Groene coax kabel verplaatsen

Dabomb

Senior Member
User systemen
Wellicht is dit vaker gevraagd overal, maar ik zoek een snelle oplossing.

Ik woon in een oudere woning voor 1980 en hier komt de groene coax kabel door de gevel naar binnen.
Je begrijpt dat ik hierdoor niet echt blij om kan zijn. Aangezien het modem dat naast die aansluitpunt moet aansluiten en de kabels overal in het zicht en in de weg liggen..

Ik weet dat het helaas geld gaat kosten, maar wil er niet zelf eraan gaan rommelen i.v.m nog meer problemen..

Ik wil de coax kabel naar de meterkast hebben.. Heb begrepen van via www.huisaansluitingen.nl iets te regelen is..

Nou vraag ik mij af, welk bedrijf doet dit verplaatsen in z-limburg? En wat zijn de kosten ervan? (ik begrijp dat het ongeveer rond de 170 euro kan gaan kosten..

Daarnaast vraag ik mij af hoe lang moet daar de aanvraag voor zijn voordat ze werkelijk iets doen? Want ik heb namelijk al ziggo abbo aangevraagd.. En hoopte eigenlijk nog dat het verplaatsen van de coax naar de meterkast nog eerder zou kunnen..

Heb je al het formulier ingevuld? Je krijgt als het goed is vrij snel daarna een offerte en ook een datum dat ze het kunnen uitvoeren. Ik denk dat niemand hier precies kan gaan vertellen hoe veel het kost en wanneer ze tijd hebben...

Mattie112

Senior Member
User systemen
Tip: gewoon de groene kabel laten zitten waar hij zit. Het standaard ziggo modem kabeltje kan je verlengen met een standaard coax. Deze kan je door de kruipruimte laten lopen en zo naar je kelderkast.

Officieel wordt dit niet ondersteund maar het is wel de meest goedkope manier. Niet geschoten is altijd mis tenslotte ;)

(gebruik dit zelf ook en werkt al jaaaren perfect)

FeaR

Moderator
User systemen
Tip: gewoon de groene kabel laten zitten waar hij zit.
Mee eens. In mijn woning zit de (UPC)-ingang ook in de woonkamer, ik heb met professionele COAX (iets dikker dan wat je bij de bouwmarkt haalt) en een goede connector zelf de kabel naar de meterkast getrokken. Als je de connectie goed maakt is er niets aan de hand. Er is bij mij nog een monteur van UPC geweest die even de kabel door heeft gemeten en ik heb een perfect signaal.

Mattie112

Senior Member
User systemen
Hou er wel rekening mee dat ze er geen support op (hoeven te) geven. Dus: bij voorkeur haal je een stuk coax + 2 stekkertjes zodat je het originele kabeltje bewaart. Mocht er ooit problemen zijn dan kan je altijd je modem even 'terug' plaatsen.

Dabomb

Senior Member
User systemen
Tip: gewoon de groene kabel laten zitten waar hij zit. Het standaard ziggo modem kabeltje kan je verlengen met een standaard coax. Deze kan je door de kruipruimte laten lopen en zo naar je kelderkast.

Officieel wordt dit niet ondersteund maar het is wel de meest goedkope manier. Niet geschoten is altijd mis tenslotte ;)

(gebruik dit zelf ook en werkt al jaaaren perfect)

Ik krijg van ziggo vandaag te horen dat de coax kabel vanaf AOP tot modem niet meer als 1 meter mag bedragen..
Helaas zit ik dan al op de 3 meter..

Daarnaast mag je ook niet zelf aan die groene kabel prutsen...

Ik heb nog niks aangevraagd om die groene coax kabel te verplaatsen.. Dat wil ik wel gaan doen.. Ik weet alleen niet waar.. En hoeveel tijd ik dan heb voordat ziggo de boel wil gaan aansluiten..

Wat ik wel gedaan heb ik het abbo aangevraagd.. Aangezien die actie dit weekend de laatste dagen zijn om aan te melden..
En het zou jammer zijn als ik dat net mis loop.

