1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

HDD in enclosure

Discussie in 'SSD's, harddisks en opslagmedia' gestart door quiller, 4 mei 2019.

1. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Beste mede-forummers,
    Mijn externe my book heeft het begeven. Ik ben dus op zoek naar een nieuwe externe harde schijf.
    Het valt mij op dat het mijn tweede my book is die het na ongeveer drie jaar begeeft van het ene moment op het andere (4tb data kwijt... Gelukkig staat ook veel op de nas), terwijl ik ook nog een oude icy box enclosure met een gewone harde schijf heb liggen (deze draait al 8+ jaar zonder problemen)… Natuurlijk is dit maar één exemplaar, maar ik had zo het vermoeden dat er in de all in one externe harde schijven mss minder goede exemplaren zouden kunnen zitten. Na wat opzoekwerk op het net wordt dat vermoeden nu ook min of meer bevestigd (wat ook de op zich lagere prijzen van de externe harde schijven verklaart lijkt me)…

Nu mijn vraag :
    Zijn er mensen die mij advies kunnen geven inzake welke enclosure (mijn oude icy box ben ik wat bouwkwaliteit betreft erg tevreden van. Echter het is slechts usb 2.0 en ik wil minstens naar usb 3.0 (mss beter de laatste gen zelfs?). Bijkomend welke harde schijf zouden jullie in zo een enclosure steken? Is een red schijf hier een goede keuze? (deze zijn gemaakt om 24/24 te draaien, maar ik weet dus niet of het gezond / ongezond is voor deze schijven om ze af en toe af te koppelen). Of zijn er betere keuzes wat harde schijf betreft (liefst 4-8 tb)?

2. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Absoluut, ik gebruik zelfs in mijn desktop pc 2 WD Red's vooral vanwege dat ze heerlijk stil zijn en betrouwbaar.
    Een WD Red is in hoofdzaak ontworpen voor een NAS en een NAS zichzelf ook uitschakelt na een bepaalde tijd. Dus binnen een NAS is het heel normaal dat harddisks dan weer aan en dan weer uit geschakeld worden.

3. Quercus

Quercus Senior Member

Sinds:
    20 aug 2004
    Dat zijn de Blue modellen ook, die zijn mechanisch gelijk aan elkaar, de firmware is het enige wat anders is.
    In dat geval zou je een desktop HDD moeten kiezen die gaat normaal gesproken dagelijks aan en uit. Een NAS schijf staat 24 per dag aan. Dat je hem in een slaapstand kan zetten is een instelling waar je voor kan kiezen.

4. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    @Quercus Welk model zou jij dan prefereren? Bijkomend : WD of toch een ander merk ?

5. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    hoger dan 3.0 heeft weinig zin bij een HDD, die haalt de max bandwidth van 3.0 niet.

6. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Enclosure met USB3.1 Gen1, introductie in 2017 (dus ook W10 drivers) bijvoorbeeld:
    Vergelijkingstabel HDD enclosure van MZw
    HDD zou ik kiezen afhankelijk van gebruik. Laag gebruik een WD Blue. Als de HDD permanent is aangesloten en regelmatig wordt gebruikt, wellicht kiezen voor een semi-professionele disk met 5 jaar garantietermijn, bijvoorbeeld WD Gold/Black, Barracuda Pro:
    Vergelijkingstabel 6-8Tb van MZw

PS: er zijn ook enclosure met USB Typ-C.
    PS: WD Black heeft ook 5jr garantie, staat foutief in database.

7. Quercus

Quercus Senior Member

Sinds:
    20 aug 2004
    Ik heb geen voorkeur, in mijn NAS'sen heb ik WD Green, RED, en Seagate schijven. Mijn Back-up schijf is een Seagate.

8. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Na lang nadenken en vergelijken heb ik besloten om het anders aan te pakken. Ik koop mij een nieuwe enclosure (icy box) met recentste aansluitingen en plaats één de vier interne hdd's uit de huidige computer (zal een 3tb black worden wss) over in deze als externe. Voor de rest nog ruimte genoeg op mijn nas (24tb daar met de veiligheid van raid 5). Iedereen bedankt voor de intake.

9. psychosammie

psychosammie Senior Member

Sinds:
    17 jul 2008
    Welke veiligheid?

10. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Heel eenvoudig : als er een hdd uitvalt vervangen en alle gegevens worden hersteld (en ja ik heb het al voorgehad dus het werkt echt ;))

11. psychosammie

Sinds:
    17 jul 2008
    Maar je weet vast ook wel dat het heel beperkte veiligheid is?Denk aan brand of diefstal.

12. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    :) Mijn nas draait auto back up bij mijn beste maat en de zijne bij mij ;) - waarom denk je dat ik met de belgische internet abonnementen (voor consumenten) te kort kom? (zit dus op pro abo)

enne... @psychosammie : wat doe jij dan? Je backups in de bankkluis steken? Vergeet niet dat een bankoverval nog altijd kan ...

13. psychosammie

Sinds:
    17 jul 2008
    Ik heb uit betrouwbare bron dat de wereld binnekort vergaat, ik maak dus geen backups.

WhiteSnake en jurrian120 vinden dit nuttig.
  14. Quercus

Quercus Senior Member

Sinds:
    20 aug 2004
    Onlangs is iemand hier in de buurt omgekomen bij een brand, gelukkig had hij wel een back-up van zijn data.

joz vindt dit nuttig.
  15. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Damn… We hebben Anuna de Zwever gevonden...

16. Beef Stallmer

Beef Stallmer Member

Sinds:
    7 jan 2019
    Westworld anyone? :-D

17. paulvr

paulvr Senior Member

Sinds:
    4 jan 2016
    Zelf heb ik slechts twee ervaringen met externe WD schijven, de ene vond ik lastiger in gebruik, de andere ging vrij direct na de garantieperiode stuk. Met Seagate heb ik uitsluitend goede ervaringen dus je zult begrijpen dat ik als ik voor de keuze gesteld om een nieuwe schijf aan te schaffen min of meer blindelings naar een Seagate zou grijpen.

Maar ach, verstandiger (voor mij) is het wissen van niet meer erg courante software en data in plaats van het nieuw aanschaffen want hoe meer je opgeslagen houdt hoe lastiger het is om nog snel even terug te vinden wat je zoekt. Uiteraard een raad die niet geldt voor verzamelaars van speelfilms etc.

18. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Goh... ik ben al lang blij dat ik met name mijn oude collectie 'gedigitalliseerde' oude videobanden niet kwijt ben (staan ondermeer mijn 100-dagen festiviteiten van de jaren 80 op!!!) … (deze stonden nog op een andere hdd en NOG niet op mijn nas uit slordigheid / luiheid - heb ik maar meteen opgelost … Heb die nu op drie plaatsen staan :p)
    Betreffende : ik heb dus een oude hdd van mijn pc uitgehaald, beetje herschikt, meer op mijn nas gezet... EN ik heb een nieuwe enclosure aangeschaft met usb-c (icy box ib 377-c31) aangeschaft... Extreem tevreden over!!!! - als er nu weer ergens een hdd begeeft ga ik wel een nieuwe kopen en zal wss een seagate 8tb worden dan!!! In elk geval GEEN kant en klare externe hdd meer voor mij!!! ik stel hem zelf wel samen met een degelijke hdd.

19. joz

joz Senior Member

Sinds:
    24 apr 2006
    Als het op keuze van schijven aankomt dan is (zover ik weet althans) Backblaze de enige echte goede bron die grootschalig in de praktijk test met consumenten disks;
    https://www.backblaze.com/blog/backblaze-hard-drive-stats-q1-2019/

Merk trouwheid etc is onzin. Je moet altijd zoeken naar iets objectiefs ipv zoiets subjectiefs als "wat heeft jouw voorkeur?".
    Ook het marketing gezever kan je gewoon overslaan. Zonder dat er een goeie vergelijking is tussen het regenboog assortiment van WD HDDs bv, trek ik me daar niet zoveel van aan. En dan graag door een onafhankelijke partij, recent, langdurig en op flinke schaal, getest.

Ken ook mensen die nog steeds merk X niet willen omdat het ooit is 10 jaar geleden een slechte reeks HDDs heeft gehad. Of dat ze ooit is een aantal snel falende schijven hebben gehad van een bepaald merk. Vergetende dat je ongeluk kan hebben en dat bedrijven ook veranderen (slechter of betere producten leveren over de tijd).

Laatst bewerkt: 14 mei 2019
  20. nutty

nutty Senior Member

Sinds:
    10 okt 2009
    Ben ik niet mee eens.
    Grote serverparken houden data bij van hhd wat betrouwbaarheid betreft,en sommige merken komen daar beter uit dan de ander.
    Deze cijfers zijn met een beetje moeite ook op het net te vinden,heb ze zelf in ieder geval wel eens voorbij zien komen.