1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Harddisks prijzen en capaciteit veranderen nauwelijks.

Discussie in 'SSD's, harddisks en opslagmedia' gestart door lex63, 26 feb 2010.

1. lex63

lex63 Senior Member

Sinds:
    4 aug 2005
    Er lijkt wel geen beweging meer te zitten in de ontwikkeling van harddisks.

De teller blijft al maanden op 2 TB stil staan, Ook zijn er nauwelijks prijs dalingen van deze 2TB harddisks.

Ik hou al vanaf November de Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB in de gaten en sinds dien is de prijs met slechts

2. Paulusch

Paulusch

Sinds:
    5 jun 2009
    Hmm, momenteel kom ik geen 2TB schijf goedkoper dan 129 euro tegen. Kan dat kloppen?

Overigens, ik vind de gigabytes per platter interessant om te weten,
    momenteel komt het op max. 500GB per platter, is het niet? (dus 4 platters voor 2TB)
    Hoe minder platters, hoe minder kans op problemen.

3. janvdb

janvdb Senior Member

Sinds:
    9 mrt 2008
    Ik heb de indruk dat de zaak wat stagneert omdat de SSD's er aan zitten te komen.
    Lijkt er een beetje op dat de fabrikanten minder ontwikkelingstijd (en geld) steken in grotere HD's en ff de kat uit de boom kijken.
    Wat heeft het voor zin je huidige 2Tb schijven in de prijsdump te gooien en je dure grotere schijven onverkocht te zien omdat de klanten liever hun geld in SSD's steken?

4. Paulusch

Paulusch

Sinds:
    5 jun 2009
    qua opslagcapaciteit kan SSD voorlopig nog niet op tegen HDD technologie qua prijs.
    Of zie ik dat verkeerd?

5. mmmstil

mmmstil

Sinds:
    8 jun 2005
    Misschien willen ze meer naar elkaar brengen.
    Een SSD bouwen is uiteindelijk eenvoudiger en goedkoper, de enige limitatie is de grootte van de chips.
    Tijd voor een switch?

6. janvdb

janvdb Senior Member

Sinds:
    9 mrt 2008
    Nee, maar dat gaat rap naar elkaar toe komen, zoals nu al gebeurt. Dan is de vraag waar de fabrikant het meest aan verdient..... en waar hij het meeste van verkoopt. Ik gok dat de SSD dat gaat winnen.

7. Sjaool

Sjaool Senior Member

Sinds:
    5 feb 2010
    Het zou mij niet verbazen als men bezig is met het ontwikkelen van een HDD/SSD combodrive. ;)

8. HDi1979

HDi1979 Senior Member

Sinds:
    17 dec 2004
    Stilte voor de storm. Dit jaar kunnen we voor HDD's een nieuwe variant van perpendicular recording en daarmee een flinke toename in datadichtheid (naar schatting 25%) verwachten. 3 TB of 3,2 TB schijven zouden dit jaar op de markt kunnen komen...

Maar goed, met 1,5 TB voor pakweg

9. lex63

lex63 Senior Member

Sinds:
    4 aug 2005
    Bedankt voor al jullie reacties.

Sorry dat ik zo laat reageer druk, druk, druk.

SSD is voorlopig nog veel te duur 2/4

Laatst bewerkt: 10 mrt 2010
  10. olifire

olifire Senior Member

Sinds:
    22 feb 2009
    Prijzen worden hoog gehouden omdat er nog geen nieuwe hdd's uitkomen. De 2tb grens voor een enkele schijf wordt dit jaar doorbroken, en dat zal er voor zorgen dat alle bestaande hdd's in prijs zullen dalen. Maar tot dat moment zitten we op een soort grens waar we eerst doorheen moeten gaan. En dat kost tijd. Op dit moment zijn er nog geen platters met meer dan 500gb en tot nu toe kunnen er "maar" 4 platters per schijf dus kom je op 2tb. Later dit jaar komt de plattercapaciteit dacht ik rond de 750gb, dus dat scheelt al flink wat :D.