Probleem van die groene coax kabel is dat die op een erg rot plek zit.. 3 meter naar links en zit dan in de meter kast..

Daarnaast kan ik het modem nergens anders neer zetten dan de vensterbank, laat dat nou geen uitzicht zijn..

of je gaat op zoek naar een elektrischen en vraagt of hij dit wil doen kost minder dan 100 euro gok ik
En als het gepruts word / en problemen krijg dan ineens met een dikke rekening achteraf zitten om de boel weer te herstellen.
Nee daar heb ik geen zin in helaas..

Ik wil er best deze ene keer er 150 euro voor betalen.. Maar wel zo dat ik van alle problemen meteen van af ben.

En welk bedrijf doet dat omleggen? Ik neem aan dat die kabel eigendom is van ziggo.. Maar volgens hun (een bekakte mevrouw moest ik naar www.aansluitingen.nl of www.huisaansluitingen.nl

Is het eventueel mogelijk om nou gewoon dat kabel gedoe van ziggo te laten aansluiten, en daarna die coax kabel te laten verplaatsen..

Ik lees hier:

http://www.synfra.nl/nl-nl/aansluitingen/informatieparticulieren.aspx

De meteropstellingsplaats c.q. bouwkast dient ingericht te zijn volgens de daarvoor geldende richtlijnen. Deze richtlijnen zijn bij de deelnemende bedrijven te verkrijgen. Uw meterkast dient gereed te zijn voordat de aansluiting gerealiseerd kan worden
De verantwoordelijkheid voor een juiste opstelling en inrichting van de meteropstellingsplaats ligt bij de opdrachtgever.

Voorwaarden aanvraag

U dient de aanvraag minimaal twee maanden voor de gewenste datum van aansluiting in.
Voor uw aanvraag heeft u de postcode van het aansluitadres nodig. U kunt deze opvragen bij uw gemeente.
U voegt bestekstekeningen toe aan de aanvraag met daarop:
situatieschets op schaal van het perceel met bouwlocatie ten opzichte van de meteropstellingsplaats en de eventuele kelder;
bij bouwaansluiting, de plaats van de bouwkast.

Aan de gewenste datum van aansluiting kunnen geen rechten worden ontleend; de datum wordt gebruikt als indicatie voor de planning.
U ontvangt een offerte / opdrachtbevestiging van de betreffende netbeheerders.

Dan denk ik wtf??

Laatst bewerkt:

adijkstra

Senior Member
User systemen
Tja dat Ziggo dat zegt kan ik begrijpen ivm signaal sterkte (en garantie kwaliteit)
Zet er een antenne versterker tussen en de rest kan in de meterkast.
Ook niet optimaal maar werkt wel.
Of een tip een klein dubbel wandje (echt niet meer dan nodig is) en daar alle kabels achter verstoppen en de kabels die nodig zijn door een gaatje naar buiten laten gaan.

n8tur3

Senior Member
User systemen
Als jij met die kabel 3-4 meter naar de meterkast wil, dan zul je die vanaf het binnenkomstpunt in de kamer moeten verlengen. Die groene kabel kun je ook kopen.

Zie hier: http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=47065

Echter je modem staat dan in de meterkast, echter hoe ga je dat doen met je telefoon en tv? Dit heb ik je al eens aangegeven.

Wil je echt die groene kabel verhuizen van de woonkamer naar je meterkast, veel succes met het betalen van de rekening: https://www.aansluitingen.nl/algemeen/

Dabomb

Senior Member
User systemen
Ik heb geen zin in kleine `non` oplossingen die niet werken. En dat dan beperking kan hebben op het signaal kwaliteit..

De kabel van de tv kan ik vanuit de meterkast een nieuwe laten trekken onder de kruip ruimte door en maak ik bij de tv een nieuw aansluitpunt voor de televisie / radio..

Ik neem aan dat de telefoon op het modem komt? En zo niet maakt me dat nog niks uit.. De telefoon staat aan de rechterkant naast de meterkast in de woonkamer.. Dus hoef daar voor geen lange kabel te hebben.

Die URL https://www.aansluitingen.nl/algemeen/

Ken ik al maar zie nergens de tarieven wat het moet kosten.. En hoeveel tijd er nodig is om dit te realiseren..

