Gpu rendering videobewerking

Ik bezit Power Director, zowel geïnstalleerd op pc met i3 & amd rx470 kaart, als in mijn laptop met i5 & gtx 1050 gpu.

Verschil? Op mijn laptop wordt de gtx niet verkozen, noch bij afspelen, noch bij coderen of bij het renderen, en is gewoon zelfs niet beschikbaar. Ik heb al van alle wijzigingen gedaan en proberen te doen, en het lijkt er op dat deze videokaart niet helemaal ondersteund wordt. Na veel proberen is nu afspelen binnen power director met de gtx als ondersteuning geen probleem meer. Maar... voor het renderen krijg ik dit niet voor mekaar. Zeker nu ik de gtx forceer om het programma volle prestatie te ondersteunen, is zelfs de knop "fast video renderingstechnologie" gewoon niet meer aanklikbaar, en wordt dus nu zelfs in intel gpu niet meer gebruikt.

Op mijn desktop met amd kaart werkt dit wel allemaal standaard en perfect.

Dus, nu zoek ik nieuwe videobewerkingssoftware die mijn nvidia gtx 1050 in mijn acer nitro 5 wél gebruikt voor alles en liefst zonder teveel blabla. (ondersteund wordt etc)

Ondertussen de trial versie Videostudio ultimate 2020 getest. Hier kan ik wel alles voor Cuda (GTX) selecteren terugvinden en aanklikken. Maar het grappige is dat het geen verschil maakt, de gpu wordt gewoon niet aangesproken door de videobewerkingssoftware. Ze gebruikt enkel de intel uhd 630. Al lijkt dat (ook) aan de software te liggen. (zie topic, die mensen moeten zich ook bedrogen voelen)
https://forum.corel.com/viewtopic.php?t=66564&p=375785

Maar amai, bestaat er eigenlijk wel videobewerkingssoftware waarbij ik kan profiteren van zowel de cpu als gpu in mijn acer laptop om projecten sneller te rendereren, vloeiender te werken etc?

Nogmaals, met mijn desktop geen probleem, de amd rx470 wordt er wél gebruikt.

Roel1966

Senior Member
User systemen
Dus, nu zoek ik nieuwe videobewerkingssoftware die mijn nvidia gtx 1050 in mijn acer nitro 5 wél gebruikt
Ik denk eerder dat het niet direct met de video-edit software te maken heeft maar meer met energie instellingen van de laptop. Laptops willen vaker nog wel eens bij alleen accu gebruik de externe videokaart niet gebruiken vanwege energiebesparing. Misschien heb je het al eens geprobeerd maar probeer eens wanneer de adapter aangesloten, of kies eens een ander energieschema zoals hoog.

Deze staan reeds op het hoogste. Het zijn allemaal dingen die ik inderdaad nagekeken heb. Drivers, instellingen, voorkeuren, energiebeheer enz.
Pinnacle heb ik vroeger ook gehad, versie 17 denk ik. Ik ga deze eens bekijken.
Ik was ook van plan om mijn 8Gb ram naar 32Gb te upgraden, maar mogelijks zal 16Gb indien ik Pinnacle neem meer dan voldoende blijken. Tenzij ik natuurlijk heel toekomstgericht wil kopen. De laptop is ook nog maar een dik jaar oud.

Bovenaan