Groene coax kabel verplaatsen

Mattie112

Senior Member
User systemen
Ik snap eigenlijk niet waarom je het niet eerst probeert door gewoon een langer stukje coax te gebruiken voor je modem. Zeker als je het hebt over 3 a 4 meter... Dit is gewoon een no-brainer! AOP laten zitten en een 5meter coax kabel kopen + stekkertjes. Zelf in elkaar draaien en je ben klaar. Als je gewoon goed kwaliteit spul koopt is er echt niks aan de hand.

En de reden waarom niemand kan melden wat het kost om het AOP te verplaatsen is omdat niemand een glazen bol heeft. Wat is de situatie? Hoe is het aangesloten? Wat zit er allemaal 'in de grond'? Hoe zit het met de lokale vergunningen? Hoe wil je het precies hebben?

Vraag gewoon een offerte aan als je meer duidelijkheid wil?

Yogi Bear

Senior Member
User systemen
Ik snap eigenlijk niet waarom je het niet eerst probeert door gewoon een langer stukje coax te gebruiken voor je modem. Zeker als je het hebt over 3 a 4 meter... Dit is gewoon een no-brainer! AOP laten zitten en een 5meter coax kabel kopen + stekkertjes. Zelf in elkaar draaien en je ben klaar. Als je gewoon goed kwaliteit spul koopt is er echt niks aan de hand.
Ik heb ooit eenzelfde Cabelcon crimp tool aangeschaft waar de UPC en Ziggo monteurs ook zelf mee werken om de state-of-art Cabelcon F-connectoren te krimpen.
Het mooie, maar ook het vervelende is dat deze twee Cabelcon's perfect op elkaar passen en met low budget crimp tools wordt dit gewoon een bagger crimp, omdat de maatvoering erg nauw steekt en de meeste budget tangen vaak een net afwijkende maatvoering bleken te hebben.
Met enige schade en schande heb ik ooit een stel van deze tangen uitgebreid uitgeprobeerd en uiteindelijk ben ik toch bij een echte Cabelcon uitgekomen.

Duur met ~€100,- .....??
Ja best duur, de goede kant is dat je er je hele huis mee kunt doen en als je daar trek in hebt ook bij de buren en verder. ;)
Met dat laatste kun je je investering snel terugverdienen. :8)

Schroefconnectoren liever niet aan beginnen, je wurgt tijdens het opdraaien het aarde vlechtwerk, dat daardoor afbreekt en de F-connector valt er daarna regelmatig af, waardeloos dus.
Een krimp verbinding daarentegen geeft én een superbetrouwbare elektrische verbinding zónder de stress van een schroefverbinding én je trekt ze niet, of pas na zeer veel moeite weer los.

Dabomb

Senior Member
User systemen
als je naar een instalateur in de buurt gaat zal het tussen de 40 en 50 euro per uur zijn en de prijs voor kabel en koppeling en nieuw wcd de kabelstripper is als leek wel handig zie link

http://www.elektrototaalmarkt.nl/bedea/coax/12-4145389/800101/

http://www.elektrototaalmarkt.nl/cabelcon/koppeling/sp01-4145368/30466

http://www.elektrototaalmarkt.nl/hirschmann/wandcontactdoos/a-o-p-tras1000-b-4123333/695002289/4/

http://www.elektrototaalmarkt.nl/weicon/coax-kabelstripper/weicon-nr2-4123321/900550/

als je een beetje handig ben kan je dit ook zelf

boor een gat de kelder in onder de grond koppeling op bestaande kabel stuk kabel naar meterkast op koppeling zetten en wcd monteren
Bedankt voor je inzet.. Maar hoop dat je misschien ooit gehoord hebt dat de consument niet met die groene coax kabel mag spelen omdat dit eigendom is van de kabelaar. Mocht er ik hierdoor een slechte verbinding krijgen dan ben ik als eigenaar van dit huis verantwoordelijk voor deze zelf knutselerij... Een normale kabelboer mag daar ook niet zomaar aan komen.. Mocht die het fout aansluiten dan zijn de gevolgen dus voor mij..

1. Ziggo kan dan tegen mij zeggen, leuk dat je aan onze coax kabel zit te prutsen maar dit ondersteunen we helaas niet. Dus zoek het maar uit met uw verbinding..

