1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

GPU's defect?

Discussie in 'Videokaarten & 3D-chips' gestart door ShadyAngel, 29 mrt 2019.

1. ShadyAngel

ShadyAngel Member

Sinds:
    21 jun 2016
    2 jaar geleden kocht ik een voor die tijd nog zeer zware pc (Intel 6900K, 2x Nvidia 1080FE, 64Gb RAM, 2x SSD's en 4x HDD's. Toen was ik door omstandigheden niet zo geïnteresseerd in PC games en heb dan ook nog niet verder gekeken. Niettegenstaande de configuratie van mijn pc heb ik zelfs met lichte games schokkende beelden terwijl mijn oudere pc zelfs met een Nvidia GTX690 dit niet had. Ik heb nu een benchmark (userbenchmark) gedraaid en deze gaf voor mijn GPU's maar een score van 39% terwijl deze kaart volgens de benchmark met één 1080 al een score van 123% zou moeten halen. Waar moet ik hier beginnen zoeken?
    Alle andere programma's waaronder foto en video programma's geen enkel probleem vertonen.
    Alvast bedankt voor de hulp. screenshot_03.jpg screenshot_04.jpg

2. TJM de Groot

TJM de Groot Senior Member

Sinds:
    26 dec 2009
    Ik denk dat SLI het probleem is vroeger had je games die dat ondersteunde nu niet echt meer dat zou je stutters verklaren.

Ik zou die 2 videokaarten verkopen en er een rtx 2080 voor terug kopen.

3. ShadyAngel

ShadyAngel Member

Sinds:
    21 jun 2016
    Dat ga ik zeker eens proberen maar dan haal ik er wel één 1080 uit. De RTX vind ik hun prijs niet waard, zeker als er een softwarematige RTX driver voor de 900 en 1000 reeks van Nvidia komt.
    Echter ga ik dit moeten laten doen want de pc-kast zit zo vol dat ik niet aan het clipje kan waar de videokaart mee aan het moederbord vastzit. De koeler van de CPU zit vlak boven de GPU's en denk ik dat deze er dan toch uit moet. Daar begin ik liever niet meer zelf aan. Gewoonlijk komen er dan weer andere problemen van.

4. MZw

MZw Senior Member

Sinds:
    12 aug 2012
    Zijn beide gpu's verbonden met een HB SLI Bridge?
    https://nl.hardware.info/reviews/81...-moeite-waard-de-werking-van-crossfire-en-sli

Draai je de benchmark niet terwijl je 2xWQHD-schermen in gebruik hebt, zie de opmerking over Disable monitor sync op de tweede schermprint?

Als je een test wilt doen met één gpu, dan moet je de onderste verwijderen en niet de gpu die het dichtst tegen de cpu-koeler aan zit.

5. ShadyAngel

ShadyAngel Member

Sinds:
    21 jun 2016
    Ik heb slechts één monitor aangesloten, nl de Asus Rog PG279Q. zeer goede monitor overigens en nog maar 2 maanden in gebruik.
    Beide kaarten zijn inderdaad met een SLI-bridge verbonden.
    Ik heb de opmerking over monitor sync wel gelezen maar weet totaal niet at ik me daar moet bij voorstellen. Ik heb wel een redelijke pc kennis maar ben geen nerd/techneut.
    Normaal zou ik wel de onderste GPU verwijderen maar daar kan ik even goed maar pas bij als de CPU koeler en de bovenste videokaart verwijderd zijn.

6. FatBoyNL

FatBoyNL Senior Member

Sinds:
    20 apr 2014
    Met Monitor Sync bedoelen ze waarschijnlijk gewoon vsync. Als je vsync aanzet zal de benchmark niet optimaal draaien.

EDIT: ik zou trouwens gewoon 3DMark draaien ofziets. Uit de resultaten van de 'userbenchmark' valt nauwelijks relevante info te halen voor deze issue.

MZw vindt dit nuttig.
  7. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Je zegt dat je kast 'zo vol zit' dat je de kaart moet laten verwijderen... Hoe heb je dan in godsnaam nog airflow? Zou (buiten het sli gedeelte) toch ook wel iets kunnen verklaren hoor... Kortom : hoe zit het met de warmte in de pc?

