1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Hardware opleiding

Discussie in 'Overige computer discussies' gestart door Mike Zijffers, 24 jun 2007.

1. AkhHorus

AkhHorus Senior Member

Sinds:
    20 sep 2004
    Vreemd, keek op de website van Mycom en ze hebben toch wel behoorlijk wat personeel nodig, kijk er regelmatig (lijkt me super leuk werk, zou alleen kwa uitdaging en financieel er erg veel op achteruit gaan), maar wat me opvalt (in ieder geval in alkmaar) is dat er vaak dezelfde vacatures opstaan.

http://www.mycom.nl/JobOffers.aspx

Succes.

2. Mike Zijffers

Mike Zijffers Senior Member

Sinds:
    17 aug 2006
    Ja inderdaad, helaas hebben ze geen vacature openstaan voor de functie die ik wil gaan doen. Het was ook een open-sollicitatie die ik deed, maar het is wel zo netjes om iets van je te laten horen.

Thnx :D

3. Minh Lam

Minh Lam Senior Member

Sinds:
    28 mei 2005
    Geen probleem..:cool:
    Succes morgen! :)

4. Renegade666

Renegade666 Senior Member

Sinds:
    6 dec 2006
    @ Mike,

Hoe ging je gesprek????

5. Mike Zijffers

Sinds:
    17 aug 2006
    Ja het ging wel goed :D Volgende week krijg ik bericht, ik heb gewoon besloten om full-time te gaan werken, zodat ik veel werkervaring kan opdoen.

6. frafra

frafra Senior Member

Sinds:
    30 mei 2005
    spannend :)

7. Mike Zijffers

Sinds:
    17 aug 2006
    Haha inderdaad, laten we hopen op het best :D

8. Quercus

Quercus Senior Member

Sinds:
    20 aug 2004
    Mike,

Persoonlijk had ik toch eerst mijn studie MBO afgemaakt en aansluitend zou ik een HBO opleiding doen. Dat je op dit moment nog niet weet wat voor richting je precies wilt kan ik mij voorstellen.
    Maar als je bij een bedrijf computers in elkaar zit te knutselen, lijkt het mij dat je dat naar een poosje ook op uitgekeken bent. Daar zit echt geen uitdaging meer in op den duur.
    Als je bijvoorbeeld de netwerkbeheerder kant op gaat kan je bij een ICT-bedrijf gaan werken, waarbij je andere bedrijven bezoekt om daar of netwerken gaat aanleggen of netwerksystemen gaat onderhouden. Dan zie je nog eens wat van de wereld.
    Nu geld verdienen is leuk maar met diploma's kom je op den duur verder.

Mike Zijffers vindt dit nuttig.
  9. Constant

Constant Senior Member

Sinds:
    24 apr 2004
    Even nabellen, dat staat gemotiveerd :) Het is trouwens geen uitzondering dat bedrijven soms enige tijd nodig hebben om te reageren. Succes!

10. RazorBlade

RazorBlade Senior Member

Sinds:
    15 jul 2005
    Mike,

Ik ken je natuurlijk niet persoonlijk maar als ik jouw reacties lees op dit forum dan krijg ik toch een hogere dunk van jou dan van de gemiddelde computer verkoper. Ook het in elkaar schroeven van PC's lijkt me behoorlijk beneden jouw niveau.

Als je de baan krijgt dan zou ik je adviseren om ook voor MCSA / MCSE te gaan. Ik weet niet precies wat het niveau van MBO is omdat ik er nooit op heb gezeten maar ik vermoed dat MCSA / MCSE toch iets hoger is als MBO. MCSA zijn 4 examens en voor MCSE moet je nog 3 extra examens doen. Dit kan je goed leren uit boeken die ongeveer 50 - 60 Euro kosten. Een examen kost je zo'n 150 - 160 euro. Je kan in je eigen tempo in de avonduren leren.

11. ThE BoW

ThE BoW Senior Member

Sinds:
    17 sep 2006
    eens met quercus en RazorBlade..
    werk zelf ook in een computerwinkel, maar dat is alleen omdat ik t erg leuk vind, leuke collega's heb en een aardig zakcentje heb. maar heb inmiddels getekend voor een andere baan, waar ik wel toekomst heb. keb er nu 2 jaar gewerkt, en ik moet zeggen dat ik t nu toch echt wel zat ben.

