Heb je een kleine of een grote?

Full-size, TKL of nog kleiner? Wat voor toetsenbord formaat heb je?

• 100% (Full-size, 104 toetsen of meer)

Stemmen: 465 82,0%
  • 85% (TKL - ten-keyless)

Stemmen: 61 10,8%
  • 75% (laptopformaat)

Stemmen: 19 3,4%
  • 70% (zonder functietoetsen)

Stemmen: 6 1,1%
  • 65% (rijtje extra toetsen rechts)

Stemmen: 5 0,9%
  • 60% (geen functie- en geen cursortoetsen)

Stemmen: 6 1,1%
  • 40% (supercompact)

Stemmen: 1 0,2%
  • 0% (ik gebruik geen toetsenbord)

Stemmen: 2 0,4%
  • Anders, namelijk (ik reageer in de comments)

Stemmen: 2 0,4%

• Total voters
    567

Forum m8

Senior Member
User systemen
Die 7e rij vind ik maar erg druk overkomen en nogal een verstoring van het design.
Het werkt juist prachtig. Page up boven page down, Home boven End; precies zoals op een fullsize desktop indeling.

Design kan me gestolen worden. Ik kijk toch niet naar het toetsenbord. Verlichting in de toetsen werd pas een dingetje toen ze de toetsenborden onlogisch gingen maken.

Die ruimte tussen de F-toetsen kunnen mij gestolen worden. Die gebruik ik toch eigenlijk nooit.
:eek:

7

78134

Gast
User systemen
Bij mijn Game-PC (4670K) een Keytronic toetsenbord uit de 90-er jaren met een DIN connector. Met een verloopje DIN naar PS2 werkt dit prima.
Voor mijn standaard Retro PC's heb ik een Cherry toetsenbord.
De 486 maakt gebruik van een toetsenbord van een oude Olivetti M240 die ik van een vage 9 pins (RS232) connector naar PS2-DIN omgebouwd heb

Wat moest ik grijnzen bij de topic titel :D

Bij deze enigszins erotische openingszin vroeg ik me af om wat voor hardware dit nu zou gaan.

Gelukkig ging het over toetsenborden anders zou het de plank volledig mis slaan. ;)

Home pc is full size, laptop is gewoon laptop formaat. Eigenlijk gebruik ik zelden het numeriek gedeelte van een toetsenbord. En ik heb zelf ook nog een klein meeneem toetsenbord. Deze bied vele functies.

Comp User

Senior Member
User systemen
Serieus? ben ik nou werkelijk de enigste die ff raar zat te kijken toen je deze topic las? "Heb je een kleine of een grote?" ……. :eek:

Maare sowieso full size! Omdat ik dat gewoon fijner vind..
Nee hoor, ik dacht precies hetzelfde - Vwb de vraag, ik heb zowel meerdere full-size als kleinere (K400) en nog kleinere zoals de Rii i8 en een Qware mini ToBo (waarvan het type onbekend is) en zelfs nog een Silvercrest (Lidl) oprolbare bluetooth keyboard.

Laatst bewerkt:
Heb een Anne Pro 60% keyboard voor bij mijn HP Spectre X260 (2015), omdat ik mechanische keys lekker vind typen, voor het mobiele (en draadloze) gemak en voor de looks. Jammer dat aantal maanden na mijn aanschaf de Anne Pro 2 uitkwam :( Heb in die van mij een schakelaar gemod, omdat ie anders altijd aan staat :rolleyes:

Bij mijn desktop heb ik sinds 2012 een Razer Blackwidow Ultimate, maar daar zit ik bijna nooit.

Dit zijn mijn beide toetsenborden. De full size is een WASD v2 met Cherry green switches die ik gebruik op het werk. Daar is een numpad handig voor cijferwerk. Het kleinste toetsenbord is een zelfgebouwde Tada68 die ik gebruik om the gamen met een mix van Cherry red en black switches. Ik dacht eerst dat ik de functietoetsen zou missen, maar dat is totaal niet het geval. En als ik ze toch heel zeldzaam nodig heb, zitten ze een laag dieper via de Fn. Op de Tada68 soldeerde ik witte leds voor achtergrondverlichting, maar die gebruik ik niet. Een toetsenbord werkt voor mij perfect zonder verlichting. Bij de CAPSlock brandt er wel een led als hij actief is. Dat vind ik dan wel weer handig.

Bijlagen

Wormwiel

Senior Member
User systemen
Fullsize hier, nog geen klachten gehad van vrouwen (mannen ook niet).
Nog sterker, opmerkingen als "hij is mooi recht" doen me deugd. Maar ja, als de knopjes schots en scheef op de plank zouden zitten is ook niet handig.
Ik ben fan van het "rekenmachinegedeelte" rechts want dat gebruik ik veel, om te rekenen.
Met andere woorden: 105 toetsen. Enig nadeel is de kleine shift-toets links.

TKL (Wooting One in dit geval) met losse numpad die dan links of rechts van toetsenbord kan naar voorkeur. Minder afstand tussen tobo 'home' positie en muis, wel nog steeds vol numpad (mits aanpassing naar linkshandig gebruik ervan).

:Edit: Heb ook al gehoord van zij die dan tobo - muis - numpad doen, van links naar rechts, zelf nog niet geprobeerd maar is misschien ook nog handig?

division

Senior Member
User systemen
TKL (Wooting One in dit geval) met losse numpad die dan links of rechts van toetsenbord kan naar voorkeur. Minder afstand tussen tobo 'home' positie en muis, wel nog steeds vol numpad (mits aanpassing naar linkshandig gebruik ervan).

:Edit: Heb ook al gehoord van zij die dan tobo - muis - numpad doen, van links naar rechts, zelf nog niet geprobeerd maar is misschien ook nog handig?
wauw @MrJelle 1 bericht sinds 2008? :eek:

Bovenaan