2. Ziggo kan alle herstel kosten op de klant gaan verhalen, dus dat betekend dat ik achteraf hier nog meer voor kwijt ben..

Als je geen trottoir/paadje aan de buitenmuur hebt liggen, graaf een gat en kijk hoeveel speling er in de groene kabel zit. Mogelijk kun je dan zelf gaan verleggen.

Ik weet niet of ze dat toendertijd deden. Ik had het geluk dat ze in de kruipruimte een lus van een 2 meter hadden gelegd.
En waar ik nu woon, d'r ligt al een paadje op.

Ik snap niet waarom jullie zo allemaal illegaal bezig zijn en dat hw.info dit ook allemaal goed vind?
Ik hoop dat je begrijpt dat er ook niet gegraven mag worden naar die kabel... Dit i.v.m dat je met graafwerkzaamheden deze kabel opzettelijk zal gaan beschadigen..

Ik heb hier wel een pad voor de gevel ja, maar of dat open maken wel nou zo slim is...

En de reden waarom niemand kan melden wat het kost om het AOP te verplaatsen is omdat niemand een glazen bol heeft. Wat is de situatie? Hoe is het aangesloten? Wat zit er allemaal 'in de grond'? Hoe zit het met de lokale vergunningen? Hoe wil je het precies hebben?

Vraag gewoon een offerte aan als je meer duidelijkheid wil?

Omdat ik geen lelijke kabels in mijn huis wil hebben.
Omdat ziggo zelf ook kan zien dat er aan het AOP is gerommeld.
Bij het beschadigen van de coax kabel is de rekening uiteindelijk toch voor mij..

Ik hoop ook dat je begrijpt dat 3 a 4 meter verlengen naar het modem mij niet ideaal lijkt, mochten er straks toch problemen ontstaan en zal hiervoor ziggo moeten inschakelen dan zal het vast wel weer erop neer komen dat daar het probleem zal ontstaan met een slechtere ontvangst vanwege een te lang kabel naar het modem toe..

Er komt nog wel een ziggo monteur langs omdat die toch gratis was.. Maar ik denk niet dat meneer deze groene coax zelf wel even voor mij in de meterkast zal monteren.. en het gewoon op een zo simpel mogelijke manier zal aansluiten zodat ik het k*t ziggo modem van wanhoop op de vensterbank zal moeten neer zetten..

De situatie is als volgd:

Een oude type AOP in de voorgevel van het huis (dat momenteel een eethoek is) de tv staat aan de andere kant van de woonkamer.
De groene kabel zit dus aan het AOP aangesloten.. Of hier een signaal op staat; geen idee, woon hier sinds een kleine 2 jaar ongeveer en nooit de coax aansluiting nodig gehad omdat ik andere methoden gebruik om te kunnen internetten en tv staren. In de grond zit dus naar grote waarschijnlijkheid die coax kabel.. (misschien mits ik geluk heb nog een coax lus in de kruipruimte heb liggen.) Maar ga dat vieze gat niet zelf in.

Hoe het aangesloten zit? Ja dan kan maar op twee manieren he.

Manier 1: Huizen voor 1980 is het bekend dat de coax door de voorgevel komt, dat was in dit tijd heel normaal. (en ja ons huis in een stuk ouder dan 1980 (plus minus 1948 - 1974 of zo)

Manier 2. Gewoon via de meterkast (na 1980) je dan heb je ook geen problemen met het aansluiten van die ziggo rommel.

Welke lokale vergunning heb je het over? Hier ben ik niet mee bekend.

Enigste wat ik hoef te doen is de kabel 4 meter ongeveer naar rechts van de gevel naar de voordeur verplaatsen zodat ik bij de meterkast uit kom.) En dit wel op een legale methode.. Er hoeft waarschijnlijk maar een kleine sleuf gegraven te worden van ongeveer 3 a 4 meter lang.

Ik heb ooit eenzelfde Cabelcon crimp tool aangeschaft waar de UPC en Ziggo monteurs ook zelf mee werken om de state-of-art Cabelcon F-connectoren te krimpen.
Het mooie, maar ook het vervelende is dat deze twee Cabelcon's perfect op elkaar passen en met low budget crimp tools wordt dit gewoon een bagger crimp, omdat de maatvoering erg nauw steekt en de meeste budget tangen vaak een net afwijkende maatvoering bleken te hebben.
Met enige schade en schande heb ik ooit een stel van deze tangen uitgebreid uitgeprobeerd en uiteindelijk ben ik toch bij een echte Cabelcon uitgekomen.