12. Jan-Willem Hopman

Jan-Willem Hopman Senior Member

Sinds:
    9 dec 2005
    Om nog even op de openingspost terug te komen:
    Wil je bijvoorbeeld een hardware engineer worden zal je toch echt HTS Elecrotechniek/ MTS enegietechniek o.i.d. moeten gaan doen. Met het werken bij een computerwinkel zal je het helaas niet redden.

Ik ben het dus met de heren hierboven mij eens, een opleiding is erg belangrijk.

13. webbie

webbie Senior Member

Sinds:
    17 sep 2006
    Als je meer wilt weten over hardware zou je ook de cursus kunnen doen van Comptia A+ die is gericht op zowel Hardware als Software, maar zou je wel aanraden om er zoal zo MCSE/MCSA bij te doen heb ik jaren geleden ook gedaan het volledige traject. Met alleen hardware dan kom je er niet je moet ook een stukje vansoftware afweten

14. Sprakeloos

Sprakeloos Senior Member

Sinds:
    30 jun 2007
    Ondanks enkele negatieve opmerkingen over het MBO zou ik je toch aanraden om toch na te denken over een MBO opleiding.
    Staar je niet blind op opmerkingen over MBO's die niet de nieuwste van de nieuwste technieken leren aan de mensen.
    Op een MBO leer je inzicht in de techniek en dat is vele malen belangrijker dan de laatste socket en stekkertje te kunnen herkennen als je het ziet.
    Met inzicht in een bepaalde techniek ( ook al is die verouderd ) is het een peuleschil om nieuwere technieken die daarop voortborduren binnen notime te begrijpen.
    Ik zag SATA als voorbeeld voorbijkomen, het is belangrijker om te weten hoe communicatie tussen de diverse onderdelen verloopt en waarom dan te weten dat SATA bestaat.

Ik heb het vaak genoeg gezien in de praktijk, mensen met een goede opleiding pakken dingen vele malen sneller op dan mensen die dat niet nodig vinden/vonden ( uitzonderingen daargelaten uiteraard.)

15. Mike Zijffers

Sinds:
    17 aug 2006
    @ quercus, Ik zie zelf een MBO opleiding niet meer zitten.

@ Constant Mak, Ik hoop dat Informatique me aanneemt en dat de Mycom dus niet meer nodig is :D

@ RazorBlade, Dit lijkt een heel erg goed idee. Dit zou ik dus gewoon naast het werk kunnen doen?

@ Sprakeloos, Ik heb nu een heel jaar MBO achter de rug en volledig gevolgd. Ik heb hier nauwelijks iets geleerd, dus ik denk dat ik al over die kennis beschik.

Bedankt voor jullie reacties, ik vind het een erg moeilijke keuze.. Ik zie hetgeen dat RazorBlade aanraadt wel aantrekkelijk.

16. JPNOD

JPNOD Senior Member

Sinds:
    19 okt 2003
    Wat viel jou zo tegen aan deze opleiding als ik vragen mag?: http://www.glr.nl/oplinfomodule/ICT-media/ictmb_00_a.htm,

behalve dat van wat ik eruit opmaak je een hoop al begreep? En niet veel leerde

Waar ik mezelf in het begin van dit jaar aan ergerde:

Dat mensen niet kwamen opdagen op school.
    Zich niet aan afspraken hielden
    Dachten dat ze lekker de hele dag spelletjes konden spelen op een ICT opleiding.
    Dit aan het einde van de opleiding bij het laatste curriculum nog steeds zo door ging

Dit koste me erg veel energie en tijd, dat beter benut had kunnen worden met serieuze mensen.

Als ik jouw was dan had ik ieder geval één dag in de week over willen houden om te leren, want als je eenmaal stopt met leren dan is het moeilijk om weer in dat patroon teruggekomen. Het is erg leuk om in de praktijk échte klanten te helpen, en ook echte pc's problemen op te lossen, maar leren is belangrijk mede door dat stomme papiertje waardoor je toch wat leuker kan verdienen en ze je er niet zomaar eruit kunnen schoppen.

