Handleiding lappen

Mike Zijffers

Senior Member
Zou het maar niet doen.. wat als je per ongeluk een stukje geheugen schuurt? Of een andere chip? Kan je meteen je kart weggooien.

Je kan ook niet met de hand gaan schuren, want daar wordt die alleen maar schever van. Ik bedoel, je moet precies hetzelfde doen als met een CPU of koeler... En dat gaat best moeilijk met een hele videokaart.

Danny M NL

Member
best wel indrukwekkend die koelprestaties, al ben ik er zelf nogal huiverig voor om er aan te beginnen... Ik heb nu een Intel Q9450 in bestelling staan in combinatie met een Zalman CNPS 9700... de koeler kan ik in principe zonder problemen lappen, maar zoals ik al zei ben ik wat huiverig voor die processor.... zou het de moeite waard zijn om alleen de koeler te lappen of kan ik dan net zo goed alles laten zoals het aangeleverd word?

Ik moet er wel bij vertellen dat ik een beginner ben op het gebied van overclocken ( ik wil het graag leren), maar dat ik best wel handig ben met schuurpapier ( ben een modelbouwer ;) )

airpress

Senior Member
De koeler die ik ga lappen is de asus silent square evo.
Deze heeft standaard een nikkel onderkant. Waarschijnlijk na het lappen zal er koper verschijnen, niet?
De temperaturen bedragen niet gelapt 38°C, stressed wel te verstaan.
De temps gaan niet hoger dan 40°C, kzal het zo zeggen.
De gebruikte koelpasta is de MX2 van Arctic.

foto van de onderkant

vlakheid, de koeler is een beetje bol zo te zien

Ik begin deze middag aan het lapwerk.
Daarna de koeler direct op de processor en stressen.
Hopelijk met temperatuurverschil.8)

De resultaten post ik morgen.

EDIT: het lapwerk zit erop.
Hier volgen de fotos.
Jaja, de onderkant is koper gekomen, er lag een laagje nikkel op.(vernikkeld zal een beter woord zijn)
De volgende schuurpapieren werden gebruikt
240, 320, 400, 600

Wat ik kan zeggen dat de onderkant nu volledig vlak is.
Ik ben nu opnieuw aan het stressen en zoals ik nu zie(na 30min) is de temp al 4°C lager.
Kan niet klagen denk ik.

Danny M NL

Member
4 graden lager is op zich niet slecht, al ben ik benieuwd wat ie gaat doen als je nóg fijner schuurpapier gebruikt, zodat je een soort spiegeloppervlak krijgt in plaats van het matte oppervlak van jou. ik gok dat ie dan nog wel verder wil zakken ;)

Source

Senior Member
Het spiegeleffect leidt vaak niet tot een lagere temperatuur. Wanneer de heatsink vlakgeschuurd is, heeft het naar mijn idee geen zin meer om door te schuren vanaf korrel 600-800. Neemt niet weg dat het spiegeleffect er erg mooi uit ziet ;)

player-x

Senior Member
Ik zie hier dat iedereen een mirror finish probeert te krijgen.

Las op OCforums een tijd geleden dat iemand nog hogere winst haalde door nadat hij zijn koeler gelapt had, daar na eenkeer over 40 schuurpapier ging, en daarna weer met 1200 de bramen weg lapte maar de krassen liet zitten
Hierna het oppervlakte goed goed reinigde zo dat alle groefen schoon waren.

De filosofie hier achter was dat de extra overtollige koelpasta in de groeven ging en dus een dunnere film tussen koeler en CPU zat

Hij haalde hier mee 1~2c lagere temp mee, er waren in diezelfde thread nog 3 of 4 andere die het uit probeerde de ene helft had lagere temp andere zagen geen verschil.

Heb net nog even zitten zoekken maar kan de tread niet meer vinden op OCforums.com

coolfris

Senior Member
http://forums.overclockers.com.au/showthread.php?t=99243

Al een oud topic op OCAU over lappen.

Cathar had op een iets ruwere ondergrond ook de beste resultaten (600Grid). Dan gaat het wel over temp verschillen van 0.5c. Dat soort verschillen ontdek je alleeen door uitgebreid testen met goeie spullen. Tussen verschillende mounts kun je namelijk al een verschil van 1~2c krijgen. Dat verklaart ook en beetje waarom op dat topic op OCforums niet iedereen betere temps had.