Duur met ~€100,- .....??
Ja best duur, de goede kant is dat je er je hele huis mee kunt doen en als je daar trek in hebt ook bij de buren en verder. ;)
Met dat laatste kun je je investering snel terugverdienen. :8)

Schroefconnectoren liever niet aan beginnen, je wurgt tijdens het opdraaien het aarde vlechtwerk, dat daardoor afbreekt en de F-connector valt er daarna regelmatig af, waardeloos dus.
Een krimp verbinding daarentegen geeft én een superbetrouwbare elektrische verbinding zónder de stress van een schroefverbinding én je trekt ze niet, of pas na zeer veel moeite weer los.
Hulde voor deze post, momenteel nog de zinvolste post van dit hele topic.. (iets waarmee ik nog wat mee opsteek)

Alleen zelf aan die kabel prutsen lijkt mij niet zo verstandig. Heb geen zin in als het toch fout lijkt te gaan.

Ik heb liever zelf ook dat die verbindingen gekrompen worden.. Niet dat ik straks met een zwak signaal blijft zitten en leuke digitale blokjes op mij televisie.

Laatst bewerkt:

Mattie112

Senior Member
User systemen
Ik heb het ook niet over het verlengen van de GROENE kabel want: (zoals ik begrijp) gaat het jou puur om het feit dat je je modem graag in de kelderkast wil plaatsen.

Ik heb het over het "verlengen"/vervangen van de kabel die tussen je modem en AOP zit, totaal niet relevant met "hoge kosten indien ik iets verpruts, ziggo dit ziggo dat". Die kabel koop je zelf en is dus jou eigendom, je kan er aan verprutsen wat je wil maar aan je AOP kom je niet.

Ik krijg een beetje het idee dat je of niet snapt wat (meerder mensen) in dit topic zeggen of dat je dit niet wil snappen (omdat je toch al besloten hebt geld uit te geven). Dit is verweg de meest simpele/goedkope oplossing. 90% kans dat het gewoon goed werkt en mocht het niet goed werken is er niks aan de hand en kan je alsnog de groene kabel laten verlengen (wat dus effectief op hetzelfde neer komt behalve dat je het door de ziggo laat doen en dat zij verantwoordelijk zijn).

Dus: wat ik zou doen:

- laat de ziggo komen om alles aan te sluiten
- de ziggo beoordeeld of je "oude" AOP 'goed' genoeg is (99% kans van wel)
- als alles aangesloten is ga je naar de bouwmarkt en haal je 5 meter coax (goede kwaliteit) en 2 connectortjes. Die laat je of daar krimpen of je koopt zelf een tang.
- de standaard 1m kabel tussen je AOP//versterker (soms krijg je die) haal je weg en (evt door de kruipruimte) leg je je 5 meter coax.
- werkt het niet ben je misschien een 10tje kwijt aan kosten maar grote kans dat dit gewoon werkt (bij mij zit er zelfs 10 meter coax tussen)

en idd: als consument is het niet de bedoeling dat je zelf aan de groene kabel zit. Eventuele schade zal ook op jou verhaald worden, maar (nogmaals) met bovenstaand verhaal kom je zelf niet aan de groene kabel!

edit:

Welke lokale vergunning heb je het over? Hier ben ik niet mee bekend.

Enigste wat ik hoef te doen is de kabel 4 meter ongeveer naar rechts van de gevel naar de voordeur verplaatsen zodat ik bij de meterkast uit kom.) En dit wel op een legale methode.. Er hoeft waarschijnlijk maar een kleine sleuf gegraven te worden van ongeveer 3 a 4 meter lang.
Hieruit begrijp ik dat je van plan was om "buiten" je huis de groene kabel te verlengen/verplaatsen. Jij vroeg naar de kosten van dit of iemand dat zou weten. Vandaar dat ik met een zooi 'tegen' vragen kom waardoor iemand hier nooit een goede prijsinschatting kan geven van het werk wat gedaan wordt.

Mocht je zelf niet (graag) de kruipruimte in gaan dan zou je mijn oplossing ook uit kunnen laten voeren door een bedrijfje natuurlijk.

