1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Hardware opleiding

Discussie in 'Overige computer discussies' gestart door Mike Zijffers, 24 jun 2007.

1. Mike Zijffers

Mike Zijffers Senior Member

Sinds:
    17 aug 2006
    Ik zoek een opleiding die vooral is gericht op het hardware gebied, weet iemand een geschikte opleding? Ik deed deze opleding, maar dit is een zeer slechte opleiding, het is veels te algemeen en wordt erg weinig uitgelegd, dus heb er niet echt iets van opgestoken.

Als ik bijvoorbeeld een aantal cursussen zou ga doen, is dat hetzelfde als MBO diploma?

Ik woon in Rotterdam en ben binnen 10 minuutjes bij treinstation Rotterdam Alexander en kan vanaf daar naar m'n opleiding reizen.

2. sparkle24

sparkle24 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2007
    Wat wil je gaan doen later als ik vragen mag?

3. Mike Zijffers

Sinds:
    17 aug 2006
    Dat is dus ook een probleem, ik weet het nog niet echt. Ik denk dat ik eerst een aantal diploma's / certificaten naar binnen sleep, zodat ik een ruime keuze heb.

4. Marcel Verhoeven

Marcel Verhoeven Senior Member

Sinds:
    30 jun 2005
    Ik ben ook werkzaam in de ICT en qua hardware is er niet echt wat.

Jij wilt je verdiepen in moederborden, processoren etc? Dan zal je meer de elektrotechniek in moeten ben ik bang om daarover te leren hoe de werking gaat. Dat is net zoals een PC in mekaar bouwen, als ICT-er word gewoon verwacht dat je het kan, een opleiding ervoor is er niet. Dat is ook met hardware kennis en werking ervan. Er is genoeg over de vinden op het internet en gewoon veel lezen daarbij. Echt een hardwaretechnische opleiding zal je niet vinden, hooguit een LOI thuiscursus, maar zo'n niveau opleiding is niet echt wat ze zoeken bij een goed ICT bedrijf.

/overigens zijn er wel diploma's dat jij gecertificeerd bent om een netwerk aan te leggen, maar ik heb dat ook gewoon intern geleerd.

Mike Zijffers vindt dit nuttig.
  5. ThE BoW

ThE BoW Senior Member

Sinds:
    17 sep 2006
    als je veel over de hardware van de computer wilt leren zou ik je aanraden om in een computerwinkel te gaan werken waar ze aan reparatie en nieuwbouw doen.
    maar ik ga er eigenlijk een beetje van uit dat je dat niveau wel ongeveer hebt hoor. al leer je nog steeds wel veel dingen bij hoor. je doet vooral heel veel ervaring op.

ik heb eigenlijk een beetje het zelfde probleem als jij; het verschil tussen mbo en hbo opleidingen is te groot. mbo opleidingen zijn vaak erg simpel, en ook van slecht niveau. terwijl hbo opleidingen daarintegen vaak weer te veel van het goede zijn. dit is best een lastige situatie voor een groot aantal mensen in nederland denk ik.

6. Mike Zijffers

Sinds:
    17 aug 2006
    Inderdaad ja. Ikzelf zat te denken aan werken/leren, zou dat niks zijn?

7. ThE BoW

ThE BoW Senior Member

Sinds:
    17 sep 2006
    ik ga t ook doen. ik ga werken bij een groot ICT oplossingen bedrijf in naarden. zij hebben mij de kans gegeven om een duale opleiding te gaan doen. dwz dat ik 4 dagen in de week werk, en 1 dag in de week een HBO studie volg, welke toe is gespits op mijn werk.

8. Marcel Verhoeven

Sinds:
    30 jun 2005
    Dat is inderdaad ideaal voor ICT.

Een diploma is wel leuk, maar heb al bij meerdere bedrijven gehoord dat ze daar minder waarde aan hechten als aan gewoon werkervaring. Het snelste leer je ICT gewoon in de praktijk, lekker ervaring opdoen vooral en lekker bijlezen over nieuwe technologien.

Ik ben gestopt met mijn ICT opleiding (MBO niveau 4) omdat wij er gewoon niks leerde. We waren op een gegeven moment bezit met Excel speadsheets, we kregen Win2000 terwijl tegen de tijd ik klaar zou zijn Vista er al zou zijn en bouwde P1 systemen in mekaar met aansluitingen die je nu nooit meer zal zien waarschijnlijk.

