1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

HDMI uitgang op een laptop

Discussie in 'Notebooks en tablets' gestart door Jaap Scheltus, 31 aug 2010.

1. Jaap Scheltus

Jaap Scheltus

Sinds:
    2 feb 2001
    Welk beeld levert een HDMI uitgang op een laptop???
    Is dit een kopie van het standaard beeldscherm?
    Of is dit als een secundair display apart te configureren?
    Als een laptop zowel een VGA als een HDMI connector heeft, leveren dan beide connectoren een identiek beeld, de een digitaal en de andere analoog?
    De vraag stellen in verschillende winkels gaf als antwoord meestal "Weet niet", soms kwam ik niet verder dan een wazige blik........
    Zelfs een leverancier (Toshiba) kon daar ook geen klaarheid in brengen.
    Of verschilt dit per merk??
    De reden is de volgende. De laptop moet worden aangesloten op een DVI beamer installatie. Daarbij moet de script op de laptop staan een de presentatieplaatjes op de beamer. Powerpoint kent bijv. deze toepassing.
    Vraag is nu of een Laptop met HDMI ( via een adapterplug/kabel ) op de installatie kan worden aangesloten. (Videodeel van HDMI is identiek aan DVI)
    Wie heeft hier een antwoord op??

2. Matthias Helder

Matthias Helder HWI Redactie

Sinds:
    23 jan 2004
    Bij mijn weten bieden alle notebooks met een video-uitgang de mogelijkheid om het primaire beeld (dat op het scherm van de notebook zelf) te klonen, of uit te breiden naar een tweede monitor. Het type connector maakt daarbij niet uit: over zowel een analoge als digitale uitgang kun je in principe hetzelfde visuele beeld sturen.

Het type signaal is bij analoog en digitaal uiteraard wel anders en ook bijvoorbeeld de maximale resolutie ligt bij digitale signalen hoger. Bij een beamer zul je waarschijnlijk echter niet gauw tegen die beperking aanlopen.

Doorgaans kun je met een notebook twee monitoren tegelijkertijd aansturen. Zodoende zul je op een notebook met zowel een D-sub als HDMI uitgang niet het ingebouwde scherm én nog eens twee externe monitoren kunnen aansturen, uitzonderingen daargelaten. Of je dan wel tegelijkertijd twee externe monitoren via D-sub en HDMI kunt aansturen zónder het notebookscherm zelf te gebruiken, durf ik niet met zekerheid te zeggen... Mijn huidige notebook is te oud om dat aan een praktijktestje te onderwerpen. :)

3. Jaap Scheltus

Jaap Scheltus

Sinds:
    2 feb 2001
    Dank voor dit antwoord.
    Met mijn eigen Toshiba laptop met VGA uitgang kan ik inderdaad twee monitoren in verschillende configuraties aansturen.
    Voor aansluiting op de DVI beamer installatie wordt dan gebruik gemaakt van een VGA naar DVI scaler. Dat werkt prima.
    Voor de beamerinstallatie (DVI distributieversterker met 2 beamers via glasvezel) willen we volledig digtaal gaan zodat de VGA -naar DVI scaler kan vervallen.
    IK heb wel een geschikte laptop gevonden maar voor ik die koop moet ik wel zeker weten dat dit goed werkt. Vandaar de vraag. Wel merkwaardig dat de potentiele leverancier (Toshiba) niet een klip en klaar antwoord op kan geven.