Laatst bewerkt:

Dabomb

Senior Member
User systemen
- laat de ziggo komen om alles aan te sluiten
- de ziggo beoordeeld of je "oude" AOP 'goed' genoeg is (99% kans van wel)

Dit bovenste was ik wel van plan om te doen..

Betreft de coax tussen AOP en modem.. Zoals gezegd mag deze niet langer zijn dan 1 meter omdat anders het signaal zwakker word..

Maar goed ik laat ziggo dit wel bepalen..

Maargoed dan zit ik maar weer een maand met dat k*t modem van hun in de woonkamer...

Maar achteraf ga ik dan toch een aanvraag doen voor het verleggen ervan naar de meterkast zodat alles uit het zicht zit..

Wat het kost? Volgens mij ligt het eraan hoeveel wind waait die dag, en met hoeveel plezier ze blijkbaar naar hun werk gaan.. Ik zie dat wel..

26ste komt die gast dus langs en dan zie ik wel wat er mogelijk is.

Overigens heb ik synfra gevraagd of het mogelijk was de kabel te verleggen als er een abbo erop loopt.. Dat kon gewoon volgens hun..

Yogi Bear

Senior Member
User systemen
............
- als alles aangesloten is ga je naar de bouwmarkt en haal je 5 meter coax (goede kwaliteit) en 2 connectortjes. Die laat je of daar krimpen of je koopt zelf een tang.
Ik ben bang dat je óf veel te goed van vertrouwen bent, óf al een tijdje niet in een bouwmarkt bent geweest, want ik word altijd erg verdrietig van de algemene bagger kwaliteit waar bouwmarkten doorgaans in grossieren, die 'goede kwaliteit' ga je daar denk ik niet vinden. ;)
Neem nu dit bedroevende Elro coax. :':)'(

Zoek dan liever een oldskool elektronicashop (het blijft lastig die k's en c's in "elektronica") of een satellietshop ergens in de buurt, die verkopen hoogstwaarschijnlijk wél iets fatsoenlijks.

Daarnaast vraag ik mij ook ernstig af of ze bij een bouwmarkt enig benul hebben waar het over gaat als je naar een coax krimptang vraagt. ;)
De budget tangen krimpen zoals ik al eerder schreef gewoonweg niet mooi, het steekt best nauw en de tang én de F-connector horen eigenlijk voor elkaar gemaakt te zijn.

Dabomb

Senior Member
User systemen
Ik ben laatst nog bij de gamma geweest, en ik kan yogi bear gelijk geven, want die hebben:

1. Ten eerste al niet veel (verkopen alleen jaren 80 rommel

2. Ze komen idd niet verder als `elro` materiaal.. Laat ik die zooi niet willen..

En hornbach heeft zo ver ik weet ook geen hi-tech spul..

En zo is dat met de karwei en de praxis ook het zelfde.. Helaas moet je voor goed spul tegenwoordig niet meer in de bouwmarkt zijn..

WhiteSnake

Senior Member
User systemen
Ik ben laatst nog bij de gamma geweest, en ik kan yogi bear gelijk geven, want die hebben:

1. Ten eerste al niet veel (verkopen alleen jaren 80 rommel

2. Ze komen idd niet verder als `elro` materiaal.. Laat ik die zooi niet willen..

En hornbach heeft zo ver ik weet ook geen hi-tech spul..

En zo is dat met de karwei en de praxis ook het zelfde.. Helaas moet je voor goed spul tegenwoordig niet meer in de bouwmarkt zijn..
Gamma heeft Ziggo gecertifeeerde kabels en aansluitingen in het asortiment, heb zelf ook de Ziggo gecertificeerde Coax kabels en Connectors thuis en bij me Moeder van de Gamma (20 meter lange kabel helemaal weg gewerkt achter plinten en door een kabelgootje)
Standaard Coax kabeltje voldeed niet voor Digitale HD TV, gaf beetje storing, dus hele zooi vervangen.

Gewoon opletten dat er Ziggo gecertificeert ? Kabel Keurmerk opstaat, dan zijn het gewoon goede kabels hoor.

Ik heb deze gebruikt en ze zijn echt veel beter dan een standaard Coax kabeltje:
https://www.gamma.nl/assortiment/el...ister_pos=26&fh_secondid=b_product_b021448456

https://www.gamma.nl/assortiment/el...ister_pos=50&fh_secondid=b_product_b021448499

Bovenaan