Ikzelf volg op dit moment de opleiding ICT systeembeheer niveau 3 1ste leerjaar. En ben aangenomen om versneld te doen. Ik moet zeggen, het eerste leerjaar bevatte een hoop stof wat ik al wist, door er gewoon zelf mee bezig te zijn in mijn vrije tijd. Ik ga binnenkort waarschijnlijk de BBL doen, omdat ik het ontzettend naar mijn zin heb gehad op mijn stage ( TD medewerker). En ik het niet volhoud om nog langer op een opleiding te zitten waar gekloot word. En het een dierentuin is terwijl je je probeert te concentreren.

Als ik het ook over het algemeen bekijk heb ik ongeveer 5 echte les uren in de week ( waar echt iets wordt uitgelegd). En verder mag je het zelf invullen. Ik denk dat dit makkelijk in één dag past. Volgens het nieuws is dat ook het voornaamste probleem van het MBO, dat het erg slecht is gesteld met de leerkwaliteit maarjah..

Anyways veel succes en hoop dat je wordt aangenomen :)

17. Mike Zijffers

Sinds:
    17 aug 2006
    Je zit dus ook op het GLR?

Ik had dus hetzelfde probleem als jou, mensen zaten te veel andere dingen te doen. Ik ben zelf erg snel afgeleid en ga dan zelfs nog mee doen. Opzich was dit niet een heel erg groot probleem, maar na een tijdje begon is steeds meer achter te lopen.

Het was niet alleen dit, er werd gewoon te weinig uitgelegd. Als voorbeeld de lessen met de Mac, nou je komt voor de eerste keer in een hele nieuwe omgeving, namelijk Mac OS/X. Staat er bij de eerste opdracht "Zoek uit hoe..". Ja, mooi is dat maar daar gaat erg veel tijd inzitten. Zo ging dat bij veel lessen.

Ik hoop dat ik wordt aangenoment vij de Informatique en dan werervating opdoen. Toch wil ik nog wel wat papiertjes in m'n zak hebben, dus dan lijkt me MCSA / MCSE wel wat.

Al gehad :D

18. JPNOD

JPNOD Senior Member

Sinds:
    19 okt 2003
    Nee, maar MBO opleidingen zijn over het algemeen wel hetzelfde :???:
    Het is jammer dat je snel afgeleid werd, want met serieuze mensen was dat waarschijnlijk niet gebeurt. De manier dan is om de mensen die er wel zin in hebben,om daarmee samentewerken, helaas is het zo dat volgens mijn opleiding je met iedereen moet samenwerken. Dus ook mensen die "zomaar kiezen" en weinig motivatie hebben.

Het is wel zo dat je altijd veel zal moeten uitzoeken, daar is niks mis mee. Want zelfstandigheid en zelf dingen kunnen uitzoeken zit in het vak. Maar uiteindelijk begin je niet zelfstandig en zal je in een bedrijf toch onder een opdrachtgever vallen die zegt wat je moet doen.
    Maar het moet wel degelijk anders ik denk niet voor niks dat het laatst op het nieuws was dat MBO opleidingen niet voldoen aan de gestelde maten.

19. Mike Zijffers

Sinds:
    17 aug 2006
    Met serieuze mensen kan ik inderdaad goed werken. Ik denk dat een MBO opleiding niks meer voor mij is, krijg ik weer hetzelfde verhaal en zit ik dus weer met hetzelfde probleem en met nog een weggegooid jaar.

20. Sprakeloos

Sprakeloos Senior Member

Sinds:
    30 jun 2007
    Misschien light het aan mij en heb ik bij MBO iets anders in gedachte 8)
    Bij MBO denk ik aan de MTS zoals ik die in het verleden heb gedaan en dan praat je over drie jaar theorie en bijna een volledig jaar stage. ( of vier jaar als je een kopjaar doet zoals destijds nog mogelijk was, je verliet dan de MTS met twee diploma's )
    Kennelijk gaat het hier over een heel ander soort opleiding.
    In ieder geval, met MBO bedoel ik dus eigenlijk hoe de MTS vroeger was en als ik terug kijk wat dat een degelijke opleiding waar ik vandaag de dag nog steeds veel aan heb.