1. Welkom op het Hardware.Info Forum

Hier kun je terecht met al je vragen over computerhardware en consumentenelektronica. Wil je zelf een vraag stellen of deelnemen aan discussies, dan moet je je registreren of inloggen met je Google of Facebook account. Veel plezier op het Hardware.Info Forum!

Notificatie sluiten

Goedkope non-gaming gpu?

Discussie in 'Videokaarten & 3D-chips' gestart door Terrylo, 10 jan 2018.

1. Terrylo

Terrylo Member

Sinds:
    10 jan 2018
    Mijn beeld is slecht geworden. De resolutie is opeens verandert naar 640p en er staan allemaal rare lijntjes op het beeld die bibberen. Ik denk dus mijn videokaart te vervangen.

Mijn systeem is alleen bedoeld om te surfen. Het moet maximaal probleemloos 1080p YouTube video's kunnen afspelen.

Mijn specs:
    GeForce 8800 GT
    CPU: Intel e8400
    Mobo: gigabyte gax48tdg6

Wat zou de goedkoopste GPU zijn die compatibel is met mijn systeem?

2. Terrylo

Terrylo Member

Sinds:
    10 jan 2018
    Ik denk eraan om een GT 710 te kopen voor 40EUR. Weten jullie niks goedkopers?

3. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Welkom op het forum!

Nvidia gt 710 bijvoorbeeld? Gebruikt mijn moeder ook met mijn oude e8400. Kaartje kost + - 40 euro

4. Gronaldo

Gronaldo Senior Member

Sinds:
    1 sep 2013
    Let op of je benodigde monitor aansluitingen op de kaart zitten. Anders wordt het nog duur.

5. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    de gt 710 heeft zowel oude aansluitingen als HDMI.

6. Terrylo

Terrylo Member

Sinds:
    10 jan 2018
    Haha juist 2 minuten voor je hetzelfde gedacht/gezegd

7. wwter

wwter Senior Member

Sinds:
    20 nov 2014
    Gigabyte GeForce GT 1030 Silent LP 2GB

is 62 euro bij amazon inc. verzenden. Dan heb je ook ondersteuning voor hardwarematig decoderen van moderne video bestanden......

mocht dat wenselijk zijn.....

8. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Klopt maar deze type kaarten kunnen competabiliteits problemen geven bij oudere type moederborden

9. Terrylo

Terrylo Member

Sinds:
    10 jan 2018
    Nu werkt die weer [​IMG]. Goed dat ik geen nieuwe moet kopen.

BTW toen ik aan het vergelijken was zag ik dat mijn GPU een tdp van 125 heeft en die vergelijkbare modellen die jullie mij voorstelden een tdp van rond de 25 watt.

Dit betekent toch niet dat mijn GT 8800 ongeveer 6x meer energie gebruikt dan die anderen ALS ik hem alleen gebruik voor YouTube in 1080p te kijken

10. Paulus61

Paulus61 Senior Member

Sinds:
    13 dec 2016
    Ja, en de rest van je computer ook. Vooruitgang noemen ze dat. Maar onder de streep is het beter voor milieu en financien om bestaande apparatuur zo lang mogelijk in gebruik te houden.

11. division

division Senior Member

Sinds:
    22 okt 2017
    Wat was nou het probleem dan?

12. Terrylo

Terrylo Member

Sinds:
    10 jan 2018
    Geen idee. Computer schoongemaakt. En een paar keer Gpu erin en eruit gehaald en meerdere keren opgestart. Nu wil hij wel werken. Alleen soms lukt het opstarten niet en dan probeer ik het opnieuw.