Maar het topic van Cathar op OCAU is wel de moeite waard om te lezen. Zeker de posts van BillA en Cathar.

Helishoot

Member
Ik wil dit weekend m'n koeler en cpu gaan lappen. (Mugen Inf. & Q6600)
Helaas ben ik het kapje kwijt om de cpu te beschermen, heeft iemand een andere oplossing?

Niek Joosten

Senior Member
Je kunt er anders een stukje krimpfolie (doorzichtig huishoud folie) strak over de achterkant van je CPU trekken. Ik weet niet of dat goed blijft zitten.

Helishoot

Member
Klinkt makkelijker dan je denkt. ik woon meestal in Duitsland ivm een opleiding en de enige computerwinkel die ik ken is een hut waar je niet dood gevonden wil worden.
Tel daarbij een verkoper op die geen woord engels spreekt of begrijpt. (en ik geen Duits ;) ) Heb een kwartier gedaan om duidelijk te maken dat ik koelpasta wilde kopen, met handen en voeten dus..

Heb dus weinig hoop om een kapje te bemachtigen, zal het met een printje proberen. Plaatjes helpen denk ik wel. :)

Maar mocht het niet lukken dan dacht ik dat het afdekken van de cpu met tape met een papiertje aan de zijde van de contactpuntjes enz. (tape die geen residu achterlaat)
Is dat een optie of echt een no go???? :roll:

edit: Niek, ik zie nu je reactie. ga ik ook proberen!

Source

Senior Member
Een kapje beschermt de weerstanden op de achterzijde van de cpu. Wanneer je gaat lappen druk je hier gegarandeerd op. Het kapje zorgt er tevens voor dat de kracht verdeelt word over de weerstanden.

Niek zijn oplossing werkt prima tegen stof en dergelijken, echter bied het geen bescherming. Uitkijken dus wanneer je zo gaat lappen!

Helishoot

Member
Nou, heb gelapt en heb het zonder kapje gedaan.
De CPU is niet kapot gegaan maar om nou te zeggen dat het resultaat gehad heeft...
ben er zelfs 5 graden bij 100% load op achteruit gegaan!!!!
Raar, want ik had duidelijk de eerste keer bij de montage (in februari) veeeeel te veel koelpasta gebruikt. (eerste x zelf pc gebouwd, foto's zijn evt. beschikbaar, grappig voorbeeld van hoe het niet moet) De pasta die standaard bij de Mugen geleverd wordt heb ik toen gebruikt. Het kwam er echt aan alle kanten tussenuit. Bij het lappen bleken zowel de cpu als de koeler niet echt vlak waren. Voor zover ik in kan schatten heb ik goed gelapt. Aan het einde was het redelijk aan het spiegelen. Vervolgens Artic Cooling MX-1 erop gesmeerd (dun) en alles weer gemonteerd.

Ik verwachtte toch wel een paar graden minder, ivm lappen, betere en mindere koelpasta
maar dat werden er dus 5 meer! :evil:

bijna een dag voor niks bezig geweest... enige voordeel is dat ik de kabels nu mooier heb weggewerkt.... :|
ik vermoed dat ik toch scheef heb gelapt ofzo, kan zelf niks anders bedenken.... iemand een suggestie?

Gendo

Senior Member
Ik vermoed dat er iets fout gegaan is bij de montage van je koeler. Zoals hierboven gezegd: als je het goed gedaan hebt kan het niet slechter worden. 2e mogelijkheid is dat je nu toch echt te weinig koelpasta hebt gebruikt:p

Helishoot

Member
Zal het maar checken met een stanleymesje, meten is weten!
Wat betreft het monteren van de koeler: zou ook kunnen dat het daar mis ging. Had wat moeite bij het plaatsen, kreeg niet op alle pins een klik, koeler weer eraf en toen uiteindelijk lukte het wel.

Bedankt voor jullie reacties, zal wel even laten weten hoe het verder gaat.

Helishoot

Member
Heb het gevonden. De koeler is volledig vlak, maar de cpu is een beetje bol. Zal waarschijnlijk komen omdat ik zonder kapje gelapt heb, blijkbaar toch lastig om dan "neutraal" te lappen... :(

Bovenaan