1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Graag evaluatie/mening over nieuw systeem.

Discussie in 'Systemen en (thuis)servers' gestart door DevilDown, 5 dec 2017.

1. DevilDown

DevilDown Member

Sinds:
    28 jan 2016
    Goeieavond/ochtend/middag allen,

Gezien mijn vorige pc reeds van 2009 dateert (en ik die grondig beu ben), ben ik van plan een nieuw systeem aan te schaffen. Ik had eerder dit jaar al eens een topic aangemaakt maar heb toen besloten nog even af te wachten.

De bedoeling van het systeem is audioproductie/bewerking en daarnaast recreatief gaming (doch niet in extreme mate). Ik heb voor een systeem van intel gekozen om zoveel mogelijk compatibiliteit met muzieksoftware, plugins ed. te garanderen gezien de relatieve recente introductie van Ryzen.

De voorlopige lijst:

Aantal Product Prijs Subtotaal
    1 Arctic Freezer i32 28,00 € 28,00 €
    1 Crucial Ballistix Sport LT Grey 16GB DDR4-2400 CL16 kit 186,90 € 186,90 €
    1 Crucial MX300 525GB 147,90 € 147,90 €
    1 Fractal Design Define R5 Black 106,00 € 106,00 €
    1 Gigabyte Aorus Radeon RX 570 4GB 269,00 € 269,00 €
    1 Gigabyte Z370 HD3P 149,90 € 149,90 €
    1 Intel Core i7 8700K Boxed 419,00 € 419,00 €
    1 Samsung SH-224FB 16,00 € 16,00 €
    1 Seasonic Focus Plus Gold 550W 84,95 € 84,95 €
    9 producten Opslaan als eigen wensenlijst Totaal 1.407,65 €

Enkele opmerkingen/aanvullingen/vragen:

1. Ik heb niet à priori de bedoeling om te gaan overklokken maar apprecieer wel de hogere standaard kloksnelheid van de K-variant en wel ook de mogelijkheid om te overklokken in de toekomst openhouden (al is de kans klein).

2. Wat betreft het moederbord twijfel ik nog tussen de volgende exemplaren:
    Aantal Product Prijs Subtotaal
    1 ASRock Z370 Extreme4 166,00 € 166,00 €
    1 Gigabyte Z370 Aorus Gaming 3 152,90 € 152,90 €
    1 Gigabyte Z370 HD3P 149,90 € 149,90 €
    1 MSI Z370 SLI Plus 149,00 € 149,00 €
    4 producten Opslaan als eigen wensenlijst Totaal 617,80 €

Ze situeren zich allemaal ongeveren in hetzelfde prijspunt en bieden ongeveer dezelfde features. Ik slaag er voorlopig niet echt in om tot een gefundeerde voorkeur te komen. Is er een voordeel om zowel moederbord als gpu van hetzelfde merk (gigabyte) te nemen?

3. Wat betreft het RAM-geheugen ben ik ook nog niet zo zeker wat ik zou moeten nemen. De set die ik er voorlopig heb ingestoken is gebaseerd op een eerder pc-advies. Gezien ik niet ga werken met instellingen om hogere mhz. op het ram te gebruiken, ben ik geneigd sowieso om te kiezen voor een exemplaar met standaard ondersteund snelheid (2666 mhz). Bij het rondsnuisteren vind ik ook niet echt redenen om vb. te kiezen voor crucial, kingston of corsair lpx,... behalve dan de prijs...

4. Betreffende de optische drive heb ik ook deze uit het pc advies genomen doch het blijkt dat deze nagenoeg niet meer te krijgen is. Daarentegen vind ik wel melding van een ander type sh-224GB, wat me niet duidelijk is of dit de opvolger is... Heeft er iemand anders weet van een alternatief zo niet beschikbaar? En heeft het nut om een blu-ray lezer te nemen voor games? (voor zover ik weet enkel releases op dvd-rom, maar gezien vooral gaming op ps4 de laatste jaren ben ik op gebied van pc games niet meer mee).

Als er daarnaast nog andere opmerkingen zijn, hoor ik ze graag...

Dank voor de tijd en het (eventuele) advies! :)

Vriendelijke groetjes

2. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Bij een overklokbare hexacore cpu zou ik een iets zwaardere cpu-koeler kiezen, zoiets:
    https://be.hardware.info/product/183459/noctua-nh-u14s
    https://be.hardware.info/product/392156/scythe-mugen-5-pcgh-edition

Moederbord en videokaart van hetzelfde merk heeft geen voordelen. Tegenwoordig zijn de meeste moederborden zwart, dus voor de kleurstelling maakt het meestal niets meer uit.
    Van de moederborden zou ik de ASRock Extreme4 kiezen, vanwege de beste stroomvoorziening en grootste koelblokken.
    De twee Gigabytes ondersteunen zelfs geen SLI.