Als jij met die kabel 3-4 meter naar de meterkast wil, dan zul je die vanaf het binnenkomstpunt in de kamer moeten verlengen. Die groene kabel kun je ook kopen.

Zie hier: http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=47065

Echter je modem staat dan in de meterkast, echter hoe ga je dat doen met je telefoon en tv? Dit heb ik je al eens aangegeven.

Wil je echt die groene kabel verhuizen van de woonkamer naar je meterkast, veel succes met het betalen van de rekening: https://www.aansluitingen.nl/algemeen/

Bekijk eens post nummer 4 hier:
http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=47065

Ik ben eigenlijk dan wel bang voor verlies / storingen.. Dus wil het persoonlijk liever meteen goed doen.

En dan ook nog het mooi weg werken van de kabel..

Stel dat de coax kabel nog op het juiste moment verlegd word.. Zal deze kabel dan ook weer opnieuw worden afgesteld door de infra beheerder?

Ik hoorde van mevrouw ziggo ook dat ik 75 ohms kabels moest gebruiken en aansluitingen langer dan 10 meter moest ik een versterker gebruiken..

Ik denk dat ik zoiezo een versterker nodig heb.. Want heb nog een coax kabel in de slaap kamer liggen, en ten samen met de tv in de woonkamer kom ik denk ik wel makkelijk over die 10 meter heen..

Ik wil graag eerst de tarieven weten wat het kost en hoe lang het voor nodig is om de nieuwe aansluiting te realiseren.. Daarna ga ik eens weer contact leggen met ziggo en hopelijk het abbo even kan opschorten totdat de nieuwe aansluiting er ligt.

Laatst bewerkt:
7

78134

Gast
User systemen
Hier in dit huis heb ik ook een Ziggo aansluiting in de meterkast. Vanaf daar loopt er nog een kabel door de muur naar de woonkamer. Dit is ongeveer 6/7 meter. Daarop zat altijd mijn modem met interactieve TV (Ziggo alles in 1)

Dit alles komt ook neer op een verplaatsing van de AOP.
Als je nou gewoon zorgt dat je een (zeer) goede kwaliteit kabel legt vanuit je meterkast, is er niks aan de hand.

De telefoon komt inderdaad ook op de modem

Dabomb

Senior Member
User systemen
Ik was zelf van plan om dit te doen:

- Nieuwe AOP in de meterkast

- Dan nieuwe AOP WCD in de meterkast.

- Kabel modem in de meterkast..

- Ik denk dat hier een breedband versterker moet komen vanwege de lengtes naar de TVs toe.

- Dan AOP naar versterker.

- Kabel modem naar versterker.

-Vanaf kabel modem gaat er een kabeltje door de muur van meterkast / woonkamer (en daar achter staat meteen de telefoon)

-Tijdelijk maak ik vanuit de meterkast door die zelfde muur langs de andere muren naar de tv (later een kabel onder de kruipruimte door)

- Kabel van de slaap kamer tv ligt eraan.. (hoef ik waarschijnlijk wat aan te passen.. )

En dan ethernetkabel naar boven (waar mijn pc staat)

Ik was ook al een van plan het platfond open te trekken (is van MDF dacht ik zo te zien) en naar elke kamer een ethernet aansluiting maken / kabels trekken..

WhiteSnake

Senior Member
User systemen
Waarom maak je steeds nieuwe topics aan als het eigenlijk om het zelfde gaat? had al een opmerking geplaatst hier over in een van je andere topics...

Ik zou het niet doen, en kijken of je de kabels niet gewoon mooi weg kan werken met een kabel gootje en/of holle overzet plinten, dat heb ik zelf ook gedaan, scheelt en hele hoop geld.
Modem kan je aan de muur monteren, hier staat hij in een boeken kast die vlak bij de aansluiting staat, TV zelf staat aan de andere kant van de kamer met 20 meter coax kabel er tussen dus netjes weg gewerkt achter holle overzet plinten.
Je ziet hier echt geen één kabel in het zicht lopen.

