Handleiding lappen

Source

Senior Member
Hmm sorry, dan zijn de AM2 processoren ook gesoldeerd. Dat is de poging niet waard, ik heb ook al eens een E6600 gemolt op die manier! :( (alhoewel er op het eerst gezicht niets te zien was...

Palmachius

Senior Member
Behalve dat je de IHS er niet afkrijgt als ie gesoldeerd is (hoe doe je dat eigenlijk zonder de cpu te beschadigen bij die hoge temperaturen?) is het toch juist alleen maar beter voor de warmtegeleiding ipv koelpasta zoals je in het filmpje waar Source naar linkt ziet?

Source

Senior Member
Het is zo dat de warmte nu door meer materiaal moet eer de cpu zijn warmte kwijt kan aan de heatsink van je koeler... Ookal is het koeloppervlak groter bij gebruik van een IHS, de werkelijke core wordt beter gekoelt met direct contact. Een IHS zorgt er echter wel voor dat de processor veel meer druk aan kan, omdat de kracht verdeelt wordt over de gehele cpu. Een koeler erg strak aandraaien met schroeven/bouten is dus niet aan te raden wanneer de IHS verwijderd is.

De IHS van een (verouderde) AMD processor halen is een fluitje van een cent. Neem een los stanley mes, begin met geduld en beetje bij beetje rond de IHS te snijden, en op een gegeven moment glijdt het mesje zo onder de IHS. Dit kan nog wat kracht kosten, zeker wanneer de processor koud is. Wanneer je de processor rechtstreeks uit een pc haalt die lang aan gestaan heeft, is de kit rondom de IHS nog een beetje warm, en gaat het gemakkelijker.

Eenmaal onder de IHS moet je er alleen nog op letten dat je niet te diep gaat snijden, bij sommige cpu's zitten er weerstanden vlakbij de kit laag (het zwarte). Bij Intel cpu's (P4 processoren uitgezonderd in de meeste gevallen), is de core gesoldeerd aan de IHS, en zul je dus nadat je de kit laag hebt doorgesneden, eerst de IHS moeten verwarmen tot ongeveer 90 graden, eer het soldeersel smelt. Dit is linke soep, en veel processoren begeven het daardoor.

Arne1612

Senior Member
Oke, ik krijg straks mijn E8400, en hele meuk binnen, gaat dit de moeite waard worden als ik hem wil OC'en naar 4GHz, met Scythe Mugen+Antec Nine Hundred?GHz kan de Mugen net wel of net niet aan wordt een twijfel geval denk ik.

Diegis0n

Senior Member
bedoel je de IHS verwijderen? of lappen ... :mrgreen:

Hoedanook zal je met een Scythe Mugen wel tot de 4GHz kunnen komen zonder al te veel problemen denk ik ;)

Arne1612

Senior Member
En hoger, gaat lappen dan veel nut hebben ? Ik heb wel gelezen dat bij hoger dan 4 ghz, je de vcore boven 1.4 moet gaan zetten bij gemiddelde batch, en dat hij danvaak kapot gaat... Dit waren wel posts uit november december, dus andere batch zeer waarschijnlijk.

Diegis0n

Senior Member
Ik heb mijn E8500 al 2 maanden op 4ghz lopen met 1.33v ;) deze is (nog) niet gelapt

Ik heb al veel gelezen, ook dat naarmate de tijd de vcore omhoog moet om stabiel te blijven, daar heb ik niks van gemerkt (tot nu toe) ...

Met waterkoeling:
Idle: 25°
load: max 52°

Ambiant 24° at the time ;)

Arne1612

Senior Member
Diegis0n zei:
Ik heb mijn E8500 al 2 maanden op 4ghz lopen met 1.33v ;) deze is (nog) niet gelapt

Ik heb al veel gelezen, ook dat naarmate de tijd de vcore omhoog moet om stabiel te blijven, daar heb ik niks van gemerkt (tot nu toe) ...

Met waterkoeling:
Idle: 25°
load: max 52°

Ambiant 24° at the time ;)

Heb jij nou de E8500 of was dat een typfout? :)
Ik heb de 8400.

EDIT:
Op je profiel staat E6750?

Diegis0n

Senior Member
ja het profiel ... ik heb die nog niet aangepast ;)

ik had het weldegelijk over een E8400 :) hoewel ik de E8500 ook ergens heb liggen, ben ik deze gaan gebruiken voor 24/7 ;)

Geckx

Senior Member
Na lang twijfelen heb ik toch ook besloten om één dezer dagen is te gaan lappen, m'n CM hypertx2 + E8400, want de temps zijn niet zo leuk, en zeker met het warme weer hier..

Paar vraagjes:
Heeft het veel belang of je nu achtjes maakt of rondjes, of gewoon over en weer schuurt ? En hoeveel druk mag je nu juist zetten op de cpu/hs zodat hij niet scheef trekt.

Stel dat je zo'n perfect resultaat hebt waardoor de cpu en hs blijven kleven aan elkaar, heb je dan nog koelpasta nodig of heeft dit dan een negatief effect ?

Mike Zijffers

Senior Member
Laten we zeggen dat je eigenlijk niet veel meer kracht moet zetten dan het gewicht van je hand zelf..

Wel koelpasta gebruiken. Mijn CPU bleef ook 'kleven' aan mn koeler, maar zonder koelpasta was de temperatuur 10c hoger dan met koelpasta (AS5). Het leuke is, zonder koelpasta en na het lappen was de CPU stressed koeler als voor het lappen en met koelpasta ;)

Geckx

Senior Member
lol, wel hopelijk heb ik ook een gelijkaardig effect. Ben wel niet onmiddellijk een handige harry maar we zullen ons best doen.
Ik heb 3x400, 2x600, 2x800, 2x1000 en 2x 3200 schuurpapier. Dit lijkt me genoeg om te beginnen..

Mijn temperaturen zijn nu bij moment van spreken 42° Idle (met everest en pcprobe2) De cores zelf zijn met realtemp rond de 38°. In het Bios lees ik altijd zelf tegen de 50° uit. Dus moet er volgens mij iets fout zijn met de cpu/heatsink of de sensors zelf :?

thisisvip

Member
Kijk dit is een zeer handige handleiding was, net opzoek naar wat info over lappen voor mijn TRUE en gelijk een zeer gedetailleerde handleiding gevonden, bedankt heb er vast wat aan

88Gamer88

Senior Member
Heeft het lappen wel zo veel nut als je toch koelpaste gebruikt ??

ik wil me E6850 en E7200 Gaan lappen, maar nu vraag ik het me het af was je toch coolpaste gebruik, wat heeft het lappen van vernut ??

Palmachius

Senior Member
Koelpasta gebruik je alleen om de miniscule 'gaatjes' in het oppervlak van de heatspreader van de processor te vullen. Hetzelfde geldt ook voor de koelblok dat je op de processor plaats. Als je cpu een beetje bol is zal alleen het midden van de processor het koelblok goed raken. Als je dat wilt gaan oplossen door heel veel koelpasta te gebruiken isoleer je de delen waar de koelpasta niet plat/weg-gedrukt wordt alleen maar.

Palmachius

Senior Member
Ik vond hier een plaatje van de 8800GTS 320mb zonder koeler:

Zo te zien zit er wel een heatspreader op die je kunt lappen, maar of dit precies hetzelfde gaat als bij een processor weet ik niet.

In elk geval lijkt het me logisch dat je zoiets niet gaat schuren: ;)

Bovenaan