1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Help de beginner aan een soldeerstation

Discussie in 'Beginnersvragen' gestart door Martin Deschynkel, 8 mei 2019.

1. Martin Deschynkel

Martin Deschynkel Member

Sinds:
    8 mei 2019
    Hallo allen.

Ik ben een beginnende hobbyist die op zoek is naar een soldeerstation om dingen te kunnen verwijderen en te plaatsen op een moederbord (hdmi poort). Maar heb geen flauw idee waar ik genoeg aan heb......
    Heeft iemand misschien advies voor mij?
    BVD.

2. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Als eerste lijkt mij dit voor een beginnende hobbyist nu niet direct de beste oefening om meteen al dit soort dingen te gaan de-solderen. Buiten dat ligt het eraan welke onderdelen je wilt gaan solderen of de-solderen op een moederboard want b.v. die surface mount onderdeeltjes kan je niet met een gewone soldeerbout de-solderen. Hiervoor heb je een hete lucht station nodig die niet echt goedkoop zijn, plus een microscoop of vergrootglas is geen onnodige luxe.

Maar tja, ik denk dat je je beter eerst op wat eenvoudiger dingen kan storten.

3. NieuwRetroGamer

NieuwRetroGamer Senior Member

Sinds:
    12 dec 2016
    Hallo @Martin Deschynkel , en welkom op Het Forum van HWI.Info:)

Zelf ben een iets gevorderde beginner kwa solderen, en help je graag een stukje op weg.
    Ten eerste raad ik je https://www.eleshop.nl/ aan. Lage prijzen, en goede omschrijvingen.
    Ze hebben ook een kenniscentrum waar je van alles kunt leren over solderen. Echt heel informatief, dit ben ik nog niet ergens anders tegen gekomen:)
    Youtube kan trouwens ook wel wat beteken.

Poorten kun je ook met een soldeer apparaat solderen. Het duurt wel wat langer, en een hete lucht station is daardoor wel wat fijner. En het kost geen verbruiksartikelen. Als je goedkoop wilt beginnen, kun je een gassoldeerbout kopen. Je kunt het als soldeerbout gebruiken, als heteluchtblazer of als gasbrander. Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, ik ben nog aan het oriënteren. Ik wil namelijk een keer de netwerkpoort van mijn laptop vervangen. Hij is een beetje kapot gegaan door het "oeps! ik ben heel druk, en struikelde over je internetdraad" ongelukje. Klein broertje...:confused::confused::confused::confused:

Als je echt een soldeerstation wilt gebruiken, moet je dun draad, flux en een desoldeerlint hebben. De flux zorgt er namelijk voor dat het soldeer alleen op de punten gaat zitten waar het moet zitten, dus dat het niet een klieder zooi word.

Ik heb trouwen gewoon een groene basic soldeerbout van ik dacht Parkside?, goed genoeg om mee te beginnen:)

4. Sw333t

Sw333t Senior Member

Sinds:
    26 jun 2010
    Lidl

5. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Met alle respect voor je kennis verder maar dit raad ik toch ten strengste af om een gassoldeerbout te gaan gebruiken bij zeer fijne electronica. Gas soldeerbouten worden veel te warm en je behoorlijke schade kan aanbrengen aan fijngevoelige electronica zoals b.v. in laptops en dergelijke. Op zijn minst is hiervoor een temperatuur gestuurd soldeerstation voor nodig en vooral er voor zorgen om te werken met zo laag mogelijke temperaturen. Zeer zeker al als je SMD componenten wilt gaan de-solderen en solderen wat eigenlijk al niet aan te raden is dit met een soldeerbout te doen.

NieuwRetroGamer vindt dit nuttig.
  6. Sw333t

Sw333t Senior Member

Sinds:
    26 jun 2010
    Ik kan een instelbare Weller erg aanraden. Enige nadeel is dat het voor een beginner wellicht iets te prijzig is, maar goedkoop is al snel duurkoop. Zelf gebruik ik een Weller Professional WS81. Met SMD heel fijn omdat ie ook heel snel de juiste temperatuur bereikt zonder dit te veel af te geven aan de omgeving.

Eerder een Weller WE1010 gehad, ook erg fijn maar ik heb toch liever een analoge.

Goedkoper maar plezierig zijn de Aoyue 3210 en de Atten AT980D.

7. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Inderdaad, en probleem bij die goedkope boutjes is vaak dat die veel te heet worden en je daarmee zowel de onderdeeltjes zelf mee opstookt maar wat vooral vaak gebeurd is dat dan de soldeer pads los laten van de print ( tja, al doende leert men :) ).

8. Sw333t

Sw333t Senior Member

Sinds:
    26 jun 2010
    Al doende leert men heb ik zelf ook al eens mogen ervaren ;).

9. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Ja idd, anders kijk eens bij een hergebruik winkeltje. Daar kost het geen drol en als het je uiteindelijk niet bevalt om te solderen heb je er ook praktisch geen kosten aan gemaakt. Daarbij kan je gelijk kijken of je daar toevallig een oude defecte versterker ofzo ligt dan kan je meteen op die printplaat oefenen..

10. J. de Boer

J. de Boer Senior Member

Sinds:
    9 okt 2005
    Gassoldeerbout? Ja, als je zinken dakgoten gaat solderen, voor elektronicawerk heb ik dat nog nooit iemand zien doen. Trouwens is een gasbrander met toebehoren werkelijk zo'n goedkoop begin?
    Klopt, maar zonder flux (vloeimiddel) lukt welk solderen dan ook helemaal nooit, het dient niet alleen maar om een kliederboel te voorkomen. Alleen is aparte flux zelden nodig, vrijwel iedereen gebruikt voor dit werk zogenaamde harskernsoldeerdraad. D.w.z. met de flux in de draad. Inderdaad dun draad voor het fijne werk, niet alleen bij soldeerstations maar ook als je "maar" een gewone bout hebt. Dikke draad is voor loodgieterswerk.
    Verder vind ik het wel goede tips

11. NieuwRetroGamer

Sinds:
    12 dec 2016
    Dank u allen voor de toelichting, zo leren we weer van elkaar:)

@Roel1966 @J. de Boer ik bedoel zo'n klein lief gassoldeerbout. Je zou hem toch ook zachter kunnen zetten? Of is dat gewoon not done voor SMD?
    Ik zie wel dat Through-hole componenten prima gaat.
    https://www.eleshop.nl/gassoldeerbout-3-in-1.html

Als je je bedenkt dat je hiermee een soldeerbout heteluchtblazer en gasbrander in 1 hebt, lijkt het me een leuk en goedkoop begin.:)
    Kost alleen butaan om ermee aan de slag te gaan.

Dit lijkt mij trouwens ook wel leuk om te hebben. Niet duur voor een all in one.
    https://www.eleshop.nl/aoyue-968-alles-in-een-station-p-65.html
    Van €155,00 voor €115,00

@Sw333t Hoeveel beter is een Weller eigenlijk? Waar merk je dat dat je met een stuk beter gereedschap werkt? Als hij langer meegaat, vind ik dat al een goed argument:)

12. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Naar mijn mening en ook van vele andere electronica mensen is dat inderdaad not done, alsof je met een drilboor een klein gaatje in de muur probeert te boren :). Die gas soldeerbouten zijn wel b.v. prima voor auto electronica om grovere soldeerverbindingen te maken en je dan niet zit te klooien met kabels.

Weller is al een heel oud merk en heeft zich in de loop der jaren wel al tig keer beproeft in vooral degelijkheid, maar ook b.v. dat de temperatuur regeling goed afgeregeld is. Bij goedkope soldeerstations valt dat vaak soms nog maar af te wachten en ook hoe lang die dingen mee gaan is vaak de vraag. Dus in die zin onderschrijf ik wat @Sw333t schrijft maar had ik zelf er nooit het geld voor dus ik doe het helaas met een wat goedkopere Weller clone die het redelijk doet voor de prijs ( iets van rond de 120 euro ).

En zelfs met trough-hole componenten moet je oppassen want b.v. elco's hebben een hekel aan warmte.

13. Sw333t

Sw333t Senior Member

Sinds:
    26 jun 2010
    Ik gebruik de Weller vanwege de accuraatheid er van. Als ik hem instel op 260 graden dan zit ik ook echt daarbij in de buurt. Ik heb een tijd gewerkt bij een bedrijf dat meetapparatuur ijkte en het scheelde vaak maar 2 graden maximaal.

Een hele tijd een goedkoop ding gehad, maar om dan smd leds te solderen moest ik die over over de 300 draaien. En dan waren er ook af en toe momenten dat de bout ineens veel heter werd en dan had je al vrij snel een defecte smd led.

Maar ook de aftersales van Weller is om door een ringetje te halen. Zelfs een defect ver buiten de garantietermijn werd gewoon gerepareerd zonder kosten.

14. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Met de weller heb je ook een grotere keuze uit soldeer stiften.. Bij een goedkopere mag je blij zijn als je er 5 in een setje hebt zitten.

15. NieuwRetroGamer

Sinds:
    12 dec 2016
    Dank u allen de toelichting en de adviezen:)
    De gassoldeerbout zal ik dan niet meer aanbevelen voor klein electronica. En Weller zal ik dan zeker overwegen:)