13. quiller

quiller Senior Member

Sinds:
    4 jul 2012
    Dat lijkt mij toch echt geen goed teken... En ik vraag mij sterk af of het je graka is die aan het overlijden is of iets anders... Kortom : zorg maar dat je een reserve klaar staan hebt (op je rekening)

14. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
  15. eismc2

eismc2 Senior Member

Sinds:
    22 mrt 2017
    Mobo (GA-X48T-DQ6) is van 2008. Na 10 jaar kan je verwachten dat er eens iets stuk gaat. Weet niet of dat verantwoord is om de stekker in het stopcontact te blijven steken. Probeer het tweede PCI_E slot eens..zelfde resultaat?

16. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Nu werkt hij weer? Gaat met momenten? Klinkt misschien raar, maar je kan hem in de oven leggen. Dan kan je hem misschien weer voor een tijd repareren. De 8000 serie staat bekend om soldeerverbindingen die kapot gaan, door hem in de oven te leggen, repareer je die verbindingen weer.
    225c, ongeveer 15 minuten. Zonder koeler, en alles wat plastic is en los kan, loshalen.
    Maar of je daar aan wil beginnen als je er niet zo veel verstand van hebt, is ook de vraag.

En wat je zelf zegt is ook waar, als je een 710 koopt, heb je het geld er waarschijnlijk in een paar maanden uit, stroomverbruik van een 8800 is behoorlijk.

17. Terrylo

Terrylo Member

Sinds:
    10 jan 2018
    Maar er zijn veel reacties die zeggen dat het zich niet loont om een nieuwe aan te schaffen als de oude nog werkt zoals wat Paulus61 hierboven zij.

@eismc2 hij werkt nu dus ja wil hem niet per ongeluk opnieuw kapot maken.
    En ja ik heb het ook op Tweakers gevraagd en ik hoor toch wel heel wat verschillende meningen.

18. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Er is volgens mij maar 1 reactie die dat zegt, van paulus61.

Daar ben ik het dan ook totaal mee oneens, elke dag ontzettend veel stroom wegstoken is slechter voor het milieu als een keer een videokaartje weggooien. Het is beter voor het milieu om die kaarten te recyclen, dan nog jaren ontzettend veel stroom te gebruiken.

En als je denkt aan je eigen portemonnee, is het ook veel beter.
    100 of 19W gaat al snel geld schelen.

Ook in idle zal een 8800 veel meer verbruiken als een 710.
    In de tijd van de 8800 werd er niet zo naar verbruik gekeken.

Laatst bewerkt: 12 jan 2018
  19. Terrylo

Terrylo Member

Sinds:
    10 jan 2018
    Ik heb het ook op Tweakers gevraagd vandaar. Het antwoord was ongeveer dat terwijl mijn 8800 een tdp van 125 heeft en de vergelijkbare recentere modellen 25 is het verschil in stroom verbruik niet zo groot omdat ik hem niet voor de volle 125 gebruik door te gamen ofzo maar hem alleen gebruik om YouTube video's te bekijken.

EDIT: ik ben ook nieuwsgierig hoeveel ik eigenlijk zou kunnen besparen maar ik kan dat toch niet testen zonder een zuiniger model te kopen. Misschien vind ik een GPU stroom verbruik vergelijk site later op het internet

20. WEBPC

WEBPC Senior Member

Sinds:
    28 okt 2016
    Bij modernere kaarten word de kloksnelheid omlaag gezet als je niets doet, om stroom te besparen.
    Dat is bij oudere kaarten niet het geval. Dus het stroomverbruik als je niets aan het doen bent, is op een 8800GT ook veel hoger.

https://www.anandtech.com/show/2365/13

Bovenste grafiek is idle, dan is de pc niets aan het doen. 165W (voor de hele pc)

Daar onder zie je load, dan is de videokaart vol belast. 209W.

Het verschil tussen idle en load is maar 44W. Dus in idle zal die kaart al ongeveer 50W verbruiken.

Een 710 gebruikt onder full load 19W. In idle is dat waarschijnlijk 10W of minder.

Berekenen hoe veel je precies gaat besparen is ook niet mijn sterkste punt. Ligt er natuurlijk ook aan hoe veel je de pc gebruikt.

Laatst bewerkt: 12 jan 2018