Heb je een netwerkcamera in huis?

Heb je een netwerkcamera in (of aan je) huis?

• Ja, in huis

Stemmen: 35 6,6%
  • Ja, buitenshuis

Stemmen: 37 7,0%
  • Ja, zowel binnens- als buitenshuis

Stemmen: 31 5,8%
  • Nee, wel gehad

Stemmen: 12 2,3%
  • Nee, maar wil ik wel

Stemmen: 172 32,5%
  • Nee, en gaat er ook niet komen

Stemmen: 238 44,9%
  • Anders, namelijk... (reageer)

Stemmen: 5 0,9%

• Total voters
    530
yep, oprit en tuin worden alletwee gefilmd. Meerdere camera's nog in de planning. Woon in een buurt met goede bereikbaarheid (helaas ook voor de minder goedbedoelende mensen), en wil mijn spullen graag zelf houden :)

Ik heb meerdere chinese camera`s gehad waar je van kan zeggen dat de kwaliteit goed was.
Was omdat om een of andere redenen ze na een tijdje geen beeld meer gaven :( of dat komt door dat ze gehackt zijn weet ik niet maar omdat ik het toch een stuk veiliger vind voor de scooters die hier voor staan heb ik deze week toch een nieuwe gekocht maar die gaat wel aan gesloten worden op een NVR (Network Video Recorder) welke niet op internet wordt aangesloten.
Overigens is het zeer lastig om een Netwerk Camera aan te sluiten op een Ziggo router.
De camera`s weken namelijk op een standaard ip adres van 192.168.0.10 terwijl ziggo 192.168.178.X gebruikt (cisco router).
De enige manier om ook een camera of die ip te krijgen is om gebruik te maken van ONVIF Device Manager.
Ook kan je als je een pc gebruikt https://www.ispyconnect.com/ gebruiken mar niet iedereen vind het prettig om een pc 24 uur aan te laten staan of nachts dan is een NVR echt een goede oplossing die kan je namelijk in de meterkast hangen.
Veel mensen denken ook nog steeds dat je als particulier verplicht bent om een sticker of bordje op te hangen dat is echter alleen verplicht bij camera`s die niet (direct) zichtbaar zijn.
En wat in Brunssum gebeurt is dat de camera zeer hoog is op gehangen waardoor deze ook de tuin van de buren gefilmd kon worden plus dat dit een (onnodige) PTZ/Dome camera was.

Hoe meer toeters en bellen in / aan het huis hoe aantrekkelijker het word om voor inbrekers een kijkje te nemen. gewoon de bende goed op slot en opletten voor verdachte situaties (zoals papiertjes, stokjes etc. voor of aan de deur) Voor mij dus niet gezien.

Hoe meer toeters en bellen in / aan het huis hoe aantrekkelijker het word om voor inbrekers een kijkje te nemen. gewoon de bende goed op slot en opletten voor verdachte situaties (zoals papiertjes, stokjes etc. voor of aan de deur) Voor mij dus niet gezien.

Ik heb ook een Camera, deze staat gericht op de straat. echter worden de beelden 8 uur bewaard en daarna automatisch overgeschreven door een nieuw bestand, de beelden worden niet verspreid, en staan niet op internet.

Hier ook 1 camera op de oprit gericht welke ook een groot deel van de straat mee pakt.
Heeft ook al daadwerkelijk nut gehad gezien er in de straat een mercedes leeggeroofd was, politie is toen langs geweest en heeft de beelden gevraagd en gekregen.

Boost9898

Senior Member
User systemen
Hier ook 1 camera op de oprit gericht welke ook een groot deel van de straat mee pakt.
Heeft ook al daadwerkelijk nut gehad gezien er in de straat een mercedes leeggeroofd was, politie is toen langs geweest en heeft de beelden gevraagd en gekregen.
Als ik het goed heb is het volgens mij niet toegestaan om de openbare weg te filmen. Heeft de politie de beelden zomaar gebruikt als wettig bewijsmateriaal (zonder boete)?

Ik meen ergens een stuk te hebben gelezen waarbij illegale beelden werden gebruikt als bewijs maar de eigenaar hiervan kon alsnog een boete betalen.

Forum m8

Senior Member
User systemen
Vreemde redenatie. De grensbewaking in Europa stelt ook geen fluit voor, maar toch blijven ze maar binnen komen.

Ik zou zeggen; die inbrekers achter slot.

Voor de inbrekers hoop ik dan van harte dat ik er nooit eentje tegenkom in mijn huis

Als ik het goed heb is het volgens mij niet toegestaan om de openbare weg te filmen. Heeft de politie de beelden zomaar gebruikt als wettig bewijsmateriaal (zonder boete)?

Ik meen ergens een stuk te hebben gelezen waarbij illegale beelden werden gebruikt als bewijs maar de eigenaar hiervan kon alsnog een boete betalen.
Ik durf niet te zeggen wat er met de beelden gedaan is gezien je geen informatie krijgt over een dossier.
Zover ik weet mag je (een deel) van de openbare weg filmen wanneer je er niet omheen kan. Ik kan bijvoorbeeld mijn camera niet op mijn oprit richten zonder dat deze de openbare weg mee pakt.

Website van de politie geeft aan:
"Uw camera mag alleen opnamen maken van uw eigendom en in principe niet van de openbare weg. U mag namelijk alleen opnamen maken met als doel persoonlijke eigendommen te beschermen en niet om de privacy van mensen, dieren, goederen te schenden. Maar als u bijvoorbeeld uw carport in beeld heeft en daarbij is het onvermijdelijk een deel van de stoep in beeld te hebben, is dit wel toegestaan. Enige overlap is namelijk soms onvermijdelijk. Wel bent u verplicht duidelijk zichtbaar te vermelden dat er camerabeveiliging aanwezig is. Bijvoorbeeld door een sticker of bordje bij de toegangsdeur."

Dat bordje hangt er dan ook :)

Boost9898

Senior Member
User systemen
Ik durf niet te zeggen wat er met de beelden gedaan is gezien je geen informatie krijgt over een dossier.
Zover ik weet mag je (een deel) van de openbare weg filmen wanneer je er niet omheen kan. Ik kan bijvoorbeeld mijn camera niet op mijn oprit richten zonder dat deze de openbare weg mee pakt.

Website van de politie geeft aan:
"Uw camera mag alleen opnamen maken van uw eigendom en in principe niet van de openbare weg. U mag namelijk alleen opnamen maken met als doel persoonlijke eigendommen te beschermen en niet om de privacy van mensen, dieren, goederen te schenden. Maar als u bijvoorbeeld uw carport in beeld heeft en daarbij is het onvermijdelijk een deel van de stoep in beeld te hebben, is dit wel toegestaan. Enige overlap is namelijk soms onvermijdelijk. Wel bent u verplicht duidelijk zichtbaar te vermelden dat er camerabeveiliging aanwezig is. Bijvoorbeeld door een sticker of bordje bij de toegangsdeur."

Dat bordje hangt er dan ook :)
Ah oke, goed om te weten. :) Klopt deels dus.

Bovenaan