Heb je een kleine of een grote?

Full-size, TKL of nog kleiner? Wat voor toetsenbord formaat heb je?

• 100% (Full-size, 104 toetsen of meer)

Stemmen: 465 82,0%
  • 85% (TKL - ten-keyless)

Stemmen: 61 10,8%
  • 75% (laptopformaat)

Stemmen: 19 3,4%
  • 70% (zonder functietoetsen)

Stemmen: 6 1,1%
  • 65% (rijtje extra toetsen rechts)

Stemmen: 5 0,9%
  • 60% (geen functie- en geen cursortoetsen)

Stemmen: 6 1,1%
  • 40% (supercompact)

Stemmen: 1 0,2%
  • 0% (ik gebruik geen toetsenbord)

Stemmen: 2 0,4%
  • Anders, namelijk (ik reageer in de comments)

Stemmen: 2 0,4%

• Total voters
    567

David van Dantzig

Hoofdredacteur Hardware Info
User systemen
Full-size, TKL of nog kleiner - 60% bijvoorbeeld - het formaat is minder belangrijk dan hoe je 'm gebruikt, toch? We hebben het uiteraard over toetsenborden. Recent publiceerden we een niet heel kleine vergelijkingstest van mechanische toetsenborden, maar louter full-size modellen. De TKL-test is wat langer geleden en we vroegen ons af: hoe groot is de doelgroep nou voor 'ten-keyless' (en kleiner)?

Eigenlijk zijn we vooral heel benieuwd naar hoe zo'n TKL-bordje wordt gebruikt en waarom: neem je het vaak mee, gaat het om ruimte voor de muis, is het puur voor de looks, is draadloos belangrijk of juist niet, dat soort dingen.

En als je juist helemaal niets ziet in een klein bordje, horen we dat natuurlijk juist ook graag!

Voor mij alleen TKL vanwege de kortere overbrugging tussen de toetsen en de muis, dat werkt toch net even wat prettiger en sneller. Ik overweeg ook nog een 60% (Leopold FC660M) maar twijfel nog tussen MX Brown of Silent Red switches.

division

Senior Member
User systemen
Serieus? ben ik nou werkelijk de enigste die ff raar zat te kijken toen je deze topic las? "Heb je een kleine of een grote?" ……. :eek:

Maare sowieso full size! Omdat ik dat gewoon fijner vind..

Gewoon volledig uitgevoerd met het goede oude Qwerty-US layout zonder macro-knoppen poespas, die zouden me eigenlijk in de weg zitten bij blind typen en het bord te lomp maken.

Numpad is altijd handig om erbij te hebben, niet dat ik cijfers intik als een kassamedewerkster maar bij sommige games is het fijn om het te kunnen gebruiken zoals bij het besturen van vliegtuigen en helicopters in een aantal spellen, dat werkt toch net wat fijner dan het gepriegel met de kort-op-elkaar liggende pijltjestoetsen. (terwijl ik vroeger niet anders deed dan racegames op die pijltjes. :D)

Verder wel gewoon Dome switches, daar kan ik jaren mee doen zelfs op slechte dome-borden. De betere OEM bordjes zoals van Dell of HP zijn haast niet te verslijten.
Had eigenlijk liever gezien dat Logitech nog eens fatsoenlijke toetsenborden op de markt brengt in Europa, maar ze kunnen mooi stikken met de door hun opgedrongen Qwerty-EU layout.

In mijn beleving gaat er ook niets boven de Model M borden van vroeger (nu dan wel met start-knop), maar ja, ik kan me prima vermaken met Domes.

Corsair's K95 platinum met Brown switches geprobeerd, maar voelt gewoon niet goed.
Het is te hoog gepositioneerd, de knoppen zijn leip vormgegeven en de toetsaanslag gaat te diep. (ik raak het liefst gewoon de onderkant)
Nog niet de spreken over die irritante hoek aan de voorkant van het bord die in een hoek naar boven staat.

Ze mogen wat mij betreft wel weer eens fatsoenlijke reguliere borden maken zonder teveel poespas voor goedkopere prijzen, even €100,- of meer neerleggen voor een klein beetje 'redelijk' mechanisch bord is eigenlijk te belachelijk voor woorden als je prima kan typen op goedkopere €15,- bordjes. (die ze dan weer niet echt meer maken)

Sw333t

Senior Member
User systemen
Ik vind die kleine pijltjestoetsen juist heerlijk. Het numerieke gedeelte is vrijwel gelijk aan het toetsenbord van mijn pc.

Ik ben er met een dag aan gewend, dus het is prima werkbaar.

Die 7e rij vind ik maar erg druk overkomen en nogal een verstoring van het design.

Die ruimte tussen de F-toetsen kunnen mij gestolen worden. Die gebruik ik toch eigenlijk nooit.

Ik vind het een zeer fijn toetsenbord.. en vlak.. ik hou daar van.

Laatst bewerkt:

Roel1966

Senior Member
User systemen
Bij mijn desktop heb ik een Logitech G213 keyboard staan en meer voor de backlight verlichting dan voor gaming. Daarbij heb ik dan nog wat draadloze kleinere toetsenboardjes voor allerlei gebruik.

Van

Senior Member
User systemen
Gewoon fullsize. Kan me voorstellen dat met name vrouwen (met wat smallere schouders) liever zo'n ingekort toetsenbord willen.
Het voordeel is met een klein toetsenbord is dat je je muismat en toetsenbord naast elkaar kan leggen en het dus compact houdt. Dus mijn linker- en recht onderarm liggen gewoon precies recht ten opzichte van mijn schouders op deze manier..

Met een full size keyboard naast je muismat/of muis is met gaming voor mij tenminste minder fijn/handig.. dan ga ik mijn toetsenbord boven mijn muismat gebruiken, of leg 'm schuin.

Zoiets als dit vind ik ideaal, nog wel met de F-toetsen dus:

Laatst bewerkt:
Bovenaan