Kies memory dat op de QVL-lijst staat bij de moederbordfabrikant of door de memoryfabrikant wordt geadviseerd voor het moederbord. Ik zou wel minimaal 2666Mhz kiezen.

DevilDown en JensTX vinden dit nuttig.
  3. seb83

seb83 Senior Member

Sinds:
    31 okt 2016
    Als je de RGB features wilt synchroniseren is het handig om onderdelen van hetzelfde merk te kiezen. Maar je hebt een kast zonder window gekozen, dus dat lijkt me niet aan de orde.

DevilDown vindt dit nuttig.
  4. DevilDown

DevilDown Member

Sinds:
    28 jan 2016
    SLI ga ik zelfs nooit gebruiken.
    Welk voordeel biedt de asrock dan juist m.b.t. stroomvoorziening? Ik bedoel: wat betekent dit in de praktijk waardoor je het bord zou aanbevelen bovenop de andere exemplaren?

5. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Een zwaardere stroomvoorziening kan een stabielere spanning afgeven, waardoor je verder kunt overklokken. Ook met het ouder worden van je moederbord kan het voordeel zijn dat ie langer meegaat. Minder belasting en meer reserve.
    SLI vereist dat beide PCIe sloten van het moederbord 75W kunnen leveren aan de videokaart en is dus ook een indicatie dat de stroomvoorziening niet te licht mag zijn.

DevilDown en wyber vinden dit nuttig.
  6. DevilDown

DevilDown Member

Sinds:
    28 jan 2016
    En stel nu dat ik kan zeggen: ik er nooit mee overklokken maar wil wel de K processor voor de hogere standaard kloksnelheid.
    En tevens zal er nooit een SLI opstelling worden gebruikt.
    Maakt het dan al minder uit welke bord? Of nog steeds voorkeur?

En zou je in dat geval ook nog steeds opteren voor een andere koeler? of is de i32 voldoende voor stock speed ?

Groetjes en hartelijk dank al voor de antwoorden

7. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    De i32 is prima geschikt voor een lichte overklok.
    Er zit bij moederborden niet alleen verschil in de stroomvoorziening en SLI-ondersteuning, maar ook in features (USB-Type-C, aantal M.2-sloten, audiochip, optische uitgang, koeling vrm's etc.)
    Gezien de hogere kloksnelheid van de 8600k en het wel heel verleidelijk is om 'sync all cores' in de bios aan te vinken, zodat alle cores op turbosnelheid lopen, zou ik wel minimaal een moederbord kiezen met koelblokken.
    Een goedkoper maar heel compleet moederbord is bijvoorbeeld ook: https://nl.hardware.info/product/413130/asrock-z370-killer-sli
    PS: heb niet de illusie dat je met Gigabyte betere kwaliteit koopt.

8. DevilDown

DevilDown Member

Sinds:
    28 jan 2016
    Om nu nog eens extra te beginnen zagen:
    In de winkel waar ik m'n systeem zou kopen zijn de MX300 525gb en de Samsung 850 evo 500gb nagenoeg gelijk qua prijs (enkele euro's verschil). De keuze voor de mx 300 was gebaseerd op het recente pc-advies en de SSD testen...

Bij dergelijk klein prijsverschil, zouden jullie dan nog steeds voor mx 300 gaan of toch de samsung overwegen?

Groetjes

9. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Ja

10. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
  11. Hermano Conejo

Hermano Conejo Member

Sinds:
    14 mei 2012
    Waarom ga je niet voor Micro ATX of Mini ITX? Kun je een kleinere kast nemen :)

Die extra PCIe-sloten ga je waarschijnlijk toch niet gebruiken ...

12. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Je beperkt dan enorm de keuze qua moederborden. Als na x jaar je bord sneuvelt wordt vervangen nog een stuk lastiger. Zeker met ITX sluit je direct elke uitbreiding uit. En de keuze qua mATX en ITX kasten is miniem.

13. DevilDown

DevilDown Member

Sinds:
    28 jan 2016
    en waarom dan exact?[/QUOTE]

14. Forum m8

Forum m8 Senior Member

Sinds:
    30 jan 2006
    Omdat Samsung met z'n data vergaring via die Magician software en dat moeilijk doen met updaten via andere weg toch wel aangeeft wat te veel "Big Brother" genen te hebben.

Als het prijsverschil de andere kant op was (dus de Crucial duurder), dan nog zou ik die pakken.