1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Haswell Delidding

Discussie in 'Koeling en overklokken' gestart door DatAccountz, 19 jan 2015.

1. DatAccountz

DatAccountz Senior Member

Sinds:
    13 nov 2012
    UPDATE!!!: Sinds deze sticky zijn er een aantal tooltjes uitgebracht welke deze taak met significant minder risico voltooien. Je kunt zelfs met deze tooltjes je deksel terugplaatsen en je garantie behouden. Tooltjes zoals der8auer's "Delid Die Mate" of the rockit88 delid zijn tegenwoordig verkrijgbaar in de markt. Wil je het toch handmatig doen, zie deze sticky.

Sinds er vaak naar mij verwezen wordt als het om haswell delidding gaat (en PM's), zet ik even mijn ervaringen hiermee in een topic. Wellicht dat er een stickie van gemaakt kan worden, anders is het puur voor mijzelf ter referentie.

Waarom delidding;

Hier zijn, naar mijn mening, een aantal verkeerde opvattingen over.
    (1); "het vergroot overclockpotentieel"; Nou nee, niet echt. Ik raad persoonlijk geen voltage aan boven 1.3V voor 24/7 gebruik, en vaak blijft een Haswell zonder delid wel onder de 100 graden (dus zonder thermal throttling). Voor normale koeling (luchtkoeler, AIO) is het zo; wat je voor 1.3V niet haalt, haal je na een delid ook niet. Misschien kun je het resultaat behalen met 1.4+V, maar dat is nu niet iets wat je 24/7 wilt runnen..

(2); "Het verhoogt de levensduur"; Natuurlijk kun je je vragen stellen bij de levensduur als je chip steeds 80-90 graden wordt, maar ik vindt dit echt een slippery slope argument. Het is heel lastig hard te maken dat het enige impact zal hebben op de levensduur van de chip. Zeker omdat er Haswell producten de fabriek uit rollen waar ze veel langduriger op 80-90 graden werken. Deze fabrikanten leveren ook garantie op deze producten, dus blijkbaar is Haswell bestand tegen hogere temperaturen.

(3); "het is niet de TIM maar de epoxy die de chip optilt waardoor Haswell zo warm wordt"; Nope, weer iets wat herhaalt wordt op fora door mensen die óf hun handeling proberen te rationaliseren of doorpraten zonder eigen ervaring. Ik heb de chip oorspronkelijk delidded met MX-4, en de reductie in temperaturen die ik merkte waren pas na een o-ring mod. Qua verschil voor en ná de delid onder dezelfde omstandigheden was er niet. Het is echt de TIM van ~8w/mk die zorgt voor de matige warmteoverdracht. Er is simpelweg een hele kleine warmteoverdrachtoppervlak, daarom is het dus extra belangrijk dat de thermische weerstand zo laag mogelijk is. Pas nadat je overstapt naar een fatsoenlijke TIM als Liquid Ultra (38.4w/mk tov 8w/mk van MX-4) krijg je een deftige temperaturedrop.

Waarom het dan toch doen? Nou eerlijk gezegd voor de lol. Een praktische reden kan ik voor Haswell niet verzinnen. Je chip zal er niet beter door presteren en de lagere temperaturen zijn (nog) niet aantoonbaar beter voor de levensduur van de chips. Wellicht dat er over een jaar of 7-8 nog meer chips zijn die delidded waren dan degene die dat niet zijn. Maar zijn de chips dan werkelijk nog relevant? Niet echt naar mijn mening.

Dus, nadat al die doctrines uit de weg zijn en je het nog steeds wilt uitvoeren zijn hier mijn tips uit ervaring;

(I) Gebruik de vice method;

Zorg er daarbij voor dat de vicejaws helemaal gaaf zijn! Dus in deze toestand;

Elke imperfectie of onderbreking kan ervoor zorgen dat je ergens materiaal opduwt bij het klemmen van de vicejaws. Deze zul je daarna moeten weglappen, wat je naar mijn mening toch moet doen, maar is op deze manier veel lastiger weer egaal te krijgen. Bedenk ook dat vast = vast! Hoe harder je hem vastdraait, des te meer deformatie je aanbrengt in de deksel. Het is maar vernikkeld koper, dus veel kan het niet hebben.

Leg over de gave vicejaws nog een laagje isolatietape ter bescherming en klem het voorzichtig in. Let daarbij op het volgende; De Haswell chips hebben SMD onderdeeltjes (rood aangegeven) naast de chip zitten. Deze kun je zodra de chip loskomt met slaan heel gemakkelijk raken. Kijk daarbij even naar de koperpuntjes (groen aangegeven) aan de richel van de chip en oriënteer de chip zodanig dat je de chip ertussen hebt zitten en je niet bij het losraken van de deksel tegen de SMD onderdelen aanzit.