Had de eerste maanden al meer geleerd als jaar op school. In de praktijk word vaak veel meer van je gevraagd, ook je vermogen om simpel problemen op te lossen. Op school heb je dat niet, je doet oefeningetjes die eigenlijk niet fout kunnen gaan en staat nooit voor praktische problemen. Bovendien is het vaak nogal stressen in de ICT praktijk omdat je met deadlines werkt, op school heb je die druk niet.

9. Mike Zijffers

Sinds:
    17 aug 2006
    Dat komt me heel erg bekend voor, als je het over sata had, of dual-core zaten ze je aan te kijken alsof ze spoken zagen.

Maargoed, jullie zeggen dus werken, ervaringen opdoen, etc?

10. Jaap Terlouw

Jaap Terlouw Hardware.Info Crew alumnus

Sinds:
    17 jun 2006
    Ja, werken en leren tegelijk is het beste wat je kunt doen. Ik merk zelf dat veel dingen die je de ene dag leert, de andere dag kunt toepassen in de praktijk. En dat is ongelofelijk leerzaam.

Het enige probleem is werk vinden waarbij je werkgever ook gelijk je opleiding wil betalen, denk ik.

Dat is niet alleen bij ICT zo hoor ;)

11. Marcel Verhoeven

Sinds:
    30 jun 2005
    Ligt eraan wat je onder werken verstaat.

Als jij bij Alternate achter de balie staat te verkopen gaat misschien je hardware kennis wel vooruit omdat je wat langs ziet komen maar dat is nou niet echt ICT ervaring. Evenals bij iets van een webshop werken want dan sta je meestal gewoon dozen in te pakken.

Kijk eerst waar je wilt werken en wat je precies wilt. Ga ook eens ergens langs, persoonlijk bij een iets kleiner bedrijf. Bij een groter bedrijf is er vaak minder tijd voor persoonlijke begeleiding en daardoor valt het snel in herhaling wat je doet omdat er voor alles wel een "mannetje" is. Ik werk constant met dezelfde persoon en wij doen in principe gewoon bijna alles zelf.

Zoek dus een bedrijfje waar je een soort van leermeester of mentor kunt hebben. Zoals het vaak ook bij garage's gebeurt. Iemand met voldoende ervaring die zijn kennis wil delen met een jonger persoon die hem daarna eventueel bijvoorbeeld kan opvolgen ofzo.

Nee oke, maar ik bedoel zulke dingen leer je vaak niet op school, terwijl het wel van belang is. En ik vind de ICT de mensen wel iets meer gestressed dan veel andere vakken hoor. Niet goed werkende systemen kunnen behoorlijk het bloed onder je nagels vandaan halen.

12. Mike Zijffers

Sinds:
    17 aug 2006
    Ik heb een aantal dagen geleden een open sollicitatie naar Mycom in Rotterdam gestuurd. In die zaak kan je vaak computers repareren, in elkaar zetten en advies geven, precies wat ik wil. Helaas nog geen antwoord terug, ik hoop dat dit snel zal gebeuren.

Eerlijk gezegd weet ik niet waar ik anders zou moeten solliciteren, dan zal ik even wat verder moeten kijken dan Rotterdam.

13. Minh Lam

Minh Lam Senior Member

Sinds:
    28 mei 2005
  14. Mike Zijffers

Sinds:
    17 aug 2006
    Hey, bedankt. Ik zal eens even kijken.

-edit- Mail is verzonden :D

15. Mike Zijffers

Sinds:
    17 aug 2006
    Bedankt ML©!! Ik heb morgen om 3 uur sollicitatiegesprek bij de Informatique.

16. RC2

RC2 Senior Member

Sinds:
    16 nov 2002
    Alvast succes gewenst :)

Mike Zijffers vindt dit nuttig.
  17. Mike Zijffers

Sinds:
    17 aug 2006
    Ja bedankt :D I'll let you know..

18. Jaap Terlouw

Sinds:
    17 jun 2006
    Niets meer gehoord van MyCom? Oh ja, succes ;)

19. Mike Zijffers

Sinds:
    17 aug 2006
    Nope. Mycom heeft gewoon niets van zich laten horen :???:

Thnx!!

20. Jaap Terlouw

Sinds:
    17 jun 2006
    Doet me denken aan die keer dat ik ze een sollicitatiemailtje had gestuurd. Ook nooit wat van teruggehoord. Maar ach, nu wel een andere goede baan :D