1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Hdd klonen wat is de beste manier/ programmatuur

Discussie in 'SSD's, harddisks en opslagmedia' gestart door basssment, 25 apr 2014.

1. basssment

basssment Member

Sinds:
    25 mrt 2012
    Beste hwi

Ik wil graag mijn hdd klonen naar een grotere variant.
    Hoe kan ik dit het beste aanpakken. Heb hier helemaal geen ervaring mee.
    Alle hulp is welkom. Het belangrijkste is dat de w7 versie met licentie in tact blijft.

Alvast bedankt voor jullie hulp/reacties

B

2. Arokh

Arokh Senior Member

Sinds:
    18 mei 2001
    ik zit hier ook net naar te zoeken.
    Heb een laptop met HDD waar ik een SSD van maak. heb ze nu beiden aan mijn windows 8 machine hangen, en zat te kijken welke software het beste (en gratis :)) is.

nou las ik op het forum dat mensen afraden om een HDD naar SSD te klonen, maar leiver gewoon verse installatie te doen, maar bij mij kan dit niet, omdat ik geen recovery (met alle drivers) van de laptop heb. Die is geintegreerd op de oude harde schijf met windows 7 starter. Ik heb al geprobeerd om windows 7 schoon erop te zetten, maar ik krijg vervolgens lang niet alles aand e praat zoals het zou moeten, dus daarom zou ik veel liever een kloon maken.

PS< in mijn geval heb ik NU een 160GB HDD (met partitie van 130 GB voor windows waarvan 106 GB vrij) en de SSD is er een van 120 GB.

Laatst bewerkt: 25 apr 2014
  3. Yogi Bear

Yogi Bear Senior Member

Sinds:
    13 mei 2012
    'Acronis True Image' is een uitstekend kloon/image programma dat precies doet wat je wilt.
    Macrium Reflect is gratis maar meer basic/minder uitgebreid, het is maar net hoe je het bekijkt.

Aangenomen dat je van HDD naar HDD kloont, of van SSD naar SSD en de kruisbestuivingen tussen beiden even vergeet.

4. Yogi Bear

Yogi Bear Senior Member

Sinds:
    13 mei 2012
    Workshop kopieer HDD naar SSD met juiste 4k alignment

Paragon heeft de "Alignment Tool" in het programma en dat doet ook wat nodig is.

5. basssment

basssment Member

Sinds:
    25 mrt 2012
    Bedankt voor jullie reacties.
    Ik ga arconis aanschaffen en proberen.
    :)
    B

6. LaCrimosa

LaCrimosa Senior Member

Sinds:
    20 mrt 2012
  7. Arokh

Arokh Senior Member

Sinds:
    18 mei 2001
    ook bedankt voor jullie reacties!
    Met behulp van het gratis MiniTool Partition Wizard is het perfect gelukt!

8. Guido van Dieten

Guido van Dieten Member

Sinds:
    19 jun 2017
    Hallo,
    Ik wil mijn huidige HDD in mijn laptop vervangen door een grotere. Ik snap het proces van klonen en de software die nodig is, maar hoe lukt dat als ik niet tegelijkertijd mijn nieuwe en oude HDD in de laptop heb zitten?

9. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Je moet een medium hebben(usb stick,externe hdd etc..)waar je de copy van je oude hdd (een image genaamd) op bewaard.
    Dan plaats je de nieuwe hdd/sdd en zet je met de clone/image software (zoals true image of macrium reflect) de oude image (die op de stick,externe hdd whatever) staat op de nieuwe hdd/sdd.
    Zelf gebruik ik true image.
    Heb je win10 dan zit er al image software ingebakken (heb zelf pro weet niet of dat bij alle versies zo is).

10. Guido van Dieten

Guido van Dieten Member

Sinds:
    19 jun 2017
    Ok. Dank je. Dat klinkt logisch. Ik heb wel een grote externe HDD (1TB), maar die is niet helemaal leeg. Kan je er dan wel een kloon van de oude HDD op zetten? En als je dan de nieuwe HDD in de laptop plaatst voordat je de kloon van de oude HDD erop hebt gezet, start windows dan nog wel op?

Waar vind ik in Win10 de image software?

11. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    Ja, dat kan met:
    sdclt.exe
    (deze functie was in Win 7 al aanwezig)

Voor het toepassen van het image op je nieuwe schijf, gebruik je de windows installatie DVD.

12. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Google even naar een yt filmpje.
    Het gebruikt voor de eerste keer maakt dat wat makkelijker,aangezien de functie een beetje verborgen zit.

13. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Heet iets van "sysytem backup & restore [windows 7]"

14. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Je kan ook je externe schijfbehuizing openschroeven en de aanwezige HDD tijdelijk vervangen door de nieuwe die in je laptop wilt zetten.
    dan de externe schijf op je laptop aansluiten en via bv Samsung migration software of ander cloonsofware je oude HDD clonen.
    Tenslotte de nieuwe HDD weer uit de externe behuizing en in je laptop.

15. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Het is niet gezegd dat die HDD die in die externe behuizing een SATA aansluiting heeft. Tegenwoordig doen ze daar van dat spul op waar er direct een USB aansluiting op de printplaat van de schijf zit.

16. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Das dan mooi kl*te, had ik echter kunnen weten bij die kleine behuizingen van tegenwoordig

17. Guido van Dieten

Guido van Dieten Member

Sinds:
    19 jun 2017
    Ok. Bedankt voor alle tips. De externe HDD die ik nu heb heeft wel een SATA aansluiting, maar is een grote HDD 3,5" voor een gewone PC. Ben benieuwd of de aansluiting voor een laptop HDD van 2,5" hetzelfde is.

18. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Ja, maar je laptop geeft geen 12V, dus die 3.5" gaat niet aan ;)
    Plus dat je sowieso met een data-verlengkabel aan de gang zou moeten, want een 3.5" past natuurlijk niet in een 2.5" bay.

19. Guido van Dieten

Guido van Dieten Member

Sinds:
    19 jun 2017
    De externe HDD zit in een eigen behuizing en heeft een usb verbinding met de laptop en een aparte voeding. Dus dat hoeft niet het probleem te zijn. Ik zal hem eens openschroeven om te kijken hoe de aansluiting precies zit. Is de aansluiting normaalgesproken voor 2,5 en 3,5 hetzelfde?

20. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Ja
    Maar zoals ik al zei; laptops geven geen 12V, wat een 3.5" HDD wel nodig heeft.