.hardware.info/nieuws/523...nitoren-op-144-hz-met-quantum-dot-bij-samsung
    (begin volgende maand +/-).

Die 27inch zit ook op zo'n €500 geloof ik.

In elk geval imo TS, bespaar niet teveel op je monitor, ga voor het laatste/nieuwste (wat dus niet goedkoop is echt, je doet meestal wel lang met een monitor vooral als je een vrij recente hebt met de nieuwste snufjes enzo), HDR is een leuke toevoeging imo, 144hz, 1ms, super snel scherm.. Maar ja natuurlijk beter de reviews nog even afwachten, meestal duren die niet langer dan de releasedatum meestal.

Waarschijnlijk ga ik voor de 32 inch... monitor keuze is sowieso een vrij lastige.. (niet over 1 nacht ijs zeg maar!)

Laatst bewerkt: 15 jun 2017
  4. suppie

suppie Senior Member

Sinds:
    12 jun 2008
    Wat ik belangrijk vind: dat de texturen heel fijn en scherp vind, zo hoog mogelijke fps bij games (dus niet de fps gecapped op 60 fps). Verder ben ik niet zo van de snufjes, ik zou niet weten wat voor extraatjes ik fijn zou vinden.

ps. als voor UHD een GTX 1080 nodig is, is dat geen groot probleem. Ben wel benieuwd hoe goed het verschil te zien tussen UHD en 1400p?

5. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Anderhalf keer zoveel pixels per richting.

3840*2160 scherm kan ook, en dan gamen op 1920x1080

6. Nahoj Gnileh

Nahoj Gnileh Geband

Sinds:
    18 aug 2015
    Als je boven de 60 fps wil gamen heb je in ieder geval niets aan een 60hz scherm. Ik zou dan voor een 120+ hz scherm gaan.

7. choogen

choogen Member

Sinds:
    26 okt 2014
    Een mooi 4K scherm met goede recensies is de LG27UD68P, te koop vanaf zo'n €470. Daar is ook al een opvolger van uit, maar die is nog niet getest hier op HWI. Deze LG monitoren hebben overigens IPS schermen. Er bestaan ook TN panelen en die zijn meestal iets goedkoper, maar bieden o.a. minder goede kijkhoeken.

Bij het kiezen van een monitor komt heel wat kijken. Heb je dit al eens doorgenomen? https://nl.hardware.info/categorie/8/monitoren/koophulp

8. Van

Van Senior Member

Sinds:
    27 okt 2009
    Verder ben ik niet zo van 'snufjes'... tja meer hz is een 'snufje', hogere resolutie ook, HDR ook..

HDR maakt verschillen tussen wit en zwart beter zichtbaar, schaduwen komen beter uit, zeg maar een betere realistische belichting.. er zijn ook HDR films, weet niet of je ook soms films kijkt via je monitor? Er zijn dus ook HDR games, nog niet erg veel maar daar komt verandering in, veel nieuwe titels zullen dat ondersteunen... dus wellicht is het woord ''snufje'' niet het beste.. maar het een leuke extra waar je zeker wel wat aan hebt.
    Met dit VA paneel heb je sowieso al mooie zwartwaarden (ook goede kleuren ,10bit) en met HDR erbij maakt het dan zeg maar af.

Met 27 inch en 1440p heb je prima scherp beeld, 4k kan ook maar dan haal je je 60 fps of meer niet zo snel en heb je ook maar 60hz max.

9. suppie

suppie Senior Member

Sinds:
    12 jun 2008
  10. Daffie

Daffie Member

Sinds:
    17 mei 2013
  11. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Wat een onzin. Wie gaat er nu 75% van de huidige nieuwprijs betalen voor een 3 jaar oud TN scherm...