1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Harde schijf leegmaken

Discussie in 'Beginnersvragen' gestart door NLHVV, 20 mrt 2008.

Topicstatus:
Gesloten, verdere reacties plaatsen is niet mogelijk.
  1. NLHVV

NLHVV Senior Member

Sinds:
    19 jan 2007
    Ik heb mijn Sata hdd Samsung 320GB als mainschijf.

ik verkoop een 120GB ATA 133 schijf.

ik wil die nog even op mijn PC aansluiten om te kijken of hij leeg is en anders helemaal leeg te maken.

Hoe kan ik alles zo instellen dat ik mijn pc gewoon opstart, en dat ik dan gewoon die andere harde schijf helemaal leeg kan maken

Alvast bedankt!

2. BREBO

BREBO Senior Member

Sinds:
    30 apr 2007
    Je sluit gewoon je p-ata harde schijf aan op je pc. Deze wordt dan normaal automatisch herkent en kan je dus terugvinden onder 'mijn computer' naast je s-ata harde schijf.

PS: het is mss aan te raden om de hdd te formatteren ipv gewoon de bestanden die erop staan te verwijderen. Er bestaan programmatjes die makkelijk de verwijderen bestanden kunnen recupereren, als is de kans klein dat de toekomstige koper zich daarmee bezig zal houden ;)

3. thomas199023

thomas199023 Senior Member

Sinds:
    1 sep 2007
    Er zijn kwaadwilligen die proberen de data die op de schijf staat, nadat hij is leeggemaakt en geformatteerd nog proberen terug te halen, hier zijn verschillende programma's voor,

Er zijn ook programma's die de schijf bijv 35 keer overschijven met waardeloze data zodat er echt niets meer terug te halen is, een programma hiervoor is Eraser Het duurt wel een aantal uren om het te overschrijven maar dan loop je in iedergeval geen risico meer

4. NLHVV

NLHVV Senior Member

Sinds:
    19 jan 2007
    hij zit op me PC, maar in de bios herkent me pc hem wel, ook in Apperaatbeheer. maar ik kan er niet bij via "Computer"

5. Verwijderde gebruiker 641

Verwijderde gebruiker 641

Sinds:
    7 jun 2000
    Heeft hij in apparaatbeheer wel een schijfletter toegewezen gekregen?

6. NLHVV

NLHVV Senior Member

Sinds:
    19 jan 2007
    nee, hoe kan dat?

7. Verwijderde gebruiker 641

Sinds:
    7 jun 2000
    Zie je er wel een partitie erop staan? Zo ja, dan even rechts klikken en kiezen voor Schijfletter...

Zo niet, dan staat er dus al geen partitie op. Deze kan je dan ook opnieuw aan laten maken (ook met rechtsklik).

8. NLHVV

NLHVV Senior Member

Sinds:
    19 jan 2007
    in Apperaatbeheer open ik het tabblad Schijfstations. daar staat Maxtor 6 Y120P0 SCI Disk Device.

Als ik daar op eigenschappen tik en bij Volumes invullen selecteer krijg ik onderstaande:

9. Verwijderde gebruiker 641

Sinds:
    7 jun 2000
    Kort gezegd, er staat geen partitie op. Je moet hem nu dus zien als een nieuw gekochte harde schijf. Dus partities aanmaken of zonder partities verkopen.

Maak er anders meerdere partities op aan van zo'n 15 gb en wist deze later weer. Dan is de tabel van de HD overschreven en is het zeer lastig om weer data ervan af te lezen voor eventuele volgende eigenaren.

10. NLHVV

NLHVV Senior Member

Sinds:
    19 jan 2007
    maar, als er geen partities op staan is hij toch leeg?, er hebben in het vereleden alleen games op gestaan, niks boeiends voor de ''nieuwe eigenaar'' om moeite voor te doen

11. Verwijderde gebruiker 641

Sinds:
    7 jun 2000
    Hij is inderdaad "leeg", al kan je met software nog steeds de oude bestanden terug halen.

12. NLHVV

NLHVV Senior Member

Sinds:
    19 jan 2007
    nja, hier mag een slotje op :)

bedankt wwwicked!

Topicstatus:
Gesloten, verdere reacties plaatsen is niet mogelijk.