8. ShadyAngel

ShadyAngel Member

Sinds:
    21 jun 2016
    Haha, met de airflow zit het best goed, zelfs onder volle belasting maximaal 50 tot 55°. Het is dan ook een grotere big tower van LianLi, volledig aluminium, 3 front coolers, 2 top coolers, 1 rear en 1 bodem (voeding). Maar zeer zeker niet overklokt, vind ik nog altijd beter dan al dat overklok gedoe tegenwoordig wat alleen maar de slijtage opdrijft.
    De kast zit trouwens niet zo echt vol, alleen de onderdelen zitten op het moederbord nog altijd dicht op elkaar, daar kan ik niets aan aanpassen ook al is het dan nog eens een extended moederbord.
    Intel 6900K, 64Gb RAM, 2x Nvidia 1080 (geen ti), 2x SSD en 4x HDD.

9. ShadyAngel

ShadyAngel Member

Sinds:
    21 jun 2016
    Waar kan ik ergens nakijken of V-sync ingeschakeld staat? Ik ken de term wel maar niet waar ik de instelling kan vinden.
    Is 3DMark gratis voor persoonlijk gebruik? Dan wil ik het hiermee nog wel eens proberen.

10. Qivaro

Qivaro Member

Sinds:
    29 mrt 2019
    Vsync is veelal een instelling van de driver voor jouw VGA kaart, met andere woorden die moet je in de software van Nvidia terug kunnen vinden.

11. wailingwimmy

wailingwimmy Senior Member

Sinds:
    15 feb 2010
    Een gewone of een HB SLI brug ?

12. xzandr

xzandr Senior Member

Sinds:
    15 jun 2011
    In het NVIDIA configuratiescherm onder 3D instellingen beheren, standaard staat dat op "gebruik de 3D toepassingeninstelling", dat houd dus in dat je V-sync in de games in of uit schakelt, bij benchmarks staat het dan automatisch uit.

13. FatBoyNL

FatBoyNL Senior Member

Sinds:
    20 apr 2014
    In het NVidia Control Panel onder 3D Settings kan je zien of vertical sync aanstaat. Globally en per-program.

Van 3DMark kan je eenvoudig de demo (i.e. de standaard editie) downloaden via Steam:
    "Click the "Download Demo" button on the Steam store page to download 3DMark Basic Edition."

14. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Of je hebt ze watergekoeld of de kaarten lopen op halve snelheid. Die kaarten met de nVidia koeler worden met een beetje load al 70°C En dan praat je over een enkele kaart, en jij hebt er 2.

Heb je destijds de kaarten vervangen of ook Windows opnieuw geïnstalleerd? DDU gedraait?

Zelf een 1080 Ti en de Core wilt hij niet echt overklokken. Het geheugen daarentegen kan je veel uit halen. Dit is het wel waard omdat dat de limiterende factor is bij die chips.

15. ShadyAngel

ShadyAngel Member

Sinds:
    21 jun 2016
    Mijn PC is luchtgekoeld, meer dan voldoende omdat ik niet overklok. De kaarten zijn destijds nieuw gekocht. De pc laat nergens foutmeldingen zien. Een tijdje geleden driver verwijderd met DDU omdat de pc nieuwe driver niet wilde aanvaarden vanaf het begin al. Na DDU toepassing geen installatieproblemen meer gehad.

16. JMM

JMM Senior Member

Sinds:
    8 aug 2006
    Neem aan dat je beide kaarten al apart hebt getest en goed bevonden dus misschien dat het aan de moederbord drivers kan liggen?

17. ShadyAngel

ShadyAngel Member

Sinds:
    21 jun 2016
    Momenteel sinds gisteren geen schokkend beeld meer gehad. Ik ben nu 3DMark aan het downloaden, misschien geeft deze ander resultaat dan userbenchmark. Ik ga deze in de loop van de week eens draaien om te zien welk resultaat deze geven. Het is wel raar dat alleen games dit probleem hadden (hebben?). Videotoepassingen en de rest geen problemen.

18. jurrian120

jurrian120 Senior Member

Sinds:
    26 aug 2011
    Ik blijf erbij die kaarten zijn mij te koel. Ze worden naar mijn weten niet 100% belast. Je CPU moet krachtig genoeg zijn om de kaarten van genoeg te voorzien.

quiller vindt dit nuttig.
  19. WhiteSnake

WhiteSnake Senior Member

Sinds:
    30 apr 2008
    Je hebt de kaarten wel in Slot 1 en Slot 2 zitten hoop ik?
    Anders is dat waarschijnlijk je probleem...

20. duiveltje54

duiveltje54 Member

Sinds:
    23 nov 2015
    Misschien is je psu het probleem? als ik naar je 2de foto van je kijkt zie je cpu als zowel je gpu en je ssd ondermaats presteren.....zijn al je drivers uptodate en windows ook? ( let niet op mijn spel fouten )

Welke psu heb je?