1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Gpu core clock zit vast op 300mhz

Discussie in 'Videokaarten & 3D-chips' gestart door dagmar, 11 mei 2018.

1. dagmar

dagmar Member

Sinds:
    27 nov 2013
    Lange intro:
    Afgelopen jaar veel problemen gehad met windows 10, heb veel verschillende tweaks gedaan, recent weer opniew begonnen met clean install, heb verder Spybot anti beacon, autofixer gedraaid. Ik draai nu msi afterburner o.a. voor betere fan profiel.

De afgelopen weken voelde het alsof ik ingame met <60 fps speelde terwijl de game fps fluctueerde tussen 100 en 200 fps (csgo low settings). Dit kwam doordat ik de setting van afterburner die clocks/settings bij startup toepast, niet op de juiste manier had ingesteld waardoor o.a. de clock op 600 mhz draaide. Toen ik dat hersteld had was m'n csgo fps weer op 280-300 fps stabiel en de game voelde ook goed aan (kwa mouse input lags).

Ondanks dat het wel goed aanvoelt was de gpu load wel richting 100% wat ik nooit heb in cpu intensieve game als csgo. De core clock was ook stabiel op 300mhz ondanks dat ik hem op 945mhz had gezet. Het geheugen zat dan weer wel op de juiste clock.

Eerst dacht ik dat het aan spybot anti beacon zou liggen want die blokkeert ook sensors en telemetrie, maar dat ongedaan maken had geen effect op de clocksnelheid.

Enig idee hoe ik de klok weer op oude niveau kan krijgen? Kan dit een probleem zijn met afterburner settings of moet ik gewoon afterburner opnieuw installeren?

PC specs: https://nl.hardware.info/usersystemen/24165/cruelgamepc
    Bijzonderheden: r9 290 is reference design met xfx bios erop (heeft vriend van me erop gezet).

TLDR:
    Hoe krijg ik gelockte clocksnelheid weer op 945 mhz in afterburner?

Alvast bedankt voor uw moeite!

upload_2018-5-11_14-35-35.png

upload_2018-5-11_14-36-2.png

2. FRtex

FRtex Senior Member

Sinds:
    7 feb 2013
    Heb je al oudere drivers geprobeerd (met en zonder MSI Afterburn)?

3. dagmar

dagmar Member

Sinds:
    27 nov 2013
    Deze amd driver icm. met afterburner werkte eerst wel, gaf clocks ook goed weer, maar na windows img backup/reset opeens niet meer...

Andere monitor software geeft ook 300mhz weer. Dus waarschijnlijk locked afterburner de clock op 300mhz?

4. Van

Van Senior Member

Sinds:
    27 okt 2009
    Probeer eens ALT+R als je een spel speelt, dus in game (radeon overlay) en dan prestaties bewaken > opties voor meetgegevens > meetgegevens weergeven en dan kan je de overlay aanzetten van AMD in game. Dan zie je de huidige in game gpu clocks en gpu load, cpu load, fps etc.

Denk dat die wel meer dan 300mhz aangeeft..?

Als die dan ook 300mhz max aangeeft & zeer lage gpu load zou ik afterburner eraf halen.
    Overclock je met afterburner? als je dat niet doet, waarom dat programma gebruiken?
    AMD Watman stuk makkelijker en dan geen conflicten sowieso.

Laatst bewerkt: 11 mei 2018
    eismc2 vindt dit nuttig.
  5. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Dat zei hij al in z'n OP, alleen om een fanprofiel te beheren..lijkt mij ook een kwestie van niet meer doen dan nodig is, maar waarom dan Afterburner met z'n bijkomende (ingame) lagen. Een ander prog gebruiken voor louter fanprofiel beheer heeft meer zin.
    Kan een sensor (of user-configuratie) fout van afterburner zijn en is het zaak dit met andere middelen te checken.

Ik heb nog een andere vraag. Waarom een andere Vbios erop? Wellicht kan jij of vriend uitleggen waarom.

Bij het opstarten van het systeem, volgt het proces nl. de Vgabios van de kaart.
    In de Vga bios zijn een aantal zaken opgeslagen die het goed runnen van je kaart onderhouden. Kan zijn dat je vriend wist bepaalde 'limitaties' te openen om verder overklokken toe te laten over de spec. v.d. kaart of zoiets?
    Kan ook zijn dat die XFX Vbios daarin niks uitmaakt. Ik gok maar even, omdat ik het antwoord niet weet.

Tevens vraag ik me tesamen met 'Van' af waarom geen Wattman daarvoor te gebruiken. Het kan wat lastiger zijn dan in afterburner, maar AMD (drivers en aanverwante software) hebben nooit echt geboterd met afterburner. Je zal concessies moeten doen.

Op Techpowerup VGA bios voor jouw kaart zie ik dat Clock State zero (boot) en Clock State 1 (optimal perf) beiden op 947Mhz staan. De power limiet laat al -50 tot +50mV en laat overdrive limits tot GPU clock/mem clock resp. 1500MHz en 2000MHz toe.
    Die core clock van 945Mhz die in afterburner staat heb je zelf ingevuld?

Kan je met GPU_Z even een screenshotje plaatsen van de gebruikte Vgabios versie-nr. en mVolt waarden?
    Als dit alles dik in orde is, kan het alleen nog aan de gebruikte grafische driverversie liggen.

6. dagmar

dagmar Member

Sinds:
    27 nov 2013
    Bedankt voor jullie hulp, na een uur geprobeerd te hebben (o.a. instellingen veranderd en daarvoor al geprobeerd met gpu Z en Hwmonitor de clock te meten) bleek het een probleem van afterburner te zijn. De settings die ik had ingesteld werden niet toegepast maar op een of andere manier werkte alles na een 'reset' knop te hebben geklikt wel, ook het instellen van andere clocks die eerst niet werkten en de coreclockmeting deed het ook weer, terwijl ik 100% zeker ben dat ik dezelfde settings heb.

De kaart heeft al 2 jaar voor o.a. driverproblemen gezorgd en een handige kennis van mij had mijn pc tijd geleden getweakt o.a. betere bios erop gezet (ik vermoed zodat hij de clocks dynamisch en beter kon regelen+ hij vertelde erbij dat mijn bios sws al update nodig had).

Het probleem is dus opgelost, bedankt voor jullie hulp.