1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Help de beginner aan een soldeerstation

Discussie in 'Beginnersvragen' gestart door Martin Deschynkel, 8 mei 2019.

1. Martin Deschynkel

Martin Deschynkel Member

Sinds:
    8 mei 2019
    Hallo allen.

Ik ben een beginnende hobbyist die op zoek is naar een soldeerstation om dingen te kunnen verwijderen en te plaatsen op een moederbord (hdmi poort). Maar heb geen flauw idee waar ik genoeg aan heb......
    Heeft iemand misschien advies voor mij?
    BVD.

2. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Als eerste lijkt mij dit voor een beginnende hobbyist nu niet direct de beste oefening om meteen al dit soort dingen te gaan de-solderen. Buiten dat ligt het eraan welke onderdelen je wilt gaan solderen of de-solderen op een moederboard want b.v. die surface mount onderdeeltjes kan je niet met een gewone soldeerbout de-solderen. Hiervoor heb je een hete lucht station nodig die niet echt goedkoop zijn, plus een microscoop of vergrootglas is geen onnodige luxe.

Maar tja, ik denk dat je je beter eerst op wat eenvoudiger dingen kan storten.

3. NieuwRetroGamer

NieuwRetroGamer Senior Member

Sinds:
    12 dec 2016
    Hallo @Martin Deschynkel , en welkom op Het Forum van HWI.Info:)

Zelf ben een iets gevorderde beginner kwa solderen, en help je graag een stukje op weg.
    Ten eerste raad ik je https://www.eleshop.nl/ aan. Lage prijzen, en goede omschrijvingen.
    Ze hebben ook een kenniscentrum waar je van alles kunt leren over solderen. Echt heel informatief, dit ben ik nog niet ergens anders tegen gekomen:)
    Youtube kan trouwens ook wel wat beteken.