Dus zo slaan;

Zorg voordat je gaat slaan dat in de meprichting een doek langs de vice gespannen is, mocht hij onhandig loskomen dat hij niet over de tafel stuitert. Een andere failsafe die je kan toepassen is over de chip een stukje tape te plakken aan de andere zijde zodat als hij loskomt hij vanwege de tape niet kan wegschieten. Zorg er wel voor dat je de tape niet strakker spant met slaan. Zie plaatje nogmaals. (gebruik wel tape die geen plakzooi achterlaat, bijv. schilderstape).

Mep nu met een gaaf stuk hout ertussen tegen de groene PCB van de chip aan en mep voorzichtig(!) los. Als je merkt dat het niet loskomt na een paar klappen kun je de intensiteit opvoeren.

Nadat hij los is geslagen moet je de deksel en chip vrij maken van epoxy, zie de delidding guide hier op HWI, ik raad aan een stuk plastic te gebruiken (pinpas, oude id kaart) en voorzichtig alles lospulken. Het is monnikenwerk, maar als je met metaal gaat beginnen maak je onherroepelijk krassen.

Nu hij schoon is moet je iets van een niet-geleidende verf of latex gebruiken om de SMD onderdelen te isoleren van de buitenwereld. De TIM die we gebruiken moeten is op metaalbasis en dus zeer geleidend. Als er ook maar een spatje opkomt riskeer je kortsluiting.

Ik heb gewoon een acryllatex gebruikt;

Kijk wel uit dat het niet te dik is of boven de chip uitsteekt, anders til je wél echt de chip op. Daarna is het een kwestie van een heel dun laagje Liquid ultra aanbrengen met het meegeleverde kwastje, chip in het socket leggen, deksel voorzichtig uitlijnen en erop leggen en het socket dichtduwen terwijl je met een pinpas of nagel de deksel tegen de beweegrichting van het schuivende socket inbeweegt. Als je het niet tegenhoudt wordt de deksel scheef geduwd. Je kunt ervoor kiezen om het dit te lijmen, echter kan ik maar tot 6maanden garanderen (zolang heb ik liquid ultra onaangeraakt ertussen gehad) dat liquid ultra functioneel blijft. Ik kan dus niets zeggen over >6mnd en dus dat je dadelijk met een dichtgelijmde chip zit met slechte TIM.

Zie dit plaatje;
    Groen is socketrichting, oranje is hoe je druk moet uitoefenen;

Disclaimer; het kan dus zijn dat door het opspannen (lees; het is bijna zeker) je deksel gedeformeerd is geraakt. Om dit te fixen moet je de chip lappen.

Ik zal dit tzt hier aanvullen, vandaar de resevered sloten.

Laatst bewerkt: 24 okt 2016
    XeG en Badaware vinden dit nuttig.
  2. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Laatst bewerkt: 19 jan 2015
  3. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    reserved#2

4. robin15243

robin15243 Senior Member

Sinds:
    10 mrt 2014
    Geweldige guide, tips en foto's. Het is ook een mooie aanvulling op het artikel van HWI. Bedankt dat je de tijd hebt genomen dit te delen met de community.

:edit: Je begint je topic met waarom je het zou doen. "Voor de lol". Ik wil een mini-itx gaan bouwen met watergekoelde GPU+CPU-loop op een enkele 120mm radiator. Om dan nog een beetje te kunnen overklokken moeten alle temps zo ver naar beneden als mogelijk. Ik ga een combinatie proberen van undervolt+overclock, maar als ik met zo'n delid 10 graden eraf krijg dan vind ik het al waard ;)

Laatst bewerkt: 20 jan 2015
  5. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Waarom? Nogmaals, Haswell begint pas te protesteren bij 100C+. Zeker als je een Haswell refresh CPU neemt zul je niet continu op die temperaturen opereren beneden 1.3V.

Bovendien begrijp je niet helemaal het verschil tussen temperatuur en warmteontwikkeling. Delidding brengt alleen de temperatuur omlaag, het veranderd niets aan de warmteontwikkeling. De hoeveelheid TDP die je 120mm rad moet dissiperen zal dus niet minder worden door een delidding.

GPU + CPU op een enkele 120mm rad.. Dan zou ik toch iets van een 4590T + GTX960 pakken want dat gaat krap worden.

robin15243 vindt dit nuttig.
  6. robin15243

robin15243 Senior Member

Sinds:
    10 mrt 2014
    I know. Het verbruik van het systeem gaat niet naar beneden dus die radiator moet exact dezelfde hoeveelheid energie afvoeren, maar de delta tussen de koelvloeistof en de chip gaat wel naar beneden.