(gaat je wel meer kosten dan 170 euro om die kabel te laten verleggen hoor, denk dat je een nulletje bent vergeten, ken iemand die dat in een oud huis uit de jaren 60 dat ook heeft laten doen omdat hij dan makkelijker kabels voor de TV naar boven kon leggen, moeten gaan graven in de tuin om bij de kabel te komen en hem dan naar de andere kant te trekken door de muur de kruipruimte in en dan naar de meterkast)

Dabomb

Senior Member
User systemen
Daarom wacht ik eerst de kosten af en zie dan wat ik ga doen..
Anders laat ik het later wel verplaatsen als het dan ook gaat..

Als iemand hier meer informatie over heeft, dan hoor ik dat graag..

Yogi Bear

Senior Member
User systemen
Daarom wacht ik eerst de kosten af en zie dan wat ik ga doen..
Anders laat ik het later wel verplaatsen als het dan ook gaat..
Als iemand hier meer informatie over heeft, dan hoor ik dat graag..
De dame die je van de Ziggo klantenservice hebt gesproken, leest alleen op van wat op haar beeldscherm staat (een coax kabel heeft zij waarschijnlijk nog nooit in haar handen gehad), waarbij rekening is gehouden met alle beunende klussers met twee linkerhanden die je nog geen lampje zou laten aansluiten.
Dat is hun uitgangspunt als ze jou aan de lijn krijgen en zo word je ook toegesproken. ;)

Als je de bekabeling netjes wilt wegwerken, dan kun je dat waarschijnlijk zelf nog het allernetste, jij kunt daar immers meer tijd voor vrijmaken dan een bezoekende monteur die nóg 20 klanten heeft die dag.

Je kunt ook overwegen dan toch maar dat stukje verlengkabel zelf te leggen en dat secuur uit te voeren met eersteklas materiaal.

Voor het genoemde bedrag koop je namelijk ook een echte professionele crimptool (à ~€100,-) voor F-connectoren en een doos Koka799 coax van 100meter plus een doosje eersteklas F-connectoren /type crimp.
Daar kun je de rest van je bestaan aardig mee vooruit.

Als je dit hebt zitten dan kan de bezoekende monteur prima bepalen of jouw resultaat binnen of buiten de specs valt en zo ja, of nee, wat er dan eventueel verder moet gebeuren.
Ik verwacht echter geen enkel probleem als jij die 3meter netjes en correct aansluit.

Als je iets centraler had gewoond dan had ik het graag voor je gedaan. ;)

Dabomb

Senior Member
User systemen
Bedankt voor de gegeven antwoorden..

Niemand weet de prijzen wat het kost om het punt te verleggen?

Wil graag een bron zien of een pagina waar dat op staat.

godzilla

Senior Member
User systemen
als je naar een instalateur in de buurt gaat zal het tussen de 40 en 50 euro per uur zijn en de prijs voor kabel en koppeling en nieuw wcd de kabelstripper is als leek wel handig zie link

http://www.elektrototaalmarkt.nl/bedea/coax/12-4145389/800101/

http://www.elektrototaalmarkt.nl/cabelcon/koppeling/sp01-4145368/30466

http://www.elektrototaalmarkt.nl/hirschmann/wandcontactdoos/a-o-p-tras1000-b-4123333/695002289/4/

http://www.elektrototaalmarkt.nl/weicon/coax-kabelstripper/weicon-nr2-4123321/900550/

als je een beetje handig ben kan je dit ook zelf

boor een gat de kelder in onder de grond koppeling op bestaande kabel stuk kabel naar meterkast op koppeling zetten en wcd monteren

Laatst bewerkt:

n8tur3

Senior Member
User systemen
Als je geen trottoir/paadje aan de buitenmuur hebt liggen, graaf een gat en kijk hoeveel speling er in de groene kabel zit. Mogelijk kun je dan zelf gaan verleggen.

Ik weet niet of ze dat toendertijd deden. Ik had het geluk dat ze in de kruipruimte een lus van een 2 meter hadden gelegd.
En waar ik nu woon, d'r ligt al een paadje op.

Bovenaan