1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

GPT naar MBR converteren?

Discussie in 'SSD's, harddisks en opslagmedia' gestart door HandySam, 18 nov 2009.

1. HandySam

HandySam Senior Member

Sinds:
    3 mrt 2007
    Beste HWI´ers,

Ik heb zonet een nieuwe Samsung Spinpoint F3 1TB geïnstalleerd. Alles perfect in Windows niet direct herkent, maar vlug even schijfbeheer geopent en daar moest ik de schijf initialiseren. Dan vroeg hij of het GPUID of MBR moest zijn.

Daar heb ik een grote fout begaan denk ik... Ik heb voor GPUID gekozen. :oops:

Nu kan ik Windows 7 niet installeren op die schijf omdat ze in GPUID gepartioneerd is.

Maar ik kan geen manier vinden om dit terug te veranderen. Weet iemand hoe je deze schijf terug converteert naar MBR?

Alvast bedankt
    HandySam.

2. Berjan

Berjan Senior Member

Sinds:
    17 okt 2008
    Partities verwijderen en opnieuw initialiseren?

3. maardein

maardein Senior Member

Sinds:
    6 mrt 2005
    Ik heb nog geen ervaring met de final release van windows 7, maar ik neem aan dat je gewoon tijdens de installatie kan kiezen dat je wil formatteren? Dat is altijd al zo geweest namelijk.

4. HandySam

HandySam Senior Member

Sinds:
    3 mrt 2007
    Ja maar dat is nu net het probleem.

Als ik de harde schijf formateer in de Windows 7 Setup dan zegt hij na het formatteren dat hij Windows niet kan installeren op die schijf omdat ze in GPT-partitiestijl staat. Het formatteren zelf lukt wel maar het installeren van een OS op de schijf lukt niet.

Ik heb de partities al eens verwijderd en opnieuw aangemaakt (ik gerbuik maar 1 volledige partitie). Maar ik krijg nooit meer het scherm waarbij ik de harde schijf moet initialiseren en dan moet kiezen tussen MBR en GPT.

Weet iemand anders een goed programma om dingen te doen met partities enzo?

Ik weet dat je op een Mac in schijfhulpprogramma perfect een schijf kunt converteren naar deze dingen (GPT en MBR en zelfs nog andere opties). Zo'n programma als schijfhulpprogramma in Mac zou handig zijn voor op Windows.

MVG
    HandySam.

5. maardein

maardein Senior Member

Sinds:
    6 mrt 2005
    Je kan in windows schijfbeheer een partitie verwijderen. Als je alle partities hebt verwijderd, kan je de schijf opnieuw initialiseren.

6. rednax

rednax Senior Member

Sinds:
    26 feb 2008
    download anders GParted...
    dit is een versie van (ik dacht) Linux, maar die kun je dan gewoon booten van CD of USB en is speciaal gemaakt voor het herindelen van HDD's...

Je kunt er namelijk partities groter en kleiner mee maken, maar ook (zoals jij wil) HDD's formatteren in allerlei bestandsformaten.

Hier staan alle featers ff op een rijtje
    GParted is hier te downloaden

7. HandySam

HandySam Senior Member

Sinds:
    3 mrt 2007
    @ Maardein:

Ik heb alle partities verwijderd maar hoe moet ik nu de schijf initialiseren? Als ik rechtermuisknop klik op de schijf zelf (in schijbeheer, naast de kolom met de partities) dan zie ik niet de optie initialiseren zoals het de eerste keer was toen ik ze aansloot.

Dus waar kun je dit precies doen?

Ik zal ook eens kijken naar GParted, misschien lukt het wel. Ik ga nu enkele dingen gaan proberen. Ik hou jullie op de hoogte.

Nogmaals bedankt voor alle hulp!

8. HandySam

HandySam Senior Member

Sinds:
    3 mrt 2007
    Opgelost!

Ik heb de schijf kunnen converteren via opdrachtprompt, het staat mooi uitgelegd in de help van Windows Schijfbeheer zelf.

Dus sorry voor de moeite, maar toch bedankt voor jullie reacties!

9. Appie Jager

Appie Jager Member

Sinds:
    11 nov 2016
    Kan iemand mij nog helpen met het zelfde kom er gewoon echt niet uit

10. hvgsel51

hvgsel51 Member

Sinds:
    19 mrt 2012
    Schijf leegmaken en dan in Schijfbeheer : rechtsklik op schijf (eerste rechthoek) en 'Converteren naar MBR-schijf' aanklikken.

11. Dabomb

Dabomb Senior Member

Sinds:
    9 jul 2012

Nee, er zijn programmatje voor die van GPT naar MBR kunnen converteren.. Heb dit wel eens eerder gedaan met een xbox hdd.

Heb het even opgezocht.. Dat kan met AOMEI Partition Assistant Standard Edition.

12. Theo Jöris

Theo Jöris Senior Member

Sinds:
    25 okt 2012
    MiniTool Partition Wizard Free Edition gaat heel gemakkelijk...

13. Roel1966

Roel1966 Senior Member

Sinds:
    17 feb 2010
    Open binnen Windows als administrator een dosprompt en dan type je vervolgens diskpart in en daarna list disk waarna je een lijstje met disks te zien krijgt. Vervolgens kijk je even welke disk de GPT harddisk is en type je in select disk x ( x is het disknummer ) en dan krijg je de melding dat disk x geselecteerd is en vervolgens type je clean in. Daarna sluit je die dosprompt af en kan je gewoon 2 x exit typen of het kruisje rechts boven gebruiken en dan kan je via systeembeheer de harddisk weer opnieuw initialiseren maar let wel op dat je dan voor MBR kiest en niet weer de fout in gaat :)