AMD's r9 295X2 kon ook 2 chips koelen met een 38mm radiator, en dat was een TDP van +- 500 watt.
    http://www.anandtech.com/show/7930/the-amd-radeon-r9-295x2-review/17

Een undervolte overklokte 4790k (100 watt) + gtx 980 (200 watt) moet denk ik wel te doen zijn op een 45mm radiator in push/pull. Met delidding krijg ik hopelijk nog acceptabele temperaturen op de cpu.

7. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Undervolten én overklokken... dan ga je er wel even sterk vanuit dat je een goede sample te pakken krijgt. Ik krijg hem nét 75mv undervolted, en dan moet ik niet enhanced turbo aanzetten (3.8ghz over 4C tijdens load).

Maar je hebt wel gelijk dat de delta omlaag gaat. Als je het op die manier bekijkt heb je meer beweegruimte inderdaad.

8. HilleG

HilleG Senior Member

Sinds:
    9 apr 2008
    Cool! Thanks DatAccountz! Of ik dit zelf in praktijk ga zetten is nog even afwachten, wellicht stap ik over naar een 4690k als ik zelf (verder) wil overclocken :'), of ik wacht tot jij upgrade en koop jou gedelidde over hueh hueh ;D

Nu lees ik dat temperaturen van 80-90 op de cores niet erg zijn? Als ik nu stress in prime95 (met undervolt) worden de cores namelijk rond de 80 graden en ik werd er wel een beetje bang van... aangezien Intel zelf 72 heeft staan, maarja dat zal wel weer zo'n extra safe grens zijn, en wellicht voor de cpu zelf en niet de cores.

9. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Langdurig niet nee, dan kan hij soms zichzelf uitzetten. Dat had ik met het passieve systeem, maar dat kon ook de picoPSU zijn die te warm werd. Dat heb ik nooit kunnen uitsluiten.

10. rick2001

rick2001 Senior Member

Sinds:
    6 mrt 2008
    @HilleG, die 72 graden die Intel aangeeft is de Tcase temperatuur, dus de temperatuur van de heatspreader eigenlijk. De maximale temperatuur schommelt meestal tussen 95 en 105 graden voor de cores, afhankelijk van de processor.
    Wat je gewoon even moet testen met bijv. Prime95 is dat de processor niet gaat 'throttlen'. Dit kun je bijv. met Intel XTU zien maar er zijn meer programma's die het aangeven. Zolang de processor niet gaat 'throttlen' is er inderdaad niets aan de hand.

11. HilleG

HilleG Senior Member

Sinds:
    9 apr 2008
    Intel XTU stressed de cores maar tot 65 graden bij mij terwijl prime zo over de 80 gaat, of bedoel je dat je de throttle kan zien op intel XTU terwil je prime runt?

12. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Eigenlijk moet je Prime95 niet gebruiken bij Haswell stresstesting, gooit het voltage behoorlijk omhoog. Zeker als je nog geen delid hebt uitgevoerd kan het de chip beschadigen. Beter kun je Aida64/XTU gebruiken.

Dat komt omdat Prime95 ervoor zorgt dat er dik 100mv extra op de core gezet wordt.

13. rick2001

rick2001 Senior Member

Sinds:
    6 mrt 2008
    Je kunt het met Intel XTU aflezen en ook tevens stress testen of zoals @DatAccountz al zei met bijv. AIDA64 of Sisoftware Sandra.

14. bokuohn

bokuohn Senior Member

Sinds:
    10 mei 2008
    Heb er ook een aantal keren aan gedacht mijn 3770k te doen, maar voor die zeg 200mhz meer overklok is het het niet waard. De chip die ik heb is een normale/middelmatige. Mijn vorige 2500k was wel een perfect exemplaar.

15. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Mijn i5-760 was ook een golden sample. Baal er nog steeds van dat ik hem voor 120 heb weggedaan als set.
    4.2ghz @ 1.28V ofzo.

16. bokuohn

bokuohn Senior Member

Sinds:
    10 mei 2008
    Hier is nog een mooie goede manier van delidden:

17. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Je tekening klopt niet met de afbeelding.. Betreft de SMD onderdeeltjes en die koperere puntjes.. Die kopere punten horen 180 graden aan op de andere kant te staan van je photoshop.

Het zou alleen wel kloppen als je boven erop zou kijken, maar dan er dwars er door heen.

Laatst bewerkt: 11 aug 2015
  18. Max Waterman

Max Waterman Senior Member

Sinds:
    9 mrt 2006
    Dat is ook wat er naast staat: ondersteboven doorzichtig getekend.

Dat komt omdat je de processor ondersteboven in de vice hebt geklemd.

19. DatAccountz

Sinds:
    13 nov 2012
    Dabomb heeft gelijk, heb het precies verkeerd om getekend. Zal het zo even aanpassen.

20. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012
    Oke prima, al vast bedankt voor het wijzigen ervan.