11. lex63

lex63 Senior Member

Sinds:
    4 aug 2005
    Het is inderdaad maar te hopen dat er snel grotere harddisks komen, de boel slipt anders wereldwijd dicht met data. Vraag mijn ook af wanneer de ontwikkeling van holografische opslag voort word gezet nu het bedrijf dat hier jaren mee bezig was failliet is? Ze hadden al een kaartje op creditkaart formaat waar 64 GB op kon.

Mechanische opslag als de harddisk zal ongetwijfeld ooit eens worden opgevolgd door een ander opslagmedium of dit SSD word? Dan zouden de prijzen wel heel drastisch omlaag moeten en de opslagcapaciteit met een factor 10 omhoog. Elektronische opslag heeft wel de toekomst alleen de prijs per GB moet dan wel naar

Laatst bewerkt: 11 mrt 2010
  12. mmmstil

mmmstil

Sinds:
    8 jun 2005
    Tja, SSDs zijn al de goede kant op aan het gaan, de grootte is nagenoeg gelijk te krijgen, de prijs is nog te hoog, maar waar je eerst sprak van HDs tot 1TB en SSDs tot 128GB zijn nu al grotere SSDs te krijgen en loopt het op grootte eigenlijk al gelijk.

Zoals ik al schreef, een SSD is uiteindelijk stukken eenvoudiger te maken en zal dus ook geodkoper worden.

13. lex63

lex63 Senior Member

Sinds:
    4 aug 2005
    Ja maar wat kosten ze, ik ben een SSD van 512 GB tegengekomen voor slechts

14. lex63

lex63 Senior Member

Sinds:
    4 aug 2005
    De prijzen van de 2 TB harddisks beginnen langzaam iets te zakken zowel Western Digital Caviar Green WD20EADS, 2TB als de Hitachi Deskstar 7K2000, 2TB kosten nu 122,- exclusief verzend en overige kosten.

Alles begint hier behoorlijk vol te lopen maar ik wacht toch nog even.

Laatst bewerkt: 18 mrt 2010
  15. lex63

lex63 Senior Member

Sinds:
    4 aug 2005
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2010
  16. lex63

lex63 Senior Member

Sinds:
    4 aug 2005
    Langzaam gaan dan toch de prijzen dalen, er is nu al een 2TB harddisk gespot Sumsung spinpoint voor

17. tsvdo

tsvdo Senior Member

Sinds:
    13 aug 2007
    Het zou mooi zijn als je zou weten (en dit geldt eigenlijk voor alle produkten) of de prijzen niet veranderen omdat de marges al flinterdun zijn of dat ze gewoon kunstmatig hoog staan... Dan heb je niet dat een maand na je aankoop een produkt al bv 30e goedkoper is.
    Ik had niet zo lang geleden een stuk gelezen dat de concurentie binnen de HDs juist moordend was, daardoor zullen marges natuurlijk ook laag zijn...
    Beste tijd om te kopen is natuurlijk wanneer de marges van en de fabrikant en van de webwinkel laag staan... :p
    Dat is mijn ervaring meestal net voordat het EOL wordt...maar ja dat moet je maar net weten

18. lex63

lex63 Senior Member

Sinds:
    4 aug 2005
    Er word genoeg aan verdiend, als je weet voor welke prijs een harddisk de fabriek verlaat beging je te lachen of te huilen en/of je word woedend. Voordat een harddisk van de fabriek via de importeur tussenhandel en de winkel uiteindelijk in jou computer zit is deze 200 tot 500% duurder geworden, dat zijn dus de marges.

Het probleem is dat er teveel monden gevoed moeten worden waardoor de uiteindelijk prijs soms tot buitensporige proporties stijgt.

Daarom is er ook zoveel parallel, "grijze import", winkels die rechtstreeks producten importeren zonder tussenhandel. Lucratief voor de winkel en interessant voor de klant.

Ga geen namen noemen maar er zijn een aantal bekende webwinkels die dit doen en daarom producten al dan niet goedkoper kunnen aanbieden.

Laatst bewerkt: 25 mei 2010